Ohjelmien vaihto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen yleensä käyttänyt samaa ohjelma ainakin 6 kk tai yli. Olen nyt kauan treenannut joka lihasryhmä kerran viikossa. Nyt aion vaihtaa ohjelmaa useammin. Minulla on nyt 4 eri ohjelmaa:

ohjelma 1 marraskuussa (koko vartalo 3 krt viikossa)
ohjelma 2 joulukuussa (koko vartalo 3 krt viik.)
ohjelma 3 tammikuussa (koko vart. 3 krt viik.)
ohjelma 4 helmikuussa (joka lihasryhmä kerran viikossa)

Onko tällainen vaihtelu järkevä? Vai vaihdanko liian usein jos vaihdan 4 viikon välein? Lihakset eivät ainakaan pääse tottumaan samoihin liikkeisiin tällaisella menetelmällä.

Mun mielestä on liian usein.Mä tosin oon sitä leiriä,joka tekee koko ajan samalla jos vaan pystyy ilman vammoja.Mä en edes tajuu,miten voi seurata treenipainoja jos vaihtaa usein ohjelmaa.Mutta tää oli vaan mun mielipide.

Kaks-kolme kuukautta voi ja kannattaa mun mielestä vetää samalla ohjelmalla putkeen. Tosi on kyllä että välillä kannattaa vaihdella.
Välillä oon vaihdellu näinkin:

Vk1: Normaali viikko (4jakoinen, noin 10 toiston sarjoja)
Vk2: Raskas pumppiviikko (4tai5 jakoinen, 10-15 toiston sarjoja, supereita, pudotuksia, jne...)
Vk3: Raskas viikko (4 jakoinen, 5-8 toiston sarjoja isoissa liikkeissä)
Vk4: Kevyt viikko (viikon aikana 3 kertaa salille, kroppa kerran kevyesti läpi)

Onko tällainen vaihtelu järkevä? Vai vaihdanko liian usein jos vaihdan 4 viikon välein? Lihakset eivät ainakaan pääse tottumaan samoihin liikkeisiin tällaisella menetelmällä.

Ohjelmaa ei tarvitse vaihtaa kovin usein. Kunnon ohjelma nimittäin on muutakin kuin tietty x-jakoinen luettelo liikkeitä joka otetaan käyttöön hamaan tulevaisuuteen saakka. Ohjelma on suunnitelma pidemmälle ajanjaksolle ja sisältää erilaisia ja pituisia mikrosyklejä, jotka huolehtivat siitä, että uusia ärsykkeitä saadaan. Jotain uutta kannattaa lihaksille tarjota 2-6 viikon välein. Tälläiseksi vaihteluksi sopii liikkeessä sarjojen määrän muutos, sarjojen pituuden muutos, käytetyn painon muutos (siirrytään luokkaa raskaampiin tai kevyempiin painoihin), tempon muutos ja sarjojen välisten taukojen pituuden muutos ja muutos intensiteetissä. Vaihtelua tarjoaa tietysti myös liikkeiden vaihto.

Voi toki kehittyä samalla ohjelmalla puolikin vuotta, mutta todennäköisyys on suuri, ettei kehity optimaalisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom