Nosto vyö.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommih
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko muka tosi,että täällä on näin paljon porukkaa jonka mielestä vyö on lähes turha!? Itsellä on ongelmana ollut heikko alaselkä ja nyt sitä on saanut hyvin vahvistettua kiitos mm.reverse hyperssin ja boxi-kyykkyjen.Vyö on ainakin itselle ihan välttämätön varuste,ei tulisi mieleenkään ottaa kovaa kyykkyä tai vetoa ilman vyötä,en siihen varmasti edes pystyisi. Onhan se nyt ihan selvä asia,että saat nostettua suurempia rautoja ja sitä kautta treenattua tehokkaammin,kun keskivartalo on hyvin tuettu.Käytän vetoremmejä,rannetukia,polvisiteitä ja vyötä kaikissa ns. voimaliikkeissä(tietenkää ei kaikkia kerralla) vedossa,kovissa punnerruksissa,kyykyssä,hyväähuomenta liikkeissä,hauiskäännöissä.Ja threadin aloittajalle:Osta kerralla hyvä vyö siitä on pitkäksi aikaa "iloa",eikä vyö ole todellakaan mikään avain oikeaan tekniikkaan.Tekniikka täytyy hioa pienemmillä painoilla kuntoon.Selässä napsahtaa varmasti,jos vetelet maasta menttaliteetillä "Kyllä se kestää,kun on vyö!" Välillä voi ottaa ilman vyötä keskiraskailla painoilla pitempiä sarjoja.Se on puhdasta paskapuhetta,jos joku väittää ottavansa kyykkyä maksimissa saman verran kun ilman siteitä/vyötä,kun niiden kanssa.

Tästä tuntuu aina kuukauden parin välein olevan sama keskustelu.
Mun mielestä on turha tuomita vyön käyttöä kokonaan, jos on vakavissaan hankkimassa lisää lihasmassaa. Joissain liikkeissä siitä on hyötyä, mutta kohtuullisesti käytettynä toki = vain raskaimmissa sarjoissa tms.
Jos on joku martial arts-tai muu moniurheilija niin ehkä on perusteltua jättää käyttö kokonaan, mutten näe, miksi kehomiehen pitäisi jättää jokin sellainen asia käyttämättä mistä _järkevällä_ sovelluksella saa itselleen hyötyä.

Käytin itse ennen vyötä pukuhuoneesta pukuhuoneeseen, mutta käytäntö näytti tukilihaksiston heikkouden, nykyisin vyö on päällä lähinnä viimeisessä, raskaimmassa kulmasoutu - tai kyykkysarjassa, joskus pystypunnerruksessa.

Kohtuus kaikessa mutta vyön tyrmääminen tuntuu saavan uskonnollisia piirteitä =>vrt. vetoremmikeskustelu, sama juttu.

Kyllä se vyö on mullakin käytössä vain kovassa kyykyssä, maastanostossa ja kulmasoudussa! Kaikki muut liikkeet teen ilman. Mutta kuten edellä todettua, kaikki tavallaan. Kohtuuden nimissä liikuttaessa hyvä apu.

Originally posted by niclas

Mä epäilen, että sä pidät sitä vyötä sen takii, että se pitää sun kaljamahan "piilossa" :)

Älä ny... Mähän oon ihan revityssä kunnossa nykyään rasvat vaan 20. :) Eikä kaljamahasta tietookaan. :D

Originally posted by Iivili

No huhhuh! Toi on melko päinvastaista mun toimintaan verrattuna. Onko sulle tohveli nostovyö jonkinlainen saliunivormu?;)

[/url]

Jep. Jos mulla ei oo vyötä päällä salilla niin se tuntuu samalta kuin olis munasillaan. :D
Ps. Vedän myös jenkkivyön päälleni aina mennessäni kauppaan tai viikonlopun rientoihin. On se niin mukava... :kippis1:

No joo... monet puhuvat sen puolesta, että ilman vyötä niin pitkälle, että tukilihaksisto kehittyy. Näin olen ajatellut homman omassa pienessä päässäni. Alaselkä antelee kyllä sähköisiä signaaleja jatkuvasti.

Kyykkäämisen ja maastavedon olen aloittanut tänä syksynä. Olen sitä mieltä, että kannattaa tehdä pienillä painoilla vielä tuonne kesään saakka pidempää sarjaa pääsääntöisesti, mutta näin voimanostotyyppisenä treenaajana vedän 1-2 sarjaa voimapainoilla. Esim. viime viikolla sarja oli mave (vaivaiset) 10*80,6*110, 4*110,10*80. Kyykyssä treenaan pienillä painoilla ja haen tekniikkaa. Prässiin latjaan sitten enemmän painoja.

Painoluokka, johon hamassa tulevaisuudessa tähtään on 67,5kg. Kyykky ainakin laahaa selkeästi harjoituspainojen osalta jopa penkin jäljessä. Nuorempana oli sellainen trendi, että "penkki oli se jokin".

Noissa voimasarjoissa lienee viisasta käyttää vyötä (jotkut ovat näköjään pöllineet seuran vyöt). Niinpä ajattelin hankkia oman, joka sopii kuin nakutettu. Wrangelta äsken katselin, mutta mistä loppujen lopuksi kannattaa hankkia hinta/laatu -suhteessa hyvä? Tilaanko 3 kappaletta kotiin testattavaksi ja palautan 2 takaisin vai käynkö urheiluliikkeessä sovittelemassa? Salilla tietysti osaavat nuo valmentajat neuvoa, jahka satun samaan aikaan.

Vyötä pitää myös opetella käyttämään ennenkuin siitä saa maksimaalisen hyödyn...

Heh tää on aina varma "väittelyn" aihe.

Pidän vyötä kovissa sarjoissa, mutta toisaalta saatan joskus pitää KOKO koko treenin ajan. En ole siitä mitään sen kummempaa pulttia ottanut, niinkuin en siteiden tai remmienkään käytöstä. Käytän silloin kun tuntuu että tarviaa. Pirun moni pitää koko ajan päällä, ja mikäs siinä. Henk. koht en usko että kovinkaan paljoa vaikuttaa tukilihaksiin.. Ja varsinkin jos haluaa raakaa voimaa ja aikoo kisailla niin totta helvetissä kannattaa vyötä käyttää. Tää vyöjuttu taitaa olla suurimmalle osalle ihan tottumus ja mielipidekysymys. mun mielestä on esim. tyhmempää käyttää mankkua kuin pitää koko treenin ajan vyötä. Huom, imho.

Eli vastaukseni kysymykseen: Kannattaa käyttää just sillon kun tuntuu hyvältä ja olla välittämättä muiden mielipiteistä :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse käytän vyötä vedossa ja kyykyssä niitä viimeisiä ykkösiä ottaessa. Vyötä on hyvä pitää myös esim. jullea tehtäessä kovilla painoilla.

Paksu voimanosto vyö ei oikein "istu" kaikille ja siksi aika monesta voi tuntua sellaista kokeiltuaan, että vyö on ennemminkin hankala kuin hyödyllinen. Kannattaa silloin kokeilla myös sellaista vyötä, joka on edestä kapeampi. Niin ja sitä vyötä ei kannata kiristää liian kireälle...

Metalman selittää miten avoin on ihmisten remmien ja siteuiden käytölle.. mutta magnessium on poikkeus, hän suorastaan halveksii salin luusereita, jotka käyttävät magnessiumia. WTF?! paitsi loppuun kyllä kommentoi, että muiden mielipiteistä ei kannata välittää
:D

Minäkään en kyllä nyt ollenkaan ymmärrä metalmanin kalsium, siis zinknium, eiku siis magnesiumkommenttia. :D (toi vanha vitsi naurattaa mua vieläkin) Ei mankku helpota otteen kanssa läheskään niin paljoa kuin remmit. Lisää vaan kitkaa kämmenen ja tangon väliin ja ehkäisee hien kitkaa vähentävää vaikutusta, mutta ite sitä tankoo tai kahvaa on puristettava. Mun mielestä magnesiumi on huippukamaa, koska on halpaa, mutta toimivaa. Käytän mielelläni kovissa maastanostoissa ja joskus leuanvedossa, en oikeestaan muussa.

Vyötä oon nyt muutaman kk:n käyttäny kovimmilla kiloilla ja pienimmillä toistomäärillä (kyykky ja mn). Oon huomannu, että se antaa vähän tekniikan kanssa anteeksi, pikkusen helpommin hinaa vaan jotenkin esim. maastanostossa sen tangon ylös, eikä ihan niin pilkun päälle pidä tekniikkaa kasassa. Ehkä kyykyssä toi vaikutus on vielä suurempi. Meinaan kokeilla ilman vyötä samoja painoja, ehkä pikkusen vähemmillä toistoilla, katotaan mitä selkä tykkää.

Ja yleisemmin: S225T:n kommentti on järkevä. Vyötä, remmejä yms. releitä voi ja kannattaa käyttää, mutta harkiten. Reenivarusteet ei oo kumminkaan mikään pakollinen univormu, mitkä pitää olla päällä joka ikisessä reenissä koko ajan.

Originally posted by Danger

Metalman selittää miten avoin on ihmisten remmien ja siteuiden käytölle.. mutta magnessium on poikkeus, hän suorastaan halveksii salin luusereita, jotka käyttävät magnessiumia. WTF?! paitsi loppuun kyllä kommentoi, että muiden mielipiteistä ei kannata välittää
:D

Kamoon.. lue uudestaan mun postaus. Missä kohdin väitän halveksivani salin zirknium-luusereita? Sanoin, että "minun mielestä on tyhmempää käyttää mankkua kuin vyötä koko treenin ajan". Tää on vain minun mielipide ja niinkun varmaan arvaat en ole koskaan edes kokeillut zirkniumia :) Pitoahan sillä varmaan haetaan?
Ja avoin ihmisten remmien ja siteiden käytölle? minun puolesta ihmiset saa vaikka kieritellä itsensä rypsiöljyssä ja perunajauhoissa ennen treeniä. Ei haittais yhtään (kunhan eivät töhnää penkkipaikkaa treenatessaan..)

Minä en vyötä ole käyttänyt kuin oikeastaan pystypunnerruksessa.. jostain syystä kun viimeisissä rutistuksissa tuppaa alaselkä kramppaamaan/jumittamaan niin että jos ei alaselkä ole lämmin ja vyötetty niin se on kipeä monta päivää.

PS. Nostovyö on yhdyssana.. ;)

Itse mieluusti keskityn keskivartalo treeniin kun on sen aika ja pyrin ehkäisemään alaselkävammoja muissa liikkeissä
Jos vyöllä pystyy ehkäisemään alaselkä kivut ja saattamaan treenin rasituksen haluttuihin paikkoihin niin kai sitä kannattaa käyttää.
Vittuako sillä väliä vaikka käyttäis ketsupsongin aikana baarissa jos hyvältä tuntuu. Ja tietenkin zinkniumia kans et pysyy tuoppi kädessä.

Originally posted by Dolph Lunkreeni
Itse mieluusti keskityn keskivartalo treeniin kun on sen aika ja pyrin ehkäisemään alaselkävammoja muissa liikkeissä
Vittuako sillä väliä vaikka käyttäis ketsupsongin aikana baarissa jos hyvältä tuntuu. Ja tietenkin zinkniumia kans et pysyy tuoppi kädessä.

Itse en mieluusti käy semmosissa baareissa joissa soitetaan ketsuppisongia ;) :kippis1:

On vaan monenmoista käytäntöä. Sotketaanpa mun näkemys vielä samaan soppaan.

Voimanostajan tulee käyttää vyötä niin paljon että osaa ottaa siitä maksimaalisen hyödyn kisoissa. Bodarilla on vyön käyttö perusteltua niissä liikkeissä, joissa sen suoman tuen ansiosta saa enemmän rasitusta kohdelihaksiin (esim. jotku yläselän liikkeet ja kyykytkin). Tällöin pitää tietysti huolehtia erikseen tukilihaksista. Kuntoilijan tuskin edes tulee koskea niin suuriin painoihin että vöitä tarvitsee avuksi. Itselle puntit on voimaharjoittelun väline toiseen lajiin ja pidän vyön käyttöä jopa vahingollisena omille päämäärilleni. Vain silloin kun tekee mieli testata ykkösiä vedossa ja kyykyssä. Poikkeuksena hyvin harvoja loukkaantumisalttiita liikeitä, esim. voimakääntö (vai mikä se liike onkaan joka lähtee kuin mave ja loppuu hauiskäännön omaisesti).

Ne jotka käyttävät vyötä kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissakin liikkeissä eivät saa multa ymmärrystä. Jos ei pysty tekemään hauiskääntöä turvallisesti ilman vyötä, muumiositeitä, remmejä, otsapantaa,.. niin kannattaa varmaan keskittyä johonkin muuhun kuin niihin hauiksiin.

Ja mankku on jumalten lahja. Monilla neitisaleilla tangot ovat siloisiksi kuluneita uutenakin huonohkoja resuja joita tytöt ja tyttömäiset pojat ovat nivealla kyllästäneet. Pieni sipaisu mankkua kouraan ja niilläkin voi treenata.

Itse käytän kyykyssä vyötä, en lämmittelytoistoissa, mutta kylläkin kaikessa muussa.
Aloitin tekemään maastavetoa pari viikkoa sitten ja nyt olen tainnut kolme kertaa tehdä sitä. Kahdella ensimmäisellä kerralla käytin vyötä, eikä oikein tullut jostain syystä pumppia, siis KUNNOLLISTA. Kuulin tossa kuitenkin kaverilta, joka harrastaa voimanostoa että ei kannata käyttää vyötä treenatessa maastavetoa, sillä kun keskikroppa pysyy hyvin kasassa pääsee yläkroppa helposti kaareutumaan. No, minähän tietenkin hetken mietiskelyn ja muutaman kevyen kokeilun jälkeen tulin aivan samaan johtopäätökseen.
Tänään sitten vedin maasta ilman vyötä ja aijaijai ku polttaa alaselässä ja persuksissa. huhhuh
Niin ja noi tukilihaksethan treenataan tietenkin vatsoja ja kylkiä tekemällä (kaiken maailman eri liikkeillä)!

Kokeelkaa, varsinkin ne jotka alottelee!

Vyö messiin, kun selkä väsyy?

Punnus ja pari muuta junttaajaa olivat mielestäni lähinnä oikeassa vyön käytöstä. Ensin vedetään tekniikka kohdalleen, sitten lähdetään kasvattamaan painoja, eikä vyötä tarvita välttämättä missään.
Kyykkäsin itse lähes maksimiin ilman vyötä ja polvisiteetkin tulivat peliin vasta silloin. Paras konsti kehittyä voimapuolella on juuri käyttää pelkkiä polvenlämmittimiä kyykyssä, venytellä selkä, perse ja jalat edellisenä päivänä kunnolla (ettei supistus kärsi) ja tehdä jokainen toisto kunnolla. Ei siis niin, että vyön avulla tuetaan muuten pettävää alaselkää.
Bodareilla homma voi toimia niin, että vyö jeesaa pystykyykkyä ja reiden etuosan kehitystä. Sen kuin käyttävät. Isoihin rautoihin pyrittäessä on terveempää treenata ilman tukia ja hakea ne kuuluisat maksimit aika ajoin hyvän tekniikan, siteiden, vyön ja mahdollisesti trikoiden kanssa.

Sitten taas treeniä vyöttä.

Sama homma maastanostossa. Piruako sitä vyöllä tekee, jos haluaa vahvistaa itseään? Vyö houkuttelee turhan isoihin painoihin - vaikka ei pauku heti, voi paukkua, kun painat salille myöhemmin lihakset kireinä ja rasittuneina. Jullea, reverse hyperiä ja romanialaista, päälle salkkunostoja ja vatsaa ilman, että lonkankoukistajat iskevät peliin, niin kylläpä vetokin kulkee.

Herra sotatuomari, tämä tarina on tosi.

Suositut

Back
Ylös Bottom