Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Tuo pensaiden leikkuu on kyllä semmosta hommaa, että täytyy olla ihmisellä a) todella tylsää ja b) todella huono mielikuvitus, jos ei muuta tekemistä keksi.

Pensas on pensas, leikkasit tai et. Hyötyähän tuosta ei oo minkäänlaista.

Ja silti yhet kehittää siihen välineitä, toiset ostaa niitä, ja kolmannet askartelee tämmösiä virityksiä. Eli c).

Hullu maailma.
 
Etenkin, ku valmistajan ja sitä myötä merkkihuollon kanta esim. parivuotiaan vaihteiston temppuiluun on "ei voi korjata, pitää vaihtaa" ja hinta 14 tonnia plus työt, mutta sitte pieni paikallinen ottaa mekatroniikan alas, vaihtaa sen tiivisteen josta sihdit karkailee, sekä sen solenoidin johon se sihtisilppu on jumittunu, ja taas mennään muutaman satasen korjauksella.

Tuo on yksi puoli asiaa, ja toinen puoli asiaa se, että jos vanha auto alkaa vaatia vaikka aiemmin mainittua kansiremppaa tai moottorin vaihtoa, niin 70-/80-luvun autoon sellaiset hommat on tehnyt perusvälineillä kuka tahansa jolla ne työkalut pysyvät kädessä ja hommansa osaava kyläpaja on tehnyt temput alta aikayksikön ja sen mukaisella työkustannuksella. 90-luvun autossa samoihin hommiin on pitänyt olla jo astetta näppärämpi kaveri niin että Haynesin manuaalia on joutunut lukemaan vähän ajatuksellakin ja ammattilaisellakin on jo vierähtänyt tovi arvokkaita tunteja. Uudempien, selvästi tämän vuosituhannen vehkeiden kanssa miettisin esim. itse työmäärää ja jossain kohtaa sössimisen riskiä jo kahteen kertaan ennen kuin lähtisin yrittämään, useimmat peruskorjaamot eivät edes tee ja pätevällä korjaamolla työtunnit × tuntiveloitus = aika paljon vanhalle autolle.

Tästä syntyy se yhtälö, miksi autoja lähtee nykyään paaliin vioista, jotka olisi ennen korjattu. Kun tekniikka paranee, se myös monimutkaistuu. Tuotteen koko elinkaarikustannus ja -hiilijalanjälki on sitten aika monimutkainen yhtälö valmistuksesta, elinkaaren aikaisista muuttujista ja kierrätettävyydestä.
 
Tuo on yksi puoli asiaa, ja toinen puoli asiaa se, että jos vanha auto alkaa vaatia vaikka aiemmin mainittua kansiremppaa tai moottorin vaihtoa, niin 70-/80-luvun autoon sellaiset hommat on tehnyt perusvälineillä kuka tahansa jolla ne työkalut pysyvät kädessä ja hommansa osaava kyläpaja on tehnyt temput alta aikayksikön ja sen mukaisella työkustannuksella. 90-luvun autossa samoihin hommiin on pitänyt olla jo astetta näppärämpi kaveri niin että Haynesin manuaalia on joutunut lukemaan vähän ajatuksellakin ja ammattilaisellakin on jo vierähtänyt tovi arvokkaita tunteja. Uudempien, selvästi tämän vuosituhannen vehkeiden kanssa miettisin esim. itse työmäärää ja jossain kohtaa sössimisen riskiä jo kahteen kertaan ennen kuin lähtisin yrittämään, useimmat peruskorjaamot eivät edes tee ja pätevällä korjaamolla työtunnit × tuntiveloitus = aika paljon vanhalle autolle.

Tästä syntyy se yhtälö, miksi autoja lähtee nykyään paaliin vioista, jotka olisi ennen korjattu. Kun tekniikka paranee, se myös monimutkaistuu. Tuotteen koko elinkaarikustannus ja -hiilijalanjälki on sitten aika monimutkainen yhtälö valmistuksesta, elinkaaren aikaisista muuttujista ja kierrätettävyydestä.
Juu, nämä on monimutkaisia juttuja. Ja tapauskohtaisia.

Mutta jos tekniikka paranee niin, että siitä tulee kertakäyttöistä, paraniko se silloin?
 
Mutta jos tekniikka paranee niin, että siitä tulee kertakäyttöistä, paraniko se silloin?

Riippuu taloudellisesta (ja ekologisesta, jos ympäristönäkökulma halutaan huomioida) elinkaarikustannuksesta sekä parantuneen tekniikan lisäarvosta käyttäjälle. Eli monimutkaista ja tapauskohtaista, kuten itse sanoit.

Tuskin kukaan haluaisi enää vaihtaa arjessaan nykyautoja 80-luvun autoihin tai älypuhelimia 90-luvun nokialaisiin, vaikka vanhempien vaihtoehtojen tekninen kestävyys olisi kuinka paljon parempi. Mutta ei siinäkään ole järkeä, jos uudehko ja ehjä auto menee paaliin sen mekatroniikan pikkuvian takia, jota valmistaja ei ole suunnitellut korjattavaksi, tai puhelin on pakko softakehityksen vuoksi vaihtaa parin vuoden välein.


Itse näkisin, että kerrankin jossain asiassa kaivattaisiin lisää ja tiukempia standardeja ja määräyksiä, nimittäin tuotteiden korjattavuudesta ja elinkaarisuunnittelusta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom