Nuori ikämies 36v. aloitti näillä treeneillä:

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avilla
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
mtrookie sanoi:
QUOTE sanoi:
Hauikset tangolla 70kg (2x6)

Siis samaa tasoa kun kyykky??
Nyt ei oo kaikki kyllä kunnossa.

Todennäköisesti kommentti tuli mun suuntaan... Niin, tuo epäsuhta johtuu tosiaan siitä että otin maven ohjelmaan vasta ihan hiljattain (yläkroppaa on tullu hinkattua jo pidempään kuten kunnon pena-pellen pitääkin) ja tuo alaselkä kun on vähä altis mulla ottamaan nokkiinsa. Eli hissukseen mennään...

Kyykkää, kyykkää ja enemmän kyykkää.

teemal sanoi:
Todennäköisesti kommentti tuli mun suuntaan... Niin, tuo epäsuhta johtuu tosiaan siitä että otin maven ohjelmaan vasta ihan hiljattain (yläkroppaa on tullu hinkattua jo pidempään kuten kunnon pena-pellen pitääkin) ja tuo alaselkä kun on vähä altis mulla ottamaan nokkiinsa. Eli hissukseen mennään...

Otat vaan ne jalat ja alaselän tarkemman huomion kohteeksi, samalla yläkerran nivelet saa huilata yksipuolisista ( anteeksi nimittely.) liikkeistä.

Eikä ne käsi/rintalihat häviä mihinkään, kyykky ja mave on kuulema niin tehokkaita kokonaisliikkeitä, että joillain jopa nämäkin tulokset nousevat, vaikka penkki/haba jääkin vähemmälle huomiolle.

Ikämiehen kokemuksella: ( ja muutkin ovat samaa neuvoneet.)
tee pitkiä sarjoja suht. pienillä painoilla kyykyssä/mave:ssa useampi VIIKKO.

Itse aloitin kyykyssä 30kg, ja mave 50kg. Näistä hilaisin itteni kyykky 80kg ja mave 100kg, vajaa 3kk.

Nivelet ja tukikudokset tottuvat hitaammin näihin raskaisiin liikkeisiin, kuin lihakset. Käsitykseni mukaan useimpien heppujen vammat syntyvät juuri tästä lihaksiston ja tukikudosten kasvavasta epäsuhdasta -> sitten kun lihakset saavat riittävän massan ja impulssin -> heikosti palautuneet/ravitut tukikudokset hajoavat.

Nyt palasin "varmuuden vuoksi" takaisin pitkiin sarjoihin, ja koska kuntoa oli tullut jonkin verran, pistin sarjat 20 toistoille. Eli vielä enemmän tuota rääkkiä "pohjapainoilla". Tulee kuntoa, kestävyyttä ja turvallista myös.
Tästä sitten olen alkanut hilaamaan itseäni taas kohti ykkösiä, kerran viikossa jalka/selkäpäivä, ja lyhyemmät sarjat ja enemmän rautaa joka viikko.

Vai että toinen jalka haudassa, kun ikää on yli 35:-)... No, itse olen 43 ja aloitin yli 10 vuoden tauon jälkeen pari kuukautta sitten uudestaan treenaamisen. Oli hätkähdyttävää huomata, että penkkimaksimi oli tipahtanut 95 kg -> 60 kg. Nyt ollaan tasolla 72.5 kg ja ylöspäin ollaan menossa. Tavoitteena on penkata 100 kg vielä ennen ensi kesää, saa nähdä onnistuuko. Luulisin, että hermotuksen parantaminen on nyt a & o.

Tuo Miken 2x6 on kiinnostavan tuntuinen systeemi, mutta kun muistelen 80-lukua, niin ainakin silloin oma kehitykseni oli parasta, kun treenasi kerran viikossa ja kokeili joka kerta lämmittelyjen jälkeen penkkimaksimia ja teki sen jälkeen pari kovaa 4 toiston sarjaa.

Hermotuksen paranemisen kannalta 6x2 saattaisi tauon jälkeen toimia paremmin, vai mitä sanovat asiantuntijat? Luin jostain, että jos treenaa liian lähellä maksimipainoja, hermotus saattaa "mennä tukkoon" ja kehitys jumittaa. Onko tästä kokemuksia?

