Nujerra flunssa C-vitamiinilla? 6g/vrk

Ikä
42
Laitetaanpa tälläinen juttu tänne ellei sitten ole jo ollut.

Ei varmaan ole ihan uusi juttu, sillä yleensähän flunssassa ollessa kehoitetaan ottamaan C-vitamiinia helpottamaan oireita tai jopa lyhentämään sen kestoa, vaikka useat lääketieteen oppikirjat väittävät ettei sillä ole mitään vaikutusta flunssaan. Mutta Hemilä kumoaa tämän seikan väitöskirjassaan. Ne ketkä haluaa, voi kokeilla Hemilän innoittamana ensi kerralla vähän miehekkäämpiä C-vitamiini määrien vaikutusta flunssan hoitoon. Uskoisinkin, että harva on ihan näin suuria määriä C-vitamiinia rouhinut mitä Hemilä ehdottaa.

"Lääketieteen tohtori Harri Hemilä on väitöskirjassaan todennut, että suuret annokset C-vitamiiniä lyhentävät flunssan kestoa ja oireiden voimakkuutta. C-vitamiinin lisäannokset saattavat myös vähentää flunssan esiintymistä henkilöillä, jotka ovat erityisen rasittuneita.

Hemilän väitöskirja kumoaa siten lukuisissa lääketieteen oppikirjoissa esitetyn väitteen, ettei C-vitamiinilla ole mitään vaikutusta flunssaan. Toisaalta Hemiläkään ei voi sanoa varmasti, mikä C-vitamiinin käytännön merkitys on flunssan hoidossa on. Mutta jos haluaa, niin mikään ei estä kokeilemasta.

Flunssan oireiden alettua voi ottaa esimerkiksi 6 grammaa ylimääräistä C-vitamiinia päivässä. Mikäli C-vitamiinilla tuntuu olevan vaikutusta, niin saman voi toistaa seuraavan kerran flunssan alkaessa. Vastaavasti aktiivinen liikunnan harrastaja, joka kokee sairastuvansa flunssaan liian usein voi kokeilla C-vitamiinia flunssan ehkäisy tarkoituksessa 0,5 tai 1 gramman annoksilla.

Hemilä vakuuttaa, että C-vitamiini on turvallinen huomattavan suurinakin annoksina. Mutta mistä noin suuren annoksen C-vitamiinia voi saada? Yhden gramman C-vitamiinia saa, kun syö kolme kiloa appelsiineja, Hemilä vertaa.
Kuusi grammaa tarkoittaisi siis 18 kiloa appelsiineja.

Siksi tabletit, tavalliset poretabletit, ovatkin ainoa mielekäs tapa nauttia ylimääräistä C-vitamiinia jos haluaa kokeilla C-vitamiinin tehoa flunssaan."

C-vitamiini on varsin suurinakin määrinä vaaraton, ja esimerkiksi varoitukset munuaiskivien muodostumisesta, B12-vitamiinin tuhoutumisesta ja raudan liiallisesta imeytymisesta ovat osoittuneet perusteettomiksi niin ettei tarvitsi pelätä isojen c-vitamiinimäärien nauttimista.

Normaalisti suurten C-vitamiinimäärien haittavaikutuksia ovat vatsakivut ja ripuli, joita terveelle ihmiselle ilmaantuu annoksista 4-10 g/vrk. Vatsavaivat johtuvat siitä, että suuri osa vitamiinista jää imeytymättä. Vilustuminen kuitenkin muuttaa C-vitamiinin imeytymistä ja metaboliaa. Vilustuneet voivat syödä vitamiinia jopa yli 30 grammaa saamatta ripulia. Tälläiset isot annokset ovat hyödyllisiä myös erilaisten virussairausten hoidossa.

Hemilän väitöskirja löytyy lontooksi Internetistä osoitteesta: http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/laa/kansa/vk/hemila/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
itse olen kuulunut niihin jotka luulee että vesiliukoisien vitamiinien liiallinen käyttö lisää munuaiskiven riskiä

Mulla on tapana ennaltaehkäistä flunssaa c-vitamiinilla. Aina kun on flunssaista aikaa, niin meikäpoika alkaa kiskoa 2g C:tä päivässä. Ja homma toimii. Töissä koko porukka ollu just kipeänä, eukko samoin kaksi kertaa vuoden sisällä, ja itse en edes muista koska viimeksi oli flunssa. Täytyy vaan aina toivoa ettei toi tule ns. puun takaa, ettei ehdi varautua.

tuosta oli jo kauan sitten juttu aamu tvssä. eipä ollut mitään vaikutusta mun kohdalla vaaan flunssa pysyi yhtä pitkänä kuin aina ennenkin. kiitos runsaan c-vitamiinin(otin n,10g) maha oli sekaisin muuta vaikutusta ei ollut mulle :)

Itse kiskon keskimäärin tuon 2g/päivä lisäravinteistä +tietty kaikki mitä tulee hedelmistä jne.
Näin flunssa-aikoina(flunssassa) saatan ottaa 3g.
Nyt olis pikkuhiljaa tarkoitus jättää lisäravinteet vähemmälle ja ottaa aamuisin 300mg ja treenin jälkeen 300mg ja alkaa syömään mustaherukkaa enemmän mehuna/hillona jne. (omistan paljon puskia).

En osaa sanoa hirveästi tuosta tehosta...virus on aina virus, mutta ehkäpä sillä on tekemistä jokaisen oman immuniteetin kanssa, hyötytyykö vai ei.

Täytyypä testata vähän isommilla annoksilla että missä vaiheessa se vatsa menee sekaisin. Nyt on tullut pitkään syötyä 1-1.5g c-vitamiinia päivässä, mutta flunssaa vaan tulee tasaiseen tahtiin. :(

Mutta jos tosiaan isommistakaan määristä ei ole muuta haittaa kuin korkeintaan menee pakki sekaisin, niin alan huoletta syömään enemmän.:rock:
2-5grammaa voisi kokeilla..?

Olen viimeisen reilun vuoden aikana meinannut tulla kipeeksi ties kuinka monta kertaa. Flunssan tulo on kuitenkin joka kerta estynyt, kun olen heti ensimmäisten oireiden ilmaannuttua vetänyt 2-3 poretablettia (180 mg C:tä / tabletti). Itse ainakin uskon tuohon C-vitamiinin voimaan, kun sen otto ajoitetaan oikeaan aikaan. Samoin myös uskon, että elimistö on sellainen kettu, että jos se saa C-vitamiinia koko ajan tuollaisia yli gramman annoksia, se ei enää yhtä tehokkaasti pysty hyödyntämään sitä ja sitä kautta torjumaan flunssan tuloa. Voi olla, että olen väärässä, mutta omalla kohdallani en ainakaan nää mitään syytä vetää suuria määriä C-vitamiinia jatkuvasti, sillä sopivat määrät oikein ajoitettuna näyttävät ainakin juuri omalla kohdallani toimivan tehokkaasti. "Normaalisti" saan C:tä päivässä ehkäpä 150 g. Vedän yhden multivitan ja puolikkaan paprikan joka päivä.

Olin mä kerran viime talvena influenssassa. Siihen ei C-vitamiinikaan auttanut. :)

Henkilökohtaisesti kyllä C-vitamiini auttaa kun sairastelen. On tapana ottaa valkosipulinkynsiä ja paljon appelsiinimehua ja kyllähän se helpottaa ainakin. Varsinkin nuo valkosipulinkynnet helpottavat oloa välittömästi.

C-vitamiinin yleisestä imeytymisestä sen verran, että alle 30 mg:n päiväannokset imeytyvät 100 prosenttisesti, 30-180 mg imeytyminen putoaa 80-90 prosenttiin. Kuitenkin olisi hyvä mennä sillä kaavalla että 34mg/1000 kcal. EI ole kauhean perusteltua syödä päivittäin 1000 mg:n nappeja, koska siitä hyötyy vain myyjä.

Juu, ja kun flunssassa puhutaan olon helpottamisesta, niin ei pillerit ole itelläni toimineet, appelsiinimehu kyllä, mutta ei pillerit.

Kysytään nyt täällä. Eli mitkä aineet lisäävät vastustuskykyä. Tuntuu nimittäin siltä, että olen aina sairas niin olisi mukava tietää.

C-vitamiinin yleisestä imeytymisestä sen verran, että alle 30 mg:n päiväannokset imeytyvät 100 prosenttisesti, 30-180 mg imeytyminen putoaa 80-90 prosenttiin. Kuitenkin olisi hyvä mennä sillä kaavalla että 34mg/1000 kcal. EI ole kauhean perusteltua syödä päivittäin 1000 mg:n nappeja, koska siitä hyötyy vain myyjä.

tostakin on monet sua ja mua viisaammat ja vahvemmat eri mieltä. olen jostain lukenut jonkun artikkelin (en kaiva sitä tähän joten turha pyytää) missä paasattiin c vitskun positiivisesta vaikutuksesta palautumiseen

tostakin on monet sua ja mua viisaammat ja vahvemmat eri mieltä. olen jostain lukenut jonkun artikkelin (en kaiva sitä tähän joten turha pyytää) missä paasattiin c vitskun positiivisesta vaikutuksesta palautumiseen
Omia rahojasihan tuossa vain tuhlaat. Kyllä se palautumisen laatu pitäisi huomata kasvaneena lihasmassana/voiman parantumisena, mitä sitten punttaamisella hakeekaan ;)

Juu, onhan tuota kyseistä väitöstutkimusta jo puitu eri medioissa. C-vitamiinin kyky lyhentää infektioiden kestoa on havaittu muutamissa aiemmissa tutkimuksissa ja yleinen konsensus onkin infektioiden ehkäisyn sijaan pikemminkin tuo pitkien sairasaikojen mahdollinen (hyvin pieni) lyheneminen. C-vitamiinin rooli immuniteetin kannalta korostunee muutenkin mitä todennäköisimmin lähinnä erikoistapauksissa, kuten erittäin raskaissa, pitkäkestoisissa urheilusuorituksissa (esim. ultra-maratonit ym.) ja silloin, kun keskimääräinen saanti on puutteellista, joka ei sitten kovin yleistä olekaan.

Ei myöskään ole mikään uusia asia, että suuret kerta-annokset c-vitamiinia imeytyvät hyvin epätäydellisesti ja voivat aiheuttaa vatsavaivoja. Kyseinen väitöstutkimus ei myöskään pureudu C-vitamiinin suurten määrien mahdollisiin pro-oksidatiivisiin vaikutuksiin, jotka kyllä pitäisi ehdottomasti tämän tyyppisiin spekulaatioihin sisällyttää.
Nämä ovat omalta osaltaan sellaisia tekijöitä, jotka eivät paavo peruspunttaajan jatkuvaa megagrammamääräistä c-vitamiinisupplementaatiota oikein tue. :)

On toki todettava, että vaikka nuo Hemilän siteeraukset tässä ketjussa näyttävätkin melko positiivissävytteisilltä, kannattaa niihin liittää samaisen herran tutkimuksen conclusion-osio. Heterogeenisten ryhmien jako pienempiin populaatioihin on varmasti jatkossa kuitenkin tarpeellista myös tämän aiheen saralla. :)

http://www.mdd.fi/Pages/uutisia08_01_06.html

"Kaksinkertainen Nobel-palkittu biokemisti Linus Pauling oli ensimmäinen tiedemies, joka toi yleisempään tietoon tutkimustuloksia, joiden mukaan C-vitamiini estää ja hillitsee flunssan oireita. Nämä Paulingin väitteet johtivat moniin laajoihin kaksoissokkotutkimuksiin, jotka osoittivat, että C-vitamiini todella vähentää flunssan oireita. Tästä huolimatta lääketieteen käsikirjoissa väitetään vieläkin, että C-vitamiinilla ei ole vaikutusta infektiosairauksissa"

Tuli noista vitamiineista mieleen, että sattuuko kukaan tietämään, että onko noissa vitamiiniporetableteissa minkä verran energiaa? Sokerittomiahan ne ovat, eikä varmaan kovinkaan energiapitoisia?

Tuli noista vitamiineista mieleen, että sattuuko kukaan tietämään, että onko noissa vitamiiniporetableteissa minkä verran energiaa? Sokerittomiahan ne ovat, eikä varmaan kovinkaan energiapitoisia?
No ainakin 500kaloria per tavallinen vitamiini pilleri, poretableteissa jopa 800kaloria/nappi eli läskiä tulee jos noita liikaa syö.

ps
1g c vitskun purkissa lukee 174kaloria/100g ja 1 nappi painaa 4g eli yhdessä porepillerissä on nopeasti laskettuna "hurjat" 6 kaloria.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom