Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Oli hauska lakon aikana katella kun oli pääkonttorilta tullut insinöörejä ja muuta asiantuntijaporukkaa suorittaviin töihin. Ei ne oikein meinannut suoriutua, mutta hienoa että olivat vapaaehtoisesti lähteny kuitenki kokeileen. Yhdelle jäi kyllä aivan varmasti viimeiseksi kokeiluks, oli sen verran kädet ruvella kolmantena päivänä 😁
 
Japanista tulee hondalta/mazdalta/Toyotalta vahvoja vähävikaisia perus bensa moottoreita vielä tänäkin päivänä 1,6-2,0 litran tilavuudella ilman turboja
Kyllä, mutta valitettavasti ei tahdo enää niitäkään saada uusissa autoissa ilman jonkinlaista hybriditekniikkaa, vähintään joku kevythybridi on lykätty mukaan. Ehkä vähän sylinterien lepuutustekniikkaa vielä kaveriksi nelipyttyiseen. Mutta tähän näillä päästörajoituksilla valmistajat ajetaan - ei mahda mitään.
 
Kyllä noista jokaisella ajaa huoletta 100tkm ja hyviä moottoreita on.
Nippa nappa saattaa päästä. Mutta sillä suorituksella en hyväksi kehuisi. Sitä kun on vanhaan aikaan tottunut, että kyllä nyt melkein autossa kuin autossa perustekniikka kesti edes sen 300 - 400 tuhatta kilometriä ilman isompia remontteja (no kytkinlevyn vaihto ehkä) - niin nykyään vaikuttaa tosiaan otetun tavoitteeksi 100 - 150 tuhatta.
 
kyllä nyt melkein autossa kuin autossa perustekniikka kesti edes sen 300 - 400 tuhatta kilometriä ilman isompia remontteja (no kytkinlevyn vaihto ehkä) - niin nykyään vaikuttaa tosiaan otetun tavoitteeksi 100 - 150 tuhatta.

Autot tehdään kuitenkin mahdollisimman hyviksi uutena ostajaa varten eikä sitä köyhää, joka lopulta ostaa sen auton halvalla 200tkm ajettuna ja ajaa sen loppuun. Siltä kantilta se 150tkm huoletonta kilsaa on ihan järkevä tavoite, että eka omistaja saa vehkeestä vielä vaihtoarvoa vaihtaessaan taas uuteen ja sen pidemmälle ei valmistajan juuri tarvitse miettiä.

Noiden vanhojen autojen kuuluisa kestävyyskin oli osittain sitä, että yksinkertaista tekniikkaa oli helpompi korjata ja tekohengittää mahdollisimman pitkälle eikä sitä, että ne 400 tkm olisivat olleet huolto- ja korjausvapaita.
 

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
Ne tärkeinmät.

IMG_2670.webp
 
Sinuhe luettu, vajaa pari viikkoa meni. Vaikka viime vuosina on tuntunut, että lukemisnopeus ja keskittymiskyky olisivat pahasti heikentyneet nuoruusvuosiin verrattuna, niin riippuu lukuteho siitäkin, millainen teksti on kyseessä, eli tällaista helppoa ja kronologisesti etenevää tekstiä, jollaista nykyään harvemmin lukee, pystyy näköjään vetämään edelleen ihan kohtuullisen tehokkaasti.
 
Osittain kanssasi samaa mieltä, mutta mielestäni tässä ei suinkaan ole koko totuus. Minäpä perustelen näkemykseni aloittaen tästä:

Noiden vanhojen autojen kuuluisa kestävyyskin oli osittain sitä, että yksinkertaista tekniikkaa oli helpompi korjata ja tekohengittää mahdollisimman pitkälle eikä sitä, että ne 400 tkm olisivat olleet huolto- ja korjausvapaita.
Kyllä, olivat tekniikaltaan yksinkertaisempia, helpompia korjata - sekä tietyiltä osin vähemmän vikaantumisherkkiä. Mutta uusissa autoissa on myöskin monia osia kevennetty ja materiaalivahvuuksia ohennettu. Syynä osittain vähäpäästöisyys ja tietysti myös kustannukset. Ei ole todellakaan tehty kestämään. Esimerkkinä monenkin automerkin moottorien jakopääongelmat, joita pahimmillaan tulee melkoisen pienillä kilometreillä.

Autot tehdään kuitenkin mahdollisimman hyviksi uutena ostajaa varten eikä sitä köyhää, joka lopulta ostaa sen auton halvalla 200tkm ajettuna ja ajaa sen loppuun. Siltä kantilta se 150tkm huoletonta kilsaa on ihan järkevä tavoite, että eka omistaja saa vehkeestä vielä vaihtoarvoa vaihtaessaan taas uuteen ja sen pidemmälle ei valmistajan juuri tarvitse miettiä.
Vaan kun ei ne tahdo kestää sinnekään saakka. Varsinkin jos laajennetaan hieman moottorien ulkopuolelle. Esimerkkinä muutaman ns. premium merkin (en tarkoituksella ala merkkejä nimeämään, ettei tämä mene täydeksi autovänkäämiseksi offarin puolella) alustan osat. Kokemusta on lähipiiristä, kun osia joudutaan vaihtamaan 20 - 30 tuhannen km paikkeilla. Pitäisi hieman pidemmälle kestää. Eli on käytännössä tehty kestämään juuri sen kahden vuoden takuun ajan. Minkä jälkeen kustannukset siirtyvät omistajalle. Eli ei puhuta mistään autojen loppuunajamisesta. No, jotkuthan toki vaihtavat autoa heti takuuajan päättyessä - mutta toinen omistaja arvelee saavansa noilla kilometreillä auton, mihin ei tarvitse heti alkaa remontteja tekemään.

Kyllähän tähän syyt ovat tietysti ilmeiset. Mieluummin autonvalmistajat tietysti myyvät uusia autoja - sekä hyvän hintaisia varaosia käytettyihin. Ei ole liiketoiminnan kannalta järkevää tehdä autoista liian kestäviä. Itse en vaan tällaisesta kertakäyttö-mentaliteetista pidä. Ja omat ostopäätökseni teenkin tältä pohjalta - siinähän ne vaikuttamismahdollisuuteni ovatkin, offarilla valittamisen lisäksi tietty. Ostan mieluummin auton, mikä todennäköisesti tulee kestämään pitkään - vaihdanpa sen sitten kahden vuoden, tai kymmenen vuoden päästä. Esim. nykyinen nyt 11 vuoden ikäinen, ostin kahden vuoden ikäisenä ja vähän ajettuna. En alunperin suunnitellut ihan näin pitkään pitäväni, mutta kun auto on ollut tarkoituksiini sopiva ja erittäin toimintavarma - niin eipä ole tullut vielä vaihdettua. Ja se moottori: 2.4 vapaastihengittävä bensanelonen. Ei ole se tehokkain, eikä myöskään taloudellisin. Mutta kas kummaa - tässä moottorityypissä ei ole ilmennyt myöskään mitään varsinaisia tyyppivikoja. Ja kyseinen seikka oli yhtenä hankintaperusteena nykyista autoa vaihdettaessa. Kyllä, tulee perehdyttyä laitteisiin ehkä hieman liikaakin ennen hankintaa - mutta eipä tule toisaalta sitten myöskään niin paljon pettymyksiä, tai yllätyksiä.

Olipa turhan asiapitoinen teksti offarille perjantaina. Lupaan nyt parantaa tapani tälle viiknloppua ja palata huonoon huumoriin ja asiattomuuksiin.
 
Ihan asiakseni katsoin kokonaan live-taltioinnin Erikasta ja ihkommesta - olin nähnyt ja kuullut siitä vain pienen pätkän aiemmin. Jänskätti, milloin päästään itse asiaan eli ilmeisesti sadomasokistisen yhdynnän tai edes suihinoton esittämiseen hirmuisella tekokyrvällä. Olipa pettymys, kun näitä tehosteita ei näkynyt ei kuulunut - missä oli huohotus ja rytmikäs sängyn natina. Lisäksi Erikasta näkyi vähemmän paljasta pintaa kuin Windows97manilta.

Tätä hoilasi aikoinaan tarhaikäiset tenavat.



View: https://youtu.be/U388IGpI38k?si=DCZg6n_B5D0XKYWR
 
Sinuhe luettu, vajaa pari viikkoa meni. Vaikka viime vuosina on tuntunut, että lukemisnopeus ja keskittymiskyky olisivat pahasti heikentyneet nuoruusvuosiin verrattuna, niin riippuu lukuteho siitäkin, millainen teksti on kyseessä, eli tällaista helppoa ja kronologisesti etenevää tekstiä, jollaista nykyään harvemmin lukee, pystyy näköjään vetämään edelleen ihan kohtuullisen tehokkaasti.
Pahus sentään, lukeminen ei ole edennyt viikkoon käytännössä lainkaan. Jospa tänään. Tuossa jo olisi odottelemassa se aiemmin mainittu Kulta-Aura - kun sattui kirjastosta vapautumaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom