Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Itävallan tai Saksan murteita tähän nyt ei kannata sotkea alkuunkaan.
En ole spesialisti ja saatan siis olla väärässä ja menee jo ot:n ot:ksi, mutta näin olen ymmärtänyt ja näin ovat väittäneet sekä muutamat sveitsiläiset että itävaltalaiset joiden kanssa olen kieliasioista höpissyt, että esim. Vorarlbergin murre, jota olen paljon joutunut kuulemaan, olisi hyvinkin läheistä sukua (tietyille) sveitsiläismurteille.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole spesialisti ja saatan siis olla väärässä ja menee jo ot:n ot:ksi, mutta näin olen ymmärtänyt ja näin ovat väittäneet sekä muutamat sveitsiläiset että itävaltalaiset joiden kanssa olen kieliasioista höpissyt, että esim. Vorarlbergin murre, jota olen paljon joutunut kuulemaan, olisi hyvinkin läheistä sukua (tietyille) sveitsiläismurteille.
Totta, kyllä todellakin raja-alueilla murteet ovat läheisiä ja sekoittuvat.

Tarkoitin noin laajemmassa mittakaavassa. Osaan mielestäni saksaa edelleen lähes natiivisti, mutta Saksassa ja Itavallassa ja toki Sveitsissäkin löytyy murteita joita on lähes mahdoton ymmärtää.
 
Keskittymiskyky tasolla 1.
Selailin torista josko löytyisi budjettimallin puutarhajyrsintä pihatöitä varten. Meni viitisen minuuttia ja katselen nyt mm:

https://huutokaupat.com/4132839/jcb-19-c-1-2020-diesel-660-h
Näin käy pääsääntösesti aina. Pitäs joskus laittaa joku screencapture päälle, viedä päätohtorille selvitettäks mitä siellä päässä tapahtuu, kun on etsimässä vaikka uutta kahvinkeitintä ja parin tunnin päästä tajuat, että on selaillut kalsareita, kiukaita, naisia, pari jumppavideota instassa, kalastuskamoja, säätiedotuksia, naisia, kattonu pari juutuubivideota perämoottorin purkamisesta ja muutama puunkaatopätkä ja lopuks ihmettelet et miks edes olin alkamassa ettimään kahvinkeitintä 🤷🏽‍♂️
 
Taidan siirtää ajatuksen kesärenkaista takaisin osastoon haaveet ja laittaa tulet takkaan/leivinuuniin.

IMG_20230429_082057291.jpg
 
Minä aloitin aamun selaamalla joskus luomaani idealistaa mahdollisista nimistä koiralle: Jospa vaikka pääsisi syksymmällä taas nimeämään paimenen pentua. 🥰
 
Iso munagrilli olisi ollut mötönetissä 400€.
0.01g tarkkuuteen mittaavat vaakat olivat lukkojen takana. Vissiin niitä on "lainattu" huimausaineiden punnitsemiseen tms. Kunnon puomivaaka on muuten tarkempi/toistettavampi mitattavuudeltaan, kun nuo halvat digitaaliset.
 
Tuleeko näyttelylinjan- vai käyttölinjan koiruli?
Minulla ei ole ollut eikä tule olemaan kuin käyttiksiä; Koira, joka on henkisiltä ominaisuuksiltaan saksanpaimenkoira, on aina minun valintani.

Enkä harrasta missikisoja (jos koirani pitäisi joskus valioitua, saa kasvattaja hoitaa pakollisen näyttelykäynnin).
Pidän ulkonäkö edellä menevää, terveyden sivuuttavaa rodunjalostusta epäeettisenä ja ulkonäkö edellä menevää, henkiset ominaisuudet sivuuttavaa rodunjalostusta rotua romuttavana, jopa halventavana. Näyttelylinjainen ei mielestäni ole edes nätti, mitä nyt olen liiton lehdessä olevia näyttelykuvia selannut läpi. Mutta ei se ulkonäkö vaan ne muut ominaisuudet.
 
Parhaista pennuista saa kisata PV:n, Poliisin, Rajan, Tullin jne. kanssa, mutta ovathan ne kertakaikkiaan huippukoiria.
Niinhän sitä saisi mutta en minä kisaa niistä.
Ensinnäkin, koska en aio harrastaa enää IPOa vaan PK-jälkeä. Toiseksi, koska minä en jaksa tutustua uuteen kasvattajaan ja hänen systeemeihin, joten oma koirani tulee ystävältä. Ystävä myös tietää, että minulle voi myydä sen vahvan uroksen ja se ei palaudu "pitovaikeuksien" vuoksi eli siksi, ettei osattu/jaksettu kouluttaa.

Se narttu josta pentu tulee (jos astutus onnistuu ja pennut selviytyvät), on olemassa olevan koirani sisko. Tämä vieressä tuhisevani koirani oli n. 6 kk kun laitoin ystävälle viestin jossa ilmoitin ostavani toisen pennun, mikäli sisaruksia käytetään astutukseen; oma koira oli jo niin nuorena semmoinen "käteen sopiva."
Huippukoiria ne kyllä on. 🤎
 
Viimeksi muokattu:
@TJJ näköjään tää peli helpottuukin sen alun tahmaamisen jälkeen aika paljon. Mitä nyt kävin siellä Weeping Peninsulassa seikkailemassa, niin Morne tunneleissa ja tuolla mistä tuon Luthelin sai, niin muutama hassu osuma ja ne pikkupomot tippui. Joku Rune Bear listi kertaalleen, mutta sekin susien kanssa sit loppuviimein ihan läpihuuto.

Juoksin kyllä itelleni jonkun tommoisen Radagon's Soresealin, joka buffaa leveleitä periaatteessa 20 ylöspäin (vig/end/str/dex) ja vaikka samalla nostaa otettua damagea, niin sai järeämpää haarniskaa päälle yms. ja aika huoletta saa melkein jo juoksennella versus alku, kun joka paikassa lähti henki heti.

muoks. tosin juttujen perusteella loppuvaiheessa nousee taas vaikeuskerroin, mutta nyt jo vähän tietää mitä se on, kun ei kärsi montaa osumaa ottaa.
 
@TJJ näköjään tää peli helpottuukin sen alun tahmaamisen jälkeen aika paljon. Mitä nyt kävin siellä Weeping Peninsulassa seikkailemassa, niin Morne tunneleissa ja tuolla mistä tuon Luthelin sai, niin muutama hassu osuma ja ne pikkupomot tippui. Joku Rune Bear listi kertaalleen, mutta sekin susien kanssa sit loppuviimein ihan läpihuuto.

Juoksin kyllä itelleni jonkun tommoisen Radagon's Soresealin, joka buffaa leveleitä periaatteessa 20 ylöspäin (vig/end/str/dex) ja vaikka samalla nostaa otettua damagea, niin sai järeämpää haarniskaa päälle yms. ja aika huoletta saa melkein jo juoksennella versus alku, kun joka paikassa lähti henki heti.

muoks. tosin juttujen perusteella loppuvaiheessa nousee taas vaikeuskerroin, mutta nyt jo vähän tietää mitä se on, kun ei kärsi montaa osumaa ottaa.
About näin. Pahin siinä on ylivoimaisesti alkuun pääseminen. Kunhan pääsee Stormveilin läpi niin keskimäärin vaikeustaso "helpottuu", vaikka edelleenkin kaikki questit on ihan arpapeliä, mutta kuoleminen joka vihulaiseen vähenee merkittävästi.

Niitä #voivittu tappeluja tulee toki tasaisesti ja lisääntyvässä määrin loppua kohti, mutta siinä vaiheessa osaa jo vähän miten opetella niiden kanssa painimaan ja kokeilemaan mikä toimii mitäkin vastaan.
 
@TJJ näköjään tää peli helpottuukin sen alun tahmaamisen jälkeen aika paljon. Mitä nyt kävin siellä Weeping Peninsulassa seikkailemassa, niin Morne tunneleissa ja tuolla mistä tuon Luthelin sai, niin muutama hassu osuma ja ne pikkupomot tippui. Joku Rune Bear listi kertaalleen, mutta sekin susien kanssa sit loppuviimein ihan läpihuuto.

Juoksin kyllä itelleni jonkun tommoisen Radagon's Soresealin, joka buffaa leveleitä periaatteessa 20 ylöspäin (vig/end/str/dex) ja vaikka samalla nostaa otettua damagea, niin sai järeämpää haarniskaa päälle yms. ja aika huoletta saa melkein jo juoksennella versus alku, kun joka paikassa lähti henki heti.

muoks. tosin juttujen perusteella loppuvaiheessa nousee taas vaikeuskerroin, mutta nyt jo vähän tietää mitä se on, kun ei kärsi montaa osumaa ottaa.

Paljon myös reitti valinnoista kiinni, itselläkin jäi alussa paljon alueita käymättä mitkä meni myöhemmin vähintäänkin kevyesti.

Oma buildi oli str/dex/faith. Aseena halo scythe ja joku kilpi ja olikohan gravel Stone Seal incantioneille.

Peli oli hyvä mutta ei niin hyvä että jaksaisi toista kertaa pelata ja leikkiä eri buildeilla yms.
 
Back
Ylös Bottom