Nyrkkeily - yleinen keskustelu, ennakot, uutislinkit jne

Fyysisestihän Furyn suorituskyky tietysti olisi parempi, jos hän olisi tiukemmassa kunnossa. Mutta on syytä epäillä, kykenisikö hän harjoittelemaan yhtä motivoituneesti, jos olisi miinuskaloreilla?
En ole ihan varma auttaisiko 3 kiloa rasvaa vähemmän suorituskyvyssä. Atleettinen ruho ei luultavasti myöskäään auttaisi mitään.

Saattaa olla, että jengi ymmärsi kysymykseni väärin. Ihmettelin, että oletettavan kovaa harjoittevalla ja maailman parhaalla on aivan tyystin puhdasta löysää keskellä, eikä toisaalta ole "yhtään näkyvää" lihasta vartalossa.

En ehdota mitään muutosta hänen elämäntapoihinsa, saati harjoitteluun, koska se olisi ehkä vähän pöhköäkin, mutta ihmettelen, miten tuossa asemassa oleva ihminen ei "juurikaan" omaa urheilullista vartaloa. Mikäli hän syö pitsan perjantaisin, niin suosittelen jatkamaan valitsemallaan tiellä. Silti olen hämmästynyt siitä, että 12 erää nykivän äijän pitänee jumpata ihan halvatun paljon, mutta silti on ihan vauvapulla keskeltä.

Enkä hän on geneettinen friikki useammallakin osa-alueella, mene ja tiedä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä nyt porukka tuntuu lähestyvän tätä paino/dieettiasiaa Furyn kohdalla ihan väärästä suunnasta. Se miksi Tyson jaksaa tuota kroppaa liikutella ongelmatta 12 erää kehässä johtuu suurimmaksi osaksi siitä syystä, että osaa olla todella rento. Kun osaat olla rento, sitä vähemmän kulutut energiaa/väsyt. Jokainen voi miettiä miksi Wilder oli zippi jo kolmannessa erässä, luuleeko joku että virallisen tilaston mukaan ekan 2 erän yhteen laskettu Wilderin lyöntimäärä 55/ottamat osumat 19 väsytti hänet?
 
Itse en kyllä aliarvioi Usykia enää ketään vastaan, tein sen jo Joshuaa vastaan. Taidollisesti ylivertainen Furyäkin vastaan, mutta kokoero vaan kasvaa ja jos tuomari ei puutu sitomisiin, vaikeaa voi olla pienemmällä ja heikommalla miehellä.
 
Vieraissa: Itse ajattelin tässä sellaista 13 kilon pudotusta pikemmin kuin 3 kilon. Senkään jälkeen Fury ei olisi mitenkään aivan ripped.

larza7777: Tietenkin se taito ja rentous ovat avaimia jaksamiseen. Mutta ne taas eivät liity rasvaprosenttiin mitenkään. Ei ole mitään syytä, miksi vähärasvainen ottelija ei voisi olla rentona kehässä.
 
larza7777: Tietenkin se taito ja rentous ovat avaimia jaksamiseen. Mutta ne taas eivät liity rasvaprosenttiin mitenkään. Ei ole mitään syytä, miksi vähärasvainen ottelija ei voisi olla rentona kehässä.
Kyllä, samaa mieltä viimeisestä kommentista. Furyllä lapsi syntyi ennen aikojaan ja oli vähällä kuolla, siksi leiri matsiin kesti vain kolme viikkoa. Sitä ennen siis 4 viikon tauko harjoittelusta, ainakin jonkun haastattelun mukaan. Luulen että tästä syystä oli läskimpi kuin viimeksi. Ja muutenkin taktiikkana oli enemmän tai vähemmän voittaa matsi clinchissä, siinä kohtaa Fury osaa massaa käyttää hyväksi.

Fury aiemmin matsasi ulkopuolella, nyt pääasiassa kaksi viimeistä matsia menty eri tyylillä. Steve Cunningham tästä oiva esimerkki, hän outboxasi Furyä ja loi kerran lattiaankin, tämän jälkeen Tyson vaihtoi tyyliiä ja vei matsin "kadulle", lopulta tyrmäsi Cunninghamin. Eli vastustajan mukaan Fury pitkälti menee, eikä se painiminen ole todellakaan ainoa työkalu pakissa vaan monipuolisuutta löytyy.

Näin yleisellä tasolla kaikissa muissa kuin raskaassa sarjassa, annat tasoitusta toiselle jos et tule kehään pienellä rasvaprosentilla -> olet pienempi fyysisiltä mitoiltasi.
 
Se miksi Tyson jaksaa tuota kroppaa liikutella ongelmatta 12 erää kehässä johtuu suurimmaksi osaksi siitä syystä, että osaa olla todella rento. Kun osaat olla rento, sitä vähemmän kulutut energiaa/väsyt
Se miksi Tyson jaksoi liikkua kehässä ongelmitta johtui siitä että hänellä oli hyvä kunto. Ei sen mystisempää. Kertoi kirjassaan treeneistään. Todella eläimellistä aerobista treeniä. Juoksi ja käveli ihan tautisia matkoja. Jokainen kilpaa nyrkkeilevä osaa olla rento. Opetetaan jo peruskurssilla.
 
Ihmettelin, että oletettavan kovaa harjoittevalla ja maailman parhaalla on aivan tyystin puhdasta löysää keskellä, eikä toisaalta ole "yhtään näkyvää" lihasta vartalossa.
Pelkkä nyrkkeily treeni ei kasvata lihasta. Poislukien geeni friikit. Osa nyrkkeilijöistä ei treenaa juurikaan voimaa / punteilla. Ja jos ruokavaliokin on kalorien suhteen plussalla, silloin näyttää siltä kuin Fury tai Ruiz. Omalla salilla on sm kärki tason nyrkkeilijöitä joista osa ei tee ollenkaan voima treeniä. Pelkkää nyrkkeilyä ja lenkkeilyä. Kropat ovat kuin nörtti insinööreillä. Ei patin pattia. Silti kippaavat todella kovaa. Seuran valmennus ei usko puntti treeneihin. Jotkut tekevät kevyttä kehonpaino treeniä.
 
Vieraissa: Itse ajattelin tässä sellaista 13 kilon pudotusta pikemmin kuin 3 kilon. Senkään jälkeen Fury ei olisi mitenkään aivan ripped.
Mutta tosiaan, miksi laihduttaa, ellei siihen ole tarvetta. 125-kiloisena oli täysin ylivoimainen. Vihollinen oli mielestäni vastaantulija. Mitä etua hän olisi tässä ottelussa saanut 110-kiloisena? Staminassa en nähnyt mitään ongelmaa.

Olen pelkästään ihmetellyt sitä, että on läskipanta vyötäisillä, vaikka treenaa ihan himona. Furyn maharasvat ovat ehkä pari paunaa. Mitättömimpiä mitättömistä tekijöistä luultavasti missään suhteessa.
 
Pelkkä nyrkkeily treeni ei kasvata lihasta. Osa nyrkkeilijöistä ei treenaa juurikaan voimaa / punteilla. Ja jos ruokavaliokin on kalorien suhteen plussalla, silloin näyttää siltä kuin Fury tai Ruiz.
Ellei pelkkä nyrkkeily pienennä pakkia, olen enemmän kuutamolla kuin olen ymmärtänyt olevani. Mua ei lainkaan kiinnosta teidän salin heittosäkkien kessit, vaan ihmettelen sitä, että maailman paras näyttää löysältä (ja samalla on ylivoimainen kaikilla mittareilla). Tätä selkeämmin en osaa ilmaista itseäni.
 
Pelkkä nyrkkeily treeni ei kasvata lihasta. Poislukien geeni friikit. Osa nyrkkeilijöistä ei treenaa juurikaan voimaa / punteilla. Ja jos ruokavaliokin on kalorien suhteen plussalla, silloin näyttää siltä kuin Fury tai Ruiz. Omalla salilla on sm kärki tason nyrkkeilijöitä joista osa ei tee ollenkaan voima treeniä. Pelkkää nyrkkeilyä ja lenkkeilyä. Kropat ovat kuin nörtti insinööreillä. Ei patin pattia. Silti kippaavat todella kovaa. Seuran valmennus ei usko puntti treeneihin. Jotkut tekevät kevyttä kehonpaino treeniä.
Veikkaisin, että aika vähissä on ne korkean tason ammattiottelijat, jotka eivät tee ollenkaan voimatreeniä. Siinä voi olla hankala pärjätä 12 erää itseään selvästi fyysisemmälle, joka päättääkin pistää painiksi, jos on itse skipannut fysiikkatreenit. Amatöörinyrkkeilyssä nujuamista, repimistä ja raastamista on lähtökohtaisesti selvästi vähemmän ja ottelut lyhyempiä, joten painimalla väsyttäminen ei ole yhtä relevantti taktiikka.
Fury lähinnä käytti isompaa massaansa tässä eikä niinkään voimaa, mutta esim. Ricky Hatton primessään oli ihan hyvä esimerkki siitä, kun otellaan sääntöjen rajamailla ja pistetään ottelu puoliksi painiksi, jolla teknisesti taitavempia hyydytetään.
 
Jokainen kilpaa nyrkkeilevä osaa olla rento. Opetetaan jo peruskurssilla.
Just. Se rentous katoaa juuri siinä kohtaa kun alat huolestua, et osu ja toinen osuu. Fury Wilder matsissa tähän lisätään vielä aktiivinen painostaminen, kokoajan hämää et nyt tulee ja WIlder tekee "turhaa työtä", sen pää käy kokoajan kierroksilla kun miettii mitä Tyson tekee. Juuri tämäkin oli se syy miksi Wilderin gameplan meni ikkunasta mäkeen (jabit ja takakäsi vartaloon ekassa erässä) ja palasi vanhaan tyyliin jo kolmannessa erässä.

Se mitä Tyson tekee niin sitä ei todellakaan opeteta peruskurssilla puhumattakaan siitä, miten olla rento kun yllä mainittu tapahtuu.
 
Ellei pelkkä nyrkkeily pienennä pakkia, olen enemmän kuutamolla kuin olen ymmärtänyt olevani. Mua ei lainkaan kiinnosta teidän salin heittosäkkien kessit, vaan ihmettelen sitä, että maailman paras näyttää löysältä (ja samalla on ylivoimainen kaikilla mittareilla). Tätä selkeämmin en osaa ilmaista itseäni.

Syömällä.

Ei Fury ole maailman paras siksi, että treenaisi niin paljon enemmän kuin muut ammattilaiset. Kyllä se kaikilla sinne noin 12 viikkotreenin hujakoille rajoittuu, eikä kukaan voi treenata valtavan paljon enemmän pitkiä aikoja.

Kyllä ihminen pystyy aina syömään enemmän kuin kuluttaa, kun vain valitsee sopivat ruoka-aineet. Karkkipussissa on helposti 1000 kcal ja kyllä niitä saa useamman menemään päivän aikana, jos haluaa.
 
Ellei pelkkä nyrkkeily pienennä pakkia, olen enemmän kuutamolla kuin olen ymmärtänyt olevani. Mua ei lainkaan kiinnosta teidän salin heittosäkkien kessit, vaan ihmettelen sitä, että maailman paras näyttää löysältä (ja samalla on ylivoimainen kaikilla mittareilla). Tätä selkeämmin en osaa ilmaista itseäni.
Olet kuutamolla. Ei mikään urheilu pienennä yksistään pakkia. Kaikki riippuu kaloreista. Sinäkin voit vaikka juosta 4 tuntia päivässä, mutta jos syöt 1000 kaloria enemmän mitä kulutat muutut läskiksi. Ruokavaliolla muutetaan vartalo. Liikunta on vain apuväline. Sama pätee niin harrastelijaan kuin Tyson Furyyn.
 
Veikkaisin, että aika vähissä on ne korkean tason ammattiottelijat, jotka eivät tee ollenkaan voimatreeniä. Siinä voi olla hankala pärjätä 12 erää itseään selvästi fyysisemmälle, joka päättääkin pistää painiksi, jos on itse skipannut
Varmasti on vähemmistö kuka ei tee voimaa punteilla, mutta niitä löytyy. Taisi olla Ruiz joka kertoi ennen Joshua matsia ettei ole koskaan nostellut painoja. Fyysisyyttä voi treenata monella muullakin tapaa kuin nostelemalla painoja. Tasapainosta se lähtee. Ei salivoimista. Joku kehonpaino treeni on paljon fiksumpaa nyrkkeilijälle kuin kyykky pena mave treeni. Amin Asikainen kertoi myös ettei puntti tuloksilla ole mitään merkitystä nyrkkeilijälle. Sitten kun oma taitotaso on muita huonompi, puutteita on pakko korvata voimalla.
 
Moni koittaa vähentää painoa vähentämällä syöydyn ruuan määrää. Syö siis samoja ruokia kuin lihavana ollessaan mutta vähemmän. Harva onnistuu siinä. Robbe vaihtoi ruoka-ainekset toisenlaisiksi. Vähentynyt määrä oli seurausta valinnoista. Ja tiukkana ja terveenä vuodesta toiseen pysyvä kroppa viimeinen seuraus tässä ketjussa.
 
Varmasti on vähemmistö kuka ei tee voimaa punteilla, mutta niitä löytyy. Taisi olla Ruiz joka kertoi ennen Joshua matsia ettei ole koskaan nostellut painoja. Fyysisyyttä voi treenata monella muullakin tapaa kuin nostelemalla painoja. Tasapainosta se lähtee. Ei salivoimista. Joku kehonpaino treeni on paljon fiksumpaa nyrkkeilijälle kuin kyykky pena mave treeni. Amin Asikainen kertoi myös ettei puntti tuloksilla ole mitään merkitystä nyrkkeilijälle. Sitten kun oma taitotaso on muita huonompi, puutteita on pakko korvata voimalla.
Joo tuo on ihan totta ja jos sitä fysiikkaa lähdetään kehittämään punttitreenillä, niin on mietittävä treeni aika tarkkaan. Näitähän on paljonkin, jotka on aiheuttaneet sillä lähinnä haittaa itselleen (nyrkkeilyn näkökulmasta), kun ovat ilman sen kummempaa tietotaitoa ja ohjausta lähteneet vain tekemään "voimatreeniä", ilman, että sillä treenillä on mitään kosketuspintaa nyrkkeilyn kanssa.
 
Lia Pukkila vaihtaa Israelin maajoukkueeseen.


Jutusta jäi kuva et Suomessa kovinkin byrokraattisesti urheilijoita valmennetaan (sopii kyllä kuvaan Suomesta), näinkö on? Ei kuulostanut tosiaan kovin nyrkkeilijää kehittävältä toiminnalta näin kasuaalin lukemana
 
Lia Pukkila vaihtaa Israelin maajoukkueeseen.

KUN päätös noin kuukauden päästä tuli, lupaa ei myönnetty, vaan Pukkilaa suositeltiin hankkimaan ravintoterapeutti. Mutta hän ei halua ravintoterapeuttia.
”Haluaisin vain syödä normaalisti. Treenaan päivittäin, syön terveellisesti ja peruspainoni on, mitä se on.”

18-vuotias tietääkin varmasti ruokavaliosta jo kaiken tarvittavan, eikä ammattilaisen avusta varmastikaan olisi mitään apua. Ei Hesus.
 
KUN päätös noin kuukauden päästä tuli, lupaa ei myönnetty, vaan Pukkilaa suositeltiin hankkimaan ravintoterapeutti. Mutta hän ei halua ravintoterapeuttia.
”Haluaisin vain syödä normaalisti. Treenaan päivittäin, syön terveellisesti ja peruspainoni on, mitä se on.”

18-vuotias tietääkin varmasti ruokavaliosta jo kaiken tarvittavan, eikä ammattilaisen avusta varmastikaan olisi mitään apua. Ei Hesus.
SUOMEN nyrkkeilyliitto:
”Kokemukset voidaan hakea kansainvälisistä ja seuraturnauksista, mutta arvokisat ovat paikka, jossa pitäisi oikeasti lähteä hakemaan menestystä.”

Minkä takia näin on jos se paikka ei ole keltään kuitenkaan pois eikä edes rahat ole keltään muilta pois?
Onko tässä vaarana että Pukkila olisi pieksetty vai mikä on esteenä?

Painonpudotuksessa olen samaa mieltä että varmasti avusta olisi hyötyä, mutta jos tällä hetkellä ura on siinä vaiheessa että motivaatiot ovat nollissa niin hyödyttääkö sekään sitten ketään?
+Kyllähän se Tyson Furykin ehti vetää itsensä aika isoon kuntoon tuossa ja sitten palasi pieksemään Wilderin kolmeen kertaan.
 
Back
Ylös Bottom