Off-topic 24h

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Onks sulla mitään nousutavoitteellista treeniä? Vai teetkö aina samoilla painoilla, samat liikkeet ja samat määrät toistoja / sarjoja?

ei, en

Minulla ei ylipäänsä ole yhtään mitään tavoitteita elmässä, kuntoilusalilla ei siis todellakaan ole (sehän on sitäpaitsi työpävästä palautumista ja valmistautumista uuteen työpäivään), piisaa että kun katson itseäni pelistä, tulee hyvä mieli

-en tee samoilla painoilla vaan juuri semmosilla mitkä sinäpäivänä tuntuvat sopivilta
-en laske toistoja/sarjoja, teen senverran kun sinäpäivänä tuntuu sopivalta

olen jumpannut kaksjakosella niin kauan kun muistan +10v
ja jos vaikka alaruumispäivänä kyykkypaikat ovat varatut niin ei mitään ongelmaa teen jotain vemputuksia sitten, päiväni ei ole pilalla enkä todellakaan odottele suorituspaikkojen vapautumista

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
katson itseäni pelistä
Screenshot_20241230_200000_Instagram.webp

Onhan tuo ihan selvää, että peruskuntoilijan kannattaa tehdä vain peruskuntoa lenkillä ja salilla ja jättää piikkailut sun muut pois kokonaan. Pitää vain huolen progressiosta, että pikku hiljaa painot nousee ja lenkit pitenee, mutta sehän tapahtuu itsestäänkin, kun kehitystä tulee. Pelkkiä perusjuttuja ja kaikki hifistelyt pois.

Halusin vaan tuoda esille 😁 Sä oot ainaki täällä netissä tosi raskas vänkääjä ja jokaisen alan asiantuntija, tai ainakin hirvee kiima saada aina se viimeinen sana. Livenä se rassais niin paljo et saattaisin kännissä lyödä.
Vai niin, tämmöisellä viestillä sitten tauolta ketjuun.

No, etkö sää tehny jotain semmosta apinahommaakin, ettei taida olla pelkoa, että samoissa pikkujouluissa kohdattas ;) Ja siis jos noin paljon ahdistaa meikäläisen jutut, niin voidaan jättää lainailematta puolin ja toisin. Minä jaksa ainakaan tän enempää tämmösiin paskaviesteihin kommentoida.

puhutaanko nyt ammattiurheilijoiden treenien suunnittelusta ja jaksottamisesta vai perus sunnuntaipunttaajaan treenaamisesta ja millaisilla määrillä on järkevää lähteä tekemään, jos ei ole kunnon pohjaa. Koska noilla kahdella ei oo, luonnollisestikaan, mitään tekemistä keskenään.

Täällä nyt ei takuulla ole ammattiurheilijoita yhtään ja jos lähdetään katsomaan, millaisia treenimääriä edes kohtuutasoinen kilpaurheilu vaatii ja mitä ihmiskeho siis kestää muutenkin kuin poikkeuslahjakkuuksien tapauksessa, niin sen hassummalta tuntuu ajatus siitä, että kuntoliikkujan pitäisi maata neljä päivää viikossa levossa sohvalla, että jaksaisi ne kolme punttijumppaa viikossa vetää läpi.

Ja tällä hetkellä tarvitsen itsekin 2 tai 3 lepopäivää viikossa että saa salilla mitään aikaiseksi, mutta se johtuu vain paskasta kunnosta ja korjaantuu kyllä, jos ensi vuonna saisi lopulta tehtyä terveenä edes muutaman kuukauden pohjatyöt.

No eikö se tämän ketjun ihmisten tapauksessa ole selvää, että puhutaan perus bodaamisesta tai voimaharjoittelusta? Noin muuten vaikuttais menevän sekaisin puhutaanko nyt ammattiurheilijoiden treenien suunnittelusta ja jaksottamisesta vai perus sunnuntaipunttaajaan treenaamisesta ja millaisilla määrillä on järkevää lähteä tekemään, jos ei ole kunnon pohjaa. Koska noilla kahdella ei oo, luonnollisestikaan, mitään tekemistä keskenään.

Ja siis jos nää oot oikeasti valmentanu jengiä ja oot ihan oikeasti nähny, miten eri ihmiset kehittyy, niin sitten hattu päästä ja niin edelleen, mutta jos tää menee siihen, että googlataan kilpaa jotain internetin artikkeleita, miten pitäs treenata, niin sitten ei oo mitään järkeä jatkaa.
No eikös tässä ole useampinkin ketjun ihminen jo sanonut, että toimii yhdistetty kestävyys- ja voimaharjoittelu, kunhan se ei ole perus bodailua, henkilöt joilla on ihan omakohtaista kokemusta? Se ettei sulla toiminut 5x5 ja kestävyysharjoittelu + painit, ei tarkota sitä, etteikö järkevämmin tehtynä noita kahta voi yhdistellä. Ja käsittääkseni itse otit kisakauden tuossa puheeksi, eli aloit sekottelemaan puuroja ja vellejä.

Ja kyllä, olen opiskellut aihetta ihan todistuksien kanssa enkä vaan googlella, valmentanut jengiä ja myös ollut itse hyvin pitkään eri ammattivalmentajien valmennuksessa ja kysellyt ja kyseenalaistanut tekemistä, vaikka ei mitään kisatavotteita olekkaan.

Tottakai AINA pitää ottaa lähtötaso, tavotteet, vammat, muun elämän kuormittavuus jne huomioon kun lähdetään ohjelmointia suunnittelemaan. Jos halutaan voimaharjoittelu tukemaan jotain lajia, niin silloin luetaan lajianalyysit ja millasia voimantuottoaikoja, nivelkulmia jne on tarpeellista ottaa huomioon ohjelmoinnissa. Onko kisatavotteita, jaksotetaanko niiden mukaan, vai halutaanko vaan ylipäätään olla hyvässä kunnossa läpi vuoden. Kaikille ohjelmoidaan kevennysviikot sekä kestävyyteen että voimaharjoitteluun.

Ja tällä hetkellä tarvitsen itsekin 2 tai 3 lepopäivää viikossa että saa salilla mitään aikaiseksi, mutta se johtuu vain paskasta kunnosta ja korjaantuu kyllä, jos ensi vuonna saisi lopulta tehtyä terveenä edes muutaman kuukauden pohjatyöt.

Itselläni on taas liian kova vauhti päällä treeneissä ja joudun pakottaa itseeni lepopäiville koska tätä kuitenkin se 12v tehty niin sen vaan jo tietää että kohta alkaa oireilut. Olkapäät jo meinas mennä mutta kolminkertaistin niiden lämmittelyt ja tukilihasten vahvistukset niin ne on pysynyt nyt aisoissa. Talvi on siitä itselleni paskaa aikaa kun ei ole mitään muuta itselleni mieluista treeniä kuin painojen heiluttelu. Kesällä lenkit ja fribat yms niin on paljon helpompi pitää parikin päivää aina salilta pois.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Ja kyllä, olen opiskellut aihetta ihan todistuksien kanssa enkä vaan googlella, valmentanut jengiä ja myös ollut itse hyvin pitkään eri ammattivalmentajien valmennuksessa ja kysellyt ja kyseenalaistanut tekemistä, vaikka ei mitään kisatavotteita olekkaan.
Eli silloin se hattu päästä. Tuossa meni varmaan kontekstit sekaisin ja sen enempää miettimättä kun kirjoittelee, niin tulee noita kaikenlaisia sekaannuksia.

Pitäs varmaan jaksaa vähän tarkemmin aina avata omia aivotuksia, kun yleensä kyllä tuppaan kirjoittelemaan vaan silloin, jos oletan, että oon edes suunnilleen kartalla, mutta ei jaksa enää ruveta mitään tunnin viestien työstöjä tälle palstalle alkaa rakentelemaan, niin kuin joskus muinoin.

Tähänkin tämmönen minilainaus,, kun safkat tulossa :D

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
No eikös tässä ole useampinkin ketjun ihminen jo sanonut, että toimii yhdistetty kestävyys- ja voimaharjoittelu, kunhan se ei ole perus bodailua, henkilöt joilla on ihan omakohtaista kokemusta?
Äh, menköön nyt vielä omaan viestiinä. No-bodyhan esim. kirjoitteli, että toimii ihan hyvin, jos sieltä puntilta ei odottele mitään kummoisia tuloksia ja hakee tai haluaa vaan ylläpitää hyvää yleiskuntoa ja siitähän minä oon ihan samaa mieltä. Sit jos tosiaan aletaan hakeen joka paikasta tulosta niin kuin tavoitteellisempi saattaa tehdä ja niin kuin ite sohlasin aikanaan, niin sitten tulee minusta (huom. minusta) äkkiä noita ongelmia palautumisen yms. kanssa.

Onhan tuo ihan selvää, että peruskuntoilijan kannattaa tehdä vain peruskuntoa lenkillä ja salilla ja jättää piikkailut sun muut pois kokonaan. Pitää vain huolen progressiosta, että pikku hiljaa painot nousee ja lenkit pitenee, mutta sehän tapahtuu itsestäänkin, kun kehitystä tulee. Pelkkiä perusjuttuja ja kaikki hifistelyt pois.

No eihän se nyt ihan noin selvää sekään ole :D Vaikka tuo nyt on aika yksinkertasta noin ja kehitystä tulee noin, tiettyyn pisteeseen, mutta sitten loppuu jos jotain ei muuteta. Ja aika harva ihminen jaksaa ihan samaa (poislukien @vokot) vuositolkulla, vaan haluavat vaihtelua treeneihin ja jos ei tule, niin kyllästyy ja treenaaminen loppuu.

Vai niin, tämmöisellä viestillä sitten tauolta ketjuun.

No, etkö sää tehny jotain semmosta apinahommaakin, ettei taida olla pelkoa, että samoissa pikkujouluissa kohdattas ;) Ja siis jos noin paljon ahdistaa meikäläisen jutut, niin voidaan jättää lainailematta puolin ja toisin. Minä jaksa ainakaan tän enempää tämmösiin paskaviesteihin kommentoida.
Joo ei siitä pelkoa oo. Mut ei se varmasti eka kerta olis kun turpaas saat turpas takia, tyydyn siihen. Ja kyllä mä laitoin muutama päivä sitten viestin variksesta, ei tämä ihan eka ollu tauon jälkeen.

olen jumpannut kaksjakosella niin kauan kun muistan +10v
ja jos vaikka alaruumispäivänä kyykkypaikat ovat varatut niin ei mitään ongelmaa teen jotain vemputuksia sitten, päiväni ei ole pilalla enkä todellakaan odottele suorituspaikkojen vapautumista
Oikeastaan aikalailla sama.
Muutenkin on enempi just vaikka jalat ja rinta kuin että kyykky ja penkki.
Ei tuu ressiä progressioista kun vaihtelee usein 👍

No eihän se nyt ihan noin selvää sekään ole :D Vaikka tuo nyt on aika yksinkertasta noin ja kehitystä tulee noin, tiettyyn pisteeseen, mutta sitten loppuu jos jotain ei muuteta. Ja aika harva ihminen jaksaa ihan samaa (poislukien @vokot) vuositolkulla, vaan haluavat vaihtelua treeneihin ja jos ei tule, niin kyllästyy ja treenaaminen loppuu.
Mä en varmaan tunne ollenkaan tollasia treenaajia, poislukien itteni. Kaikki vakkarit ikinä omalla salilla tekee samaa n. 3 liikettä vuositolkulla. Eli valtaosalle tärkeysjärjestyksessä: penkki, hauis, ja ehkä tsägällä joku kämänen versio kyykystä/prässistä. Oon kyllä monesti ajatellu, et miten vitussa noi jaksaa käydä vääntään tota samaa monotonista shittiä kymmeniä vuosia putkee. Kehittyy niin monotoninen fysiikka, ja joka treeni on kunnon murmelipäivä. Taidan tietää vastauksen. Käyvät salilla lähinnä ''varman päälle'', & sosialisoimassa, eivätkä omaa mitään intohimoa ite siihen tekemiseen. Surullista, ja tollanen monotonisuus on helvetin iso syy myös, miks monet kasuaalit vähättelee treenausta. Ei tajuta, et monipuolinen treeni on ihan megahyvä sijotus omalle hyvinvoinnille, ja se voi myös olla suhteellisen eksoottistaki tekemistä.

Kyllähän tuo riittää peruskuntoilijalle ja varsinkin, jos tavoitteena ei ole kuin pysyä kunnossa ja tietyn pisteen jälkeen kehitystä ei enää edes tarvitse tullakaan, vaan pelkkä ylläpito riittää. Peruskuntoilijan kannattaa pyrkiä pitämään treeni sen verran miellyttävänä, että aina tekee mieli lähteä treenaamaan. Se innostus loppuu usein jos treenit on liian kovia ja pitäisi lähteä väsyneenä treeneihin yms. Samaten liian vaativa treeniohjelma voi tappaa innostuksen jos huomaa, ettei pysty noudattamaan sitä. Ja ainahan sitä voi vaihtelun vuoksi tehdä eri liikkeitä salilla tai vetää lenkin eri paikassa tms. tai vaikka vaihtaa sen uintiin välillä. Ei se treeni ole niin vakava juttu, vaan tärkeintä on säännöllisyys.

Tietty jos on selkeitä tavoitteita, kuten vaikka puolimaraton, niin silloin kannattaa tehdä joku treenisuunnitelma sitä varten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom