Ohjelmaton harjoittelu vs. ohjelmallinen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja reaper
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
36
Tuli tässä mieleen kun monet kaverit käyvät salilla ja tekevät liikkeet sitä mukaan miltä tuntuu, että jaksaa, kuitenkin käyttämällä järkeä lihasryhmissä mut liikkeet ja sarjat vaihtelevat.. Hyviä tuloksia ovat saaneet ja mietin, että toimiiko tälläne tyyli sitten kenties joillakin paremmin kehitykseen nähden? Vai voiko hyvin suunnitellun ohjelman etuna edelleen pitää sitä, että kehittyy kenties hitaammin, mut tasaisemmin eri lihasryhmien osalta? Ite oon käyttäny pelkästää eri ohjelmia mut mietin, et oiskoha ideaa ees kokeilla tätä "toista tyyliä?" :david:

Tarkoitatko nyt, että he tekevät sen lihasryhmän minkä järkeväksi näkee vai, että he tekevät seuraavan treenin sitten kun hyvältä tuntuu?
Toisin sanoen tekevätkö he koko kropan lihasryhmät tietyssä järjestyksessä, mutta välipäivien määrä vaihtelee? Kueten myös yhteen lihasryhmään kohdistuvat liikkeet vaihtelevat esim. rinnoissa toisella kertaa tehdään tasapenkkiä ja toisella vinopenkkiä?

Mä tein pari kuukaut tyyppii: tänää tekis mieli tehä vähä rintaa->salille-> ja siell sitt teki nii paljo ku jakso, ei mitää tiettyi liikeit joka kerta, toistot yritin pitää siin 8-10.. Kyll siin kehityst tuli mutt kyll tää rutiiniomaine treeni tuntuu paremmalt.. (joutuu tehä jalatki joskus..)

Joo ton "fiiliksen mukaan" ohjelman haittana on, että ei esim. niitä jalkoja treenata. Siteeraan nyt jotain tyyppiä (en muista ketä): Mennään salille ja katotaan "ahaa penkkitulos on tärkeä tehään penkki, ja rintaan pitää saada lihaksia noni tehääs rinta" sen jälkeen "habat on tärkeet tehääs ne" lopuks vähän vatsoja ja sit "oho kello onkin jo paljon lähetään himaan". Ja epäilen ettei tuo kaava vaan toistuis liian usein ja ne jalat painuis unholaan? Voin olla väärässäkin, mutta pelkäänpä, että monilla se menee vähän tähän suuntaan.

siis ei todellakaan mitään "treenaan millon haluun ja mitä lihasryhmää haluan"

sen verran pitää suunnittella, että tietyille päiville tietyt lihasryhmät sekä liikkeiden/sarjojen määrä suunnilleen.

ZeiZei sanoi:
siis ei todellakaan mitään "treenaan millon haluun ja mitä lihasryhmää haluan"

sen verran pitää suunnittella, että tietyille päiville tietyt lihasryhmät sekä liikkeiden/sarjojen määrä suunnilleen.

Aamen!

Eka kertaa otin käyttöön ohjelman penkkiin ja heti tulokset ampas kasvuun. Sitä ennen oon tehnyt vaan näppi-tuntumalla ja sehä on ollut tiettävästi aivan pelleilyä.

Joo kyllä itekki oon aina ollut ohjelman puolella, mut mitä turhia sitä kokeilemaa pellelyä kun viisaammat valistaa :D

Siinä suhteessa suunnittelemattomasta reenistäkin on hyötyä jos toisena vaihto ehtona on maata kotisohvalla persehomeessa.mutta ehdottomasti suunniteltu reenikierron läpivienti eli ohjelma...EHDOTTOMASTI

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mun mielest jalkareeni on paras <3
kyllä aluks tuli kokeiltuu et tehdään mitä jaksaa mut ei se tuonu tulosta..

"toiset tykkää naminamista ja toiset nikke vanukkaista..."

r0hmu sanoi:
mun mielest jalkareeni on paras <3

Nii mäki.. Mut se himaa konttaamine ja se ett joutuu makaa seuraavan päivän sängys ei oikee lämmitä nii paljoo.. :)

minulla on käytössä systeemi, jossa on jaettu lihasryhmät eri päiviin(4 jakoinen).Perusrunko on joka päivälle, mutta vaihtelen ja kokeilen mahdollisia laitteita/liikkeitä joita en välttämättä ole aikaisemmin käyttänyt kyseisessä lihasryhmässä.Enkä nyt ihan orjallisesti aina revi painoja "ohjelman" mukaan,mut tosiaan perussetti on kasassa :evil: .

Pakko kysyä tähän väliin onko pahasta jos tekee eri lihakset tiettyinä päivinä, mutta kuitenkin vaihtelee sarjojen ja toistojen määrää? Esim. jalkaprässissä toisella kerralla 4*8 ja toisella 3*15

Sehän on ihan hyvä juttu!
No ei eihkä joka viikko noin suurta vaihtelua.

Edit: katoin että siinä oli 4*4; 4*8sijaan...
Toisin sanoen voit vaihdella.

Crash sanoi:
Pakko kysyä tähän väliin onko pahasta jos tekee eri lihakset tiettyinä päivinä, mutta kuitenkin vaihtelee sarjojen ja toistojen määrää? Esim. jalkaprässissä toisella kerralla 4*8 ja toisella 3*15

Ihan hyvin voi tehdä näin. Ja mun mielestä voi vaihdella vaikka joka toinen viikko kunhan joku säännöllisyys pysyy, jotta pystyy seuraamaan kehitystään. 2-jakosessa vaihtelen joka toiseen treeniin vähän pidempää ja joka toiseen vähän lyhyempää sarjaa.

Kun mä alotin salilla käynnin niin mulla oli olevinaan joku jako tyyliin kädet-jalat-keskivartalo, mut ei sitäkään oikein tullut noudatettua. Kunnon ohjelma on must! :whip:

Mie nyt oon ilman ohjelmaa vedelly salilla kun ei oo himas nettii enkä kerkiä ettimään mikä liike on mikäkin saliohjelmassa, mut kyl mä jalkoja treenaan siinä missä muitakin, ainaki uskoisin kun jalat huutaa leipää treenin jälkeen (olisin kiitollinen jos jollain olis johku suomenkielinen sivusto jossa opetettas liikkeide nimet ja tekniikat :). Mut tällänen siis ei kannata mitä oon täs nyt tehny? onko jollain onnistunu sellanen?

Back
Ylös Bottom