orsilla1
VIP
Kiitos.En. Päinvastoin, mun kokemuksen mukaan naiselta odotetaan paljon pehmeämpää lähestymistä ja viestintää kuin mieheltä, ja jos lähden liian terävästi liikkeelle, niin pelkästään ammun itseäni polveen. Ja että menisi soppa kunnolla sekaisin, niin tuntuu erityisesti naiset odottavan pehmeämpää habitusta ja viestintää toiselta naiselta. Minä olen työympäristössä hyvinkin joustava enkä koe tarvetta mihinkään hyökkäys on paras puolustus -tyyppiseen lähestymistapaan. Sitä paitsi myös mun kollegat on kovia ammattilaisia, ja yleensä kannattaa kuunnella heidän sanottavansa.
Meillä viime vuonna parin naisen porukka yritti hakea taustatukea ajatukselleen, että firmassa jotenkin sorrettaisiin ja aliarvioitaisiin naisia, ei maksettaisi reilua palkkaa jne. Eivät sitten sen isompaa tukea ja joukkoa tainneet saada ajatuksilleen, eivätkä pystyneet tarjoamaan mitään konkretiaa siihen, että millä perusteella näin olettavat. Siinä sitä vähän olikin enemmän sellaista ihmeellistä nenäkästä uhmaa, että "minä en saa sitä tai tätä, koska olen nainen". Ei, sinä et saa palkankorotusta, kun sille ei ole perustetta (jo vuosi töissä ei ole peruste) tai sinä et saa raportointipäivää joustovapaaksi, vaikka markkinoinnista silloin voidaankin olla poissa. Ei liity sukupuoleen.
Mulla tosiaan työkokemus pikkufirmoista kuten Nokia, ABB ja tää nykyinen nostamiseen liittyvä yritys. Eli aika lailla tuota koneteollisuutta tavallaan.
Kyse on siis vain yksilöiden käyttäytymisestä (kuten aina tietty), eikä siitä, että naiset kokevat olevansa uhattuina urallaan.
En oikeasti ole koskaan kysynyt tästä aiheesta keltään kolleegalta, eli arvostan tällaista keskustelua.