Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Suuri kehitysaskel olisi jos jokaiselta ehdokkaalta saataisiin koulutodistukset, CV ja aikaisemmat työtodistukset nähtäville. Ihan kuten normaalisti töitä haettaessa.
Ehkä vielä joku palikkatesti. Vaikka joku sen vuotinen lukion kirjoitukset ja tulokset julkisiksi.
No eiköhän tuollaiset tai suunnilleen vastaavat tiedot kohtuullisella vaivalla pysty kaivamaan esiin. Ongelma on lähinnä siinä, että jostain syystä ihmiset äänestävät nämä samat rosvot yhä uudestaan ja uudestaan puikkoihin, vaikka tietävät varsin hyvin millaisesta porukasta on kyse. En vaan pysty käsittämään, miten kukaan voi esimerkiksi näiden perseilyjen jälkeen vielä äänestää Vanhasta tai Kaikkosta tai oikeastaan ylipäänsä keskustapuoluetta. Vaan eiköhän niitä äänestäjiä taas seuraavissa vaaleissa löydy.
Tuota joidenkin ehdottamaa suoraa demokratiaa en kyllä pidä kovin hyvänä ratkaisuna mihinkään. Jos suoran demokratian määrä olisi huomattava, niin ongelmia olisi monia, mm. se, että lainsäädännöstä tulisi poukkoilevaa ja suunnittelematonta. Tekisi myös mieleni sanoa, että luultavasti iso osa tehdyistä päätöksistä olisi vielä nykyistäkin vastuuttomampia, mutta niin ei kai saa sanoa tai on elitisti. Mutta suoran demokratian kannattajat voisivat esimerkiksi miettiä, kuinka monta tuntia päivässä olisivat itse valmiita käyttämään päätöksen kohteena oleviin asioihin tutustumiseen, ja kuinka monta tuntia uskovat keskimääräiseltä Teboilin baarin äijältä irtoavan. Tästä voi yrittää saada jotain kuvaa siitä, kuinka laajassa mittakaavassa suora demokratia olisi edes jossain mielessä realistista.
No eiköhän tuollaiset tai suunnilleen vastaavat tiedot kohtuullisella vaivalla pysty kaivamaan esiin. Ongelma on lähinnä siinä, että jostain syystä ihmiset äänestävät nämä samat rosvot yhä uudestaan ja uudestaan puikkoihin, vaikka tietävät varsin hyvin millaisesta porukasta on kyse. En vaan pysty käsittämään, miten kukaan voi esimerkiksi näiden perseilyjen jälkeen vielä äänestää Vanhasta tai Kaikkosta tai oikeastaan ylipäänsä keskustapuoluetta. Vaan eiköhän niitä äänestäjiä taas seuraavissa vaaleissa löydy.
Tuota joidenkin ehdottamaa suoraa demokratiaa en kyllä pidä kovin hyvänä ratkaisuna mihinkään. Jos suoran demokratian määrä olisi huomattava, niin ongelmia olisi monia, mm. se, että lainsäädännöstä tulisi poukkoilevaa ja suunnittelematonta. Tekisi myös mieleni sanoa, että luultavasti iso osa tehdyistä päätöksistä olisi vielä nykyistäkin vastuuttomampia, mutta niin ei kai saa sanoa tai on elitisti. Mutta suoran demokratian kannattajat voisivat esimerkiksi miettiä, kuinka monta tuntia päivässä olisivat itse valmiita käyttämään päätöksen kohteena oleviin asioihin tutustumiseen, ja kuinka monta tuntia uskovat keskimääräiseltä Teboilin baarin äijältä irtoavan. Tästä voi yrittää saada jotain kuvaa siitä, kuinka laajassa mittakaavassa suora demokratia olisi edes jossain mielessä realistista.
Tämähän on perinteinen käsitys suorasta demokratiasta. Meillähän on kuitenkin 200 edustajaa + vino pino virkamiehiä käsittelemässä dataa. Mikään ei estä toimittamasta lyhyttä ja ytimekästä tietopakettia äänestettävästä asiasta kansalle vaikka e-mailina tai foorumeille. Sinne voidaan sitten kirjata että SDP on tätä mieltä ja KOK tätä mieltä ja niille sitten perustelut. Kansa saa sitten päättää kumman perustelut on fiksumpia.
En tarkoittanut ainakaan itse suoralla demokratialla sitä, että jok'ikisestä säädöksestä äänestettäisiin kansan toimesta, vaan sitä että kansanedustajat olisivat myös vaalikauden aikana vastuussa päätöksistään äänestäjilleen. Sveitsissähän tämä toteutuu niin, että keräämällä muistaakseni 100 000 allekirjoitusta, voidaan äänestää kansanäänestys, ja kansa voi tällä kansanäänestyksellä KUMOTA eduskunnan jo hyväksymän lain. (Tälle oli joku hieno termikin, mutta unohdin sen jo.)
Tämä asettaisi painetta kansanedustuslaitokselle säätää sellaisia lakeja, jotka todella olisivat kansan tahdon mukaisia. Miettikääpä esimerkiksi Lex Karpelaa tai Lex Nokiaa. Veikkaan, että vastaavat lait olisi laitettu Sveitsissä kansan toimesta nurin. Ja niin olisi tehty varmaan Suomessakin, jos tiettyjä elementtejä suorasta demokratiasta olisi käytössä. Miten tämä tekisi lainsäädännöstä poukkoilevaa tai suunnittelematonta?
Sveitsistähän on tässä ihan vastikään esimerkkinä se surullisenkuuluisa minareettikielto. Se on minusta erinomainen esimerkki laista, jonka säätämisessä ei ole ollenkaan kysymys todennäköisistä seurauksista tai mistään muustakaan järkevästä perusteesta, vaan kansalaisten yleisen tyytymättömyyden purkautumisesta lapsellisena kiukutteluna. Lakihan tosin ei syntynyt tuolla mainitsemallasi mekanismilla, vaan perustui siihen, että Sveitsissä tietty määrä allekirjoittaneita voi myös panna alulle äänestyksen omasta lakiehdotuksestaan.
Toisaalta tuskin tuollaisella systeemillä mitään katastrofaalisia seurauksia olisi. En kyllä usko että siitä olisi hyötyäkään. Aikaisemmasta keskustelusta ymmärsin, että tarkoitettiin jotain paljon radikaalimpaa suoran demokratian lisäämistä, kun sitä ehdotettiin korjaukseksi kansanedustajien perseilyihin. Tuollainen rajoitetumpi systeemi tuskin estäisi edustajien rötöstelyjä enempää kuin nykyinenkään, joutuvathan edustajat nykysysteemissäkin periaatteessa vastuuseen teoistaan joka neljäs vuosi. Kuten sanoin niin ongelma tuntuu enemmänkin olevan siinä, että kansalaisten muisti on valitettavan lyhyt.
Valtio/Maa = Kansa, ei 200 miestä/naista kokoushuoneessa. Oma kritiikkini kohdistuu juuri siihen, että kansalle ei anneta mitään oikeita mahdollisuuksia päätöksentekoon. Tässä käy niin, että kun tarpeeksi aika kuluu ja päätökset on huonoja, niin turhautuneisuus yleensä purkautuu väkivaltaisena toimintana yhteiskunnassa. Yksi esimerkki on tämä Suomen täysin vastuuton ja lyhytnäköinen MAMU-politiikka. Kansa ei tänne enää maahanmuuttajia halua, mutta yksi helvetin pelleministeri vain päättää toisin! Mitään muuta mielipidettä ei edes oteta keskusteltavaksi, koska se on "levyn jäämistä päälle" by S. Wallin. Täysiä urpoja koko sakki.
Kansanedustajien pahin ongelma on se, että heillä ei ole reaalista kytkentää kansan syviin riveihin. Thorsille tekisi hyvää mennä vaikka lauantai iltana Stadikan rautsikalle yksin kattelemaan menoa, eikä vaan vedota joihinkin epämääräisiin valiokunta kahvikesteihin mallilähiöön tms. mitä nyt saa lukea.
Joku Vanhanen tms. on istunu toimistossa vuodesta 1991, niin mitä kosketusta siinä on jäljellä tavan suomalaisiin? EI mitään, koska raksamiehen pitää jaksaa töissä satavuotiaaksi, työn rasittavuuden ero, mahdollistaa moisten idiotismien laukomisen. Jos eläketyöryhmissä olisi edes yksikin oikea paskatyöntekijä, niin olisi jotain järkeä siinäkin hommassa. Jaksamista ei saa aikaan komentelulla, työ ei siitä kevene, vaan se kovenee, koska loputon kilpailun illuusio vaatii sitä.
Rankasti todettuna, kun ase on ohimolla alkaa ne asiatkin rullaamaan, hyvään tai huonoon suuntaan. Suomen koko saatanan politiikka on yksi iso jarru, jossa ei liikuta mihinkään hyvään suuntaan millään alalla. Päättäjissä on ammattitaidottomia missejä ja muita pyrkyreitä, helvetin radiotoimittajia, päättämässä mun ja sun asioista. En helkkari sitä sulata.
Muisti on näillä kusettajakaikkosilla lyhyt ei kansalla, Vanhanen kaikista pahimpana, laki kun ei herraa kosketa, koska toinen herra katsoo läpi sormien. Politiikan ruoria ei käännetä, koska järjestelmä ei halua menettää etujaan.
Tästä olen luonnollisesti samaa mieltä.Valtio/Maa = Kansa, ei 200 miestä/naista kokoushuoneessa.
Minun käsitykseni taas on, että suora demokratia ei välttämättä lisäisi kansalaisten kykyä aidosti ja perustellusti ottaa kantaa itseään koskeviin päätöksiin. Siis verrattuna edustukselliseen järjestelmään, joka sekään ei tietenkään ole täydellinen. Ajattele asiaa vaikka siltä kannalta, että jos äänestäjät ovat tarpeeksi tyhmiä äänestääkseen samat rosvot yhä uudelleen valtaan, niin minkälaista päätöksentekoa heiltä voi odottaa vaikeammissa kysymyksissä. Ja kun suoraan demokratiaan perustuvassakin järjestelmässä kuitenkin tarvittaisiin ihmisiä, jotka työkseen valmistelevat lakiehdotuksia ja vastaavat lakien toimeenpanosta, niin valtaeliitin syntymistä ei siinäkään systeemissä voitaisi välttää. Eli näiden Kaikkosen sekoiluitten ja vastaavien torjumisessa sellainen systeemi saattaisi olla vielä huonompi kuin nykyinen, jossa äänestäjillä sentään on mahdollisuus neljän vuoden välein erottaa epärehelliseksi tai epäpäteviksi paljastuneet vallankäyttäjät.Oma kritiikkini kohdistuu juuri siihen, että kansalle ei anneta mitään oikeita mahdollisuuksia päätöksentekoon.
offtopic Jos tässä nyt perkele haluttaisiin laittaa pystyyn joku "vallankumous" tai edes muistuttaa noille 200:lle jumalalle et täällä on ihmisiäkin niin miten se teidän mielestä onnistuisi? Aamulla arkadianmäelle banderolli kourassa "Matti Vanhanen raksalle viikoksi!!!!" ? tai "astrid torsti turun varissuolle kuukaudeksi nauttimaan monikulttuurisuudesta" jotankin asialla todellakin pitäisi tehdä mutta mitä? muutos 2011 sais alkaa jo näkymään enemmän katukuvassa. Asioihin on saatana muutos ja äkkiä.
offtopic Jos tässä nyt perkele haluttaisiin laittaa pystyyn joku "vallankumous" tai edes muistuttaa noille 200:lle jumalalle et täällä on ihmisiäkin niin miten se teidän mielestä onnistuisi? Aamulla arkadianmäelle banderolli kourassa "Matti Vanhanen raksalle viikoksi!!!!" ? tai "astrid torsti turun varissuolle kuukaudeksi nauttimaan monikulttuurisuudesta" jotankin asialla todellakin pitäisi tehdä mutta mitä? muutos 2011 sais alkaa jo näkymään enemmän katukuvassa. Asioihin on saatana muutos ja äkkiä.
Tuon kyllä tiesin, mutta siellä nyt varmasti löytyy kaikenlaista lobbaajaa joukosta myös. Enkä oikein pidä tuosta ajatuksesta että ministereinä toimivat sellaiset henkilöt joilla oikeastaan ole edes minkäänlaista kokemusta asiasta. Varsinkin pääministerin ja valtiovarainministerin tehtäviin nyt pitäisi omasta mielestäni olla edes jonkunlainen koulutus takana ja työelämästä jotakin taustaa eikä vain että jonkun puolueiden johtajat menevät näille paikoille palloilemaan ja lobbaajien johdateltaviksi. Myös puoluejohtajan toimeenkuvaan kuuluu että asioista ei puhuta niin kuin ne ovat vaan koitetaan kalastella koko ajan ääniä seuraaviinkin vaaleihin.
Valiokunnissa, joissa hallituksen esityksiä (lakeja) valmistellaan, käy kuultavana asiantuntijoita yrityksistä, kansalaisjärjestöistä, yliopistoista jne.