Tuo on yksi puoli asiaa, ja toinen puoli asiaa se, että jos vanha auto alkaa vaatia vaikka aiemmin mainittua kansiremppaa tai moottorin vaihtoa, niin 70-/80-luvun autoon sellaiset hommat on tehnyt perusvälineillä kuka tahansa jolla ne työkalut pysyvät kädessä ja hommansa osaava kyläpaja on tehnyt temput alta aikayksikön ja sen mukaisella työkustannuksella. 90-luvun autossa samoihin hommiin on pitänyt olla jo astetta näppärämpi kaveri niin että Haynesin manuaalia on joutunut lukemaan vähän ajatuksellakin ja ammattilaisellakin on jo vierähtänyt tovi arvokkaita tunteja. Uudempien, selvästi tämän vuosituhannen vehkeiden kanssa miettisin esim. itse työmäärää ja jossain kohtaa sössimisen riskiä jo kahteen kertaan ennen kuin lähtisin yrittämään, useimmat peruskorjaamot eivät edes tee ja pätevällä korjaamolla työtunnit × tuntiveloitus = aika paljon vanhalle autolle.
Tästä syntyy se yhtälö, miksi autoja lähtee nykyään paaliin vioista, jotka olisi ennen korjattu. Kun tekniikka paranee, se myös monimutkaistuu. Tuotteen koko elinkaarikustannus ja -hiilijalanjälki on sitten aika monimutkainen yhtälö valmistuksesta, elinkaaren aikaisista muuttujista ja kierrätettävyydestä.