Nuoren aloittelijan lisäravinteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wesson
  • Aloitettu Aloitettu
Elikkäs, olen 17 vuotias poju. Pituutta on vähän vajaat 170 cm ja painoa tuollaiset 76 kg ja salilla oon käyny nyt 3-4 kertaa viikossa 3kk ajan. Ja nyt oon alkanu laskeskelee noita proteiini ja muita määriä mitä saan päivittäin ja näyttää siltä, että ei tuu saatua tarpeeks proteiinii. Aamuisin vedän kaurahiutaleita ja kaikkee rahkaa oon koittanu syödä mut kouluruoka on nii kevyttä et jää sen takii vajaaks. Kattelin tos lähikaupas nii siel oli tollanen Fast starter kit. Se sisäls Fastin Mass2, Hera80 ja kreatiinii. Kannattaisko tollasta hankkia vai pitäiskö kokeilla jollain yhdellä tuotteella että sopiiko ne mulle tai että onko niissä mitään vaikutusta?

En oikee osannu päättää kumpaan laitan, tänne vai alottelijoiden osioon. Siirtäkää jos on väärässä paikassa. Ja tiiän et näitä "mitä lisäravinteita aloittelijalle" on monia mutta koskaan ei voi olla liian varma =)

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei sitä noin montaa kannata varmaan ostaa heti alkuun, suosittelen muscle+. siinä on proteiini, hiilihydraatti ja kreatiini ja käytän itsekkin.

ja toki sun täytyy syödä paljon, eihän lisäravinteista silloin ole mitään hyötyä

mutta tosiaan, runsasta kreatiininkäyttöä en suosittele nuorelle saliharrastustaan aloittaneelle

Ei sitä noin montaa kannata varmaan ostaa heti alkuun, suosittelen muscle+. siinä on proteiini, hiilihydraatti ja kreatiini ja käytän itsekkin.

ja toki sun täytyy syödä paljon, eihän lisäravinteista silloin ole mitään hyötyä

mutta tosiaan, runsasta kreatiininkäyttöä en suosittele nuorelle saliharrastustaan aloittaneelle

Tosiaan proteiinia ja massanlisääjiä kannattaa vetää.. Mutta eiköhän noista paketeista löydy ihan asiallisia annostusohjeita myös tuolle kreatiinille, joten tuskin se on runsasta. Itse en pidä juurikaan kreatiinista, koska se täytyy muistaa päivittäin, eikä sitä päivä annosta saa vetää kerralla (muuten tulee kusena pihalle).

No ensinnäkin 76 kiloisen on helppo saada tarvittava proteiini ihan kotiruuasta, kun ottaa vain mukaan välipaloiksi kaikkea proteiinipitoista. Massanlisääjät sun muut eivät ole millään lailla pakollisia. Palkkari kannattaa ehkä hankkia, jos jokin ja sen voi ostaa joko valmiina sekoituksena tai sitten ostaa heraproteiinia ja maltoa erikseen ja sekoittaa itse aina treenin jälkeen. Kreatiinista ei ole mitään haittaa, jos kohta sen hyötykin on hieman yksilöllistä. Ja miten niin kreatiiniannosta ei saa vetää kerralla? Päiväannos on 5g eli kukkura teelusikallinen. Jos taas puhuttiin latausjaksosta, jolloin sitä otetaan 20 grammaa pitkin päivää, niin se lataaminen ei ole mitenkään pakollista. Kreaa voi ottaa ihan tasaisesti päivittäin sen 5-10 grammaa ilman latauksiakin.

Hoida ihan perus vitamiinien ja hivenaineiden saanti ykkössijalle. C-vitamiini esim. cevi-tabs 50-100kpl purkeissa on hyvä ostos. Niitä 0-6kpl pitkin päivää naamariin, pitää hyvin flunssaa loitolla yms. Eikä ole haittoja koska on vesiliukonen vitamiini, ei voi ottaa yliannostusta. Sitten magnesium 350mg tableteissa ( ei sitä missä on xylitolia ) on hyvä estämään lihaskramppeja yms. Kannattaa ottaa iltaisin, yks tabletti päivässä riittää.
Monivitamiini. Hyvä ostos, koska turha kaikkia on erikseen ostaa. Sitten paljon maitoa ja semmossia ruoka-aineita josta saat kuituja, hivenaineita ja vitamiineja. Maidosta saat hyviä proteiineja ja kalsiumia ja D-vitamiinia. Sinkki, kromi ja rauta on myös hyödyllisiä...
Actimelit yms vastustuskyvyn parantajat ovat hyviä, koska urheillessa altistuu usein flunssalle ja muille paskataudeille kovaa reenaillessa kun kroppaa ajetaan äärimmilleen..

Ite "jauhoista" lisäproteiini ja palkkari. Eli kannattaa valita joku "hyvän" makuinen lisäproteiini, varsinkin jos on vähänkään nirsompi maun suhteen. Pro slow on esimerkiksi hyvän makuinen konsenraatti prode (hitaasti imeytyvä) joka sopii lisä ja yöprodeksi. Palkkariinkin voi laittaa turha siihen nopeesti imeytyvää on ostaa imo turhaa hifistelyä. Mass blast on toinen hyvän makuinen. Sitten hiilareita, halvimmalla esim. panimosokeria.

Jos haluaa päälle jotain niin ostaisin "huoltavia" esim. msm pillereita ja vaikka glutamiinia. imo kreatiini on turhaa, kerää vaan nestettä ja tuo pöhöä.

Ja paljon ruokaa naamariin, ja dietillä varsinkin vitamiinit on tärkeät hivenaineiden kanssa.

Hoida ihan perus vitamiinien ja hivenaineiden saanti ykkössijalle. C-vitamiini esim. cevi-tabs 50-100kpl purkeissa on hyvä ostos. Niitä 0-6kpl pitkin päivää naamariin, pitää hyvin flunssaa loitolla yms. Eikä ole haittoja koska on vesiliukonen vitamiini, ei voi ottaa yliannostusta. Sitten magnesium 350mg tableteissa ( ei sitä missä on xylitolia ) on hyvä estämään lihaskramppeja yms. Kannattaa ottaa iltaisin, yks tabletti päivässä riittää.
Monivitamiini. Hyvä ostos, koska turha kaikkia on erikseen ostaa. Sitten paljon maitoa ja semmossia ruoka-aineita josta saat kuituja, hivenaineita ja vitamiineja. Maidosta saat hyviä proteiineja ja kalsiumia ja D-vitamiinia. Sinkki, kromi ja rauta on myös hyödyllisiä...
Actimelit yms vastustuskyvyn parantajat ovat hyviä, koska urheillessa altistuu usein flunssalle ja muille paskataudeille kovaa reenaillessa kun kroppaa ajetaan äärimmilleen..

Ite "jauhoista" lisäproteiini ja palkkari. Eli kannattaa valita joku "hyvän" makuinen lisäproteiini, varsinkin jos on vähänkään nirsompi maun suhteen. Pro slow on esimerkiksi hyvän makuinen konsenraatti prode (hitaasti imeytyvä) joka sopii lisä ja yöprodeksi. Palkkariinkin voi laittaa turha siihen nopeesti imeytyvää on ostaa imo turhaa hifistelyä. Mass blast on toinen hyvän makuinen. Sitten hiilareita, halvimmalla esim. panimosokeria.

Jos haluaa päälle jotain niin ostaisin "huoltavia" esim. msm pillereita ja vaikka glutamiinia. imo kreatiini on turhaa, kerää vaan nestettä ja tuo pöhöä.

Ja paljon ruokaa naamariin, ja dietillä varsinkin vitamiinit on tärkeät hivenaineiden kanssa.

Huomattiinkohan tässä nyt OLLENKAAN, että millä tasolla ketjun aloittaja omassa treenauksessaan oli ja mitkä olivat tavoitteet? Tavoitteet tälle 17-vuotiaalle olivat kasvattaa lisää lihasta ja lisätä massaa.

Kyllä IMO ton ikäiselle saliharrastustaan aloittavalle nuorelle on tärkeintä syödä hyvin, vetää salitreenin jälkeen palkkari jossa on heraa ja maltoa suhteessa 2:1, 1:1 tai 1:2 (mikä nyt sattuu sopimaan itselle.) Itse aloitellessani tuon ikäisenä salitreeniä sekotin palkkarin itse herasta ja maltosta 1:1-suhteella ja hyvin tuli tulosta. Ketjun aloittaja ei puhunut mitään dieettaamisesta tms. Eli itse olisin sitä mieltä, että runsaasti ruokaa naamariin 2-3,5 tunnin välein ja treenien jälkeen maltoa ja heraa sisältävä palkkari.

Kaikenmaailman monivitamiineihin, kreatiineihin, arginiineihin, L-glutamiineihin, BCCA, sinkki-/kromi-/magnesiumtabletteihin on kyllä aikaa perehtyä sitten kun treeniä on takana hieman kauemmin ja itsellekin on ehkä paremmin selvinnyt, että mitä siltä saliharrastukselta haetaan. Ei nyt HELVETTI heti alkuun tarvitse alkaa lataamaan itseään kaikenmaailman lisäravinteillä ja vitamiineilla. Normaali saliharrastaja saa monipuolisesta ruokavaliosta jo todella kattavasti tarvitsemiaan ravintoaineita. Enkä nyt sano tätä provona, mutta varsin usein täällä annetaan aloittelijallekin sellaisia vinkkejä ruokavaliosta ja lisäravinteista, että voisi luulla kyseessä olevan ammattiluokan kisoihin valmistautuvan kehonrakentajan! Enkä myöskään sano sitä, etteikö noista kaikenmaailman vitamiineista sun muista aineista olisi hyötyä salitreenissa, vaan ennemminkin siitä, että mitä lisäravinteita ALOITTELIJAN kannattaa/on hyödyllistä saliharrastuksensa alkuvaiheessa käyttää.

Kiitos näistä. Täytyypi kokeilla tota muscle+ :) Ja kyllä sitä tulee syötyä aika reilusti ja vitamiineistakaan ei luulisi olevan pulaa. Eiköhän näillä vastauksilla pärjäillä taas vähän aikaa. Kiitti!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom