Nukutko riittävästi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S0874
  • Aloitettu Aloitettu
Luin äsken teksti-tv:ltä tuollaista infoa. Enää en ihmettele, kun mulla on väsyneenä usein jotenkin flunssainen olo.

"UNIVAJE KUORMITTAA ELIMISTÖÄ

Unen puute aiheuttaa elimistössä samankaltaisen puolustusreaktion kuin stressi ja tulehdukset. Asiaa tutkineen työryhmän vetäjän Tarja Stenbergin mukaan univaje tuottaa aivoissa samaa entsyymiä kuin tulehdusten yhteydessä.

- Aina kun keho asettuu puolustuskannalle, se tarkoittaa, että jotain vahingollista voi sattua, toteaa Stenberg.

Puolustusmekanismi kääntyy päälle esimerkiksi yhden valvotun yön jälkeen. Valvotun yön jälkeisen korvausunen tulisi kestää 10-12 tuntia. Korvausunen aikana elimistö toipuu ja uudistuu."

Itse en tosin toimi minään malliesimerkkinä tuon nukkumisen suhteen... yleensä joku 7 h arkisin ja viikonoppusin joko enemmän tai huomattavasti vähemmän, riippuen ihan menoista ja tekemisistä. Aika usein on väsynyt olo päivisin, joka ihan fyysisesti tuntuu siltä että ei oo tullut nukuttua tarpeeksi. (Eli ei mitään henkistä stressiä tms.)

Mites muu porukka, tuleeko nukuttua riittävästi?

Optimi olisi että saisi herätä sitten kun on lopettanut nukkumisen. Käytännössä herään aina herätyskelloon enkä ikinä jaksaisi nousta ylös, unta noin 7h yössä arkisin. Viikonloppuisin ja lomilla tulee heräyiltyä omia aikojaan yleensä 9-10h unien jälkeen, joskus menee 12h mutta sen yli tuntuu jo epämiellyttävältä. Joskus on ollut kausia että arkena tuli nukuttua vain noin 5-6h yössä ja sitä ei fysiikka jaksanut kovinkaan kauaa. Summasummarun, noin 9h olisi aika optimi eli en nuku tarpeeksi.

7-8 tuntia nukun yleensä, kyllähän tuo on minulle ihan hyvin riittänyt.

S0874 sanoi:
Itse en tosin toimi minään malliesimerkkinä tuon nukkumisen suhteen... yleensä joku 7 h arkisin ja viikonoppusin joko enemmän tai huomattavasti vähemmän, riippuen ihan menoista ja tekemisistä. Aika usein on väsynyt olo päivisin, joka ihan fyysisesti tuntuu siltä että ei oo tullut nukuttua tarpeeksi. (Eli ei mitään henkistä stressiä tms.)

Allekirjoitan edellisen kappaleen myös omalta kohdaltani - valitettavasti. :( Tämä johtuu pitkälti epäsäännöllisistä, ilta/yöaikaan painottuvista työajoista (sekä omista, että jossain määrin myös avokin). Jostain syystä en sitten osaa aamupäivällä nukkua niin hyvin, vaikka nukkumaanmeno olisi tapahtunut jossain pikkutunneilla... ja säännöllisen rytmin puuttuminen on se kaikista pahin asia tällaiselle unihäiriöihin taipuvaiselle. :(

paha sanoa paljon mun pitäs nukkua, vaikka nukkuis 10h niin on aina mustat pussit silmien alla

Nukun 8-9 tuntia, mutta seitsemänkin riittäisi. Viikonloppuisin nukun saman verran ja herään vielä samoihin aikoihinkin.

Nimim. nukkuu niin säännöllisesti että ei edes herätyskelloa tarttis

Gillyanne sanoi:
Jostain syystä en sitten osaa aamupäivällä nukkua niin hyvin, vaikka nukkumaanmeno olisi tapahtunut jossain pikkutunneilla...

Oon aika hyvät unenlahjat omaava tyyppi, mutta kun vuosi sitten vielä tein ravintolas duunia, niin aina jäi unet johki 5-6 tuntiin jos meni esim. klo 5 nukkumaan. Kaiken lisäks unen laatu oli heikko ja usein särki päätä kun heräs.

Harvoin sitä pääsee nukkumaan kunnolla (=herää ilman herätyskelloa), joskus viikonloppuisin kyllä. Usein tulee nukuttua 6-7 eikä se kyllä ole tarpeeksi, usein rupee simahtelemaan viiden kieppeillä ja taas virkistyy. Tänä yönä tuli nukkuttua tuo 6 tuntia kun ilta ja aamu meni tenttiin lukiessa, nyt oon ihan pihalla maailman menosta, jääpi punttikin väliin kun turha sinne on mennä pilkkimään.

Itellä unta kertyy aina kolmesta sinne seittemään tuntiin. Normaalisti iltasella ku pitäs maata painua ni ei se uni tahdo tulla, ja aamulla herääminen on yhtä helvettiä. Tosin päivisin ei sitte väsytä vaikka ois edellämainittu kolmetuntinenkin uni alla.

Tulee nukuttua sellaset 6-7h yössä, enkä juuri oo päivisin väsynyt (jollei sit oo joku ylikuiva palaveri tai koulutus, joissa väkisin alkaa luomet lupsahdella). Alkaakohan tässä tuleen vanhaks? :o Tosin jossei olis pakko herätä, niin luultavasti nukkuisin sellasia 8-10h yöunia.

Arkisin tulee nukuttua semmoset 9-11h, viikonloppuisin vähän vähemmän. Juu, oon työtön :jahas:

Noilla unilla ei oo tarvinnu päikkäreitä vetää eikä muutenkaan väsytä koskaan.

n.6-7h yöunet ja monesti 3-5h päikkärit(ts. sammahtaa koulun/työn jälkeen)
lisäksi nukahtelua tunnille/väsymystä päivisin...
pitää yrittää saaha tuo asia järjestykeen, tuo päivä väsymys on ihan perseestä ja nuo päikkärit pitäs saaha pois lisäämällä 1-2h yöuniiin...
sitä pystyy nukkuun aika helkkaristi eikä oo enää missään kasvuiässä(fyysisessä), vaihtoehtoja on monia mutta pitää ensin saaha säännölliseksi tuo unirytmi ja jos sekään ei auta niin lompsin lääkärin puheille..sen verran tuo jo vituttaa.
Yleensä sieltä tulee sitä vitamiinimoralisointia joka nyt on kunnossa... :rolleyes:

Gillyanne sanoi:
säännöllisen rytmin puuttuminen on se kaikista pahin asia tällaiselle unihäiriöihin taipuvaiselle. :(

Näinhän se on. Itse aika nopeesti totun johonkin tiettyyn unirytmiin, mutta sitten tulee vaikeuksia jos siitä rytmistä joutuu poikkeemaan (niinkun tietysti joutuu, kun ei säännönmukainen nukkuminen nyt sentään koko elämääni hallitse).

Mikäli tulee valvottua niin seuraavana aamuna ei välttämättä saa nukuttua pitkään vaikka ei olis kellokaan soimassa, tai vaikka olis illalla hyvin väsynyt niin sitten ei kuitenkaan välttämättä saa unta jne.

Mä ainakin koen itseni kaikkein hyvinvoivimmaksi nimenomaan sellaisina ajanjaksoina, jolloin tulee nukuttua kunnolla JOKA yö. Silti en osaa pitää kiinni siitä riittävästä nukkumisesta. Nytkin olo on :zzzz: , kun tuli eilen illalla keskusteltua netissä liian myöhään, ei ees treenaamaan jaksa lähtee :wall:

Enpä valitettavasti nuku tarpeeksi. Arkisin tuollaiset 5-6 tuntia ja viikonloppuisin koitan ottaa takaisin nukkumalla 10 tunnin unia mutta ei se tietty korvaa viikon univajetta.

Minä joudun arkisin heräämään kello 4.30, joten iltaisin täytyy päästä ajallaan nukkumaan. Tarvitsen selkeästi 8-9 tunnin yöunet ollakseni parhaimmillani, mutta joskushan tästä joutuu tinkimään. Vanhempi lapseni on sellainen yökukkuja, ollut vauvasta asti, että hän ei välttämättä nuku heti 19 aikaan niinkuin veljensä. Ja sitten tietysti oma nukkumaanmenoni viivästyy. 21 on kuitenkin ehdoton takaraja arkisin. Kevättä kohden huomaa muuten heti, että unentarve vähenee. Tosin kärsin myös herkästi univaikeuksista, tietokonetta ja telkkaria en kärsisi illalla ollenkaan. Ja miksi sitä viikonloppuisin haluaa sinnikkäästi töllöttää jotain tyhmää ohjelmaa myöhään.... aamulla on kuin puulla päähän lyöty. Lapset huolehtivat herätyksestä viikonloppuisinkin, kello 8 on ehdoton takaraja heräämiselle silloinkin.

Nimim. aamun virkku, illan torkku :zzzz: :evil:

Mulla tulee yleensä 7-9 tuntia unta yössä, riippuu hieman kouluun menoajasta. Viikonloppuna yleensä n.10 tuntia. Pitäs saada joka yö nukuttua viikolla toi 9 tuntia niin sillon olisin tyytyväinen.

Liian vähän tulee nukuttua yöllä arkipäivinä keskimäärin n.6-7 tuntia. Lähes aina väsyttää, mutta pienet nokoset ennen salille menoa piristää kummasti :thumbs:.
Viikoloppuina nukun sellaiset 9-10 tuntia, joskus tulee kauemminkin nukuttua univelkoja pois.

viikolla tulee nukuttua about 6h/yö mikä on aivan liian vähän minulle. Lisää pitäis unta saada mut ku tuo aika on hieman kortilla. Viikonloppuna kun ei ole töitä niin silloin taas poika pitää huolen että viimeistään seitsemältä ylös :(

8h tulee yleensä arkisin nukuttua ja herään aina herätyskelloon. Viikonloppuisin ei vain pysty nukkumaan yli yhdeksää tuntia, vaikka saisi maata sängyssä koko päivän.

Back
Ylös Bottom