Samoja kysymyksiä pyörii täällä koko ajan. Nuuskaa myydään Viking Linen laivoilla ainoastaan ruotsinaluevesillä (Silja Linestä en tiedä, noudattavat vissiin lakia vähän miten kun sattuu). Nuuskakaapis ja hinnoistoissa lukee kellon ajat. Lisäksi yöllä saa yksittäisiä nuuskapurkkeja discosta silloin kun baatti on ruotsinpuolella ja taxfree on kiinni. Ettan valuepackkejä ei enää ole myynnissä ainakaan toistaiseksi. Keväällä tuli noi uudet kusetus nuuskapakkaukset, sopimus oli varustamoiden ja swedish matchin välillä hillitäkseen nuuskarallia. Ettanin +25% täyttä kusetusta, pusseja ainoastaan 25% enemmän mutta itse tavaraa 3gr enemmän. Hintojen nousu aiheutti närkästystä paljon myös henkilökunnassa, samalla hklalennuskin nousi pilvii about 26e torni. Viking Linellä merkit on ihan perus swedish matchin tuotteita, Ettani, Göteborg, Grov, General, Rome ja Julia yms. Mitään erikoisempia kuten onyxiä, probea tms. ei ole ollut ja tuskin tulee olemaankaan. Nykyään hinnat n. 33e pussinuuska ja löössi 40,5e.
Ja maihinnousukorttia kassalla kysytään vähän miten sattuu, sääntönä kuitenkin olisi että nuuskasta kysyttäisiin aina. Jotkut tiukkapipo kassat voivat kysyä aina maihinnousukorttia, aivan kun olisi heiltä pois.
Swim jaksoi ahkerasti kysyä työviikon aikana maihinnousukorttia jopa pari kertaa, kun ketään ei edes yrittänyt ostaa enempää kuin 5 tornia. Ketään ei neuvota/ohjata ostamaan ylimääräistä kuin laki sallii, mutta yleisesti pidetään että se on asiakkaan omalla tunnolla tai vastuulla kuinka paljon sitä kuskaa Suomen puolelle. Swim itsekin raahasi "jonkin" verran travelpackkejä silloin kun niitä oli saatavilla.
Nouseva trendi on kuitenkin että hinnat varmasti tulevat nousemaan entistä enemmän. Siksi itse olen siirtynyt halvempaan vaihtoehtoon swedsnusin kuivanuuskaan, joka on aivan kelpo pussinuuskaa. Maku suhteellisen mieto, jota kuitenki voi maustaa ihan oman maun mukaan, lisäksi pointtina on se että pussin kosteuden voit itse määrittää. Tornin hinnaksi tulee alle 15e.