Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei tarvi laskea, kun joka vuosi tulee sama palkka, tiedän tasan tarkkaan kyllä

en mäkää satasesta, mutta kaksi olisi jo että riittäisi lopuelämäksi: helposti

loppuelämähän saattaa sitäpaitsi olla hyvinkin lyhyt, sitä kun ei tiiä, voi olla että ei ehi enää kuluttaa yhtään mitään
No, jos tässä meikä elää suunnilleen sen verran mitä mies tässä maassa keskimäärin niin kaks satkua riittäisi 450€/kk tuloihin loppuelämän ajan.
Tiukkaa tekis.
Vai oliko vokotilla jo miltsi takataskussa, sitten ymmärrän.
 
Se on kyllä tuskallisen hidasta osakkeilla kerätä kunnollista osinkotulovirtaa. Tosiaan pari satkua jos on järkevissä osinkosijoituksissa ja niistä neljän prosentin osinko josta verottaja vie yhden prosentin, niin n. 500 lapaseen tulisi kuukaudessa pääomaa syömättä. Varmaankin vokotilla muutama satku on jo sijoituksissa. Paljonkohan Suomen valtio maksaa työttömyyskorvauksia ja eläkkeitä ja toimeentulotukia suoraan kansalaisille? Lähemmäs 50 miljardia/vuosi? Pitäisi olla melkein pari biljoonaa sijoituksissa kiinni valtiolla, niin voisi maksella kestävältä pohjalta. Taidetaan mieluumminkin olla matkalla kohti parin biljoonan velkaa eikä omaisuutta.😂
 
myös eilen ostamani nordea maksaa ihan kivaa osinkoa, olikohan 6,8%
 
20221208_125319.jpg
 
Eikös Sampo jakanut viime vuonna Nordean myynnistä saamiaan euroja ja tänä vuonna paluu matalampaan tuottoon?
 
No tänä vuonna toteutuu ainakin Sampolle.
Luulen, että toteutuu kesällä ostetuille Tokmanneillekkin.

Velkakirjoja myyvät pienemmät puljut, mutta ihan Osuuspankistakin voi kysellä.

Itse olen pitänyt kestävänä sellaista max ~4% osinkoa juurikin, enemmän maksavat on yleensä hinnoiteltu alas tulevaisuuden näkymien takia ja riski arvonalenemiselle vahva, kuten esim monet teleoperaattorit joilla iso velkavuori ja laskevat tulokset, lääkefirma jonka patentit umpeutumassa tms. Tai sitten tosiaan enempi kertaluonteinen iso osinko tulossa ja sen takia rosentti koholla.
Sampo vähän tuossa kertaluonteiset kategoriassa hinta jo yli keskimääräisen tavoitehinnan, Tokmanni vähän arvoitus, varmaankin osinko viime vuodesta laskee kun tulos viivan alla pienentynyt merkittävästi.
Tietty nyt kun osakkeet dropanneet lamapelkojen ja korkojen takia, niin parempia rosentteja tarjolla, moni osake voi olla erittäinkin hyvä sijoitus myös nämä mainitut.
Mutta noin normitilanteessa välttäisin isoimpia osinkoja maksavia, riski pääoman menettämiseen koholla.
 
Sammon tulevaisuuden tuottoihin vaikuttaa myös jos Mandatum eriytetään omaksi firmakseen pörssissä niin se rahantekokone jää myös pois.
 
Eikös Sampo jakanut viime vuonna Nordean myynnistä saamiaan euroja ja tänä vuonna paluu matalampaan tuottoon?

On siellä vielä kait rahaa pari vuotta maksaa isompaa osinkoa jos eivät yritysostoja tee isommin. Konsensus osinkoennuste nykyhintaan 2022e 6,2%, 2023e 5,2%, 2024e 4,3%. Ovat myös ostaneet omia mikä helpottaa osingonmaksua tulevaisuuteen.
 
Itse olen pitänyt kestävänä sellaista max ~4% osinkoa juurikin, enemmän maksavat on yleensä hinnoiteltu alas tulevaisuuden näkymien takia ja riski arvonalenemiselle vahva

Tämä on varmasti totta. Kesätyörahoilla 2000-luvun alkupuolella ostetut UPM:t on puksuttaneet jotain 4% osinkoa. Toki sijoitetulle pääomalle korko on jotain muuta tänä päivänä.
 
Back
Ylös Bottom