Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

Perjantai...
252345314_2964129243902767_4592915401145611690_n.jpg

Köyhällä ei ole sellaiseen varaa. Pitämättömiä lomia olisi kyllä neljän viikon verran.

Kyllähän käytetty 20ke sähköauto kaikkine hiipuvine akkuineen on aika kaukana vielä käyttökustannuksiltaan tavallisen pulliaisen 2ke bensa-autosta, jonka voi huoltaa itse /jota voi vielä huoltaa eikä vain vaihtaa akustoja ja voimayksiköitä kiloeuroilla kerrallaan.
Oon joskus pohtinut akkujen kuoleutumista autoissa. Onko tästä olemassa dataa? Jos otetaan uusi sähköauto ja ajetaan sillä 15v/500tkm niin paljonko pitää nykytekniikalla investoida akkuihin tuona aikana jos halutaan pysyä min 80% kapasiteetissa? Jos ottaa vertailukohdaksi puhelimen niin voisi olettaa, että akut pitää vaihtaa useamman kerran. Puhelinhan säilyttää täyden rangen muutaman vuoden. Onko silloin käytetyn auton hinta pelkästä rungosta jolla rullaa just kaupan ovesta ulos? Päälle pitää sit käytännössä ostaa akut?

Tää aivopesu on kyllä onnistunut niin hyvin, että mulla oli aamuksi uintikamat pakattuna tänään.

Mitä sitten kävi?

Toisinaan uimahallille raahautuminen on haastavaa, mutta sinne kun pääsee niin tulee uitua. Lähinnä siksikin kun vesi helvetin kylmää niin pakko. Sen jälkeen on euforinen olo. Tämä euforia saakin raahautumaan hallille seuraavana aamuna. Vielä motivoivampaa on uintikaverin hommaaminen. Kun on sovittu 6:30 uimahallilla niin pakko sinne on mennä.

Oon joskus pohtinut akkujen kuoleutumista autoissa. Onko tästä olemassa dataa? Jos otetaan uusi sähköauto ja ajetaan sillä 15v/500tkm niin paljonko pitää nykytekniikalla investoida akkuihin tuona aikana jos halutaan pysyä min 80% kapasiteetissa? Jos ottaa vertailukohdaksi puhelimen niin voisi olettaa, että akut pitää vaihtaa useamman kerran. Puhelinhan säilyttää täyden rangen muutaman vuoden. Onko silloin käytetyn auton hinta pelkästä rungosta jolla rullaa just kaupan ovesta ulos? Päälle pitää sit käytännössä ostaa akut?
Tästä on varmaan joku laskelmia tehnytkin, voisi toki tehdä lisää.
Se mitä nuo akut maksaa sitten 10-15v päästä on vähän arvailujen varassa.

Mitä sitten kävi?

Toisinaan uimahallille raahautuminen on haastavaa, mutta sinne kun pääsee niin tulee uitua. Lähinnä siksikin kun vesi helvetin kylmää niin pakko. Sen jälkeen on euforinen olo. Tämä euforia saakin raahautumaan hallille seuraavana aamuna. Vielä motivoivampaa on uintikaverin hommaaminen. Kun on sovittu 6:30 uimahallilla niin pakko sinne on mennä.

Mietin siellä altaassa kyllä kovasti, että miksi olen antanut itselleni tapahtua näin. Tai oikeastaan mietin sitä jo suihkupuolella kiskoessani uikkaria ylle, koska se oli pienehkön tuntuinen. Harkinnassa siis, että onko sopiva rankku pakottaa itsensä jatkossakin siinä, vai pitäisikö uhrata joku kymppi ja ostaa valaskoko hetkeksi...

No enivei. Taistelin tuon haamukilsan, mutta sillä erotuksella, että kokoilin itseäni aina päädyissä :oujee: Mutta toim.huom., sentään 50 m allas eikä 25.

Kävin myös toissapäivänä taas ”uimassa”. Eli pikanen jumppa ja 400 metriå uintia 😂

E. Ja varmasti meni aikaa tuplat mitä köntsällä kilsaan.
Mulla jotakuinkin samaa, vituttaa kun mummot vetää oikeelta ja vasemmalta ohi.
Päivä jolloin mun piti mennä vihille.
Mun onneksi elämä päätti toisin.
Koskas me on peruttu tää?

Mitä sitten kävi?

1-2 kertaa viikossa olen käynyt uimassa, viikon kohokohtia ja jaksaa joka kerta uida enemmän. Ekat kerrat vuosien jälkeen uin liian nopeasti ja olin heti ihan puhki.

Kokoajan sitä vain osaa uida paremmin ja tuntuu hyvältä aloittaa päivä uinnilla ja saunalla.

Back
Ylös Bottom