Nosto vyö.

Meta title: 🔥 SALIVYÖ – TURVAA SELKÄ JA NOSTA RASKAAMPIA PAINOJA 🔥

Meta description: Vyö lisää keskivartalon tukea ja auttaa pitämään selän vakaana raskaissa nostoissa

Se johtuu siitä että sanonta "kerran remmit, aina remmit" pitää paikkansa.

Itse en tarvitse remmejä ikinä. Koska en ole niitä koskaan alkanut käyttääkään.
Enkä sitä suosittele kenellekkään.

E: ja toi vyön käyttö on semmonen muna vai kana-taistelu et ohhoh.
Vyön ideahan ei ole siinä että se vedetään niin superkireälle että sillä pitäis jotain suojata.
Idea on yksinkertaisuudessaan kasvattaa vatsasta tulevaa tuen määrää kun vyötä vasten voi painaa pakin.

En oo ikinä nähny vyötä mikä nostais kiloakaan rautaa :jahas:

itsekin reenailin ennen esim selkää ilman vetoremmejä kun aina on ote on kuitenkin pysynyt hyvin tangossa isommillakin painoilla ja pitkissäkin sarjoissa.

joskus salikaveri sai puhuttua minut ympäri että ihan testimielessä rupesin kokeilemaan ja tein selkätreenit remmien kanssa. tulokset kasvoi roimasti ja paljon paremman tuntuman saa selälle.

nykyisin en vois kuvitella tekeväni ilman vetoremmejä. väitän lisäksi että puritusvoima näpeissä on yhä varmasti vähintäänkin yhtähyvä mitä ilman remmejä reenatessa, jopa parempi.
vyön käytön kannalta olen samaa mieltä, isoilla raudoilla vyö oikein käytettynä ehkäisee juuri niitä vammoja kun on vaan tarpeeksi tiukalla ja puristamalla vatsoilla vyötä vasten jämäkästi :D

Bodausmielessä käyttäminenkin on mun mielestä vähän kakspiippunen juttu.
Samoin kuin kaiken maailman "eristävät" liikkeet.
Itse olen aina ollut, ja luultavasti tulen aina olemaan sitä mieltä että kropan kokonaisvaltainen vahvistaminen ja opettaminen toimimaan yhtenäisenä yksikkönä on paras keino kaikkeen.

Force :D :thumbs:
Mutta niinhän se on, oli vyö tai ei, niin treenari joka tekee paljon vimputuksia esim. jaloille, voi saada hyvin hypertrofiaa aikaan, mutta verrattuna toiseen treenariin joka tekee suurimman osan ajasta liikkeitä jotka vahvistavat ja rakentavat koko PC:tä, (posterior chain) on 100% varmasti vahvempi, nopeampi, funktionaalisempi ja todennäköisesti isompi.

Force :D :thumbs:
Mutta niinhän se on, oli vyö tai ei, niin treenari joka tekee paljon vimputuksia esim. jaloille, voi saada hyvin hypertrofiaa aikaan, mutta verrattuna toiseen treenariin joka tekee suurimman osan ajasta liikkeitä jotka vahvistavat ja rakentavat koko PC:tä, (posterior chain) on 100% varmasti vahvempi, nopeampi, funktionaalisempi ja todennäköisesti isompi.

Tuohon sopien lainaus Pekka Anttilan artikkelista "Jalkakyykyn lihashuolto ja yleisimmät vammat, osa 2";

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin keskivartaloharjoittelu ja erikoisesti vatsalihasten lajinomainen treenaaminen on mullistanut jalkakyykky harjoittelun. Kun katsotaan salilla isokokoisten bodarien harjoittelua, niin jalkapäivänä "heikko lenkki" näkyy kilometrin päähän. Ruhjotaan järjettömiä romuja jalkaprässissä. Hack-laitteessa reidet melkein räjähtävät suuruuttaan ja kun reisiojennusta ei voi tehdä painopakan loputtua, niin on vain tyydyttävä poseeraukseen peilin edessä nahkastringeissä.

Massiivisista reisistä huolimatta 200 kilolla jalkakyykky on hyvää huomenta-liikkeen ja neitsyyden varjelemisen sekoitus.
Jouni Grönman, painonnoston yksi suomalaisista "suurista" otti 70-kiloisena 200 kiloa etukyykkyä perse lattiassa ja vain esinahan paksuinen painonostovyö yllään. Keskivartalo oli kuin betoniin valettu ja reisien sisäpintaa koristeli pikkusormen paksuiset verisuonet...

Ahaha miten hauskasti kirjoitettu.

Hyvin kirjotettu, mutta totta, niin totta.
Charles Poliquin sano että kovin kyykky mitä on nähny oli ku 167 paunanen jäbä otti etukyykystä 531 paunaa. Voi olla että ei ihan paunan päälle noin ollu mutta kuitenkin.

Vahva keskivartalo on kaiken A ja O.
Ja se yleinen harhaluulo että se sixpack, eli rectus abdominis on yhtä kuin vahva vatsa ei auta asiaa yhtään..

Toinen mistä henk.koht en pidä yhtään on juurikin tuo em. treenityyli, kukin treenaa miten haluaa, mutta semmoinen podaamalla pumpattu, pelkkää arpikudosta oleva lihasmassa on suhteellisen hyödytöntä ja loukkaantumisherkkää.

Ja tosiaan, ei suunnattu kenellekkään, vain omia mietteitäni. En tosiaan sano että bodattu kroppa ei olisi hyvännäköinen, mutta kaikilla omat juttunsa :)

Nyt mä näkisin että filosooffi Fuhreri on asian ytimessä. Ja jos tuo vaffa keskikroppa yhdistetään kropan hyvään hallintaan liikkeessä kuin liikkeessä, enpä vyölle juuri käyttöä näe. Mutta enpä sen käyttöä olisi kieltämässääkään, vaikken sitä kelleen epähuomiossakaan itse mene suosittelemaan. Tai joillekkin hiiphoppareille ehkä, niillä kun monasti näyttää housut valahtavan turhan alas...

"kropan kokonaisvaltainen vahvistaminen ja opettaminen toimimaan yhtenäisenä yksikkönä on paras keino kaikkeen... ...Vahva keskivartalo on kaiken A ja O."

Filosooffi :D Mistäs tuo tuli?

Itse käytän kyllä siis vyötä, mutta omasta mielestäni oikein. Eli ei heti päälle ku on yli 60 tangossa. Vyön tehtävä on kuitenkin vain tarjota sitä lisätukea, ei toimia keskivartalon puolesta.

Eikös kaikki suuret ajattelijat ole filosooffeja? :D

"Filosooffi - Mistäs tuo tuli?"

Juu, eihän vyön käyttö mikään anteeksi antamaton rikos ole. Päinvastoin, varsinkin voimailussa sille kyllä on paikkansa kun se kerta sallittuihin varusteisiin kuuluu ihan raakakisoissakin, niin miksipä sitä ei käyttäisi, jos siitä kerta tuntee hyötyä saavan.

Mutta sille en kyllä keksi mitään perusteita, että se vyö vedetään siellä pukkarissa päälle ja otettan pois vasta suihkuun mentäessä. Mutta eipä tuokaan ole multa pois, joten ihan vapaasti saa noinkin toimia. Ilmeisesti juuri tuollaisesta toiminnasta tässä ketjussa oli alunperin kyse, ei niinkään siitä tarviiko voimailija vyötä vaiko eikö. Tai sitten mä vaan oon ihan kujalla taas...

Oliskin suuri ajattelija niin vois keksiä jotain suurta ja mahtavaa :D

Jooh, se on kyllä niin että voimailussa ja bodauksessa vyönkäytön periaatteilla on yhtä paljon yhteistä ku penkkityyleissäkin..

Filosooffi :D Mistäs tuo tuli?

Itse käytän kyllä siis vyötä, mutta omasta mielestäni oikein. Eli ei heti päälle ku on yli 60 tangossa. Vyön tehtävä on kuitenkin vain tarjota sitä lisätukea, ei toimia keskivartalon puolesta.
Ajoin myös takaa sitä,että esimerkiksi kyykyssä tehdään lämmittelysarjoissa aina siihen sen hetkiseen sarjapainoon asti ilma vyötä ja vasta sitten otetaan vyö käyttöön esimerkiksi* max on 100 kiloa,niin vielä 100 kilolla otetaan yksi ykkönen,jossa ei käytetä vyötä.
Ensimmäiseen pääsarjaan sitten laitetaan vyö.

*Vielä rautalangasta :D
1.Tangolla pari sarjaa
2.Tanko + 20 kiloa muutama lyhyt sarja (4-5)
3.Tanko + 30 kiloa muutama lyhyt sara
4.Tanko + 40 kiloa muutama lyhyt sarja
5.Tanko + 50 kiloa ykkönen
6.Tanko + 60 kiloa ykkönen
7.Tanko + 70 kiloa ykkönen
8.Tanko + 80 kiloa ykkonen
9.Tanko + 80 kiloa ensimmäinen sarja

Sekä remmien että vyön käytön suhteen pätee mielestäni seuraava:

Bodytyyli vs. voimanhankintatyyli
Yksittäinen lihasärsyke vs. kokonaisuus
Heikoimman lenkin "blokkaaminen" vs. sen vahvistaminen

Näiden kanssahan sitä tulee tasapainoteltua. Lisääkin voisi keksiä. Turha kai sitä on minkään yksittäisen filosofian mukaan treenata. Tavoite sen varusteiden käytön määrää

Sekä remmien että vyön käytön suhteen pätee mielestäni seuraava:

Bodytyyli vs. voimanhankintatyyli
Yksittäinen lihasärsyke vs. kokonaisuus
Heikoimman lenkin "blokkaaminen" vs. sen vahvistaminen

Näiden kanssahan sitä tulee tasapainoteltua. Lisääkin voisi keksiä. Turha kai sitä on minkään yksittäisen filosofian mukaan treenata. Tavoite sen varusteiden käytön määrää
Aina se on samanlaista vääntöä kun eri ihmiset näkee treenamisen periaatteet eri valossa ja kertoo omia periaatteitaan oikeina. Jokainen siis soveltakoon noita parhaimalla tavalla itselleen. Voimatreeni vs. Bodytreenivääntöä on aina ollut ja tulee olemaan. Body/voimapuolelta löytyy kuitenkin paljon tekijöitä, jotka nostavat kovia tuloksia tai omaavat kovia lihaksia, mutta silti treenaavat eri filosofioin ja periaattein.:evil:

Sanotaan nyt näin, että mä en ainakaan hyötyisi tuosta vyöttömyydestä lihaskasvua tai mitään muutakaan ajatellen noissa muutamissa hassuissa liikkeissä, joissa selkä on kulmassa liikkeen aikana. Enkä sano tätä pelkästään sen takia, että mulla sattuu olemaan ne nikamaongelmat siellä alaselässä, jotka tekee aika kipeetä jos kyseisiä suoritteita tekee ilman vyötä - eikä siis tarvii olla edes paska tekniikka. Keskivartalo on sattumoisin itselläni todella kovaa tavaraa eikä sitä tarvii erikseen vahvistaa vyöttömillä maveilla tai vastaavilla. Keskivartalohumpat on mulla ainakin toistaseks ihan erillään noista selkä/jalka treeneistä. Ja siis korostettakoon, että "koko kehon yhtenäinen voima" ei vois vähempää kiinnostaa, kun ainoa tavoite on saada kroppa vuos toisensa jälkeen parempaan kuosiin. Voimat seuraa sit sen mitä seuraa, mitään mahtituloksia ei niiden ittensä takia tavotella.

Ketjun heikoin kohta on sen heikoin lenkki. Vyötä käytän harvoin. Remmikeisariksi en ole ryhtymässä.

Vaikka tässä nyt keskustellaan pääasiassa vyön käytöstä, niin tuohon "remmikeisari" kommenttiin on pakko ottaa kantaa. Aina viime kesään asti vannoin myös itse tuon remmittömyyden nimeen. Ajattelin, että kehittyypä samalla sitten forkut. Erään kaverin kehotuksesta sitten päätin kokeilla vetoremmejä mm. kulmasoudussa ja johan alkoi pelaamaan. Sain aivan erilaisen tuntuman selkään, kun sarjaa ei tarvinnut lopettaa näppivoimien loppumiseen.

Yhteenvetona siis todettakoon, että itse liputan vetoremmien puolesta. Ennemmin sitten treenaan ne forkut erikseen kerraan viikkoon, kuin yrittäisin kehittää niitä esim. selän kasvun kustannuksella.

Viestiketjun alussa todettiinkin jo osuvasti, että mitä jos keskityttäis vaan siihen omaan reeniin ja annetaan ihmisten käyttää vyötä ja remmejä jos he kokevat niistä saavansa jotain hyötyä. Itse olen hajottanut alaselän liian monta kertaa ja ainakin mulle vyö tarjoaa välttämättömän tuen (ja turvan) mavessa ja kyykyssä. Jos alaselkä meinaa kiukutella jonkun muun treenin yhteydessä, niin pistän vyön myös hauiskääntöön, pystypunnerrukseen ym. jos tarvis.

Olishan se hienoa jos kaiken voisi tehdä ilman vyötä, mutta kun se on tullut kantapään kautta koettua, että vyön kanssa tehty mave, kyykky, hauiskääntö tai mikä hyvänsä liike on paljon tehokkaampi kun ilman vyötä tehty liike + loukkaantuminen + kuukauden tai kahden lepo. Remmien käytön alotin mavessa kun jouduin siirtymään ristiotteesta myötäotteeseen. Itsellä ei ainakaan meinaa mavessa pysyä tanko myötäotteella näpeissä enää yli 150kg:n painoissa vaikka kylpisi mankussa. Yli 200kg:n painoista sitten puhumattakaan.

Jos menen reenaamaan selkää ja saan vyön ja remmien avulla liki 100kg:n hyödyn mavessa, niin totta hitossa käytän niitä ja saan taatusti paremman reenin selälle. Jos taas haluan reenata näppivoimaa, niin sitten reenaan sitä, mutta en selän tai minkään muunkaan lihasryhmän kustannuksella. Apuvälineitähän nämä ovat ja vaikka ne toisille ovat turhia, niin toisilla ne voivat oikeasti auttaa. Kai pyörätuoliakin käyttävälle pitäis mennä avautumaan kuinka turhana vekottimena mä sen koen mulle, jonka takia hänenkin kannattaisi vaan edetä kävellen joka on muuten todettu paljon terveellisemmäks vaihtoehdoks.

Olishan se hienoa jos kaiken voisi tehdä ilman vyötä, mutta kun se on tullut kantapään kautta koettua, että vyön kanssa tehty mave, kyykky, hauiskääntö tai mikä hyvänsä liike on paljon tehokkaampi kun ilman vyötä tehty liike + loukkaantuminen + kuukauden tai kahden lepo. Remmien käytön alotin mavessa kun jouduin siirtymään ristiotteesta myötäotteeseen. Itsellä ei ainakaan meinaa mavessa pysyä tanko myötäotteella näpeissä enää yli 150kg:n painoissa vaikka kylpisi mankussa. Yli 200kg:n painoista sitten puhumattakaan.

Jos menen reenaamaan selkää ja saan vyön ja remmien avulla liki 100kg:n hyödyn mavessa, niin totta hitossa käytän niitä ja saan taatusti paremman reenin selälle. Jos taas haluan reenata näppivoimaa, niin sitten reenaan sitä, mutta en selän tai minkään muunkaan lihasryhmän kustannuksella. Apuvälineitähän nämä ovat ja vaikka ne toisille ovat turhia, niin toisilla ne voivat oikeasti auttaa.

Ei pahalla mutta oletko jotenkin kroonisesti rikkinäinen?
Haluutko lainata mun kyykky- ja vetopukuja? Niillä saisit vielä enemmän kiloja tankoon.
Jos sä tarviit 150 kiloon remmit ni suosittelen tekemään asialle jotain hyvin äkkiä.

Back
Ylös Bottom