Nosto vyö.

Meta title: 🔥 SALIVYÖ – TURVAA SELKÄ JA NOSTA RASKAAMPIA PAINOJA 🔥

Meta description: Vyö lisää keskivartalon tukea ja auttaa pitämään selän vakaana raskaissa nostoissa

Itse vedin aikanaan sarjoja reilusti 200+ kilolla remmeillä. Näppivoimat on luonnostaankin suht heikot jota lyhyet sormet vielä korostaa. Maastavedosta oli monta vuotta taukoakin välillä ja nyt kun olen säännöllisesti taas tehnyt välillä on tullut huomattua että selkä vetäisi suhteellisen lyhyessä ajassa samansuuntaiset painot kuin aiemminkin, 170-180 oli melkein saman tien tehtävissä. Anyway jokin aika sitten muutin sitten muutenkin treenejä enemmän basic-suuntaan ja tein sitten tuon periaatepäätöksen että sitä ei nosteta mitä näpit ei pidä: tuloksena se että 120-130 kg:lla sai jo puristaa tosissaan että jaksoi vitosen tehdä! Mutta suhteellisen lyhyessä ajassa nuo näpitkin tottuvat kannattelemaan - kun teen vielä kaikki soudut ja leuanvedot ilman remmejä.

Jos vain keholava/esteettiset tavoitteet kiinnostaa, on paljon perusteita tehdä raskaat selkäliikkeet remmien kanssa. Jos taas funktionaalisuus kiinnostaa - kannattanee ne jättää kotiin tai ainakin satunnaisempaan käyttöön.

Itsekin vedän niin että vaihdan joka sarjaan aina ristiotteen toisinpäin.

Kun otin remmit maveen, niin sain heti vissiin 40kiloa lisää malmia tankoon ja se riittää minulle perusteeksi käyttää remmejä.

Itse suosittelen käyttämään mahdollisimman vähän remmejä tai vyötä. Ainoastaa maksimi ykkösiä tehdessä voi vyön vetää päälle, jos siltä tuntuu. Itse en käytä vyötä kuin kisoissa.

Minulla oli huomattavia alaselkä ongelmia aikaisemmin, kun käytin vyötä. Tukilihaksisto ei oikein päässyt kehittymään ja loukkasin selkäni todella pahasti vedossa joka oli noin 80% maksimistani. Selän kuntoutus vei 1,5 vuotta!!! Jätin vedon kokonaan melkein vuodeksi ja heitin vyöt ja siteet nurkaan. Vetoni on tällähetkellä n. 260 kg ja treenaan sitä massaliikkeenä 1-2 krt/kk. Nyt selkä kestää vetää sen mitä voimat antaa myöden ilman vyötäkin.

Vyö rikkoo ittellä aika tehokkaasti tekniikan maastavedossa, jos en vedä sumolla. Remmejäkään en oo käyttäny vähään aikaan, kun vanhat oli jo menossa poikki. Nyt huomannu, et kyllä kaikki näpeissä pysyy ainakin ristiotteella, mitä mun valtavat voimani vaatii. Toki jos pystyy noita kunnolla käyttämään niin mikäs siinä. Ei kuitenkaan kannata aivan kaikkia sarjoja siihen vyöhön tukea.

S225T sanoi:
Jos vain keholava/esteettiset tavoitteet kiinnostaa, on paljon perusteita tehdä raskaat selkäliikkeet remmien kanssa. Jos taas funktionaalisuus kiinnostaa - kannattanee ne jättää kotiin tai ainakin satunnaisempaan käyttöön.
Itse en käytä remmejä, kuin silloin, kun olen onnistunut jättämään treenissä osan kämmeneni ihosta mavetankoon ja kädessä on ilman remmejä treenaamisen estävä avohaava. Eli tällöin remmejä on pakko käyttää, että teipattu kämmen saa aikaa parantua, mutta en kuitenkaan joudu jättämään treenejä tekemättä muuten. Mavessa en kylläkään käytä remmejä edes silloin, vaan silloin vain otetaan pieni paussi mavesta ja tehdään alaselälle jotain muuta, mutta esimerkiksi yläselkätreenissä on tällöin pakko käyttää remmejä.

Maastavedossa ainakin itselläni kusee alkuasento ja kunnon paineiden ottaminen ennen vetoa remmejä käytettäessä, koska niiden kiinni nyhräämisessä menee oma aikansa, jolloin ei pysty pitämään kunnon paineita ja sen jälkeen kun on saanut itsensä kiinni tankoon, niin ei enää pystykään oikaisemaan itseään ja vetämään kunnolla happea. Eli veto lähtee väkisin vajailla paineilla, mikä ei mielestäni ole hyvä asia turvallisuuden kannalta. Normaalisti kaikki liikkeet siis ilman remmejä, koska voima on kuitenkin se, mitä haen.

Edit: Eilen mavessa salilla oma ennätys 285 kiloa vyöllä ja trikoolla. Pelkällä vyöllä ennätys on 275 kiloa. Selkälihat ovat vähän kipeinä :).

Lisäys: Vyötä en käytä, juuri sen takia koska osa selänlihoista jää täten paitsioon ja rikkovat koko selän loppupeleissä.
Katsellaan sitten jos jtn maksimeita muka joskus nostaisin, ni uudestaan.

Tähän asti on pysyny mankulla myötäotekin tarpeeks hyvin ettei oo ristiotteeseen vielä tarvinu turvautua. Tosin painotkaan ei kyllä paljoo ole vielä. Kerran oon vyötä vedossa koittanu ja ei tuntunu kyllä yhtään hyvältä.

joo...mä oon ihmetelly et ku porukka käyttää tuol salil jotain vyötä ku vetää kyykkyä tai maasta vetoo. mä oon kerran kokeillu sitä vyötä ja mun mielestä siit ei ollu mitää hyötyy.kuuluisko sen vyön pitää selkä suorana tai mitä?:wall:

[mod]Muokattu otsikko kuvaammaksi. -JohnnyB[/mod]

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kyllä ite ainakin käytän vyötä kulmasoudussa ja kyykyssä kun raskaat painot on kyseessä. Kulmasuotua kun teen tangolla heti maven jälkeen niin käytän vyötä, pystyy paremmin sitä niin tekemään. Kyykyssä vyö on päällä viimesissä raskaissa sarjoissa.

Minä käytän vyötä lähes aina. Selkä on ollut paskana ja menee herkästi uudelleen. Pahinta ei ole liikkeiden teko, vaan esim. ylätaljan jälkeen penkilä nousu. Ilman vyötä tuntuu usein paha viiltävä kipu alaselässä. Sama penkin jälkeen. Vyön kanssa saa paineet vatsaan eikä selkään satu. Samalla pysyy selkä lämpimämpänä ja paita alhaalla :)

Ja näyttää tosi pro-kaverilta ;)

Sitä vyötä ei sitten kannata käyttää liian paljon. Tällöin keskivartalon lihakset ei vahvistu ja tulee ongelmia. Kuvitellaan vaikka jos kaveri on tehnyt koko ikänsä maastavetoa ja kyykkyä vyön kanssa kaikissa sarjoissa. Sitten vaikka muuttohommissa nostaa pianoa (ilman vyötä) > alaselkä sanoo poks. No en tiedä oliko hyvä esimerkki, mutta minun mielestäni vyötä pitäisi käyttää vain esim. vedon ja kyykyn maksimiyrityksissä, normaalisti ei ollenkaan.

carlos88 sanoi:
kuinka tiukalla sen vyön pitää olla..eli pitääks sen puristaa ihan kunnolla vai saaks se olla vähä löysänä?

Vyön pitää olla sellaisella tiukkuudella, että kun jännität vatsa -ja selkälihakset, vyö kiristyy mukavan tuntuiseksi. Sen tarkoitushan on tukea keskivartaloa.

Tukeminen perustuu siihen, että kun esimerkiksi kyykkyyn mennessä vatsa jännittyy vyötä vasten, paine vatsassa nousee ja selkää suojeleva tuki muodostuu.
Parasta tietysti olisi treenata keskivartalon lihakset sellaiseen kuntoon, ettei vyötä tarvitsisi käyttää. Ennen kyykkyjä ja muita selkää kuormittavia liikkeitä olisi aina hyvä tehdä vatsoja, että tukevat lihakset olisi ns. aktivoituneessa tilassa.
Edit: Dreamer, kerkesit ensin :)

Back
Ylös Bottom