Nuorisossa on Suomen tulevaisuus!

Tämmöinen juttu oli Nyt-liitteessä pari viikkoa sitten.

Aika uskomattomia tapauksia ainakin nämä kyseisen jutun nuoret.

"Koulussa tuhlataan aikaa. Siellä ei opi mitään."
"Rennomman vaiheen aikana nukutaan yli puolenpäivän ja hengataan illat kavereiden kanssa Korsossa."
"Olisi pitänyt yksin vetää jostain seinästä nauloja irti. Ajattelin että ei helvetti, ja lähdin pois."

Töitä ei saa ilman työkokemusta (ja koulutusta), kuten jutusta käy ilmi. Miten ihmeessä sitä työkokemusta voi saada, jos ei olla valmiita ottamaan vastaan sitä duunia, mitä on tarjolla?

Itse aloitin kesätyöt 15-vuotiaana, eikä hommat todellakaan olleet kovin hohdokkaita ja palkkakin oli ihan perseestä. Semmoinen asenne kuitenkin on aina ollut - liekö kotikasvatusta vai mistä, en tiedä - että sitä otetaan, mitä on tarjolla ja joskus myöhemmin sitten päästään ehkä hienompiin hommiin.

Disclaimer: Tämän postaus ei ollut sitten mikään yleistys eikä tarkoitus ollut jauhaa sitä sitä sataan kertaan kuultua keski-ikäisten mantraa pullamössösukupolvesta, varsinkin kun pakkotoistolla tuntuu ainakin minun käsitykseni mukaan vaikuttavan monia varsin aikaansaavia nuoria ihmisiä. Lähinnä vaan pisti vihaksi tuo kyseinen juttu ja piti vähän avautua. Toivon, ettei nuori sukupolvi olisi aivan läpeensä mätä.

Liitteet

• suomentulevaisuus.jpg
    suomentulevaisuus.jpg
    142,4 KB · Katsottu: 1 013
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä luin tuon jutun joskus aamiaispöydässä ja rupes kyllä hieman hämmästyttämään nuo sanomiset. Toisaalta tuollaisia tyhjäntoimittajia on aina ollut ja tulee olemaan. Ainoa, mikä siinä ärsyttää on se, että ne elävät meidän rahoilla. Tästä oli just pari päivää sitten kavereiden kanssa puhetta, että jotkut idiootit pitää ihan normaalina sitä, että voi olla tekemättä mitään ja haluavat siitä vielä rahaa. Vaaditaan kansalaispalkkaa ja vaikka mitä. Sitten kun patistetaan jonnekin koulutukseen/kursseille/töihin niin heti keksitään sata tekosyytä, miksi kieltäytyä tarjouksesta. Penniäkään ei näille tulisi antaa jos ne ei mitään tee. Pelkkiä iilimatoja valtion nahassa.

Itse en kyllä käsitä mitenkäänpäin tuota. Olen ottanut hommat aina vastaan jos jotain on tarjottu. Ihan sama mitä paskaa on joutunut tekemään ja kuinka yksitoikkoista se on ollut.

Itseasiassa olen ollut vain kahdessa työssä, toisessa joululomalla ja toisessa kesätöissä. Toinen oli jokapaikan höylä toimistohuonekaluja puuhaavassa firmassa ja toinen oli teurastamon/lihajalostamon/makkaratehtaan "nakita tälle hommat, mitä et itse halua tehdä"-mies.

Jotenkin se töissä olo on vain ollut hieno tunne. Kai se sitten on kotikasvatuksessa, että ei tässä maailmassa mitään tekemättä tule toimeen. En edes tajua, mistä nämä tyypit lypsävät rahaa. Luulin että eläminen valtion kustannuksella on mahdotonta ilman hämärähommia.

Omalla kohdalla se vain tuntuu niin hienolta, kun voi tasatunnein todeta itselleen: "Jahas, 8,4€ on taas tienattu".

Penniäkään ei näille tulisi antaa jos ne ei mitään tee.
Viimeviikolla oli Kauppalehdessä (KL 5.9.2006) mielenkiintoinen juttu tähän liittyen. Yhdysvallat uusi sosiaaliturvan kymmennen vuotta sitten (ns. Clintonin reformi). Uudistuksen idea pähkinänkuoressa oli, että vastikkeettoman sosiaalituen jakaminen lopetettiin ts. jos ei tee työtä, menettää tuet. Mikä oli tulos? Ihmiset menivät töihin ja köyhyys väheni. Sosiaalitukea saavien perheiden mediaanitulo nousi kymmenessä vuodessa noin 7000 dollarista 12 000 dollariin. Sosiaalituen varassa elävien perheiden osuus koko väestöstä on historiallisen alhaisella tasolla.

Jutun lopussa KL:n toimittaja Olli Herrala siteeraa vielä Niccolo Machiavellia: "Ihmiset käyttäytyvät aina kelvottomasti, ellei heidän ole pakko olla kunnolla." 'nuff said! :whip:

Omalla kohdalla se vain tuntuu niin hienolta, kun voi tasatunnein todeta itselleen: "Jahas, 8,4€ on taas tienattu".

Vittu, sama meininki täällä nykyään. Paitsi että meikäläinen on 31v. Käy ne koulut loppuun, mutta ajattele tarkkaan mille alalle pyrit.

Itsellä vaihtoehdot tätä nykyä on oma firma tai rikolliseksi ryhtyminen jos meinaa vielä elintasoa huomattavasti kohottaa.

Viimeviikolla oli Kauppalehdessä (KL 5.9.2006) mielenkiintoinen juttu tähän liittyen. Yhdysvallat uusi sosiaaliturvan kymmennen vuotta sitten (ns. Clintonin reformi). Uudistuksen idea pähkinänkuoressa oli, että vastikkeettoman sosiaalituen jakaminen lopetettiin ts. jos ei tee työtä, menettää tuet. Mikä oli tulos? Ihmiset menivät töihin ja köyhyys väheni. Sosiaalitukea saavien perheiden mediaanitulo nousi kymmenessä vuodessa noin 7000 dollarista 12 000 dollariin. Sosiaalituen varassa elävien perheiden osuus koko väestöstä on historiallisen alhaisella tasolla.

Jutun lopussa KL:n toimittaja Olli Herrala siteeraa vielä Niccolo Machiavellia: "Ihmiset käyttäytyvät aina kelvottomasti, ellei heidän ole pakko olla kunnolla." 'nuff said! :whip:

No justiinsa, unohtui ilmeisesti mainita että samaan aikaan köyhyys on yhdysvalloissa lisääntynyt satoja prosentteja kuten myös esim kodittomuus.
Ko maa on nykyisin aivan järkyttävässä kunnossa mitä tulee kansalaisten hyvinvointiin mutta eipä kieltämättä yllätä että kauppalehti mielellään ajaa samanalaista köyhät kyykkyyn järjestelmää suomeenkin.

No justiinsa, unohtui ilmeisesti mainita että samaan aikaan köyhyys on yhdysvalloissa lisääntynyt satoja prosentteja kuten myös esim kodittomuus.
Ko maa on nykyisin aivan järkyttävässä kunnossa mitä tulee kansalaisten hyvinvointiin mutta eipä kieltämättä yllätä että kauppalehti mielellään ajaa samanalaista köyhät kyykkyyn järjestelmää suomeenkin.

Ja mitäköhän kaikkea tästä sun viestistäsi "unohtui" mainita :lol2:

Sikanauta sanoi:
"Ihmiset käyttäytyvät aina kelvottomasti, ellei heidän ole pakko olla kunnolla."

Tuo on samalla myös taloudellisen opportunismin määritelmä.

No justiinsa, unohtui ilmeisesti mainita että samaan aikaan köyhyys on yhdysvalloissa lisääntynyt satoja prosentteja...

Perusteltua kritiikkiä saa toki esittää, mutta oikeasti, mitä sieniä sä oot oikein syöny...

Tilastoja

Tuossa tilastossa köyhyys määritellään jonkun dollarirajan mukaan, jota kyllä sopeutetaan hintaindeksien kehityksen mukaan. Se ei siis kuitenkaan ole suhteellinen osuus esim. mediaanituloista.

En ehtinyt muokata tuota edellistä, mutta laitetaan nyt kaupan päälle vielä tilastoa kodittomista.

USA:n kodittomat = 727 304 vs. Suomen kodittomat (vuosi 2001, pdf-tiedosto) = n. 10 700

Väkilukuun suhteutettuna:

USA: 727 304/298 000 000 = 0,244 %
Suomi: 10 700/5 200 000 = 0,206 %

Eli ei se ero nyt niin merkittävä ole. En tiedä, miten tuossa jenkkitilastossa on huomioitu USA:n oletettavasti suuri määrä laittomia siirtolaisia, joita oletettavasti myös oli aika vaikea paikallistaa. Heidän hyvinvointinsahan ei kuitenkaan varsinaisesti ole USA:n valtion ongelma, muuten kuin rähinöinnin estämisen kannalta. Lisäksi voitaneen huomioida se, että ylivoimainen enemmistö näistä kodittomista asuu seuduilla, jossa se talvi ei välttämättä tapa... Noh, itse en ota sen enempää kantaa itse tuloksiin, mutta jos arvon kuljetusala hiukan kuitenkin vaivautuisi perustelemaan väitteitään.

samanalaista köyhät kyykkyyn järjestelmää
Luitko ollenkaan, mitä kirjoitin, vai menivätkö aivosi johonkin selviä faktoja vastaanottamattomaan tilaan heti sanan "kauppalehti" jälkeen?

Satuitko muuten tietämään, että Yhdysvalloissa pienituloiset perheet eivät maksa ollenkaan tuloveroa? Että köyhät kyykkyyn vaan, jep jep.

Olipa hauska juttu. Ite oon tänä vuonna täyttäny 18v ja kyllä se työn saaminen tuli huomattavasti helpommaks ton maagisen 18 vuoden kilahdettua mittariin. Tänä vuonna käyty läpi kaks eri työpaikkaa (toisessa olin 1kk ja toisessa oltu nyt about 2kk). Palkat on paskat (alle 6 euroa) ja oikeuksia poljetaan, joten en tiedä onko tää fiksua, mut pakko sitä työkokemusta on jostain repiä. Oon vierestä kattonu noita "no emmä haluu tehä sitä ja sitä duunii ku iha paskaa." Oma valinta toki, mut kannattais ees se pari kk sinnitellä ihan missä tahansa duunissa. Helpottaa tulevaisuuden työnhakuja kummasti.

Itellä kans toi asenne, et sitä työtä otetaan, mitä saadaan (ja pohjalta voi vaan nousta ;D)

Siis toinen noista asuu kotona ja saa 371e/kk siitä?! Se on prkl enemmän kuin täysi opintotuki! Ja kaveri on vielä alaikänen ja asuu himassa! Ei tarvii ihmetellä miks ne ei halua töihin "paskaduuneihin".

Ei voi sanoa muuta kuin, että onneksi kaikki ei ole samanlaisia. J0ccekoo voisi tulla avautumaan, kaverilla on enemmän "työkokemusta" kuin normi 22-vuotiaalla vaikka ikää 16 kesän verran.

Ite olen paskahousuna pelannut futista, treenannut tai muuten vaan laiskotellut kaikki kesät. Ens kesäks hankin kesätöitä, ilmeisesti tammikuussa kannattaisi alottaa.

"Työhaastatteluissa jauhetaan että työkokemusta, työkokemusta", Senja sanoo. "Mistä sitä saa, jos ei koskaan saa duunia?"

Kesätöihin vaan, ruohoa leikkaamaan tai vastaavaa. Työkokemusta sekin on & pienestäkin on hyötyä. Amiksessa sua autetaan hankkimaan se työharjottelu paikka ellet itse osaa.

on kyllä stna kummalista. itekkin tällä hetkellä vaikkei perheellä minkäännäkösiä rahahuolia oo koskaan ollu käyn lukion ohella yö töissä välillä. ( ei mitää pimeetä duunia [ ei,ei ] ;) )

kyllä näille pitäs järkee päähän painaa tai tiputtaa tuet ihan olemattomiks.

Minua mietityttää lähinnä millaiset vanhemmat näillä malliyksilöillä on? Työttömiä? Anarkisteja? Vihreitä tai vasemmistolaisia poliitikkopyrkyreitä? Juoppoja? Uraohjuksia?

mutta jos arvon kuljetusala hiukan kuitenkin vaivautuisi perustelemaan väitteitään.

Mulla on aika monta yhdysvalloissa asunutta sekä siellä nykyisin asuvaa tuttua ja kaveria (osa syntyperäisiä) ja kaikkien näkemyksen mukaan heikommin toimeentulevan asema on siellä huonontunut viimeiset 20vuotta. Tilastollisesti asia voi näytttää paljon valoisammalta köyhyyden osalta kun pienituloiset ovat ilman mitään yhteiskunnan tukia pakotettu tekemään 3työtä jotta pystyvät edes elämään.
Mutta hei, tärkeintähän on että tilastot näyttää hyvältä vaikka ne ei totuutta kertoisikaan. :)

Sikanauta

Kommentoin ainoastaan yhdysvaltojen tilannetta, alkuperäiseen postiin mulla ei ole oikeastaan mitään muuta sanottavaa kuin että juupajuu, nämä nyt on taas näitä asioita mitä voidaan yhdessä kauhistella kun nuoret on niin laiskoja ja samalla unohtaa se että todellisuudessa ko ongelma tai asenne on kohtuullisen harvinainen ja ko henkilöiden elättäminen ei ole ole valtion menoista kuin hyttysen paska.
Mielummin maksan sen 0.2 prosenttia enemmän veroja elättääkseni ko ihmisiä kuin rakennan yhdysvaltojen mallin mukaista "vahvat pärjää" systeemiä.

Mulla on aika monta yhdysvalloissa asunutta sekä siellä nykyisin asuvaa tuttua ja kaveria (osa syntyperäisiä) ja kaikkien näkemyksen mukaan heikommin toimeentulevan asema on siellä huonontunut viimeiset 20vuotta. Tilastollisesti asia voi näytttää paljon valoisammalta köyhyyden osalta kun pienituloiset ovat ilman mitään yhteiskunnan tukia pakotettu tekemään 3työtä jotta pystyvät edes elämään.
Mutta hei, tärkeintähän on että tilastot näyttää hyvältä vaikka ne ei totuutta kertoisikaan. :)

Kommentoin ainoastaan yhdysvaltojen tilannetta, alkuperäiseen postiin mulla ei ole oikeastaan mitään muuta sanottavaa kuin että juupajuu, nämä nyt on taas näitä asioita mitä voidaan yhdessä kauhistella kun nuoret on niin laiskoja ja samalla unohtaa se että todellisuudessa ko ongelma tai asenne on kohtuullisen harvinainen ja ko henkilöiden elättäminen ei ole ole valtion menoista kuin hyttysen paska.
Mielummin maksan sen 0.2 prosenttia enemmän veroja elättääkseni ko ihmisiä kuin rakennan yhdysvaltojen mallin mukaista "vahvat pärjää" systeemiä.

Mitä ihmettä yhdysvaltojen tilanteella on suomen nuorison kanssa? vai onko Suomen nuoriso niin sekaisin että ei tiedä missä maassa asuu enää? Keskity tähän aiheeseen ja lopeta maailmanparantamis off-topic.

Kyllä tuolla kaupungilla näkeee isin pikku poikia jotka on saaneet rahansa ilman mitään työtä, ei niistä sitten välttämättä mitään tulekkaan koskaan. Osa junnuista kyllä painaa duunia aika hyvinkin.

Mun mielestä on kerrassaan hulvatonta, että huonosti toimeentulevien sakki on poikkeuksetta sitä mieltä, että heidän asemansa vain huononee. Jos ne kuljetusalan heikommin pärjääviä kavereita tietävät kaverit ois 200-vuotiaita, ois se huonosti toimeentulevien asema huonontunut tasaisesti siitä vähintään 160 vuotta. Moniko tota oikeesti uskoo?

Eipä sillä, lähiaikoina itsekin lienen en niin älyttömän hyvin toimeentuleva, joten enköhän mäkin kohta pääse ruikuttamaan siitä, että asemani on huonontunut viimeisen 20 vuotta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom