nykyajan prosessoreista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
45
Ei ole taas yli kahteen vuoteen tullut seurattua yhtään minkälaisia
nykyajan prosessorit ja muut härvelit ovat. Voiko niitä edes verrata
toisiinsa enää?

Kysynkin joltain joka on seurannut, että onko esim uusi
amd athlon 64bit 3000+ venice (1,8GHz) prosessori
mistään kotoisin jos vertaan sitä nykyiseen pari vuotta vanhaan
amd athlon xp 2400+ (2.0GHz) prosessoriini?

Herzit ainakin on uudessa pienemmät, mutta onko se enää tänäpäivänä
vertailun aihe kuten ennen?
Teenkö turhan ostoksen jos vaihdan tuollaiseen prosessoriin nykyisen?
Eli onko siitä mitään hyötyä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tuo amd:n käyttämä "pr-rating" eli "XXXX+" -merkintä kertoo juuri suorituskyvystä eri prosujen välillä. Ja jossain määrin myös intelin suorittimiin verrattuna. Tosin sekin on nyt hankaloitunut kun Intel ei enää ilmoita taajuuksiaan mainoksissa.
Erot syntyvät siitä mitä kumpikin tekee yhden kellojakson eli "yhden hertsin aikana".
Välimuisti (L2), rekisteri, käskykantalaajennukset, kaikki vaikuttavat.
Tämän vuoksi tuo megahertsilukema ei enää kerro suorittimien nopeusjärjestystä.

Takaisin mainitsemiisi, tuo amd 64bit 3000+ on sen 25% nopeampi kuin 2400+, noin periaatteessa. Käytännön ero vaihtelee sovelluskohtaisesti. Varmaa kuitenkin on että nopeammasta suorittimesta on kyse. Kysymys kuuluukin, onko tuo 25% ero riittävä, mihin sitä nopeutta tarvitset?
Niin ja jos kellottelu kiinnostaa niin 939 kantaan sopiva 3000+ (mallinimi venice) on kovan kellottujan maineessa ilmajäähdytykselläkin.

64 bittisyyttä pidetään etuna, mutta toistaiseksi kun sille ei löydy juuri sovelluksia niin etu on siinä, että sinäkin pääset olemaan käyttämättä 64 bittisyyttä :D

Itse ostin uuden koneen syksyllä, prosu vaihtui 2700xp:stä 64 bittiseen 3500+ malliin. Ainakin pelikäytössä ero on tuntuva !

Saanko kysyä kuinka tai missä vertasit että sait tuon 25% tehoeron?

Pistin kuitenkin tilaukseen tuon uuden prosessorin, sopivan emolevyn sekä uudet muistit.
Näytönohjaimenkin tilasin vaikka en pelejä pelaile :)
Mutta uusi näytönohjain on ilman tuuletinta ja saan koneen ainakin hiljaisemmaksi.
Vanhat lähtee varmaan uusien saavuttua huuto.nettiin tai muualle myyntiin. Mitä olen katsellut, niin aika hyvin niistä vanhoistakin maksetaan. Tämähän on vähän kuin auton vaihtamista :) Vaihtaa parin kolmen vuoden välein niin saa pienimmällä vaihtorahalla :)

Lähinnä tehoa kaipaan kuvankäsittelyyn ja RAW --> jpeg muunnoksen vauhdittamiseksi. Olisihan se mahtavaa omistaa joku 3700+ tai muu vastaava, mutta niissä hinnat hyppäävät jo aivan liian koviksi.
Kait sitä vanhallakin olisi pärjännyt vielä...

jalat sanoi:
Saanko kysyä kuinka tai missä vertasit että sait tuon 25% tehoeron?

Käytin sitä pr-arvoa jonka tarkoituksen tuossa selvitin...1.25*2400=3000 ;)

Itse olen yleenä ostellut kovot ja prosut hinta/teho suhteen mukaisesti. Tai ehken ihan, pikemminkin jos asettelee vaika prosessorit koordinaatistoon akseleina teho ja hinta niin siitä näkee aika hyvin missä kohtaa hyppäys hinnassa on posketon teholisäykseen nähden ja mikä kannattaa ostaa. :thumbs:

Ja kellotuksesta vielä, jos olet kiinnostunut niin tuo prosu kiristyy melko vaivatta 3500+ lukemiin (2.2Ghz), ehkä jopa 3700-3800 kunnon puhaltimella. muropaketti.com ja sieltä foorumeille jos nämä asiat nappaa.

Tuo näyttis pelkällä siilillä on muuten hyvä veto, nykypäivänä nuo näyttikset ovat pahimpia jänisräikkiä ..

Hmmm... ei välttämättä huono ajatus olisi kellottaa tuota.
Tosin on jäänyt pieni kammo kellotuksesta. En ole sitä harrastellut ja kuitenkin aika hienosti aikoinaan ainakin kaverit saivat prosuja rikki sen ansiosta.

Toisaalta ei se kone taida ainakaan hiljaisemmaksi muuttua kellotuksella.
Vai meinaatko että siitä saisi noin 3500+ ihan mukana tulevalla perustuulettimella mallia boxed?

jalat sanoi:
Toisaalta ei se kone taida ainakaan hiljaisemmaksi muuttua kellotuksella.
Vai meinaatko että siitä saisi noin 3500+ ihan mukana tulevalla perustuulettimella mallia boxed?

Oma 3500+ boxed malli kiristyy 2.2GHz ---> 2.5GHz eli about 4000+ lukemiin.

Tosiaan muropaketista ja jathardware:sta löytynee ko mallille ihan oma thredi, sen verran paljon olen lukenut juttua ko prosun hyvästä kellottuvuudesta :)

Oma mielipiteeni on se että itse prosessorin rikkomiseen tarvitaan aika käsi jätkä, ainakin jos on kyse maltillisesta kellotuksesta. Toki poskettomalla jännitteen nostamisella saa vaikka mitä aikaan :)
Itsellä on kokemusta 2000 & 2700 xp prosujen sekä tämän 3500 mallin kellotuksesta ja epäonnistumisista on aina seurannut boottaus, ei sen kummempaa. Velipoika tuossa taannoin testasi lämpösuojauksen toimintaa unohtamalla tuulettimen johdon, sekin pelasi :D

Luepa tuolta, heti osuu silmään pari osuvaa otsikkoa http://www.jathardware.com/bbs/viewforum.php?f=5&sid=6b54ddd1c078db17687000216e6b7c8b

Itse päivitin erästä pöytäkonetta Asrock:in lankulla ja AMD Sempron 2800+ prosulla. Prosu toimii vakiona 1,6GHz taajuudella, mutta otti vaivatta 2,4GHz taajuuden käyttöönsä :) Jos oikein laskeskelin, niin tuo olisi sitten Sempron 3800+, jos moinen olisi olemassa.
Rasituksessa otti huimat 37 asteen lämmöt....
MuroPi:tä laskee selkeästi nopeammin, kuin läppärin Turion ML-34.

Edullinen ja varsin pirteä paketti tuli.

Itselläni on kanssa tuo 3000+ Venice, ja se venyy omalla patenttivesijäähyllä 2,8GHz lukemiin parhaimmillaan. Emolevystä loppuu potku, vaikka jäähyllä olis potentiaalia parempaan. :)

Back
Ylös Bottom