...mainittakoon vielä, että eräs 4-kymppinen tuttavani aloitti myös piiitkän tauon jälkeen uudestaan noin vuosi sitten. Silloin meni penkistä 70 kg, nyt melkein 120 kg...

Olen 45v nainen ja treenannut salilla tosissani 2 kuukautta monen vuoden tauon jälkeen. Parannusta treenipainoihin on tullut seuraavasti: penkki 10x50 -> 10x65, kyykky 10x70 -> 10x90, ylätalja niskaan 10x70 -> 10x85, hauis kp 10x13 -> 10x17/käsi, mave 10x120. Eli kyllä sitä vielä tässäkin iässä kehittyy.

Toki olen ollut aina suht. kovassa kunnossa, välivuosinakin kävellyt, juossut, pyöräillyt, hiihtänyt, rullaluistellut ja soutanut 1-3 tunnin lenkkejä.

Klani sanoi:
Aloitin n. 3 kuukautta sitten HST-metodilla (koko kroppa kolme kertaa viikossa) treenaamisen. Siis toinen 6-viikkoinen on nyt kokonaan takana. Mitä jäi kätöseen? Aamulla ei väsytä eikä *ituta. Yleinen vireystaso on ihan eri planeetalta....

Kavereille kävi samoin, kovia urheilemaan nuorena, loppui sitten (muka) kovaan kiireeseen. Äijät oli ihan rapakunnossa, aina väsyneitä ja masentuneita, joka paikka kipeenä jne jne jne. Itelläkin välillä tullut seinä vastaan mutta onneksi olen silloinkin pakottanut itseni salille edes kerran viikossa.

Toi koko kropan treenaaminen on RANKKAA, nostan olematonta hattuani teille kun jaksatte. Mikset kokeilisi jakoa? Esim maanantaina rinta ja hauis, keskiviikkona jalat ja olkapäät, perjantaina selkä ja ojentajat? On tod.näk. helpompaa ;)

Treeniä alle 45 minuuttia kerrallaan niin ei ehdi kortisolit pompata kattoon.

Tässä taasen välituloksia, nyt olen tullut 20-toiston sarjoista jo alle kympin sarjoihin:

penkissä menee 70kg x 4 toistoa ( ja 40kg x 36 toistoa )
vinopenkissä 65kg x 2 toistoa
pystypunnerrus: 40kg x 5 toistoa.
mave yli 100kg, tiukka ykkönen voisi olla 120.
Kyykky: 75kg x 4 toistoa
Oma massa: jömähtänyt siihen 76kg paikkeille, pitkät sarjat söi massan kasvua ?

Tavoite on vetää vuoden loppuun uudet ykköset ja enkat. Kävin voimannostaja kaverilla hakemassa lisää oppia: penkkiasento aivan väärä, sekä kyykky. Nyt pitää opetella uudestaan paremmin, mutta tuntuu että heti tulisi paremmin ne viimeiset toistot kun asento on korjaantunut. Niin ja syödä enemmän :-)

Ikämiehet..eikun ikäihmiset treenaa.

Karoliina100 sanoi:
Olen 45v nainen ja treenannut salilla tosissani 2 kuukautta monen vuoden tauon jälkeen. Toki olen ollut aina suht. kovassa kunnossa, välivuosinakin kävellyt, juossut, pyöräillyt, hiihtänyt, rullaluistellut ja soutanut 1-3 tunnin lenkkejä.

Pitääköhän laittaa uusi threadi eli "Ikäihmiset treenaa?" eli olet ensimmäinen naisjäsen tässä "varhaiseläke" porukassa, tervetuloa kommentoimaan uroslajitovereidesi treenejä. ! Ja tulokset on kunnioitettavia ! Varsinkin jos tietäisi sinun painon/pituuden, anteeksi epähieno kysymys....

Minua vähän huvittaa lukea kolmekymppisistä ikämiehistä. Salitreeni on kuitenkin hyvin yksinkertaista puuhaa ja kaikenikäiset ihmiset pystyvät parantamaan lihaskuntoaan. Jopa 90-vuotiaat vanhukset. Jos on ennen treenannut, niin hyvän kunnon takaisin saaminen on helpompaa.

Salilla tuhraantuu aikaa, mutta harjoitteluun käytetty aika tule takaisin korkojen kanssa, kun jaksaa enemmän ja on pirteämpi. Itse olen harrastanut paljon aerobista liikuntaa, mutta siitä en ole samanlaista vireystilan lisääntymistä saanut. Ja eipä hyvä juoksukunto ole kovin hyödyllinen, jos samaan aikaan niska/hartianseutu on jatkuvasti jumissa ja sormet puuduksissa. Salilla nekin vaivat pikkuhiljaa helpottuvat.

Tässä oppii koko ajan uutta, kuten: Treenipäivinä ennen treeniä ei kannata venytellä pitkiä staattisia venytyksiä, koska se väsyttää lihakset. Nykyään teen useita lyhyitä, muutaman sekunnin venytyksiä juuri ennen treenisarjoja. Treenipäivän iltana ja vapaapäivinä venyttelen pitkään.

Eräänä päivänä opin, että smith-laitteessa jää hankalaan rakoon, kun penkkiä tehdessä painot jää rinnalle. Tanko ei pyöri, eikä painoja saa kallistettua pois.:wall: Tai olen minä nämä saattanut ennenkin tietää, mutta olin jo unohtanut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Karoliina100 sanoi:
Eräänä päivänä opin, että smith-laitteessa jää hankalaan rakoon, kun penkkiä tehdessä painot jää rinnalle. Tanko ei pyöri, eikä painoja saa kallistettua pois.:wall: Tai olen minä nämä saattanut ennenkin tietää, mutta olin jo unohtanut.

Smith-laitteissa on yleensä ne säädettävät stopparit ja niitä kannattaa käyttää. Meillä ne on ainakin niin pienillä väleillä, että ne saa säädettyä sillleen, että puhaltamalla ilmat pois keuhkoista pääsee sieltä välistä pois. Ei sillä ettetkö tätä olisi tiennyt, mutta siinä voi oikeesti käydä huonosti jos smithissä jää painojen alle yksinään.

Timba79 sanoi:
Smith-laitteissa on yleensä ne säädettävät stopparit ja niitä kannattaa käyttää. Meillä ne on ainakin niin pienillä väleillä, että ne saa säädettyä sillleen, että puhaltamalla ilmat pois keuhkoista pääsee sieltä välistä pois. Ei sillä ettetkö tätä olisi tiennyt, mutta siinä voi oikeesti käydä huonosti jos smithissä jää painojen alle yksinään.

Tässä laitteessa ei ole säädettäviä stoppareita ollenkaan. On vain kiinteät stopparit 30cm lattiasta. Kyykkysarjoissa stoppareista olisi vielä enemmän hyötyä. Nyt jää usein se viimeinen toisto tekemättä. Pitää varmaan katsastaa kaupungin muutkin salit.

Avilla sanoi:
Pitääköhän laittaa uusi threadi eli "Ikäihmiset treenaa?" eli olet ensimmäinen naisjäsen tässä "varhaiseläke" porukassa, tervetuloa kommentoimaan uroslajitovereidesi treenejä. ! Ja tulokset on kunnioitettavia ! Varsinkin jos tietäisi sinun painon/pituuden, anteeksi epähieno kysymys....

Tarkoitukseni ei ollut masentaa teitä miehiä kovilla ikänaisen tuloksilla, vaan kannustaa. Minulla on kokoa lähes saman verran kuin sinulla. Olen harrastanut jonkinlaista liikuntaa 30-vuotta, josta noin 10 vuotta voimaharjoittelua. Tätä treenijaksoa pohjustin kotona puolen vuoden ajan käsipainoharjoituksilla, etunojapunnerruksilla, leuanvedoilla, askelkyykyillä käsipainot käsissä yms. Kun aloitin salilla käymisen, pystyin jo tekemään 200 istumaannousua ja 12 leuanvetoa.

Karoliina100 sanoi:
Tässä laitteessa ei ole säädettäviä stoppareita ollenkaan. On vain kiinteät stopparit 30cm lattiasta. Kyykkysarjoissa stoppareista olisi vielä enemmän hyötyä. Nyt jää usein se viimeinen toisto tekemättä. Pitää varmaan katsastaa kaupungin muutkin salit.

Kannattaa toki katsella ympärilleen, jos kovia puutteita on salilla missä nyt käyt. Kyllä siitä mielellään maksaa, jos välineet on kunnossa ja on ne välineet mitä haluat käyttää. Taitaa se salimaksu kuitenkin olla aika pieni esim. ravintoon menevään rahaan verrattuna.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom