vokot
asiallista keskustelua, Onely
- Liittynyt
- 3.11.2009
- Viestejä
- 33 235
Vai onko liian suorat putket
nuohan oli hyvin käyrät putket!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vai onko liian suorat putket
Kyllä, mutta valitettavasti ei tahdo enää niitäkään saada uusissa autoissa ilman jonkinlaista hybriditekniikkaa, vähintään joku kevythybridi on lykätty mukaan. Ehkä vähän sylinterien lepuutustekniikkaa vielä kaveriksi nelipyttyiseen. Mutta tähän näillä päästörajoituksilla valmistajat ajetaan - ei mahda mitään.Japanista tulee hondalta/mazdalta/Toyotalta vahvoja vähävikaisia perus bensa moottoreita vielä tänäkin päivänä 1,6-2,0 litran tilavuudella ilman turboja
Nippa nappa saattaa päästä. Mutta sillä suorituksella en hyväksi kehuisi. Sitä kun on vanhaan aikaan tottunut, että kyllä nyt melkein autossa kuin autossa perustekniikka kesti edes sen 300 - 400 tuhatta kilometriä ilman isompia remontteja (no kytkinlevyn vaihto ehkä) - niin nykyään vaikuttaa tosiaan otetun tavoitteeksi 100 - 150 tuhatta.Kyllä noista jokaisella ajaa huoletta 100tkm ja hyviä moottoreita on.
kyllä nyt melkein autossa kuin autossa perustekniikka kesti edes sen 300 - 400 tuhatta kilometriä ilman isompia remontteja (no kytkinlevyn vaihto ehkä) - niin nykyään vaikuttaa tosiaan otetun tavoitteeksi 100 - 150 tuhatta.
Montako yksikköä tuohon menee keskiolutta?
Pitäisi nähdä livenä, väri ei ole koskaan kuvissa sitä mitä todellisuudessa.
Ja kyllä ennen oli pukeutuminenkin kunnollista.
View: https://www.instagram.com/reel/DGTpjlXxjSJ/?igsh=MXMzaGhnbTdvZWRzeQ==
Arviolta 36 X 0,33.Montako yksikköä tuohon menee keskiolutta?
Kyllä, olivat tekniikaltaan yksinkertaisempia, helpompia korjata - sekä tietyiltä osin vähemmän vikaantumisherkkiä. Mutta uusissa autoissa on myöskin monia osia kevennetty ja materiaalivahvuuksia ohennettu. Syynä osittain vähäpäästöisyys ja tietysti myös kustannukset. Ei ole todellakaan tehty kestämään. Esimerkkinä monenkin automerkin moottorien jakopääongelmat, joita pahimmillaan tulee melkoisen pienillä kilometreillä.Noiden vanhojen autojen kuuluisa kestävyyskin oli osittain sitä, että yksinkertaista tekniikkaa oli helpompi korjata ja tekohengittää mahdollisimman pitkälle eikä sitä, että ne 400 tkm olisivat olleet huolto- ja korjausvapaita.
Vaan kun ei ne tahdo kestää sinnekään saakka. Varsinkin jos laajennetaan hieman moottorien ulkopuolelle. Esimerkkinä muutaman ns. premium merkin (en tarkoituksella ala merkkejä nimeämään, ettei tämä mene täydeksi autovänkäämiseksi offarin puolella) alustan osat. Kokemusta on lähipiiristä, kun osia joudutaan vaihtamaan 20 - 30 tuhannen km paikkeilla. Pitäisi hieman pidemmälle kestää. Eli on käytännössä tehty kestämään juuri sen kahden vuoden takuun ajan. Minkä jälkeen kustannukset siirtyvät omistajalle. Eli ei puhuta mistään autojen loppuunajamisesta. No, jotkuthan toki vaihtavat autoa heti takuuajan päättyessä - mutta toinen omistaja arvelee saavansa noilla kilometreillä auton, mihin ei tarvitse heti alkaa remontteja tekemään.Autot tehdään kuitenkin mahdollisimman hyviksi uutena ostajaa varten eikä sitä köyhää, joka lopulta ostaa sen auton halvalla 200tkm ajettuna ja ajaa sen loppuun. Siltä kantilta se 150tkm huoletonta kilsaa on ihan järkevä tavoite, että eka omistaja saa vehkeestä vielä vaihtoarvoa vaihtaessaan taas uuteen ja sen pidemmälle ei valmistajan juuri tarvitse miettiä.
Pahus sentään, lukeminen ei ole edennyt viikkoon käytännössä lainkaan. Jospa tänään. Tuossa jo olisi odottelemassa se aiemmin mainittu Kulta-Aura - kun sattui kirjastosta vapautumaan.Sinuhe luettu, vajaa pari viikkoa meni. Vaikka viime vuosina on tuntunut, että lukemisnopeus ja keskittymiskyky olisivat pahasti heikentyneet nuoruusvuosiin verrattuna, niin riippuu lukuteho siitäkin, millainen teksti on kyseessä, eli tällaista helppoa ja kronologisesti etenevää tekstiä, jollaista nykyään harvemmin lukee, pystyy näköjään vetämään edelleen ihan kohtuullisen tehokkaasti.