Nosto vyö.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommih
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
joop, elikkä kuinka tärkeänä pidätte vyötä treenatessa esim. kyykkyä ja maastavetoa?

Elikkä kannattaisko sellanen hommata?

Mites tällasen alottelijan, kuten mun pitäis panostaa siihen, eli ei varmaan mitään 50 euron vyötä.

Vyö kyllä vähentää loukkaantumisriskiä,mutta oikean tekniikan opetteleminen vielä enemmän. Kyllä mä kannatan vyön pitämistä ainakin niissä tiukimmissa sarjoissa. Itse pidän vyötä juuri kyykyssä ja maastanostossa.

En pidä kovinkaan tärkeänä. Kaikki vedot ja kyykyt ilman vyötä olen tähän asti tehnyt, vahvistuu tukilihakset ym. shit. En kuitenkaan rupea expertiksi, koska olen heikko paska. Itse en kuitenkaan käyttäisi.

Ite laitan vyön päälle jo pukkarissa ja otan pois pukkarissa treenin jälkeen. En sitten tiedä onko tämä fiksu tapa? Ite siis pidän vyötä aina päällä koska en todellakaan halua teloa itteäni vedossa tai kyykyssä tai penkissä. Pysyy ainakin alaselkä lämpimänä koko treenin ajan. Käytän semmosta kunnon jenkkivyötä joka kylläkin maksoi ihan kivasti mutta eipähän tartte uutta vyötä ostaa moneen vuoteen...:)

Mä otan kyllä joka sarjan jälkeen vyön pois,koska se on aika ahdistava jos sen antaa olla koko ajan päällä.

Itse teen ennen varsinaista kunnon rutistusta lämmittelyt ilman vyötä ja muutaman "koenoston" jollain 70% tehoilla. Kai ne tukilihakset tollalailla jonkun verran kehittyy. Vähän offtopiccina otan remmitkin käyttöön (vedossa) vasta kovaan sarjaan.

Originally posted by Tohveli
Ite laitan vyön päälle jo pukkarissa ja otan pois pukkarissa treenin jälkeen. En sitten tiedä onko tämä fiksu tapa? Ite siis pidän vyötä aina päällä koska en todellakaan halua teloa itteäni vedossa tai kyykyssä tai penkissä. Pysyy ainakin alaselkä lämpimänä koko treenin ajan.

No huhhuh! Toi on melko päinvastaista mun toimintaan verrattuna. Onko sulle tohveli nostovyö jonkinlainen saliunivormu?;)

Maastanostin ja kyykkäsin suht tiukasti muutaman vuoden, ennenkuin ees harkitsin, että ostaisin vyön. Pidin toistot tosin viiden yläpuolella ja siten myös rautojen koon maksimin alapuolella, keskityin tekniikkaan ja koetin vähän varoa selkääni ja polviani.

Nyt heinäkuun alussa ostin sitten jämäkän voimanostovyön ja lisäsin reilusti kiloja kyykkyyn ja maastanostoon. Ainut aika, jolloin on ollut selän kanssa ongelmia oli kun kun aloitin kyykkäämään. Lisäsin silloin tekniikan kustannuksella kiloja ja alaselkä ei tykänny moisesta.

Kaikissa muissa liikkeissä, paitsi just rankoissa jalka- ja/tai selkäliikkeissä ja kovilla kiloilla & vähillä toistoilla on vyö minusta hyvin tarpeeton, varsinkin nää halvat bodauslipareet. Sijoittaa ennemmin tasokkaaseen ja tukevaan vyöhön, niin pitemmän päälle tulee halvemmaksi. Kunnon voimanostovöitä saa mun nähdäkseni jo 50 eurolla (Nahkasakke Rintamäeltä), ainakin Oulusta ja Savolaisen Maken liikkeestä jopa 40 eurolla (semmonen punasinivalkonen, mitä näköjään moni kilpavoimanostaja käyttää).

Ja loppuun mielenkiintoisen, mutta pitkän artikkelin linkki, jossa perustellaan, miksi kandee reenata mahd. paljon ilman vyötä:
http://www.testosterone.net/html/body_121back.html

Olen melko pitkälle samaa mieltä Iivilin kanssa, eli kannattaa rakentaa pohjalle ensin kunnon perusta ja tehdä liikkeet puhtaasti ja pienemmillä painoilla ja vasta myöhemmin alkaa harkita vyön hommaamista. Vältyt monelta ongelmalta, kun sinulla on tukilihakset hyvässä kunnossa ja tekniikka opeteltu oikein. Itse tein alussa sen virheen, että luotin liikaa apuvälineisiin ja tuloksena olivat ainaiset selkäkivut. Selän sain kuntoon luopumalla apuvälineistä ja aloittamalla uudelleen perusasioista.

vaikka oot kuinka saatanan alottelija niin hommaa se vyö. liikkeitä opetellessa kannattaa käyttää vyötä. kun oot ne oppinu, voit tehdä ne sit ilman vyötä vaikka vähän aikaa (se tukilihasjuttu) ja sitten alkaa taas nostaa vyön kanssa

Jaa miksiköhän liikkeitä opetellessa pitäisi vyötä käyttää? Jos sen kanssa oppii kaiken tekemään, voi olla kettumaista myöhemmin siirtyä tekemään ilman [vrt. vaikkapa egoon liittyvät ongelmat, kun painoja joutuu vähentämään].

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by IR0N.
Jaa miksiköhän liikkeitä opetellessa pitäisi vyötä käyttää? Jos sen kanssa oppii kaiken tekemään, voi olla kettumaista myöhemmin siirtyä tekemään ilman [vrt. vaikkapa egoon liittyvät ongelmat, kun painoja joutuu vähentämään].
ei ei ei. en nyt tarkoita kaikkea, vaan lähinnä kyykkyä ja vetoa. kahta liikettä, joilla saa helposti selän paskaks huonolla tekniikalla. sen takia opetellessa kannataa käyttää vyötä, ettei mee paikat rikki. eikä tartte käyttää lelupainoja, vaan saa tuntumaa raskaampiinkin painoihin jo opetellessa

Originally posted by Tohveli
Ite laitan vyön päälle jo pukkarissa ja otan pois pukkarissa treenin jälkeen. En sitten tiedä onko tämä fiksu tapa? Ite siis pidän vyötä aina päällä koska en todellakaan halua teloa itteäni vedossa tai kyykyssä tai penkissä. Pysyy ainakin alaselkä lämpimänä koko treenin ajan. Käytän semmosta kunnon jenkkivyötä joka kylläkin maksoi ihan kivasti mutta eipähän tartte uutta vyötä ostaa moneen vuoteen...:)

Mä epäilen, että sä pidät sitä vyötä sen takii, että se pitää sun kaljamahan "piilossa" :)

joo

vyön käyttö niin minimiin ku pystyy,tulee kunnon vankka tukiranka.itte oon jääny vyöhön jumiin vuosiksi ja viime aikoina koittanu ottaa ilman vyötä,ja niiku olettaa saattaa ni selkä on tosi kipee ku ei oo tottunu.tottakai vyö mukaan max ja raskaisiin romuihin ja jos selkä oireilee,mut muuten vyö nurkkaan.

--mä kyllä taidan jo olla menetetty vyönisti----------sattuu-----

Vyöstä

Käytän vyötä maastavedon kahdessa raskaimmassa sarjassa, samoin kyykyssä. Alkulämmittelyissä ja sisäänajosarjoissa en ole vyötä pitänyt. Alkuaikoina en minäkään vyötä käyttänyt kun ei sellaista ollut.

Sitten yksi sellainen bodarinkauhutieto:
Maastaveto ja kyykky paksuntaa aloitellessa aika mukavasti keskivartaloa, kun tukilihakset vahvistuvat. Mutta ei ne kai loputtomiin asti paksune :) Tämäkin varmasti yksilöllistä.

Omasta mielestä pelletouhua pitää sitä vyötä koko treenin ajan.... Monta kertaa tekis salil mieli sanoa penkkipelleille et löysäis hiemani sitä vyötä ja muistais hengittääkin välil eikä pingottais sitä rintaa koko aikaa. Vyö vaan niihin sarjoihin mihin sitä todella tarvii.

Itse samaa mieltä, vyötä niin vähän kuin tarvitsee. Kyykyissä ja vedoissa voi käyttää, tosin parempi ilman.

Re: Vyöstä

Originally posted by Hyvägeeni
Käytän vyötä maastavedon kahdessa raskaimmassa sarjassa, samoin kyykyssä. Alkulämmittelyissä ja sisäänajosarjoissa en ole vyötä pitänyt. Alkuaikoina en minäkään vyötä käyttänyt kun ei sellaista ollut.

Sitten yksi sellainen bodarinkauhutieto:
Maastaveto ja kyykky paksuntaa aloitellessa aika mukavasti keskivartaloa, kun tukilihakset vahvistuvat. Mutta ei ne kai loputtomiin asti paksune :) Tämäkin varmasti yksilöllistä.

Näin teen itsekin. Penkissä ainakin jos teen maksimiykköstä selkä tulee useimmiten vitun kipeäksi ilman vyötä. Tekniikka ilmeisesti kusee.
Tukilihakset pitää olla kunnossa mutta terveys ennenkaikkea eli se selkä oikeastikin menee helposti rikki joten kannattaa suojella sitä niissä kovimmissa sarjoissa, maksimiyrityksissä jne. Tämä siis vedossa ja kyykyssä.
Ja koska Arska teki vetoa ja kyykkyä teen minäkin! :) Eikä sen vyötärössäkään mitään ihmeellistä paksuutta ollut, kelpais mulle ;)

Originally posted by tommih
joop, elikkä kuinka tärkeänä pidätte vyötä treenatessa esim. kyykkyä ja maastavetoa?

Elikkä kannattaisko sellanen hommata?

Mites tällasen alottelijan, kuten mun pitäis panostaa siihen, eli ei varmaan mitään 50 euron vyötä.

Kyllä 50.llä eurolla saat ihan kelpo vyön, sinun on aivan turha lähteä ostamaan mitään 150.n ekin vyötä.
Esim Wrangella maksaa 41.20 euroa aivan kelpo vyö.
www.wrange.fi
Itse pidän vyötä vain kovimmissa vedoissa ja kyykyissä, tuntuisi varmaan aika ahdistavalta ola kokoajan vyötettynä..

:cool:

itse en vyöstä niin perusta...
johtunee varmaan siitä kun ei ole kuin ehkä kerran kaks tullut kokeiltuu..
tasan yhden kerran ois vyöstä voinut olla hyötyä mutta sekin oli oma moka, laskeuduin hack-kyykkyssä liian rivakasti ales!
ainut lisävaruste jota tulee salilla käytettyä niin on mankku. sitäkin vain parissa sarjassa per treenikierto...

Originally posted by beginner
ei ei ei. en nyt tarkoita kaikkea, vaan lähinnä kyykkyä ja vetoa. kahta liikettä, joilla saa helposti selän paskaks huonolla tekniikalla. sen takia opetellessa kannataa käyttää vyötä, ettei mee paikat rikki. eikä tartte käyttää lelupainoja, vaan saa tuntumaa raskaampiinkin painoihin jo opetellessa

Vyön käyttöä ei voi perustella sillä että tekniikka on huono. Tekniikan on oltava kunnossa, käytti vyötä eli ei. Itsellä ainakin vyö haittasi nimenomaan kyykyssä ja vedossa. Ilman vyötä pääsin samoihin painoihin käsiksi noin puolen vuoden kuluttua kuin vyön kanssa mutta liikkeiden tekeminen oli huomattavasti mukavampaa ja helpompaa, jos noita adjektiivejä nyt saa käyttää kyykystä ja vedosta puhuttaessa.

Näkemykseni siis on ettei vyötä tarvitse.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom