Nuori ikämies 36v. aloitti näillä treeneillä:

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avilla
  • Aloitettu Aloitettu
172cm/73kg, kunto nollissa, ikää jo 36v.
Rappeuttava toimistotyö alkoi näkyä kehossa, joten
aloitin uudelleen:

Heinäkuussa yleisheilumista, paikkojen availua.
Keppijumppaa, kyykkyä pelkällä tangolla.

Elokuusta eteenpäin sitten systeeminä näin:

Kädet:
käsipainot: nostoja rinnalta suorille käsille, hauiskääntöä 7kg, nyt 10kg
tanko: seisoma-asennosta suorille käsille tanko+lukot: 25kg nyt 40kg x 1
talja: ojentajille kyytiä, ihan surkastuneet: 50kg pakkovääntöä alaspäin.

penkit:
normaalipenkki: 40kg x 15toisto, nyt 60kg x 5
vinopenkki: 30kg x 15toisto, nyt 45kg x 5

Jalat:
jalkakyykyä: aloitus 40kg x 15toisto, nyt 60kg x5t
maastaveto: aloitus 40kg x 15toisto, nyt 80kg x5t
pohjerääkki, tanko niskaan, seisoma-asennosta ylös: 40kg x 20, nyt 80kg x5t.

Eli ei mitään monimutkaista, lisäksi olen tehnyt alkuverryttelynä jalkapäivänä semmosta istuma-asennosta jalkoja levälleen ja jalkoja-yhteen sivusuunnassa pumppaavaa konetta. En tiedä nimeä. Käy nivusiin mukavasti :-)

Lisäravinteita syön ensimmäistä kertaa elämässäni, multivitamiini+mineraali-jauhetta ja hiilari-protskua muutaman drinkin päivässä. Lisäsin syömistä, ja paino noussut nyt muutaman kilon parin kuukauden aikana. Treeni tuntuu ihan mukavalta. VAIN 2 kert. viikossa sopii mulle ja palautumiselleni.

Onko muita lähes ikähemmoja, jotka aloittelevat ? Kiitos ei mitään 17v. ikäisten kokemuksia, teillä on vielä elämä edessä :-) Seniorit vastatkaa jos ikää löytyy 35 tai enemmän.
- Avilla -

Vastaanpa vaikken mikään toinen-jalka-haudassa-tyyppi olekaan. :)

Hyvä että aloitit treenin. Liikunnalla on noin miljoona hyötytekijää ihmisen terveydelle. Täällä saat todennäköisesti kuulla kovaa kritiikkiä treeneistäsi mutta mitäpä siitä.

Toimistoduunarille voi tehdä hyvää myös (sivu)olkapäätreeni, joka yleensä ottaa hiukan myös hartioihin(aktiivinen kuormitus staattisen duunin lisäksi).

http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html

Tuolta hiukan Lateral Raiseä niin homma on hallinnassa.

Klani

Avilla sanoi:
Onko muita lähes ikähemmoja, jotka aloittelevat ? Kiitos ei mitään 17v. ikäisten kokemuksia, teillä on vielä elämä edessä :-) Seniorit vastatkaa jos ikää löytyy 35 tai enemmän.
- Avilla -

No mulla 32v mittarissa ja fyysisesti vaativa työ - kuitenkin aina ajatellut, että kyllä duuni pitää kunnosta huolen. Nuorena miehenä (intin tienoilla) salilla paukuteltua tuli mutta muksujen myötä jäi sitten koko liikunta moneksi moneksi vuodeksi. Lihikset kalja ja makkara maistuivat. Tämä taustasta.

Aloitin n. 3 kuukautta sitten HST-metodilla (koko kroppa kolme kertaa viikossa) treenaamisen. Siis toinen 6-viikkoinen on nyt kokonaan takana. Mitä jäi kätöseen? Aamulla ei väsytä eikä *ituta. Yleinen vireystaso on ihan eri planeetalta. Portaissa kävely ei hengästytä, kuten ennen (lisänä siis tosikevyttä aerobista 2/vko). Painoa (lue pääasiassa nestepöhöä) on lähtenyt 8,5kg, tosin arviointi on vaikeata kun peili kertoo lihastakin tulleen lisää. Kantaminen ja nostaminen on suorastaan helppoa.

Tuloksista sen verran, että ihan perussetillä on tullut n. 40% lisäys maksimivoimaan joka liikkeessä 3kk aikana! Tokihan se aloittelijalla kehittyykin ihan eri tahtia kuin pitkään treenanneella, mutta tätä ei voitane siltikään pitää huonona tuloksena. Lisäksi heitin lihikset yms. rasvapallot vähemmälle, koska kolesterolini ja verenpaineeni olivat melko kovissa lukemissa. Nyt siis kevyttä kasvispitoista ruokaa n. 300kcal miinuksilla päivässä. Ei punaista lihaa ja kevyttuotteetkin maistuu jo jäärän suussa hyviltä. Lisäravinteista käytän lähinnä protskudrinkkiä välipalana ja palautusjuomaa , jossa protsku, kreatiini, glutamiini ja hiukan maltoa.

Elikkä yhteenvetona: laita reeni- ravinto- ja huiliasiat kuntoon, itse suosittelisin nipistämään sen yhden päivän lisää viikosta reenille (kun ei se hst-sessio kestä kuin 35-45min). Lisää arjen hyötyliikuntaa jos tuntuu huonolta löytää aikaa vielä aerobiselle tähän päälle. Itse olen ainakin ihmetellyt, että miten oikeastaan olenkaan elänyt tähän saakka. Ei musta tule koskaan bodaria eikä voimanostajaa, mutta jos sportti antaa hyvää oloa ja terveyttä niin ei siinä voi olla mitään vikaa missään suhteessa.

HST-systeemistä on paljon kirjoitelmia täällä pakkiksessa, löydät ne searchilla näppärästi. Ja *********.fi:ssä (ainakin) on se ohjelma, jota noudatan. Jos kiinnostaa niin kysy vaikka privaattina lisätietoja.

Klani, tukaton ukkeli

Avilla sanoi:
Elokuusta eteenpäin sitten systeeminä näin:

Kädet:
...

penkit:
...

Jalat:
...

Ihan pakko sanoa, että hieno ryhmittely sinulla: kädet, PENKIT ja jalat...Se penkki onkin tärkeä kehon lihasryhmä :)

Vakavasti puhuen tekisin kyykyt ja maastavedot eri päivinä. Saattaa mennä selkä rikki, jos ensin kyykkäät alaselkäsi ihan piippuun ja sitten alat repiä isoja rautoja maasta.

Ihan hyvältä alultahan tuo vaikuttaa. Itse jättäisin ne loitontaja- ja lähentäjäliikkeet pois ja tekisin ala- ja ylätaljaa niiden sijaan. Toimistorotalle (jollainen itsekin olen) nuo liikkeet tekee eetvarttia.

Avilla sanoi:
Lisäravinteita syön ensimmäistä kertaa elämässäni, multivitamiini+mineraali-jauhetta ja hiilari-protskua muutaman drinkin päivässä. Lisäsin syömistä, ja paino noussut nyt muutaman kilon parin kuukauden aikana. Treeni tuntuu ihan mukavalta. VAIN 2 kert. viikossa sopii mulle ja palautumiselleni.

Lisäravinteista ei ole juurikaan hyötyä, ellei muu syöminen ole kondiksessa. Eli mieti niitä normaaleja ruokia muussakin kuin lisäämismielessä, ja sitten vasta mietitään jauheita ja drinksuja.

Mutta hyvä että olet nähnyt valon. :worship:

Muista vielä korsettia tukevat lihakset eli alaselän- ja vatsalihakset niin hyvä tulee. Ja hartioillekin on hyvä tehdä jotakin, penkkien vastapainoksi, ettei ryhti kärsi.

Kiitos kommenteista, unohdin nuo taljat selälle.

Ulkki sanoi:
Ihan hyvältä alultahan tuo vaikuttaa. Itse jättäisin ne loitontaja- ja lähentäjäliikkeet pois ja tekisin ala- ja ylätaljaa niiden sijaan. Toimistorotalle (jollainen itsekin olen) nuo liikkeet tekee eetvarttia.

Kiitos kommenteista - KAIKILLE ! . Joo, eihän se penkki tosiaan ole mikään lihasryhmä, vaan ajattelin jotain pään ja jalkojen välistä aluetta :-)

Tosiaan, teenhän minä semmosella ylätalja-koneella, istuma-asennosta vetoja niskan taakse ja rintakehälle ja sitten semmosta soutuasennosta vedetään taljaa kohti rintakehää ja noustaan istuma-asentoon rinta rottingilla.

Jatketaan, niin ja normaalin sapuskan määrä on myös kasvatettu, eli ensin pastasössöä ja sitten vasta proteiinimössöä.

Tulokset: jalat liikkuu paremmin, yleinen vireystaso noussut, sikeämmät unet
haitat: rahaa palaa sapuskaan, pakkotoiston sivuilla työaikana.
- Avilla -

Työaikan täällä muutkin surffailee...ja äärimmäisen nuuka äitini on aina sanonut, että ruoasta ei pidä ruveta säästämään ennen kuin viimeisessä hädässä. Vaikka joskus kyllä hirvittää, kun naisihmisellä menee yksin lähes 300 e kuussa ruokaan...

Onhan joku asiantunteva henkilö tarkistanut tekniikkasi? Ettei tule alkuinnostuksen jälkeen damagea. Heikko tekniikka kostautuu heti, kun painot kasvaa. Nimim. Mitäköhän Virhettä En Olisi Tehnyt.

Tsemiä uudelle alulle Avilla. Kaltaisiasi on täällä muitakin. :thumbs:

Muista että hiljaa hyvä tulee. Alkuun kannattaa tehdä vapailla painoilla (lue: levytanko) tehtäviä yleisliikkeitä kohtuullisilla painoilla niin koordinaatio kehittyy. Ja niitä vatsalihaksia ei todellakaan kannata unohtaa. Itsekin kuvittelin omaavani jonkinmoiset vatsalihakset kunnes kokeilin voimapyörää… Riittänee kun sanon että vuosien istumatyö oli tehnyt keskivartalossa tehtävänsä.

Ikää on nyt taulussa 37 ja alottelin tossa alkukesästä (pääsiäisen maissa)samanlaisen projektin!

Alussa (viime marraskuussa) mulla meni max 3kpl puhdasta etunojapunnerrusta, ei yhtäkään leukaa ja kyykkyjä tein ilman tankoa pelkällä omalla painolla <20 (noin 100 kg ruho rasva % 99,9) kävellä jaksoin sellaset ~1 km jolloin hiki virtasi ihan sikana ja piti mennä suihkuun "lenkin" jälkeen ja lenkin aikana kerran käydä puskassa kusella...

nyt jaksan penkistä ainakin 10x 60 kg, etunojia menee > 30, leukoja en oo oikein tosissaan koittanut, mutta kerran vedin ihan kylmiltään 10, jalkakyykkyä teen puhtaita (syviä) ainakin 11x60 kg x 4 sarjaa, penkistä koitin niin hiljakkoin meni aika kivuttomasti 75 kg, luulisin että voisin jossakin hurmoksessa saada jopa 80:kin. Juosta jaksan nykyään semmosen kybän kevyesti hiljaa hölkäten ja paino on tätä nykyä jotain 74-75 kg.

Panin nämä kannustimeksi sullekin että kannattaa reenata, ainakin mun on kannattanut! Lupaisin eukolle että sitten kun menee 100 penkistä niin ostan täytekaakun ja pidetään juhulat :kippis1:

Täytekakkua vaan joulukuussa niin että napa rus.....

Jampe9 sanoi:
Ikää on nyt taulussa 37 ja alottelin tossa alkukesästä (pääsiäisen maissa)samanlaisen projektin!

:

Hienoa, elämän laatu paranee koko ajan. Nyt vähän niska paukku, kun huonon ylävartalon lämmitelyn jälkeen vetäsin 5 leukaa. niska jumittaa pahasti, mutta tein kuitenkin jalkatreenit. Rauta niskassa tuntui hyvältä, vaikka koskikin.

Maastavetoa: 90kg x 4 , 2 sarjaa
kyykkyä: 70kg x 4 , 2 sarjaa
pohjetreeniä, rautaa niskaan ja nousu varpaille: 100kg x 10, 2 sarjaa

Kyllä toimii, ja vitamiinia ja protskua sitten vähän juomisen seassa treenin lomassa. Huomasin että kyllä tässä iässä kannattaa vähän lisäravinteisiin satsata. Ei sitten huomaamattaan polta itseään miinukselle hivenaineiden ja vitamiinien osalta.

Tsemppiä sinne ja luulen että täytekakku maistuu joulukuussa ehkä täälläkin. !

- Avilla -

"Harjoitusohjelma"

Itselläni on ikää myös jonkin verran yli 30v.

Harjoitusviikkoja takana on kokonaista 4. Tosin tuota ennen kävin
parina viikkona kokeilemassa miltä painojen nostelu tuntuu. Tuota
ennen en ollut käynyt punttisalilla koskaan.

Harjoitusohjelmaa en ole tehnyt ollenkaan, enkä toistaiseksi aiokaan.
Salille mennessä olen päättänyt ns. pääliikkeen (esim. penkki, hauiskääntö
tai jalkaprässi), jolla olen tehnyt 3 kertaa n. 6-12 toistoa. Noiden jälkeen
olen yrittänyt tehdä sarjoja lihasryhmillä, jotka saa vedettyä kunnolla (taljaa,
ojentajia, jalan koukistajia, vinopenkkiä jne.). Perusliikevalikoima on ollut
suppea, mutta aina silloin tällöin olen kokeillut jotain erikoisempia härveleitä
treenin loppuun. Tavoite on yksinkertaisesti puuhastella mahdollisimman
kovalla intensiteetillä kolme varttia niillä lihaksilla, jotka sattuu kulloinkin
parhaassa vireessä olemaan.

2 ensimmäistä viikkoa 2krt viikossa tuntui olevan liikaa, mutta
palautuminen nopeutui huomattavasti tuon jälkeen. Nyt olen
lisännyt välipäiviin ilman painoja tehtyä kuntopiiriä (vatsa/selkälihaksia,
yhden jalan kyykkyjä ja etunojapunnerruksia) ja lokakuussa ajattelin
yrittää ottaa mukaan kunnollisen kolmannen salipäivän.

Ruokavalioon olen lisännyt huomattavan määrän "hyviä" kaloreita ja
yhden/kaksi ruokailukertaa päivään. Työpaikan lounas on vaikein, koska
silloin joutuu tosissaan keräilemään, että ei kasaa lautaselleen läjää
nopeita hiilihydraatteja. Muutoin olen vain lisännyt ruuanlaittooni
ns. "aitoja" raaka-aineita, joissa on paljon proteiinia: kanaa/kananmunia/tonnikalaa/kinkkua/paistijauhelihaa/rahkaa/raejuustoa/pihvejä
ja jättänyt einekset hyllyyn. Palautumisjuomana olen käyttänyt piimää,
koska se on halpaa ja siinä näyttää olevan energiaa eri lähteistä
oikeassa suhteessa.

Kalorimäärää en ole tarkkaillut, mutta yritän nyt kuitenkin syödä paljon -
kuitenkin niin, ettei paino nouse turhan paljoa. Lisäravinteita en ole
vielä ajatellut ruveta popsimaan, kun en tunne, että niihin olisi tarvetta
kulutuksen suhteen. Miinuskaloreita en ajatellut kokeilla ennen ensi
kevättä, kun painoa ei ihan hirveästi ole ylimääräistä (BMI n. 25 ja omasta
mielestä kyllä tuosta voisi jonkun verran rasvaa tietysti polttaa).

Vaikka en penkkipunnerrusta erityisesti treenaa, niin ajattelin seurata
kehittymistä yrittämällä siinä maksimeja n. 3 viikon välein.
Ja muuallahan tuon näkee tietty minkälaisia sarjoja pystyy vetämään.

Ensimmäiset pari viikkoa tuotti 57kg->65kg. Saas nähdä miten pitkään
into riittää.

--
r

Vielä pari kuukautta pitää odottaa että olen tuon alun määritelmän mukaisesti virallisesti 35-vuotias seniori, mutta kokemukseni ovat hyvin samankaltaisia muiden jo vastanneiden kanssa. Olen myös ehtinyt tässä puolen vuoden aikana tehdä paljon asioita väärin, ja niistä (toivottavasti) oppinut.

Eli itse aloitin punttitreenin maaliskuussa kaverin houkuttelemana. Ylimääräistä rasvaa varmaan 30 kiloa (kuulostaa pahemmalta kuin miltä näyttää, tuo uppoaa ihan helposti 190 cm varteen) ja kunto nollassa, enkä ollut 15 vuoteen tehnyt juuri mitään.

Kaverilla oli valmis ohjelma (joka näin jälkeenpäin ajatellen oli perseestä - aivan liian penkkipainotteinen, ja liian pitkät treenit (noin 90 min)). No, penkkitulos kyllä nousi ensimmäisen kuuden viikon aikana 80 kg -> 100 kg varmaan ihan hermotuksen paranemisen johdosta (muissa liikkeissä painot nousivat suunnilleen samassa suhteessa). Sitten rupesikin tökkimään, paikat ei palautunut, eikä jaksanut oikein tehdä mitään. Kaksi kertaa viikossa penkkiä oli ihan liian raskasta. Kuukausi meni vielä ennen kuin sain kaverinkin uskomaan, että ohjelma voisi olla järkevämpi.

Eli vaikka aluksi mikä tahansa ohjelma tuntuu hyvältä, ei mene pitkään että (etenkin tälläisen ikämiehen) elimistö huutaa seis. Kannattaa miettiä se ohjelma heti aluksi kuntoon, eikä aloittaa liian kovaa.

Seuraava ohjelma olikin jo paljon järkevämpi (rinta/olkapäät/ojentajat, selkä/hauis, jalat). Tuo ei vaan sopinut minulle. Vasen olkapääni kipeytyi pahasti aina rinta/olkapää/ojentaja treenissä. Sen sijaan että olisin heti levännyt ja antanut tuon parantua, jatkoin treenaamista logiikalla että eihän se enään pariin päivään ole ollut kipeä, joten eiköhän se kestä. Lopulta olikin sitten pakko levätä kuukauden verran jonkinlaisen (onneksi lievän) jännetulehduksen takia, ja vielä muutama viikko sen jälkeen jättää osa liikkeistä väliin. Nyt olkapää on ollut kuukauden verran täysin kunnossa.

Tuossa olkapääongelmia ihmetellessä ohjelma vaihtui muotoon rinta/selkä, olkapäät/hauis/ojentaja, jalat. Tuo tuntuu minulle jostain syystä sopivan paremmin. Treenien pituudetkin on tässä matkan varrella lyhentynyt 90 minuutista 50-70 minuuttiin. Tuntuu että olen 6 kuukaudessa löytänyt minulle sopivan tavan treenata.

Juuri kun alkoi tuntua hyvältä, kolme viikkoa sitten iski flunssa. Mutta kun kuumetta ei ole kuin silloin tällöin iltaisin, niin kyllähän sitä muuten terve mies käy töissä, ja treenaakin heti kun ei edellisenä päivänä ollut kuumetta. Tuosta vain seuraa se, että seuraavana päivänä sitten onkin taas kuumetta, ja olo entistä kurjempi. Enkä tätäkään uskonut kokeilematta itse. Nyt rupeaa tuntumaan siltä, että flunssa pikkuhiljaa paranee, ja sunnuntaina voisi ehkä taas treenata. Ei vaan millään malttaisi odottaa.

Ruokavaliosta olen riisunut makkarat, pullat ym. pois, vaihtanut eläinrasvat kasvirasvoiksi, syönyt paljon tonnikalaa, paistijauhelihaa, raejuustoa, rasvatonta maitoa ja jugurttia jne. Olen opetellut syömään aamiaisen. Paino on lähes sama kuin aloittaessa, mutta ainakin joku pieni osa rasvasta on selvästi muuttunut lihakseksi. Lisäravinteisiin en ole investoinut (olen aina ollut hyvä syömään, ja saan varmasti tarvittavan määrän, liikaakin, ravintoa), mutta vitaamiineihin ja kalaöljykapseleihin kylläkin.

Kaikista ongelmista huolimatta tunnen itseni terveemmäksi ja pirteämmäksi kuin puoli vuotta sitten. Aiemmin usein kipeytyneet selkälihakseni (istumatyö) eivät ole vaivanneet kertaakaan. Nukun paremmin. Yhtään ei harmita että aloitin, päinvastoin. Tässä syksyn edetessä on tarkoituksena lisätä aerobisen määrää (aluksi reipasta kävelyä, uintia), ja pikkuhiljaa yrittää polttaa liikaa rasvaa pois. Mikään kiire minulla ei ole, teen tätä itselleni, ja yksikin hävinnyt (tai lihaksi muuttunut) rasvakilo on askel oikeaan suuntaan.

Tsemppiä vaan Avillalle ja muille, ja muistakaa kuunnella kehoanne vaikka kuinka olisi innostunut ja mieli tekisi treenata paljon.

Mukava lukea näitä kavereitten juttuja! Paljolti on samanlaiset meiningit kaikilla. Tosta terveydestä tuli mieleen, että mullakin vaivas toistakymmentä vuotta sellanen krooninen yskä ja paha uniapnea (josta yskä johtuikin), se teki yöunet aina katkonaisiksi ja aamusin oli tosi väsynyt,vaikka olis nukkunut kuinka paljon :(

Nyt ei oo enää yskää sillälailla ja uniapneasta ei tietoakaan, nukun yhtämittaisesti yöunen heräämättä juuri koskaan muuhun kuin siihen että joskus kusettaa kun tulee reenin jälkeen juotua aikas paljon illemmalla. Aamulla sitä herää levänneenä ja entiseen verrattuna jopa pirteänä. Joskus kun on vetänyt oikein kovat reenit, niin etä paikat on kipeenä jo samana iltana, niin huomaa että tarvitsisi normaalia vähän pitemmän yöunen, onkohan muilla vast. havaintoja? Ei nyt mikään hirmuväsy, mutta sellanen että tuntee vois nukkua vielä vähän lisää...

Reeniä olen kanssa vähentänyt silla tavalla etten reenaa enää kuin 3 salikertaa viikossa siten että joka toinen viikko tulee joka lihasryhmä 2 krt ja joka toinen 1 krt. Siis kaksijakoisella kolmesti viikossa, vuoropäivin. Pari kertaa viikossa sitten aerobista fiiliksien mukaan joko kävelyä tai kevyttä hölkkää tms. Nyt ainakin tuntuu että menee ihan hyvin tällä tavalla. :rolleyes:

Jampe9 sanoi:
Joskus kun on vetänyt oikein kovat reenit, niin että paikat on kipeenä jo samana iltana, niin huomaa että tarvitsisi normaalia vähän pitemmän yöunen, onkohan muilla vast. havaintoja?

On. Täysin normaalia.

Avilla sanoi:
172cm/73kg, kunto nollissa, ikää jo 36v.
Rappeuttava toimistotyö alkoi näkyä kehossa, joten
aloitin uudelleen:

- Avilla -

Täällä ollaan ikää 35 ja konttorirotta/koodiorja on päivätyö.

Joskus aiemmin tuli käytyä salilla (siitähän on kohta vuosikymmen), mutta silloin ei ollut oikein järjestelmällisyyttä asiassa. Nyt oli kulunut monta vuotta siten, että kolme kertaa viikossa piti ottaa särkylääkkeitä kun niskat oli jumissa. Päätin, että nyt saa loppua ja otin itseä niskasta kiinni.

Mitä tein? Ensiksi piti heittää vararengas pois, eli painon sain puolessa vuodessa tippumaan entisestä Radio Citystä (96,2) jonnekin 77 kilon tietämille. En ollut tuossa mitenkään aktiivinen, enkä edes tehnyt mitään muuta kuin mietin mitä syön verrattuna kulutukseen. Kotona vaimo ei havainnut muuta kuin painon putoavan ja äijän muuttuvan hoikemmaksi. Liikuntaa en lisännyt yhtään: en käynyt lenkillä, enkä nostellut puntteja.

Kun elopaino oli järkevissä lukemissa suhteessa pituuteen (182), niin päätin ostaa kotiin painot jotta pääsen treenaamaan. Perheen vuoksi ei salilla käynti onnistu kun asun paikassa jonka ainoa kaupallinen sali sulkee ovensa jo kello 21. Painot hommasin Wrangelta (en sortunut vinyylipanoihin) ja mukaan tuli kuuluisa Weiderin menetelmä. Sitä käytin aluksi ja homma toimi kuin tauti. Massa ja voima kehittyivät ihan kiitettävästi, kuten nollasta lähtien käy millä tahansa ohjelmalla. Tällä viikolla ostin kotiin uuden penkin johon saa jalkalaitteen ja taljan (nekin siis on) ja nyt pitäisi jatkaa eteenpäin.

Aerobinenkin on aloitettu, tosin flunssa iski väliin ja tekin vähän hallaa kaikelle harjoittelulle. Lisäksi pohjalla kummittelee kouluaikojen liikunnanopettajan luoma ikuinen viha aerobista kohtaan. Mutta tarkoitus on päästä kuntoon ettei joudu kymmenen vuoden päästä katumaan kun ruho on päässyt täysin tärviölle.

Pitäisiköhän tännekin saada jalka haudassa aloittavien foorumi erikseen?

Ja ei muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä. Koitetaan pysyä sillä...

Lyhyt yhteenveto 2kk intensiivisestä treenistä.

lansive sanoi:
Täällä ollaan ikää 35 ja konttorirotta/koodiorja on päivätyö.

Pitäisiköhän tännekin saada jalka haudassa aloittavien foorumi erikseen?

Ja ei muuta kuin onnea valitsemallasi tiellä. Koitetaan pysyä sillä...

Voisi olla ihan hyvä idea vaikka "seniorit treenaa", laitanpa tiedon generalissimus Mikelle !

Toimistotyö on tuttua täälläkin, ja vaarallista kuin hapan maito ! Selkä ja hartiat paukkuu yhtäkkiä kuin luita olis poikki. Niskan totaalisen jumiutumisen jälkeen se treeni alkoi tuntua elinehdolta eikä enää harrastusvaihtoehdolta.

Yksi vaara tosiaan on +35 kieppeillä että sitä saattaa innostua vähän liikaakin, jolloin palautuminen alkaa kärsiä -> flunssaa -> loukkaantumisia.
Vähän säikähdin kun vedin MA 5 leukaa, viimeisellä niska naksahti ja tämä viikko menikin sitten rutinoiden merkeissä. Nyt parempi, otin kunnon C-vitamiiniannoksen illaksi, ja se tekee eetvarttia kipeälle kohdalle. Tein kuitenkin jalat normaalisti ja KE vähän palauttavaa kyykkyä 50kg, maastavetoa 50kg, muutamaa jalkakonetta. Kun niska alkoi olemaan ok, päätin ihan mielenkiinnosta kokeilla, mitä nousee maasta suorille ja menihän se 50kg helposti! Eli olen nyt 2kk treenaamisella päässyt viiden vuoden takaiseen lihaskuntoon, jonka hankkiminen kesti silloin vuoden ! Ainoa missä tulokset ovat tippuneet on leuanveto, silloin 20 puhtaasti, nyt vaan 5 tai 6. Erikseen en ole treenannut tuon niskan takia......

Erot: vähemmän treenikertoja, täydellinen palautuminen, lisäravinteet, ja vaimo joka tekee ruokaa ja tasapainottaa olemuksellaan hormoonitoimintojani.

Olen pitänyt kirjaa harjotteista, tuloksista, ja omasta painostani. Katsotaas tuleeko vuoden sisällä julkaistavaa tekstiä...

Muutkin seniorit voisi laittaa vähän ylös mitä nostaa ja miten kunto kehittyy. Kunnollista treeni-tilastoa ei oikein taida olla missään. Näitä tietoja voitaisiin sitten analysoida porukalla, ketä kiinnostaa ?

- Avilla -

Ainakin mua kiinnostaa, ja laitoin tuonne johonkin jo vähän omasta tilanteestani.
Mutta pääsin kanssa ihan muutaman kuukauden reenillä samaan, mitä olin joskus lähes 20 vuotta sitten reenannut yli vuoden! Tosin tässä on nyt ollut vähän enemmän järkeäkin mukana kuin ennen, mutta kyllä toi "lihasmuisti" on varmaan ihan tosi asia!

Tällä hetkellä:

penkki: jotain 75-80
kyykky: 4x12x60kg
leuat: ainakin 10

ja ikä oli 37, viime pääsiäisen maissa aloitin punttaamisen täysin säälittävästä tilasta.

Aerobinen + sali

lansive sanoi:
Aerobinenkin on aloitettu, tosin flunssa iski väliin ja tekin vähän hallaa kaikelle harjoittelulle. Lisäksi pohjalla kummittelee kouluaikojen liikunnanopettajan luoma ikuinen viha aerobista kohtaan. Mutta tarkoitus on päästä kuntoon ettei joudu kymmenen vuoden päästä katumaan kun ruho on päässyt täysin tärviölle.

Mulla oli taustalla ennen salilla käyntiä "vanhemmalla" iällä aloitettu lenkkeily/maratonlönköttely,
joten vertaan salia tuohon.

Väittäisin, että tehokas salilla käynti on yllättävän hyvää aerobista treeniä. Rasitus verenkuljetuselimistiölle on melkein samanlaista kuin esim. juoksutreenin intervalliharjoittelussa.
Itse en ainakaan pidä kovin pitkiä palautuksia (sykkeissä luulisin, että uusi sarja alkaa
kun syketaso n. 50-55% maksimeista). Itse vedot tietenkin ovat vähän lyhyempiä.
Toisinaan juoksen kovavauhtisen 1km-2km salin alle, koska se tuntuu lisäävän
energiaa sarjoihin.

Kaveriksi tuohon laittaisin hyvin matalalla sykkeellä tehtyä aerobista, koska sali on
itsessään noin rankkaa. Välipäivinä tehdystä kevyestä liikunnasta luulisi olevan apua hajonneiden
lihasroippeiden pois kuljetuksessa, kuten juoksuharjoittelussakin. Tai, viikonloppuisin
tehty hieman pidempi matalatehoinen treeni voi olla tehokas, jos vain ehtii palautumaan.

Pääasia tuossa mielestäni on, että salin ohella aerobista ei tee "väkisin", eikä liian kovaa.
Aloittajan kannattaa esim. lenkkeily tehdä siten, että kävelee riittävän osan matkasta.

--
r.

Back
Ylös Bottom