Mr T
VIP
- Liittynyt
- 27.1.2003
- Viestejä
- 192
Epäilyttävästi kuulostaa krapulamässyltä...Minun syntymäpäiväkemut jatkuvat tänään pizzahetkellä.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Epäilyttävästi kuulostaa krapulamässyltä...Minun syntymäpäiväkemut jatkuvat tänään pizzahetkellä.
#kestävänkehityksenpuolestaAutot tehdään kuitenkin mahdollisimman hyviksi uutena ostajaa varten eikä sitä köyhää, joka lopulta ostaa sen auton halvalla 200tkm ajettuna ja ajaa sen loppuun. Siltä kantilta se 150tkm huoletonta kilsaa on ihan järkevä tavoite, että eka omistaja saa vehkeestä vielä vaihtoarvoa vaihtaessaan taas uuteen ja sen pidemmälle ei valmistajan juuri tarvitse miettiä.
Nimenomaan huoltovapaita ne eivät ole. Niinku eivät ole nykyautotkaan, vaikka valmistajat muuta väittävät. Esimerkki, bemmillä surullisen kuuluisa katkeava jakoketju vauhtipyörän päässä, pohjalle tippuessaan tuhoaa hammasrattaan joka on koneistettu kampiakseliin. Myyjän ohje ongelman välttämiseen "vaihda öljyt kymppitonnin välein, vaikka ohjekirjassa sanotaankin 50 000". Nuo huoltovälit on hulluja. Valmistajan ratkaisuhan tähän oli, että tehdään sinne perinteinen vaihdettava hammaspyörä, niin täystuhon ja auton paalauksen sijaan selvitään tonnin osa- ja viidentonnin työlaskulla.Noiden vanhojen autojen kuuluisa kestävyyskin oli osittain sitä, että yksinkertaista tekniikkaa oli helpompi korjata ja tekohengittää mahdollisimman pitkälle eikä sitä, että ne 400 tkm olisivat olleet huolto- ja korjausvapaita.
Nämä jakopäät juurikin. Ketjut on kevennetty olemattoman ohuiksi, remmit pyörii öljyssä, ja ennenkaikkea isoimpana kiristimet toimii öljynpaineella ja öljynpaine pudotetaan sähköventtiilillä ohjaamalla tyhjäkäynnillä olemattomaan päästöjen alentamiseksi mitättömän vähän. Sitte ihmetellään ku ketju rallattaa tai remmi hyppii.Osittain kanssasi samaa mieltä, mutta mielestäni tässä ei suinkaan ole koko totuus. Minäpä perustelen näkemykseni aloittaen tästä:
Kyllä, olivat tekniikaltaan yksinkertaisempia, helpompia korjata - sekä tietyiltä osin vähemmän vikaantumisherkkiä. Mutta uusissa autoissa on myöskin monia osia kevennetty ja materiaalivahvuuksia ohennettu. Syynä osittain vähäpäästöisyys ja tietysti myös kustannukset. Ei ole todellakaan tehty kestämään. Esimerkkinä monenkin automerkin moottorien jakopääongelmat, joita pahimmillaan tulee melkoisen pienillä kilometreillä.
Jep, tämäpä juuri. Monen muunkin laitteen puolelta tuttu asia. Nämä (käsittämättömän kalliiksi hinnoitellut, en ymmärrä miten tavallisilla duunareilla on varaa ostaa uusia autoja, edes niitä perus) myybtihinnat on kilpailtu niin pienikatteisiksi, että valmistajienkin pitää tehdä se tulos sieltä "jälkimarkkinoinnista" (vtu mikä termi) eli varaosamyynnistä.Vaan kun ei ne tahdo kestää sinnekään saakka. Varsinkin jos laajennetaan hieman moottorien ulkopuolelle. Esimerkkinä muutaman ns. premium merkin (en tarkoituksella ala merkkejä nimeämään, ettei tämä mene täydeksi autovänkäämiseksi offarin puolella) alustan osat. Kokemusta on lähipiiristä, kun osia joudutaan vaihtamaan 20 - 30 tuhannen km paikkeilla. Pitäisi hieman pidemmälle kestää. Eli on käytännössä tehty kestämään juuri sen kahden vuoden takuun ajan. Minkä jälkeen kustannukset siirtyvät omistajalle.
Aikanaan saattoi luottaakin arveluunsa, nykyään ei kyllä. Yhtäaikaa puhutaan kestävästä kehityksestä ja muutetaan ennen kestäviksi tehtyjä laitteita kertakäyttökamaksi.Eli ei puhuta mistään autojen loppuunajamisesta. No, jotkuthan toki vaihtavat autoa heti takuuajan päättyessä - mutta toinen omistaja arvelee saavansa noilla kilometreillä auton, mihin ei tarvitse heti alkaa remontteja tekemään.
Näin täälläkin.Kyllähän tähän syyt ovat tietysti ilmeiset. Mieluummin autonvalmistajat tietysti myyvät uusia autoja - sekä hyvän hintaisia varaosia käytettyihin. Ei ole liiketoiminnan kannalta järkevää tehdä autoista liian kestäviä. Itse en vaan tällaisesta kertakäyttö-mentaliteetista pidä. Ja omat ostopäätökseni teenkin tältä pohjalta
Niin ostin minäkin. Semmonen 29 pinnaa tullut siitä alasMika Anttonen tankkasi Nestettä jostain 12€ tietämistä. Ei se onnistu aina kultasormillakaan.
Korroosiosuojaukseenkin on monenlaisia konsteja niin valmistus- kuin ylläpitovaiheessa. Mutta vaikka koria kehuttaisiin sinkityksi, sinkin määrä pidetään ihan minimissä a) kustannus ja b) painosyistä. Ja sen sijaan, että se paksu sinkkikerros suojattaisiin kunnon massoilla, joiden vaurioita ja poiskulumista huolloissa olisi helppo seurata ja fiksailla, se seitinohut sinkkikerros suojataan yhtäohuella maalikerroksella ja ne rakenteet verhotaan ilmanvastuksen pienentämiseksi repullisella muoviosia, jotka istuvat paikoilleen sen verran huonosti ja ovat sen verran reikäisiä, että suolarapapaska pääsee kyllä sinne taakse muhimaan muttei ikinä pois, ei edes kunnolla kuivumaan normaalikäytössä.Suomen oloissa puolen miljoonan kone menisi usein hukkaan, kun kori happanee ympäriltä.
Tästä tulee enemmän mieleen Kerava.
Kuka on kingi? Rane on kingi!
Mulla on tässä asiassa ajatukset muuttuneet iän myötä. Aloittelin työelämää IT-alalla. Nuorena miehenä ajattelin, että jokainen on oman onnensa seppä. Minä rakennan uraa, haalin vastuuta ja kehitän omaa palkkaani. Vain taivas on rajana. Bueno. Nykyään olen sitten toisella alalla, jossa tekeminen on aivan erilaista. Siinä missä IT-ala imi fiksuimmat niin täällä on ne muut. Erona on myös se, että IT-alaa ei välttämättä tarvita elämiseen. Nämä sektorit, jotka oli olemassa jo paljon ennen tietokoneen keksimistä pyörittää yhteiskunnan perustarpeita. Täällä ei ole rajana taivas vaan taulukot. Tämä on kuitenkin mielestäni aivan OK, koska olen huomannut, että on paljon ihmisiä, jotka käy vain töissä ilman kunnianhimoa. Tämä jengi pyörittää perustylsiä tehtäviä sillä välin, kun Rovion sankarit koodaa pelejä tai Liigan ammattikiekkoilijat kamppailee mestaruuksista. Jos näiden tylsien sektorien palkka tippuu niin alas, ettei sillä elä, ratkaisu ei ole se, että näiden alojen ihmiset tsemppaavat ja kouluttautuvat koodaamaan. Ensinnäkin nämä tylsät hommat pitää vaan tehdä, että maailma pyörii. Toiseksi suuri osa ihmisistä ei ole kognitiivisesti tarpeeksi lahjakkaita koodaamaan. Jos kaikki pystyisi koodaamaan niin koodaamisesta tienaisi tietenkin yhtä huonosti kuin kaupan kassalla tienaa. IT-kuplasta lähdettyäni olen monesti ollut suorastaan järkyttynyt huomatessani mitä kaikkea leipä tosiaan elättää. Näissä mun hommissa vastuun ottaminen ei tuo lisää palkkaa ellei ota samalla ylennystä. Minä pyrin parhaani tekemään vain 40h työtä viikossa, että olisin läsnä perheelleni. Väitän olevani arvokkaampi pelaaja kuin moni kolleega samassa palkkaluokassa, mutta tätä ei voi muuttaa rahaksi. Nähdäkseni mielekkyys työhön tulee sinällään siitä, että tekee sen hyvin. Palkan täytyy olla riittävä, että sillä elää. Mun pomo on sinkku ja tekee varmaan parhaillaan 60h viikkoja. Mulla riittäs rahkeet ihan hyvin sen hommiin, mutta en ole valmis ottamaan vastuuta harteilleni niin pitkään kuin mulla on perhe kotona. En itsekään kuulu liittoon, mutta ymmärrän hyvin, että näiden tylsien sektorien palkkataulukoista täytyy jonkun huolehtia. Muuten päädytään tilanteeseen, jossa suuri osa maan hiljaisista ei elä yhdellä palkkatyöllä.Lakkoviikko yms niin menin vittuillakseni tänäänki töihin. Tajunnu, että minun mielestä palkkaa saa lisää parhaiten kun ottaa henkilökohtaisesti asiakseen tehdä vitun hyvää duunia ja kehittää osaamistaan ja pyytää lisää vastuuta ynnä muuta. Tajunnu myös, että ei kiinnosta vittuakaan mitä kaveri vieressä tienaa niin en jää yhteisen hyvän takia kotiin jos töitä on. Vaikka tekis tismalleen samaa työtä niin ei kaikkien työ oo silti samanarvoista, toinen tekee enemmän ja paremmin ja laajemmin.
#kestävänkehityksenpuolesta
Mutta eihän se eka omistaja saa siitä 200 tuhatta ajetusta autosta samaa vaihtoarvoa, kuin saisi, jos kaikki tietäis että se kestää ilman isompia remppoja puoli miljoonaa.
Samanlaista työtä minäkin teen, ja oon tehnyt ison osan elämästäni samanlaisten kunnianhimottomien tuulipukuihmisten kans. Olen/olin itekin semmoinen pitkän aikaa mutta en vaan millään istu siihen muottiin. Työn näköalattomuus ja viikosta toiseen itseään toistava kaava alkaa menemään mun sietokyvyn yli. Mikään työssä ei oo haastavaa, mikään ei oo palkitsevaa, missään ei voi enää parantaa ja vaikka teen työni kuinka hyvin ja paremmin kuin muut, kukaan ei sitä huomaa ja itelläkin tulee olo, että vaikka tein parhaani töissä se oli silti maksimissaan 10% siitä potentiaalista minkä pystyisin antamaan. Se käyttämätön 90% alkaa jo valvottamaan mua öisin joten on aika tehdä muutoksia. En ala koodaamaan, mutta haalin mahdollisimman paljon suorittavaa osaamista johon kuuluu jo pieni määrä ns tietotyötä seuraavaksi ja yritän ponnistaa ylöspäin kohti vastuita ja vaikeuksia. Omassa firmassa taulukko määrää myös palkan määrän aika pitkälle, mutta se taulukon huippu olis jo niin valtava parannus nykyiseen nähden että se on riittävän lähellä taivasta hetkeksi. Puhuin tästä just pomolle pari viikkoa sitten melkeenpä yhtä suoraan ja kevään mittaan on muutoksia odotettavissa.Mulla on tässä asiassa ajatukset muuttuneet iän myötä. Aloittelin työelämää IT-alalla. Nuorena miehenä ajattelin, että jokainen on oman onnensa seppä. Minä rakennan uraa, haalin vastuuta ja kehitän omaa palkkaani. Vain taivas on rajana. Bueno. Nykyään olen sitten toisella alalla, jossa tekeminen on aivan erilaista. Siinä missä IT-ala imi fiksuimmat niin täällä on ne muut. Erona on myös se, että IT-alaa ei välttämättä tarvita elämiseen. Nämä sektorit, jotka oli olemassa jo paljon ennen tietokoneen keksimistä pyörittää yhteiskunnan perustarpeita. Täällä ei ole rajana taivas vaan taulukot. Tämä on kuitenkin mielestäni aivan OK, koska olen huomannut, että on paljon ihmisiä, jotka käy vain töissä ilman kunnianhimoa. Tämä jengi pyörittää perustylsiä tehtäviä sillä välin, kun Rovion sankarit koodaa pelejä tai Liigan ammattikiekkoilijat kamppailee mestaruuksista. Jos näiden tylsien sektorien palkka tippuu niin alas, ettei sillä elä, ratkaisu ei ole se, että näiden alojen ihmiset tsemppaavat ja kouluttautuvat koodaamaan. Ensinnäkin nämä tylsät hommat pitää vaan tehdä, että maailma pyörii. Toiseksi suuri osa ihmisistä ei ole kognitiivisesti tarpeeksi lahjakkaita koodaamaan. Jos kaikki pystyisi koodaamaan niin koodaamisesta tienaisi tietenkin yhtä huonosti kuin kaupan kassalla tienaa. IT-kuplasta lähdettyäni olen monesti ollut suorastaan järkyttynyt huomatessani mitä kaikkea leipä tosiaan elättää. Näissä mun hommissa vastuun ottaminen ei tuo lisää palkkaa ellei ota samalla ylennystä. Minä pyrin parhaani tekemään vain 40h työtä viikossa, että olisin läsnä perheelleni. Väitän olevani arvokkaampi pelaaja kuin moni kolleega samassa palkkaluokassa, mutta tätä ei voi muuttaa rahaksi. Nähdäkseni mielekkyys työhön tulee sinällään siitä, että tekee sen hyvin. Palkan täytyy olla riittävä, että sillä elää. Mun pomo on sinkku ja tekee varmaan parhaillaan 60h viikkoja. Mulla riittäs rahkeet ihan hyvin sen hommiin, mutta en ole valmis ottamaan vastuuta harteilleni niin pitkään kuin mulla on perhe kotona. En itsekään kuulu liittoon, mutta ymmärrän hyvin, että näiden tylsien sektorien palkkataulukoista täytyy jonkun huolehtia. Muuten päädytään tilanteeseen, jossa suuri osa maan hiljaisista ei elä yhdellä palkkatyöllä.
Ei hitto! Lehdessä oli juttua jostain keksitahnasta. Millä maustetaan laskiaispulla (ei! Vain mantelimassa).
Puuron maustaminen kuitenkin myös mainittu. No, ostosautomaatti (=vaimo, älkää kertoko, että sanoin näin) tilasi tota.
Ja nam!! Kaurapuuro, lusikallinen tota keksitöhnöä ja voisilmä. Kyllä on hyvää.
Sairaalat pysähtyisivät.Ilman siivousalan työn suorittamista sairaalan toiminta kriisiytyisi muutamassa tunnissa.
merkittävää työtä, jonka lopputulosta pääsi ihailemaan
Ei kun tää on keksiä sotkettuna johonkin.Tuo varmaan se vanha amerikkalainen keksintö cookie dough, tai siis heikäläisittäin vanha keksintö myydä piparitaikinaa syötäväksi sellaisenaan. Parempaahan se on kuin ne valmiit kuivat piparit..
Ilahduttavan ratkaisukeskeistä ajattelua - tuumasta toimeen.Voi vittu että alkoi vituttammaan taas kerran Huskvarnan nykiminen.
No, laitoin juuri uuden Stihlin tilaukseen.
Tähän väliin kahvi.