Ohjelma musiikin luomiseen kotikoneella

Ikä
44
Niin luomisen tuska on valtava mutta softaa ei tahdo löytyä.

Pitäisi päästä tekemään "oikeaa" musiikkia oikeilla soitinsampleilla + laulannalla.
Mielellään jopa mahdollisuus importata omia sampleja wav:na yms.
Näitä elektro-techno-drum´nbass-yms piipittimiähän löytyy,
esim. Rebirth jne, ne vaan ei oikein aukea mulle :wall:

Propellerheadsin Realise oli taas kaikessa uljaudessaan sellainen tekele
että sillä ei saa inahdustakaan aikaan jos ei opiskele käyttöä vähintään
3:a vuotta :( ...tai sitten mä olen vaan :david:

Myös jtn EJay dj mix stationia kopasin mutta ei oikkeen se savikiekon
pyörittely lämmittäny rockarin sydäntä.

Mitään keyboardeja tai vastaavaa studiolaitteistoa ei löydy.
Pelkät hiiri, näppis ja mikki (ei se Hiiri).

Löytyiskö jotain suositeltavaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Cubasesta on isoveli ainakin kovasti tykänny.

Hyvä trackeriohjelma, jolle löytyy hyvä tutoriaali on Renoise. http://www.renoise.com

Demoversiossa on kaikki ominaisuudet paitsi musiikin koodaaminen esim. wav muotoon. Valmiin kappaleen voi kyllä sitten kaapata toisella ohjelmalla tai tukea tekijöitä ja ostaa kokoversio. Helppo ja hyvä ohjelma. :thumbs:

Nikodemus sanoi:
Propellerheadsin Realise oli taas kaikessa uljaudessaan sellainen tekele
että sillä ei saa inahdustakaan aikaan jos ei opiskele käyttöä vähintään
3:a vuotta
Tarkoitat varmaan Reasonia. Se kyllä tuntui alussa aika monimutkaiselta ja on sitä vieläkin minulle. Opettelin muistaakseni käyttämään sitä jonkun tutorialin avulla, että sain perusasiat selville.
Cakewalkilla on ihan hyviä ohjelmia ainakin jos nuotinnus sujuu jotenkuten. Itse teen just Cakewalkin Sonarilla rumpu, basso yms. ja Reason toimii "orjana" Sonarille, soittaen sämplejä. Äänittäminenkin onnistuu tuolla yhdistelmällä hyvin.
Hyvä ja helppokäyttöinen ohjelma äänittämiseen on myös Quartz Audiomaster joka toimii vähän vanhemmillakin koneilla hyvin. Omien sämplejen soitossa myös erilaiset trackerit toimivat hyvin, ainakin Impulse Trackeria olen ennen käyttänyt ja hyväksi ja helppokäyttöiseksi todennut.
Vaatii kärsivällisyyttä opetella käyttämään noita monimutkaisempia ohjelmia mutta kyllä se kannattaa ja kun on löytänyt mieleisensä ohjelman niin opettelee sitten sen käytön kunnolla.

blacklbl sanoi:
Tarkoitat varmaan Reasonia......

Joo sitäpä hyvinkin.
Kiitokset kaikille hyvistä vihjeistä :worship:
Nyt eikun tutkimaan ja testaamaan mikä toimii mulla & koneella parhaiten.

Kun tienaan musiikillani ensimmäisen miljoonani niin tarjoan teille
tuopilliset :thumbs:

No onko Reasonilla nyt syntynyt niitä hittibiisejä? ;)

Nyt tulee avautumisia kun on tylsää.. Reason on kyllä kiva mutta äkkiä käy viduttamaan kun tuntuu että se tekee jotain ihmeellistä kaikille sampleille, vaikkei pitäisi ja redrumista sitä suhinaa tulee ihan kiitettävästi, niinku ois kompura kaivamassa ne sieltä esiin vaikkei ees oo.. ttuprkl :avautumista: Silti tuon aina avaa uudestaan kun ei oo raskas koneelle ja tottunut käyttämään ensimmäisestä reasonista asti niin ei tarvi paljoa ihmetellä tekemisiään, MUTTA kun siihen paskaan ei saa vst:tä eikä varmaan koskaan tule saamaankaan joten pakko oli siis vaihtaa sekkaria. Reasonin tekijöillä kiva ja wanha 303 & 808 & 909 emulaattorizydeemi Rebirth. Sillä saa ajan kulumaan kunnes kyllästyy koko natinalaatikon ääneen ja tajuaa miten ylikäytetty se oli joskus vanhoina hyvinä aikoina jolloin itse ei tajunnut vielä mistään mitään.

Logic 5.11 muistaakseni on vielä pc:lle, mutta jos ei macia aio ostaa (logic menee siellä jo versiossa 7.x) niin ehkäpä sitten kannattaa cubaseen tai sonariin tyytyä. Logic on myös nimestään huolimatta aika hel****n epälooginen, siinä vaan hajoo pää. Cubase on vaan ruma joten siitä ei saa tykätä :D

Fruityloops on ihan hauska ja hyvä sampleri siinä, mutta kerran sen opettelin ja pitkän ajan päästä unohdin joten ei sitä jaksa taas uudestaan ihmetellä, kun reason on jo selkäytimessä, edelleen. Fruityyn kyllä saa vst:t että siitä iso plussa sille

Joten.. itsellä olis nyt tuo Sonar 6 jossain välissä jaksettava opetella mutta kun kone on niin sekasin että kaikki miljoonat plugaritkin olis asennettava uudestaan. ACT on uusi kiva lisäys versiossa6, ainakin teoriassa :rolleyes: Kyllähän sillä kiipparin nuppeihin saa TODELLA helposti laitettua ne virtuaalinupit plugareista, mutta esim tuo oma BCR2000 ei toimi ku muutamassa joissa saa suoraan learn modelle sen.. Eli siihen vittuuntuneena jää varmaan taas sonarin opetteleminen. Sitä oon kyllä aina pienissä jaksoissa ihmetellyt versiosta 3 asti mutta aina motivaatio mennyt kun pitää kaikki tehdä niin vaikeimman kautta.. Joten Reasoniin taas on palattava jos haluaa edes jotain scheissea yrittää vääntää, jotka sitten jää n.30 sekunnin klipeiksi.. jeejee

No siinä nyt jotain raapustusta joka häviää pakkotoiston syövereihin vuosien päästä kaivettavaksi :kippis1:

Logic löytyy PC:llä versioon 5.5.1, joka on todella vakaa ja kyllä mä oon sitä tyytyväisesti jo jokusen vuoden käyttänyt. Oon käyttänyt myös Cakewalkia (midiominaisuuksiltaan ylivertainen) ja sen seuraajaa Sonaria ja Fruityloopsia (nopsa biittientekoon, mutta tavallaan rajoittunut, vaikka uusista versioista löytyy vaikka mitä) ja träkkereitä jostain 90-luvun alusta lähtien.

Nuendo/Cubase -linja ei ole koskaan mulle toiminut, vaikka pakon edessä olen pari projektia tehnyt niiden parissa. Suosittelisin uudelle käyttäjälle jättämään kahlaamatta ton "liian helpon tien" ja siirtymään suoraan oikeisiin sekvenssereihin, niin jälki tulee varmasti olemaan nopeammin ammattitasoista. Toki tämä on vaan henk koht mielipide.

Lisäksi kannattaa jättää asentamatta just ne miljuunat waretetut plugarit, just sen vuoksi, että tulee vaan plarailtua niiden parissa, eikä sitten lopulta opi käyttämään mitään kunnolla. Ite en vedä kuin kaiut (delayt + pari konvoluutiota) koneelta + pari erilaista softasämpleriä pyörii mukana, pääasiassa saundit tulee hardissynista.

Ite taas just suosittelisin niin päin, että jos ei tiedä synien ohjelmoimisesta yhtikäs mitään tai tiedä edes sinnepäin mitä kompura tai flangeri tekee niin kannattaa alottaa jostain reasonin kaltaisesta helposti opittavasta ohjelmasta. Ei tietenkään millään fast tracker 2:lla tai scream tracker 3:lla enää kannata alkaa vääntää yhtään mitään :D Mut kaikki basic jutut kyllä menisin opettelemaan muualle kuin logicin/sonarin/protoolsin säätöhelvettiin :) Voi meinaa motivaatio loppua ku seinään jos ensimmäisenä käynnistää logicin ja toteaa että yksinnkertaisimmatkin asiat pitää tehdä niin vaikeasti. Ja joo, 5.5.1 taisikin olla se pc:llä oleva uusin versio.. joka on kuitenki jo joku 5v vanha. Sillä silti on isotkin hitit tehty että en yhtään vähättele ohjelmaa. Ei vaan sovi mulle :)

Ja samaa mieltä kyllä noista plugareista, että ei opi täydellisesti mitään jos on miljoona eri härpäkettä, mutta toisaalta kaikissa kuitenkin on suht samat toimintaperiaatteet joten kyllä niistä silti paljon iloa saa irti. Itse kun tykkään että on valinnanvaraa ja vaikka yks kompura pitää hyvin kurissa, voi se olla persoonaton, toinen taas toimii side-chainiin ja kolmas jolla saa persoonallisuutta saundiin.. :) Ne loput 99 kompuraa on jotain siltä väliltä :D Eri asia sit jos on hardista paljon, siinä on pakko opetella kaikki hyvin kun muutenhan rahat olis menny ihan hukkaan :) Kelpais mulleki virus pöydälle.. :itku:

Back
Ylös Bottom