rrjo sanoi:Pääasia tuossa mielestäni on, että salin ohella aerobista ei tee "väkisin", eikä liian kovaa.
Aloittajan kannattaa esim. lenkkeily tehdä siten, että kävelee riittävän osan matkasta.
Tuo sujuu helposti. Ei nimittäin pysty millään vetämään koko lenkkiä juosten. Tämä johtuu osittain siitä, etten oikein osaa hölkätä (vai miksi sitä naurettavan näköistä lonnimista pitäisikään kutsua?). Vedän ihan juoksemalla minkä jaksa ja sitten kävelen kunnes taas jaksaa lisätä vauhtia. Eli intervalliksihan se menee väkisin.
Mitään pahempia vammoja ei ole tullut kun olen kumminkin kaiken osannut aloittaa varovasti. Selkä tuli vähän kipeäksi kun alkukesästä nosti kulmasoutua varten painot maasta, enkä yhtään ajatellut millaisella kiemuralla ruoto oli. Pidin sitten vähän taukoa ja käytin kuukauden verran vyötä selkäliikkeissä, niin kaikki oli kunnossa.
Olen minäkin pitänyt kirjaa tuloksista, tosin missään liikkeessä en ole koittanut maksimia kertaakaan. Ei se penkkitulos näin vanhana jaksa innostaa, vaan tärkeintä on että on mittarit oman edistymisen seuraamiselle. Eikä se penkkitulos muuten joskus nuorena tärkeä. Kun kymmenen vuotta sitten kävin salilla, niin asuinpaikasta ja opiskelijastatuksesta johtuen valinta osui Otahalliin. Hirveän maksimirutistuksen jälkeen (taisi nousta jotain vähän yli 80 kiloa) kun pääsin penkistä ylös, niin seuraavana oleva kaveri kysyi, joko lopetin ja myöntävän vastauksen jälkeen veti lämmittelyksi 20 toistoa samoilla painoilla. Siinä sai sitten näkemystä siitä missä pitäisi mennä jos ihan oikeasti pitäisi olla merkitystä sillä tuloksella. Treenikaverini valisti minua tapauksen jälkeen, että siinä seuraavana ollut leppoisa kaveri oli muuten Ano Turtiainen. Kouraan jäi kuitenkin vahva näkemys kilpailusta vain oman itsensä kanssa.