Nuorten sisäelimet ja terveys

Tupakan poltosta meillä yläasteella vanhempi miespuolinen biologian opettaja mutuili tämmöstä:
Ennen polttaminen aloitettiin myöhemmällä iällä --> keuhkot oli jo kehittyny ja sitä kautta keuhkosyöpiäkin oli vähemmän.
Nykyisin voi jo ala-asteelta löytää sellasia jotka polttaa säännöllisesti askin päivässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ilmeisesti paljon yksilöllistä, joskin joka tapauksessa tyhmää hommaa.

Vielä tuo roina-asia askarruttaa siinä mielessä, että ihan kuin olisin kuullut (ehkä mutua), että ESIM. Savolainen olisi aloittanut tämän jo varhaisessa vaiheessa. Ja nyt sitten munuaiset petti. Jossittelu on turhaa ja Savolainen on joka tapauksessa kova kehonrakentaja, mutta jos kuitenkin leikkii ajatuksella "entä JOS esim. hän olisi aloittanut roinaamisen myöhemmin olisiko mahdollisuus sisäelinten kestämisestä ollut parempi?" Kun ajatellaan vain roinan suhteen eikä ajatella sukuvikaa tai muita aineita.

Ilmeisesti paljon yksilöllistä, joskin joka tapauksessa tyhmää hommaa.

Vielä tuo roina-asia askarruttaa siinä mielessä, että ihan kuin olisin kuullut (ehkä mutua), että ESIM. Savolainen olisi aloittanut tämän jo varhaisessa vaiheessa. Ja nyt sitten munuaiset petti. Jossittelu on turhaa ja Savolainen on joka tapauksessa kova kehonrakentaja, mutta jos kuitenkin leikkii ajatuksella "entä JOS esim. hän olisi aloittanut roinaamisen myöhemmin olisiko mahdollisuus sisäelinten kestämisestä ollut parempi?" Kun ajatellaan vain roinan suhteen eikä ajatella sukuvikaa tai muita aineita.

Käväseppä lukemassa markon blogia, siellä marko kertoo tosta munuis-hommasta... Ei yksistään roinat vaikuttanu siihen...

Etköhän sä näe noita 11-21v ajan tupakoineita ihmisiä ihan joka päivä tuolla pihalla ja siellä ne porskuttavat. Ja kun kuuntelet vanhempien ihmisten juttuja niin tulee juttua kuinka nuorena ryypättiin joka viikonloppu ja siinähän ne ovat vielä sitä selittämässä ja ihan normaaleita ihmisiä terveydentilaltaan. En nyt tarkoita etteivät nuo ko aineet haittaisi terveyttä, mutta yleensä vaikutukset on erittäin karrikoituja. Kaikkea ei pidä pelätä, sillä lopulta päiväsi päättyy siihen kun rattijuoppo ajaa ylitsesi, vaikka kaikkea muuta olet varonut ;)

no kyllä sen näkee 50-vuotiaasta ihmisestä mitä se tekee/ on tehnyt.
haudanpartaalla oleva, luultavasti kiskoo röökiä kokoajan ja viina maittaa.
nelikymppisen näköinen kaveri osoittautuukin ahkerasti liikkuvaksi viiskymppiseksi.

^Itse olen käytännössä absolutisti (pullon ykkösolutta juon ehkä kerran vuodessa :D), eikä voisi vähempää kiinnostaa dokaaminen. Itse haluan aina olla täysin skarppina, enkä todellakaan jonkin aineen vaikutuksen takia vaipua 5-vuotiaan tasolle ja tehdä ties mitä idioottimaista.

Toisaalta ymmärrän kyllä, että monella ihmisillä on tarve humaltua välillä, eikä se sinänsä häiritse, kunhan eivät kännissä hankaloita mun elämää.

Ps. Ei varmaan tarvitse edes sanoa, mitä mieltä olen tupakoinnista ja muiden epämääräisten aineiden käytöstä. :rolleyes:

Pitääpä vielä hiukan täydentää äskeistä:

Fiksua olisi kannustaa ihmisiä sosiaalisten taitojen kehittämiseen selvinpäin. Suomalaisessa kasvatuksessa/kulttuurissa on ylipäätänsä jotain vikaa, kun useimmille meistä sosiaaliset tilanteet on niin hankalia. Nyt ollaan siinä tilanteessa, että alkoholi on lähes välttämättömyys, että suomalaiset uskaltaa sanoa/tehdä yhtään mitään. Käytännössä jopa työpaikkojen vähänkin epävirallisissa tilaisuuksissa alkoholin käyttö on normaalia, mikä taas mun mielestä on täysin pimeetä.

Taitaa muuten olla vähän offtopic, mutta kun nyt tuli postattua, niin olkoot. :D

meistä on moneksi jotain kiinnostaa, toista ei jne.
itse humallun kun mielitekee, mutta se on alkanut ottaa päähän kun ollaan (yleistettynä koko nuoriso) kovia ryyppäämään. selailkaa vaikka irc-galleriaa, varmaan 2/3 tyypeillä on juhlakuvia ja sillon oltiin niin ja näin nahat... tuntuu että nykyään kaikki dokaa joka vkoloppu.

Kannattaa mennä itseensä, humaltuminen nyt kun sattuu vaan olemaan kivaa. Ajatusradat ovat vuolaita, ja enemmän kiskomalla myös arkiset murheet unohtuvat. Ihmisellä, kuten useilla muillakin eläimillä, on luontainen vietti sekoittaa päänsä. Muistattehan miten kivaa oli lapsena pyöriä villisti ympäri ja ympäri, ja tällätavoin olla "kännissä?"

Tuohon nuorten ryyppäämiseen: Milloin ihminen on sitten "valmis" keiton ottamiseen? Elimistöhän uusiutuu aina tuonne 20-30 ikävuoteen asti ja alkaa siitä rapistumaan.

Vaikka jois joka viikonloppu niin ei se hirveästi terveyttä tuhoa jos vaan pitää homman hanskassa. Se on niin eriasia terveyden kannalta juoda perseet olalle ku vetää pikku hiprakan.

Tupakan lopettaneen vastustan sitä ja myös nuorten/aikuisten alkoholinkäyttöä. Saa olla tosi säälittävä ihminen jos on pakko juoda humalaan saakka..

upakan lopettaneen vastustan sitä ja myös nuorten/aikuisten alkoholinkäyttöä. Saa olla tosi säälittävä ihminen jos on pakko juoda humalaan saakka..
No hohhoijaa taas, mitä puolijumala meininkiä. Provoksi tuo kai oli tarkoitettukin.

Kai siinä alaikäisten juomisessa on sekin, että siitä tulee helposti opittu tapa. Nykyiset viisikymppiset kun puhuu miten ne "nuorena" joivat ja juhlivat niin nehän olikin silloin yli 20 v. Nyt kun puhutaan, et tuli nuorena juhlittua niin tarkoitetaan jotain 15v.

Ja mitä tohon opittuun tapaan tulee...niin jotkut selviää sillä et nuorena vedetään viunaa ja jossain vaiheessa tullaan järkiin. Toisille vaan jää se "juhliminen" päälle. Ja juhliminen on nimenomaan sitä et juodaan ja reilusti ja useasti.

Kuinka usein itse/puolisonne otatte? MIkä on teistä sopiva määrä esim kk? Ja mikä jo liikaa? Ja samalla voi laittaa vaikka iän mukaan, koska on eri asia jos vielä 20v sälli juhlii pari kertaa viikossa kuin et sen tekee yli 30 vuotias.

Itse oon ylpeä että join ensimmäiset kännit vasta 18 vuotiaana. Myös olen ylpeä että oon ollu nyt kolme kuukautta polttamatta. Kai tässä nyt vähän on elimet säästyny joltain rasitukselta että ehkä säilyvät parempina pidempään.

Mutta toisaalta alkoholia juon nykyään joka viikonloppu humalatarkoituksella, oon vaan paljon parempi ihminen kännissä (ainakin siltä se tuntuu, niin ja mulla on joka kerta hauskempaa kun muuten viikolla yhteensä). Ja tänään ostin röökiaskin ja meinaan taas alkaa polttamaan.

Mitä voisin tässä nyt jotain mielipidettä heittää niin tällänen kännääminen ja juhliminen alkoholin vaikutuksen alaisena on ihan tervettä tässä iässä ainakin näin psyykkisesti. Mukava että on tälläsiä hauskoja muistoja mitä sitten vanhoilla päivillä voi muistella. Niin ja tupakanpoltto ainakin itsellä vähentää stressiä ja vitutusta, kai sekin jotain angstia on en mä tiiä.

Näin fyysisesti on tietty alkoholin ja tupakan käyttö molemmat epäterveellisiä iästä riippumatta. Yleensä tosin vanhempana varmasti osaa pitää paremmin niiden käytön kohtuuksien rajoissa.

Kuinka usein itse/puolisonne otatte? MIkä on teistä sopiva määrä esim kk? Ja mikä jo liikaa? Ja samalla voi laittaa vaikka iän mukaan, koska on eri asia jos vielä 20v sälli juhlii pari kertaa viikossa kuin et sen tekee yli 30 vuotias.

Melko harvoin ja riippuu ihan niin paljon töistä/vuodenajasta ym. Mutta sanotaan että jos keskimäärin kerran kuussa, enemmän kesälle painottuen. Niin ja tuo mun ottaminen on jotain tyyliin max mäyräkoira 99% kerroista. Suurimmat juomahalut tuli tyydytettyä aikoinaan ammattikoulun asuntolassa ollessa.
Avokki sitte juo siideriä ja vähemmän.. 22 ollaan molemmat tällä hetkellä.

Liikaa on se kun aletaan olla joka päivä joko juomassa tai suunnittelemassa juomista. Eli se juominen kontrolloi jo ihmistä täysin. Valitettavasti lapsuuden kavereista tälläisia löytyy suht monta :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom