Off-topic 24h

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Harjun Nelli, kaupungista, kirjoittelee että polttomoottorit död.

Voihan nuo ollakkin, mutta epäilempä aikataulua. Sähköautohan järkevä peli sinänsä, mutta koko autokanta sähköllä vaatis muutaman miljardin infraan jotta toimis. Sitä rahnaa ei ole. Ja muutaman miljardin talouteen yleensä, jotta ihmisillä olis rahnaa sähköautoihin. Sitäkään rahnaa ei ole.

Taivaanrannanmaalarina veikkaan, että sähköautot jää lopulta luxusautoiksi. Puolessa sekunnissa 0-100kmh tesla 200k€. E-Tron, EQC jne.
Leafit ja e-golffit olis isojen massojen saatavilla 10v ikäisenä, jolloin pitäis auton hinnan verralla uusia akkuja. Mahtaako gigafactoryt laskea akun hintaa niin paljoa? Akkujenhan pitää kehittyä koko ajan. Kehitys maksaa, jolloin aina paremmalla tekniikalla pitää olla hintansa jotta kehitystä voidaan rahoittaa.

Veikkaan vedyn puolesta. Pitää tapahtua joku kustannuksia vaativa kyykkäys autopuolella, jotta katseet siirtyy polttokennoihin.

Pitäiskö ostaa vetyfirmojen osakkeita lapsille pitkään salkkkuun?
 

Harjun Nelli, kaupungista, kirjoittelee että polttomoottorit död.

Voihan nuo ollakkin, mutta epäilempä aikataulua. Sähköautohan järkevä peli sinänsä, mutta koko autokanta sähköllä vaatis muutaman miljardin infraan jotta toimis. Sitä rahnaa ei ole. Ja muutaman miljardin talouteen yleensä, jotta ihmisillä olis rahnaa sähköautoihin. Sitäkään rahnaa ei ole.

Taivaanrannanmaalarina veikkaan, että sähköautot jää lopulta luxusautoiksi. Puolessa sekunnissa 0-100kmh tesla 200k€. E-Tron, EQC jne.
Leafit ja e-golffit olis isojen massojen saatavilla 10v ikäisenä, jolloin pitäis auton hinnan verralla uusia akkuja. Mahtaako gigafactoryt laskea akun hintaa niin paljoa? Akkujenhan pitää kehittyä koko ajan. Kehitys maksaa, jolloin aina paremmalla tekniikalla pitää olla hintansa jotta kehitystä voidaan rahoittaa.

Veikkaan vedyn puolesta. Pitää tapahtua joku kustannuksia vaativa kyykkäys autopuolella, jotta katseet siirtyy polttokennoihin.

Pitäiskö ostaa vetyfirmojen osakkeita lapsille pitkään salkkkuun?

Toi että infraa ei olla oikeastaan tehty yhtään sähköautoja varten, kertoo siitä että tuskinpa sitä vetyinfraakaan aletaan tekemään ja nyt poliitikkoja vaan kiinnostaa nostaa bensan verotusta että saavat rahaa. Raha menis siihen infran tekoon jos niitä oikeasti ilmasto kiinnostais. Yksityisten se pitää tehdä. Se tuossa sijoitushullutuksessa on hyvä puoli, että rahoitus vois tulla yksityiseltä puolelta sijoittajilta, kun mitä tahansa vetylappua ostetaan pää märkänä ja vetyfirmat voi painaa osakkeita ja tehdä anteja ja saada rahaa ilman mitään toimivaa bisnestä lisää arvonnousua ja rahaa sen uskon perusteella.
Mut toisaalta tää koskee jenkkihypefirmoja ja pikkufirmoja, ei porukka ala ostamaan Wärtsilää ja Fortumia pää märkänä ja nää isot pelurithan sen homman tekee jos joku tekee. Uskon että seuraavat parikytä vuotta mennään polttomoottoreilla, hybridit lisääntyy koska verotus. Ja just noin sähköautot luxus pelejä omakotitalo asujille. Ympäristöä se tuskin paljoa jeesailee kun autoihin tehdään kaksi voimalinjaa, vaikka nimellisesti CO2 vähän tippuiskin.
 
Audiko se oli? Meikäläisen moinen sai jatkuvasti valohoitoa samalla kun lisäilin öljyä varmaan litran per tonni. Ei ikinä enää.
Eka mulla, ei ole tarttenut kertaakaan öljyä lisätä, kerran on pitänyt pajottaa joku hehkun kilke. Maksoi tietysti heti ns. vitusti eli n.300e.
Taannoin kun joku puoliryssä parkkiksella kysyi, niin en antanut. Avasin mun tolpan ja annoin lainaan sellasen pikkulaturin mikä autossa mukana ja jeesasin työntämään auton siihen että sai ladattua ja jatkoin ite duuniin.
En anna virtaa ja en myöskään työnnä jumiutuneita 2WD porukoita hangesta, niitä varten mulla on lapio mukana minkä voin antaa lainaan.
En varmaan randomeille menisi virtaa antamaan, jotain kun menee iteltä paskaksi niin tuskin osallistuu kustannuksiin. Tutulle tai kuten tässä tapauksessa ei varmaan kukaan ylläty että oli neito pulassa niin toki eri asia.
Aina olen antanut virtaa, jos pyydetty.

Oma auto käynnissä, tietenkin.
En ole pahemmin ennen epäröinyt mutta mitä uudempi auto niin sitä herkempää toi elektoroniikka, ei siinä pitäisi mitään isoa riskiä olla jos tekee oikein.
 
Pitäiskö ostaa vetyfirmojen osakkeita lapsille pitkään salkkkuun?

Voisihan sitä periaatteessa ostaa uuden Teslan. Mutta sitä iloa en kyllä verokarhulle suo. Se mikä on varmaa, niin on ainakin ihan varmaa, Mattia lainatakseni. Tuntuu persetuntumalta, että 90% pienemmän kaupungin väestä ajelee alle 20k€ autoilla. Jotka huollettuna on hyviä, luotettavia ja turbolla höystettynä takuulla kulkee sen mitä huonoilla teillä uskaltaa ajaa. Aika höpötykseltä tuntuu, että ihmiset alkaisi ostaa 40-60k€ sähköautoja niiden 2-5k€ hyvien käyttöautojen tilalle. Eli tiukka kysymys kuuluu, milloin alkaa saada nykyisten autojen veroisia hyviä sähköautoja 20-10k€ budjetilla. Siitähän se lähtisi autokanta uusiutumaan. Ottaa vuosikymmenen aikaa.
 
Juu tuota juuri ajoin takaa, että saako asian pelaan paremmin jos erillinen mikki + erilliset kaiuttimet käytössä. Tuolla läppärin omalla yhdistelmällä sotkee koko paltsun ainakin jo sen takia, että mielestäni se ääni kiertää jollain tapaa.
On noita jotain ongelmia ihmisten luureillakin, mutta paljon vähemmän kuin läppärin kajareilla tai niillä Jabran neukkareihin tarkoitetuilla kajarimikkisysteemeillä, jotka toimii ongelmitta osapuilleen joka kolmas kerta,
kun niitä tarvitaan.

Mut ei kai noista aina tiedä, mistä milloinkin on kiinni, kun jollain systeemit sakkaa palavereissa. Voi varmaan johtua välillä verkkoyhteyksistä, välillä softasta ja välillä mistä lie..
 
Ei pidä unohtaa kaasuautojakaan, oikeastaan ihmeen vähän niitä markkinoidaan vaikka kokoajan enempi sitä kaasua tehdään uusiutuvista/biojätteistä jne.
En sitten tiedä millainen proggis olisi lisätä vety niille asemille?
Kovinkaan moni fiksu tyyppi kuten St1 Anttonen ei taida uskoa noihin sähköautoihin vielä aikoihin vaan perustuvan kauas tulevaisuuteen polttomoottoriin mutta polttoainetuotanto muuttuu.
Hyvänä esimerkkinä on teollisuuden Co2 päästöjen muuttaminen takaisin nestemäiseksi polttoaineeksi uusiutuvilla energiamuodoilla.
 
Voisihan sitä periaatteessa ostaa uuden Teslan. Mutta sitä iloa en kyllä verokarhulle suo. Se mikä on varmaa, niin on ainakin ihan varmaa, Mattia lainatakseni. Tuntuu persetuntumalta, että 90% pienemmän kaupungin väestä ajelee alle 20k€ autoilla. Jotka huollettuna on hyviä, luotettavia ja turbolla höystettynä takuulla kulkee sen mitä huonoilla teillä uskaltaa ajaa. Aika höpötykseltä tuntuu, että ihmiset alkaisi ostaa 40-60k€ sähköautoja niiden 2-5k€ hyvien käyttöautojen tilalle. Eli tiukka kysymys kuuluu, milloin alkaa saada nykyisten autojen veroisia hyviä sähköautoja 20-10k€ budjetilla. Siitähän se lähtisi autokanta uusiutumaan. Ottaa vuosikymmenen aikaa.
Näinhän se menee. Valtaosalla ei ole varaa ja niistäkään joilla olisi, ei kaikki halua tuhlata rahojansa autoihin. Vähän meinasi repeilyttää, kun syksyllä ajettiin kolonnana pohjoiseen metsälle ja aloin ajattelemaan, että edellä ajaa kaksi erikoislääkäriä ja mulla oli silti kallein auto alla. Mun auton arvohan pyörii siellä jossain 5k€ tienoilla 😂
 
Näinhän se menee. Valtaosalla ei ole varaa ja niistäkään joilla olisi, ei kaikki halua tuhlata rahojansa autoihin. Vähän meinasi repeilyttää, kun syksyllä ajettiin kolonnana pohjoiseen metsälle ja aloin ajattelemaan, että edellä ajaa kaksi erikoislääkäriä ja mulla oli silti kallein auto alla. Mun auton arvohan pyörii siellä jossain 5k€ tienoilla 😂

Mun elämän kustantajalla on oma parkkirivi johtoryhmälle toimiston edessä. Me muut matoset parkkeeraamme kauemmas. Johtoryhmän rivissä on kaks uutta autoa, molemmat työsuhdeautoja. Muut autot kohtuullisen vanhoja luokkaa 20k€. Ja jokaisen kundin nimen kun kirjoittaa verokoneeseen, löytyy 1-3miltsin välistä verotettavaa viimevuosilta.

Kun menee sinne pidemmälle parkkikselle, kenenkään nimi ei löydy verokoneesta (paitsi mun toki:sneaky:) ja rivistä löytyy uutta 2-3x kalliimpaa Audia, Bemmiä, maasturia, teslaa. Toki keskimäärin se parkkis edustaa normaalia suomalaista autokantaa.
 
Nykyään saa noita pieniä virtapankkeja, tosi näppäriä ja kelaa pienemmät autot kyllä käyntiin, jos syynä on pelkästään virran vähyys.
Aivan paska ainakin oli pienen, mutta isomoottorisen auton kanssa. Mitään vaikutusta, kolopalloautosta sitten ja johan hörähti, luovuttajalla auto käynnissä, tietysti.
En tierä. Näin nyt tuntuu käyvän.

Ainakin, kun keskimäärin ihmisillä on käytössä läppärin mikki+kaiutin.
No tasojen säädöstähän tuo on kiinni. Mikki liian herkällä ja kovaääninen liian isolla niin johan vinkuu. Ainakin meillä opettaja on tyytyväinen ratkaisuun. Testailtiin himassa ennen ekoja käyttökertoja tasot kohdalleen ja hyvin toimii. Papereiden kahina/näppiksen naputtelu toki kuuluu väkisin lävitte jonkin verran, mitä ei varmaan headsetillä tule, mutta mitä testattiin niin eipä sekään mitenkään häiritsevän kova ääni ollut.
 
Aika höpötykseltä tuntuu, että ihmiset alkaisi ostaa 40-60k€ sähköautoja niiden 2-5k€ hyvien käyttöautojen tilalle.

Minä olen oikeastaan funtsinut vakavasti pientä ja halpaa sähköautoa kakkosautoksi eli päivittäisiin työmatkoihin ja kauppakassiksi, oikea auto olisi sitten pidempiä matkoja varten tai jos vaimon kanssa pitää päästää samaan aikaan liikkeelle. Laskeskelin vain, että jos siitä haluaa helposti ja järkevästi käytettävän myös pikkuajoihin talvella, niin sähköliittymää pitäisi korottaa ja latauspiste pitäisi kaapeloida talossa olevalta pääkeskukselta autotallin kulmalle =>€€€. Ei se takaisinmaksuaika niinkään mahdoton olisi, mutta ei niin lyhytkään, että varsinaisesti houkuttelisi vielä, vaikka mietinnässä olisi nimenomaan kustannustehokas kottero eikä oikea auto.
 
Seuraava auto voisi ehkä olla F150 Raptor jossa 6.2 V8, voisi kurvata kaverini Nissan Leafin viereen ja todeta "On se ilmoja pidelly"

Mutta hei, nyt tärkeämpiin asioihin, pitäisi päättää pitsan täytteet.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom