Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
3rMuZnH.png
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyky bensa ruiskuvehkeissä ECU kyllä haistelee mitä soppaa käyttää ja lähinnä sytkää säätää sen mukaan (enemmän tehoa ja vääntöä mikä taas parantaa taloudellisuutta) että ei se mitään huuhaata ole tankata 98 tai parempaa.

Mitenkä käytännössä tuo 95 ja 98 välinen energiaero parantaa tehoa ja vääntöä ja sitä kautta taloudellisuutta? Ymmärrän kyllä kiihdytykset ja ylämäet, mutta jos tuuttaan 250km stadiin. Vakkari 81kmh, matkalla ei mäkiä eikä hidastuksia. Tasasta jurnutusta, auto käyttää tehokapasiteetistaan pienen osan. Golffilla kulutus talvirajoituksilla 4.5l/100.

Kuitenkin 95 enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia ja 98 enintään 5 tilavuusprosenttia etanolia. Eli näiden ero on 0-5 tilavuusprosenttiyksikköä. Ja auto ei käytä täyttä tehoa vaan pienen osan siitä jurnuttaessa vakkarilla kasikymppiä. Siinä ei oo tarvetta täydelle vännölle tai teholla.

Herr doctor tuossa antoikin autenttista dataa että 0,5l vie vähemmän 98.

Osa toki sanoo että tuo eniintään 5 tilavuusprosenttiyksikön ero leipoo koneen, letkut sulaa puhki motti leikkaa kii.
 
Herr doctor tuossa antoikin autenttista dataa että 0,5l vie vähemmän 98.
Tuo on tietenkin yhden (ison) turbokoneen lukema, mutta kumminkin.

Teoriassa kai turbokone pystyy paremmin "ottamaan polttoaineesta" tehon ulos kun pystyy vaikuttamaan muuhunkin kun sytytyshetkeen, korkeampaa puristusta kestävä polttoaine -> voidaan puskea kovempi paine myös ilmaa sylinteriin, ts voidaan säätää palotapahtuma optimaallisemmaksi myös ilman määrää säätelemällä. Luulisin. Toki myös huipputehoa voidaan ottaa himpun enemmän (näin joskus testin, GTI golffissa vaikutus oli tyyliin 5-10hp) kun voidaan puskea enemmän bensaa ja sen vaatima ilmamäärä sisälle.
 
tekniikan-maaliman jutunkin kun luki niin niin ilimi-selevästi näkyi rivien-välistä että onely syy miksi ysivitosta tuputetaan on #DeGröna
 
saa muuten nähdä, kun luin aamulla lehdeltä että Ohisalo on edustamassa Isänmaatamme jossain ympäristökokouksessa

mitähän vaan menee sielä lupaamaan!
 
Tuo on tietenkin yhden (ison) turbokoneen lukema, mutta kumminkin.

Teoriassa kai turbokone pystyy paremmin "ottamaan polttoaineesta" tehon ulos kun pystyy vaikuttamaan muuhunkin kun sytytyshetkeen, korkeampaa puristusta kestävä polttoaine -> voidaan puskea kovempi paine myös ilmaa sylinteriin, ts voidaan säätää palotapahtuma optimaallisemmaksi myös ilman määrää säätelemällä. Luulisin. Toki myös huipputehoa voidaan ottaa himpun enemmän (näin joskus testin, GTI golffissa vaikutus oli tyyliin 5-10hp) kun voidaan puskea enemmän bensaa ja sen vaatima ilmamäärä sisälle.

Niinniin. Mulla golffissa 125hp. Mutta emmä sillä kaasu pohjassa ajele. Vetelen letkan etummaisena 80kmh. Sitä järkeilin tyhmänä että jos ajan kasi vaihteella 2000 kierrosta niin onko siinäkin tilanteessa 5-10 heppaa enemmän käytössä ja sitä kautta merkittävästi vähemmän kuluttaa? Kuitenkin se ero 95 ja 98 välillä oli 0-5 tilavuusprosenttiyksikköä. 50 litran tankissa 0-2,5l ja silllä tsuhaa 800km.

No ihan sama, 98 oon tankaillu ihan vaan sillä ettei oo niin piukkaa. Voitais unohtaa tämä ja jatkaa keskustelua tisseillä.
 
ehkä myös sieluun voisi pulpahtaa jotain lämmintä
 
ja seitsemän minuutin kuluttua bisnespäivän pariin

en vielä se ensimmäinen tonni tekemättä
 
Niinniin. Mulla golffissa 125hp. Mutta emmä sillä kaasu pohjassa ajele. Vetelen letkan etummaisena 80kmh. Sitä järkeilin tyhmänä että jos ajan kasi vaihteella 2000 kierrosta niin onko siinäkin tilanteessa 5-10 heppaa enemmän käytössä ja sitä kautta merkittävästi vähemmän kuluttaa? Kuitenkin se ero 95 ja 98 välillä oli 0-5 tilavuusprosenttiyksikköä. 50 litran tankissa 0-2,5l ja silllä tsuhaa 800km.
Ei vaan se tekee sen tehon mitä tarttee sen 80km/h pitämiseen pienemmällä bensamäärällä. Teoriassa, onko sillä mitään käytännön merkitystä, on eri asia.
 
Kaverini rakentaa mekaanisesti ahdettua old skuul työntötankokasia, johon tulee polttoaineeksi e85 koska #DeGröna
E85 oktaanit noin 105, intternjetin mukaan. e: eikös kjönigsseggi tehny jonku kotteron jossa oli viinalla tyyliin 10-20% enemmän poweria kuin bensalla ajaessa?
 
kyllähän tuota viinaa sitten palaakin moottoribensiiniin verrattuna

V8 viinamoottori niin pääseekö alle 30l satasella?

toisaalta, sillä kulutuksella ei ole mitään merkitystä kun tuohon honmaan lähdetään
 

tuosta miele:n tuli

Kauhavan ympäristölupa on peruttu, saa nähdä missä sitä äkkilähtöjä sitten Nousevana Suvena pitää käydä katsomassa & V8:n suloisia sointuja kuulemassa

saisivat saada sen jurvan radan valmiikis, ja sassia!
 
Back
Ylös Bottom