Nuoren treeni vs iäkkäämmän treeni

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nuorella 15-30v jätkällä on testot tosi korkealla, joka on syy siihen, että tämän ikä ja varsinki 15-20 on paras ikä reenata. 30v jälkeen alkaa testot laskea...

Mutta miksi tää ikähaarukka 15-20 on paras ikä reenata? mitä siitä testosta hyötyy?

Voisko joku selittää miten 20v hyötyy reenistä enemmän kuin 35v? tai siis mitä etuja hänellä on tavoitteellessaan max määrä lihasta verrattuna 35v jätkään? Olettaen että molemmilla reenivuosia samanverran takana.

20v varmaa palautuu nopeammin, joten pystyy treenaamaan useammin vai...?

Kiitos etukäteen.

Vastasit jo omaan kysymykseen... koska testot ovat nuorella korkealla niin lihaskasvu on huomattavasti parempaa ja palautuminen nopeampaa. Minä olen 41 ja kasvu pysähtyi täysin, kun testot olivat vanhan papan luokkaa. Sen jälkeen kun sain testot taas ylös niin kasvu lähti raketin lailla nousuun.

Riippuu yksilöstä. Itse ajattelin hakea korvaushoitoon sitten vanhempana, koska leikki ikä koko ikä ja sillee.

Alkupyrähdystä lukuunottamatta mun parhaat treenivuodet on kyllä selkeästi ollu vähän ennen 30v ja sen jälkeen.
Loukkaantumiset alko lopulta verottamaan.
Voi toki ollu ettei alunperinkään ollu hirveesti tasoja mitä pudota...?

Kaksitahoinen juttu. Nuorempana paikat on kunnossa ja palautuu paljon paremmin, patti kasvaa vaikka treenaa ihan päin helvettiä. Iän myötä pallit laskeutuu ja päähän tarttuu paremmin ajatusta miten kannattaa treenata.
Poikkeuksena ne ketkä nuorena tajuaa omien tavoitteisen mukaisen järkevän treenin ja siihen liittyvät jutut, tekee ihan hirveää tulosta omalla suunnallaan oli se sitten lihasmassa tai voimapuoli.

Eli nuorena pystyy varmaa reenaamaan isommalla volyymilla, since palautuminen on parempaa?

Joo kun testot on luonnostaan korkeammalla niin toki palautuminen on parempaa, voit treenata useammin ym ym ym. Tuo toisaalta riippuu aivan kaikesta muustakin, volyymiin voi totutella, kovalla volyymilla treenannut sietää enemmän kuin ikänsä jollain matala volyymisella treenannu(joo tuo on itsestäänselvyys). On siis myös kiinni yksilöstä ja yksilön treenityylistä.

Mun käsittääkseni korvaushoitoon pääsee vain jos testotasot ovat viitteellisten tasojen alapuolella, joka puolestaan skaalaa iän mukaan? Ja ei siitä korvaushoidosta hyödy normaaleilla testotasoilla oleva ihminen mitään. Onhan se niin epäreilua kun päälle 50 vuotiaana ei palaudu tai kasva kuten parikymppiset sällit. Diilatkaa vaan asian kanssa.

Ei mulla oo testot laskenu minnekkään, ainoa notkahdus tuli polvivamman kautta jolloin ulkoliikunta täysin off. Ulkoilu ja työmatkafillaroinnin merkitys salitreenistä palautumiseen näin 41 on valtava.
Jos en ulkoile niin ei kulje treeni ja focus on perseestä. Ruokavalio on myös minkä kanssa täytyy olla tarkkana.
Kuulema tohon korvaushoitoon kandee hakee duunipaikan kautta :joulu8:

keski-ikäisenä järki toimii, ehkä

Treenasin parikymppisenä reippaasti. Näin jälkikäteen ajateltuna aivan liikaa ja söin liian vähän. Kehitys ei silloinkaan ollut kummoinen... Nyt parinkymmenen vuoden taidepaussin jälkeen rupesin treenailemaan säännöllisemmin muistaen levätäkin ja harrastaa lihashuoltoa. Lihaa on tullut mukavasti tässä puolessatoista vuodessa. Olkapäät, polvet ja selkä ovat vuorotellen oireilleet mutta fysioterapeutin ohjeilla pysyneet ok kunnossa(työterveys hoitanut ). Ongelma on keskivartalo... Sitä pitäis saada kasaan reilusti. Testotasoista en tiedä mitään... Ajattelin jättää noi "lisäravinteet" muille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun käsittääkseni korvaushoitoon pääsee vain jos testotasot ovat viitteellisten tasojen alapuolella, joka puolestaan skaalaa iän mukaan? Ja ei siitä korvaushoidosta hyödy normaaleilla testotasoilla oleva ihminen mitään. Onhan se niin epäreilua kun päälle 50 vuotiaana ei palaudu tai kasva kuten parikymppiset sällit. Diilatkaa vaan asian kanssa.

Mun testot mitattiin ja päivästä riippuen olivat 7,9-8,1 nmol ja vapaa testo 179. Eli näillä arvoilla ei mies tee yhtään mitään, joten susta oli ainut toimiva ratkaisu. Niin ja tämä siis oli myös lääkärin mielipide, ei pelkästään minun. Korvaushoidossa nyt sitten ollaan...

52-vuotiaana ja koko aikuisikäni treenanneena tiedän, ettei enää kehity samalla tavalla kuin nuorempana tai mitenkään. Tosin tasot ovat sellaiset, etten 25 vuotiaana olisi monessakaan suhteessa pärjännyt tämän päivät itselleni. Sekin selittää osaltaan kehittymisen kaarta.

Jos aloittaa treenaamisen keski-ikäisenä kehittyy varmasti lähtötasoonsa nähden. Varmaa on, ettei geenien mahdollistamaa omaa maksimiaan tule näkemään koskaan, jos aloittaa vasta 30 ikävuoden jälkeen.

Ymmärrän, että hinku on kova koittaa rajojaan, vaikkei se ikä enää niin tukisikaan sitä. Kamppailulajeissa näkee nykyään paljon nelikymppisiä, jotka haluaisivat ottaa sen ensimmäisen matsin. Yleensä siinä käy huonosti, kun halutaan liian hyvä vastus. Lihasten kasvatus on turvallisempaa, mutta onhan se vähän salikomediaa, jos aletaan tavoitella maksimaalista lihaskasvua sen jälkeen, kun parhaat edellytykset ovat menneet.

Sohvaperunasta kehitys voi olla hyvinkin vaikuttavaa monessa suhteessa tästäkin huolimatta. Nuoremmistakaan juuri kukkaan ei treenaa niin, että tosissaan tavoittelisi maksimaalista lihaskasvua.

Ainakin minulla isoin ero on siinä miten paikat kestää. Vuosikymmeniä treeniä takana niin mennään jo sen ehdoilla mitä kestää.

Nuorena olis kehittyny paljon paremmin jos olisi käyttänyt enemmän järkeä. Treenannut kevyemmin ja vaihdellut erilaisia treenijaksoja, Mutta kun päässä tako vaan kovempaa ja enemmän on parempi...

Voisin kuvitella yleisen elämkokemuksen perusteella, että nuoremmalla korkeamman testosteronitason lisäksi lihaskalvot, muut sidekudokset ja jänteet ovat joustavammat ja itse lihas elastisempi, joten kasvu on sillä tavalla helpompaa. Palautumisesta en tiedä sanoa varmaan, mutta olettaisin nuoremmalla palautumisen olevan nopeampaa. Minusta tosin tuntuu, että 35 vuoden ikä ei vielä ole mikään kovin vanha missään suhteessa. Varmaan on yksilöllistä mten keho alkaa ottaa ikää vastaan. Omasta kokemusta sanoisin, että 45 vuoden nurkilla alkaa huomaamaan iän vaikutuksen, mutta yli 50 vuotiaanakin kehittyy, mikäli tarpeeksi alhaalta aloittaa.

Jos ihan käytännön syitä ajattelee, niin yleensa 15-25 vuotiaana aikaansa pystyy panostamaan treeniin ja siitä palautumiseen ihan eri tavalla, kuin vaikkapa 30-40 vuotiaana.

Sellainen asia on tullut välillä itselle mieleen, että jokaisen kannattaisi treenata nuorena kerran itselleen kunnon lihakset. Aika paljon helpompi olisi vanhana lihasmuistin ansiosta treenailla. Luulisin myös kertaalleen venytettyjen lihaskalvojen yms. helpottavan ainakin pikku kivuissa ja kolotuksissa.

Tosin vanhojen fabujen treenistä kannattaa muistaa, että eläkeikäiset saavat treenistä suhteessa enemmän hyötyä, kun samanikäisten testopitoisuudet alkavat olla niin alhaiset luonnostaan ja lihaksisto heikkenee. Eli koskaan ei ole liian myöhäistä treenata - sitä kannattavammaksi se tulee kun ikää karttuu :rock:

Otin eilen 80kg:lla 24 toistoa sotkupenkkiä. Painoni on 79kg ja ikää ensi vuonna 60. Onhan se vähemmän kuin 35 vuotta sitten, mutta kohtuullista kuitenkin.

Tuohan on vallan mainio tulos, maailmassa on enemmistö ihmisiä, jotka eivät koskaan pysty vastaavaan. Itse tein kaksi viikkoa sitten minuuttiin 85 punnerrusta treenien loppujumpassa, joka sekin on kohtuullinen juttu, mutta paljon vähemmän kuin 100, jonka sain puserrettua 42 vuotiaana.

Tarpeeksi korkealla kun nousee, sieltä on pitkä matka alas.

Joo, 80-luvun loppupuolella sain 182,5kg ykkösen penkillä salinostona ilman rättejä. Painoni oli tuolloin 84kg. Nykyisin ykkönen on jalat ylhäällä 115-120kg. Tosin en enää satsaa penkkiin, vaan suosin monipuolista lihaskuntoharjoittelua. Harmi vain, ettei voi reenata jalkoja enempi, kun on lonkassa jo toinen tekonivel menossa. Sanoisin, että nykyisin menen mielelläni salille neljästi viikossa. Ei ole enää pakkoa, vaan haen sieltä hyvän olon, jolla kivutkin pysyvät loppupäivän taka-alalla. Elämäntapa tästä on 40 vuoden reenillä tullut. Olen saanut nähdä niin voimanosto- ja kehonrakennusmaailman kilpaillessani muutaman vuoden 70- ja 80- luvun taitteessa. Ei ole tarvinnut hormoneihin tarttua kuin vasta pari vuotta sitten lääkärin määräämään testoon. Oli arvot jostain syystä romahtaneet.

Tuo lihasmuistin osuus on ihan mielenkiintoinen. Treenihän aiheuttaa muutoksia lihassoluihin, joka sitten mahdollistaa nopeamman kasvun kun treenaus alkaa tauon jälkeen uudestaan, mutta ei mitään tietoa kauanko ko. efekti näkyy kropassa. Periaatteessa on kuitenkin mahdollista, että mitä kovempaan kuntoon pääsee nuorena, sitä helpommin lihasmassa pysyy vanhempanakin.

Pelkkä treeni parantaa kehonkoostumusta jonkin verran, mutta testokorvaus + treeni tuplaa kehon lihas-rasvamassaan kohdistuvan efektin (yllättäen), ainakin niillä joilla testotaso on normaalin alarajoilla. Tutkimus aiheesta testokorvaus+treeni: Effects of testosterone and progressive resistance exercise in heal... - PubMed - NCBI

Käyköhän tämä motivaatiokuvasta, 93-v. Charles Eugster Sveitsistä. Aloitti punttitreenin vuosikymmenten tauon jälkeen 87v ikäisenä ja kilpasoutaa siinä ohella, ihan fitti on pappa.

Charles%20social%20media%20copy.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom