Off-topic 24h

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Miksi ylipäätään lähteä sellaisella määrällä treeniä ja rasitusta liikkeelle, että oot koko ajan ihan sippi "ennen kuin tottuu"? Kun vois lähteä vaikka parilla lenkillä ja yhdellä puntilla ja lisätä määriä, jos tuntuu, että jää isommin varastoon.

No tietysti alussa lähdetään tarvittaessa vaiheittain liikkeelle ihan kuten missä tahansa, en minä ole ketään käskenyt lähtemään vetää kylmiltään X määrää punttitreeniä ja Y määrää juoksua viikossa.

Ja jos haluaa aerobista kuntoa, niin miksi ei sitten keskity siihen ja tekee puntin vaikka vähän kausittain, jolloin taas vähentää juoksemista?

Koska ainakin itselläni kausittainen treenaaminen johtaa aina totaaliromahdukseen siinä off-välissä. Säännöllisyys on se ykköslähtökohta, vaikka sitten treenien painopiste vaihtelisikin.

eikä koittaa sohlata kaikkea samaan aikaan niin, että mistään ei tuu sit oikein kunnollista :D
Juuri tätähän se tietyssä mielessä on, jos treenataan montaa juttua yhtä aikaa. Se, että mikään ei ole niin "kunnollista" kuin yhteen juttuun keskittyessä, voi kuitenkin tässä asiassa tarkoittaa ihan hyvää ja monipuolista yleiskuntoa.

Enkä oo kyllä ihan samaa mieltä, että helppo säännöstellä. Se on itekin kokeiltu, että joka päivä jotain kävelyä tai juoksua, punttia tai painia ja ehkä yks lepopäivä. Ei vaan jaksanu.

Kaikki ei toimi kaikille ja kun kokeilee, niin siinähän sen tietää.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Se, että mikään ei ole niin "kunnollista" kuin yhteen juttuun keskittyessä, voi kuitenkin tässä asiassa tarkoittaa ihan hyvää ja monipuolista yleiskuntoa.
Joo, samaa mieltä. Se mulla oli tuossa edellisissä taustalla, että jos sen reenin tosiaan olis tarvis olla vielä enemmän tavoitteellista, niin sitten voi tulla ongelmia, jos koittaa liikaa tai ei tiedä mitä tekee, mutta tuo on ihan validia.

Ite veteli aikaisemmin pää märkänä jotain kovia 5x5 kyykkyjä ja sen jälkeen ihmeteltiin, kun oli vähän raskasta juosta tai painia seuraavana päivänä :D

Mut joo, nää ei oo omia ongelmia enää. Nyt vaan höntsätään ja koitetaan pysyä jotenkin kunnossa. Ja reenit kyllä ihan just sen mukaan, mikä tuntuu mukavalta kautta mielekkäältä.

Mun käsittääkseni raskas aerobinen sotkee aika tehokkaasti sekä lihasmassan kasvatusta että voimatasojen nostamista (voi googlata ne nortonit, hulkit ja pubmedit) ja juoksijat taas tekee mun käsittääkseni puntin pitkälti offseasonilla jotain pientä kehonhuoltoa lukuunottamatta, ettei ole paikat ja hermosto tukossa juostessa.
Joo oot siinä mielessä oikeessa, että raskas aerobinen kyllä sotkee. Mutta kun kenekään harjottelun ei pitäs olla vaan sitä raskasta aerobista. Jos huippuhiihtäjät ja kestävyysurheilijat ylipäätään treenaa 80-90% peruskestävyyttä, niin miten tavallisen pulliaisen, jolla palautumiskapasiteetti on huonompi ja muutenkin työt ja muut enemmän sotkemassa elämää, vois ylipäätään odottaa palautuvan suuremmasta määrästä raskasta aerobista.

Ja toivottavasti tavotteelliset juoksijat ei treenaa voimaa sun käsityksen mukaan. Se on aika hölmöläisen hommaa, että nostetaan niitä voimatasoja offseasonilla ja sitten annetaan kisakaudella palautua alkupisteeseen. Oikea tapa olis nostaa niitä voimatasoja ylimenokaudella ja peruskuntokaudella ja sitten siirtää enemmän tai vähemmän ylläpitoon.

Ja toivottavasti tavotteelliset juoksijat ei treenaa voimaa sun käsityksen mukaan. Se on aika hölmöläisen hommaa, että nostetaan niitä voimatasoja offseasonilla ja sitten annetaan kisakaudella palautua alkupisteeseen. Oikea tapa olis nostaa niitä voimatasoja ylimenokaudella ja peruskuntokaudella ja sitten siirtää enemmän tai vähemmän ylläpitoon.
En minä mikään valmentaja ole, mutta semmoinen käsitys minulla tosiaan on, että offseasonilla tehdään voimaa ja jossain vaiheessa ennen kisakautta ruvetaan siirtämään punttireenejä lajivoimaksi ja suorituskyvyksi. Ei kai tuommoisia kisakaudella voi tehdä, kun pitäs palautua kisoista, lajireeneistä ja keskittyä enemmän tekniikkaan yms. asioihin. Juoksijatkin tekee minun ymmärtääkseni aika hemmetisti tekniikkaa, varsinkin nyt tietysti aitojat.

Noin niinku karkeasti. Täällä varmaan kukaan tiedä kaikkien lajien lajityypillisiä temppuja, mutta ainakin kiekkoon ja yleisurheiluun tuo nyt minun käsittääkseni natsaa aika hyvin luetun perusteella ja sen perusteella, mitä nyt kattelee esim. yleisurheilijoiden päivityksiä, millaista reeniä tehdään offseasonilla.

Eilen 6km, 50min, keskisyke 140. Onneksi kesään on vielä aikaa...

Oon tässä vähän funtsinut, että miten salitreenin yhdistää tähän säntäilyyn? 3-jakoisella, kuten ennenkin, mutta vaikka yhdeksän päivän läpiviennillä niin ei rasittuisi jalat liikaa.

Olen myös pohtinut crossfitin kokeilemista. Help :D
Henk.koht vedän luultavasti nyt kuukauden joko täysin ilman salia, tai sit pelkästään yläkroppaa jos siltä tuntuu. Keskittyä tähän peruskunnon kohotukseen ihan oikeasti. Luultavasti jatkossa sit 2-jakoista kolmesti viikkoon, mutta jalat lähinnä ylläpidolla.

Mullahan tämä on tämmöinen useamman vuoden projekti jota on nyt vielä vajaa vuosi edessä, tarkoitus kun olis olla fyysisesti suorituskykyisempi nelikymppisenä kuin olin 20v sitten. Tätä kardio/juoksukuntoa olen vältellyt niin pitkään ku mahdollista, mut nyt oli pakko ottaa työmaaksi. Kesään mennessä toki ois hyvä saada halutulle tasolle, niin ehtii vielä muutamat puuttuvat kilot sarjapaino tavoitteista hoitaa alta pois.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Maxkin uhoaa nauttivansa kohtuudella.

Niijustii.
Joko ne jutut on kokonaan unohtunut, kun olin tuossa vielä vuosikymmenen alkupäässä reippaan pari vuotta aika lailla tipatta? :D

Mut samahan näissä pätee kuin reeneissä, että puheet on puheita, teot tekoja ja aika näyttää, miten mäni.

muoks. ja mitään tipattomiahan ei pidä mennä nyt vielä ite lupaamaankaan, kun meillä on tulossa het tammikuun lopulla yks aikaa sitten varattu kaveriporukan reissu, jossa kyllä varmaan tulee nasautettua..

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Kyllä mies voi muuttua!

Itsekin aion nauttia ainoastaan kolme koppaa kaljaa viikossa vuonna 2025!
En tiiä muuttumisesta, sama huithapeli sitä pohjimmiltaan on, mutta kyllä minä selvin päin osaan olla tarvittaessa pidempiäkin aikoja :D

Toki myönnettäköön, että nyt on vähän eri olosuhteet kuin tosi pitkään aikaan, ts. ei oo het varvas kipeenä, jos pienenkin kännin rysäyttää, eikä ole naisetkaan äkäisiä, vaikka ottais vähän enemmänkin, niin katotaan nyt..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom