Notkeuden kannalta tehokkainta venyttelyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jeppu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heipähei!

Olen erittäin jäykkä etenkin takareisistä ja alaselästä. Venyttelen päivittäin (väh. 2,5min per. lihas) notkeuden lisäämiseksi, mutta mitkä venytykset olisivat eritoten näille osa-alueille tehokkaimpia? Aamuisin olen kankea kuin mikä, enkä edes yritä venytellä kuin vasta illemmalla kun venyvyys on puolet parempi. Onko venytyksen ajoituksella päivän mittaan merkitystä notkeuden kehittymiselle?

Millainen alkuverryttely riittää ennen venyttelyä, jos en ole käynyt salilla/lenkillä? Onko 10min esim. tanssia riittävä?

Kuinka pian treenin (kävely- tai juoksulenkki / SALITREENI) jälkeen kannattaisi venytellä, jotta se tehostaisi venytyksen vaikutusta? Heti treenattuani vai vaikka parin tunnin kuluttua siitä?

Muita vinkkejä notkeuden lisäämiseksi?

Kiitos! (:

Heipähei!

Olen erittäin jäykkä etenkin takareisistä ja alaselästä. Venyttelen päivittäin (väh. 2,5min per. lihas) notkeuden lisäämiseksi, mutta mitkä venytykset olisivat eritoten näille osa-alueille tehokkaimpia? Aamuisin olen kankea kuin mikä, enkä edes yritä venytellä kuin vasta illemmalla kun venyvyys on puolet parempi. Onko venytyksen ajoituksella päivän mittaan merkitystä notkeuden kehittymiselle?

Millainen alkuverryttely riittää ennen venyttelyä, jos en ole käynyt salilla/lenkillä? Onko 10min esim. tanssia riittävä?

Kuinka pian treenin (kävely- tai juoksulenkki / SALITREENI) jälkeen kannattaisi venytellä, jotta se tehostaisi venytyksen vaikutusta? Heti treenattuani vai vaikka parin tunnin kuluttua siitä?

Muita vinkkejä notkeuden lisäämiseksi?

Kiitos! (:

Tuoosa on toi Pakkiksen veny-opas: http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/56366-pakkotoiston-venyttelyopas/

Googleen kun heität sanan venyttely, niin näytti tulevan "yllättäen" melko paljon materiaalia.

Itse suhteellisen kokeneena venyttelijänä muistuttaisin vielä siitä, että ihan samoin ku bodauksessakin, tai no ylipäätään kaikessa tässä elämässä, niin aiheeseen löytyy erilaisia filosofioita. Eli koska venytellään, kuinka kovaa ja pitkään, millä tavalla, onko jotain lajispesifejä vaatimuksia, millä venytystekniikoilla tms... Ne erilaiset ohjeet/filosofiat siis tuppaa menemään ristiin. Alotat vaikka tolla suht perinteisellä pakkis-oppaalla, niin et voi mennä mönkään.

Toisin kun monet luulee ja ylenkatsovat venyttelyn, niin se on itse asiassa ihan saatanallinen tekniikkalaji. Jokanen voi nostaa jalan pöydälle kiroilla sitä kireää takareittä, mutta vasta kokemuksen kautta sitä kykenee millintarkasti kohdistamaan sitä venyä johonkin tiettyy paikkaan joka kirraa tms, ja lisäks saamaan ne paikat silleen et on pysyvästi auki (ylläpidolla toki).

Aika moni taitaa nykyään olla sitä mieltä, että alaselälle ei kannattaisi tehdä pitkäkestoisia venytyksiä(altistaa vammoille). Varsinkin, jos tekee raskaita kyykkyjä tai vetoja. Jos alaselkä tuntuu jäykältä niin yritä ennemminkin saada verta ja lämpöä sinne. Treenin jälkeiset venyttelyt on optimaalisinta tehdä 2-3 tuntia treenin jälkeen. Ennen treeniä EI pitkäkestoisia venyjä, laskee aika suoraan voimatasoja.

Aika moni taitaa nykyään olla sitä mieltä, että alaselälle ei kannattaisi tehdä pitkäkestoisia venytyksiä(altistaa vammoille).

Tarkotatko tällä näkökulmalla ihan siis yleisestikään vai ennen sitä reeniä? Tä ei siis ole mitään vittuilua vaan ihan vilpittömästi ois kiva kuulla lisää.

Jeppu:

Tosiaan jos se selkä on aamusin tukkonen ni saattaa johtua vanhasta ja/tai liian pehmeestä patjasta. Näin ollen yön aikana esim kyljellä nukkuessa se alusta ei tue sun selkää vaan siellä on pientä jännitystä suojaamassa sitä rankaa ettei se väänny ihan kohtuuttomasti.

Ja ne takareidet vaikuttaa myös ihan suoraan sinne selän tuntemuksiin/jäykkyyksiin myös.

Aika moni taitaa nykyään olla sitä mieltä, että alaselälle ei kannattaisi tehdä pitkäkestoisia venytyksiä(altistaa vammoille). Varsinkin, jos tekee raskaita kyykkyjä tai vetoja. Jos alaselkä tuntuu jäykältä niin yritä ennemminkin saada verta ja lämpöä sinne. Treenin jälkeiset venyttelyt on optimaalisinta tehdä 2-3 tuntia treenin jälkeen. Ennen treeniä EI pitkäkestoisia venyjä, laskee aika suoraan voimatasoja.

Saman olen mäkin kuullut ihan fysioterapeutin suusta. Jotenkin näin se meni, että alaselän tarkoitus on olla mahdollisimman stabiili, näinollen sen mobilisointi ja liikkuvuuden lisääminen on haitallista.

Eriasia lienee kunnon jumit alaselässä, jotkut rangan lukot yms jotka hoituu hieromalla.

Niin 'ihmeellistä' kuin se onkin niin alaselän jumit saattaa korjautua venyttelemällä lonkankoukistajia. Ne kiristyessään vetää alaselkään 'ankkapepun', liiallisen kaaren ja aiheuttavat kaikenmoisia jumeja jotka korjaamattomina aiheuttaa yläselkään kompensoivia virheasentoja jne jne jne jne. Yleensä tähän liittyy ylivenynyt takareisi eli sen venyttely vain pahentaa ongelmaa. Fysioterapeutin juttuja nää on tsekata, ei kyllä netin yli tuu yhtään varmaa diagnoosia mitä tehdä. :)

Tarkotatko tällä näkökulmalla ihan siis yleisestikään vai ennen sitä reeniä? Tä ei siis ole mitään vittuilua vaan ihan vilpittömästi ois kiva kuulla lisää.

Jeppu:

Tosiaan jos se selkä on aamusin tukkonen ni saattaa johtua vanhasta ja/tai liian pehmeestä patjasta. Näin ollen yön aikana esim kyljellä nukkuessa se alusta ei tue sun selkää vaan siellä on pientä jännitystä suojaamassa sitä rankaa ettei se väänny ihan kohtuuttomasti.

Ja ne takareidet vaikuttaa myös ihan suoraan sinne selän tuntemuksiin/jäykkyyksiin myös.

Yleisesti. Kyse juuri tosta rangan stabiiliudesta niinkuin timse sanoi. Se liikkuvuus kannattaa ottaa takareisistä, lonkista jne.

Pitkät venytykset ennen treeniä ei oo kannattavia, oon lukenu et vähentää voimaa lihaksista eli ei pysty tekee maksimeja.

5 sec on vissii hyvä

- - - Updated - - -

nytku tää on venytys ketju nii kysynpä että mikä ois hyvä ojentajan venytysliike ku ei meinaa saada tuntumaa...

Ihan yleisesti jos tuolle alueelle haluaa liikkuvuutta niin taka- ja etureidet, sisäreidet, pakarat ja lonkankoukistajat. Myös kylkiä ja vatsaa voi venytellä, mutta niissä vähän sama asia kuin tuossa alaselässä, eli nekin tukee keskivartaloa, joten liika venyttely niille on haitallista. Etureidestä kannattaa myös kiinniittää huomiota ulkosyrjän venyttämiseen.

http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/108173-pakkotoiston-kehonhuolto-opas-2012-a/

Tuossa on tuo uusin opas kehonhuoltoon.

Olen itsekin tässä samojen ongelmien kanssa painiskellut ja päässyt asiassa sen verran eteenpäin, että jonkinlaista teoriaa on tullut netistä opiskeltua. Isometrinen venyttely ja/tai sen pohjalta kehitetyt menetelmät ovat kai se tehokkain tapa lisätä passiivista liikkuvuutta. Tuloksia pitäisi tulla moninverroin nopeammin kuin pelkällä perinteisellä passiivisella venyttelyllä.

Paras ilmainen teos, jonka olen löytänyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
timse: -Kyllä siellä alaselässä liikkuvuutta pitää olla, ei stabiili meinaa samaa kuin liikkumaton. Muutoin aikalailla samoilla linjoilla, jos yleistelemään lähdetään.

edit. Ja ketjun aiheeseen sen verta, että tehokkainta tässäkin kuten muussakin harjoittelussa on monipuolisuus. Erilaisille venytyksille ja venytystekniikoille kaikille on paikkansa, mutta jotta niistä parhaan hyödyn saa, kannattaa ottaa selvää mitä ja miksi milloinkin on tekemässä. Muutoin vaikutukset voi olla muita kuin haluttuja. Sama koskee myös muita liikkuvuuden lisäämiseksi tehtävää harjoittelua kuin erilaisia venytyksiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom