Nostalgiaa!!!

90-luvun sarja "villi pohjola". Aivan loistava sarja. No ei sitä ihan penska sillon enää ollut, mutta tulipa mieleen.

Ritari Ässä on kyllä oikeasti niin paska sarja, että en millään voi käsittää miten helvetissä se on voinut joskus kiinnostaa :). Ihmemies Macgyveriä olis kiva nähä pari jaksoa, se oli niin perkeleen kekseliäs :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Edelleenkin riepoo se, että Pätkis jäi joskus 80-luvun alussa tulematta, kun Neuvostoliitossa oli kuollut joku presidentti tai mikälie pääsihteeri. Oliskohan ollut Brezhnev ja vuosi 82. Tuli vain jotain surumusiikkia kanavan täydeltä.

Tietokonetta en koskaan saanut lapsena, mutta kavereilla oli Amstradia, Sinclairia, Vic-20, C64 ja C128. TV-peli sen sijaan löyty. Siinä liikuteltiin ylös-alas suunnassa semmosia palkkeja ja pelivaihtiehtoja oli muutama jotka kaikki toistivat samaa kaavaa. Semmosilla palkeilla yritettiin osua ruudulla sinkoilevaan "palloon" joka oli tietysti neliö. Vaikeusastetta voitiin lisätä lyhentämällä mailoja ja lisäämällä pallon nopeutta. Tuommonen matolaatikko sitten kiinni mustavalkoteeveessä. Eipä ollut ihme että silloin tuli leikittyä paljon ulkona.

Tylerd sanoi:
Meillä kauhujen kukkulalla eli Herwoodissa oli paksusta rautalangasta tehtyjä ritsoja, polkupyörän sisäkumista tehty "ampumis tsydeemi" oli sairaan jämäkkä. Sitten ammuksia tehtiin raksalta kerätyistä sähköjohon

Me käytettiin ritsoihin lautaa ja pyörän sisäkumia. Veljen ja serkun kanssa ammuttiin laudan reunaa pitkin sitten kivillä ohi ajavia autoja. Kivet lensi melkein satametriä ja kerran ammuin pikku Fiatin sivuikkunan rikki kun elekeläispariskunta ajoi maantiellä 80 km tunnissa. Pappa varmaan vähän säikähti kun Fiat alkoi heittelehtiin, mutta pysyi onneksi tiellä. Pappa huomasi kun juoksimme karkuun ja otti meidät kiinni. Isä ja äiti oli hieman vihaisia. Olin 8 v. :worship:

Oi niitä aikoja. Tosiaan, meidän huushollissa oli telkkarissa kaukosäädin. Isäntä itte istu tuolissa ja lapset istu lattialla telkkarin etenä. Sieltä se isi sit sano mihin kanavalle laitetaan, ykköselle vai kakkoselle. Uutisekkin tuli sekä ykköseltä että kakkoselta samaan aikaan.

Merkkarit tais olla sen ajan suosituimpia karkkeja. Jotain juttuja oli, et niihin olis joku tukehtunukkin. No minä sain pari kertaa köhiä niitä kunnolla pois kurkusta. Kerran sitten ostin niitä vitosella. Tais 10 penniä kappale maksaa. En muuten jaksanut kaikkia syödä, vaan annoin naapurin pojjaalle ne.

Muistan kannssa hyvin ne lintupillit mihin laitettiin vettä. Sitten oli sellasia BEX-ukkoja, kun pään taitto taakse, tuli karkki siitä varresta. Kai niitä vieläkin jostain saa... Äite sit osti kerran ranskalaisia perunoita. Paisto ne oikee rasvassa yms, oli muuten hyviä. Grillikioskeja taisi siihen aikaa olla, mutta eihän meillä sellaseen ollut varaa.

Mikä sitten mua ahdisti kamalasti oli Harisburgin atomi-miilu onnettomuus. Että se oli ahdistavaa ku oli ongelma mihinkä ei oikein ollut ratkaisua. Ehdotin Äiteelle et räjäyttäsvät pois koko laitoksen niin ei olis ongelmaa. Ei kuulemma oikeen käyny päinsä.

Heh, sit tuol jossain muussa viestiketkussa oli juttua hullun voimista. No, ihan pikkunatiasiena mulla oli joku kaamee lasten tauti. Rokko tai jotain, en muista. Tyhmä lääkäri määräs mulle jotian hiton pahaa vaaleenpunasta lääkettä mitä piti sitten ottaa lusikällinen tai kaksi. En tahtonut, mutta oli pakko ku isi oli päällä ja piti käsii jalkojen alla sekä käsin suuta auki ja äite kaato möhnän kurkusta alas. hitsi että oli pahaa ja se huuto...

Se oli sit kova löytö, kun käytiin Tampereen anttilassa ostoksilla ja saatiin joku rock'n roll kasetti. Sitä sitten kuunnletiin mankassa. Niin kauvan mä sitä rock'n rollia kuuntelin kun mä sain kaverilta äänitettyä Doorsia ja Black Sabbathia. Sen jälkeen en ole muusta musiikista juurikaan välittänny... vaitti Samatha Foxista, mut kaikki varmaa arvaa misk.. :-)

Ekat kännit oli aika huikee kokemus. 3-4 keskikaljaa ja ei pystyssä meinannu pysyä ja nauratti koko ajan.. tai siis nii kauva ku tuli huono olo. Sen jälkeen ei ooka muutaman tunnin aikakana kokenu hilpeetä nousuhumalaa, änkyrä humalaa, krapulaa ja selviämistä. Meinaa mitää ei enää ollu ku kotio meni yöl.

Sitähän oltiin piruuven-teossa aina ku silmä vältti..aseista oli ehkä linko siistein, sillä sai lingottua kohtuu kauas kiviä (ei ollu panoksista pulaa : ) .
Tyhjien spray-ja kiinnepurkkien räjäytys oli siistiä..joskus raahattiin joku polttoaine tynnyriki notskiin palamaan.

Jos itsekin hiukan muistelisi... Mustavalkotelkkarit oli tosiaan vielä käytössä omassa lapsuudessa. Vieläkin muistan, kun kakara pelkäsin Tarzan elokuvia. :)
Oliskohan se sitten ollut 70-luvun lopussa, kun isoisä osti väritelkkarin. Siitä muistuu mieleen, että ihmisten naamat näytti ihan punaisilta. En sitten tiedä tuntuiko vaan, vai oliko värit säädetty tappiin innoissaan. :)

Irtokarkkeja toki tuli ostettua mukulana, merkkarit oli 10 penniä kpl. Isoimmat rahat mihin pääsi itse käsiksi, oli siniset 5 markan setelit.

Muoti-ilmiöstä tulee mieleen joskus 80-luvun alussa cowboy-bootsit, eli "länkkärit". Piti olla ihan jokaisella. Sit tais olla myöhemmin kivipestyt vaalean ja sinisen kirjavat farkut.
Jossainvaiheessa oli myös muotia, että niskassa oli sellainen "häntä", eli tukku hiuksia kasvatettu pidemmäksi. Tosta en kyllä muista edes koska se oli.

Sit muistan, kun kippurasarviset vaihdepyörät tulivat. Oli ne vaan hienoja! :)

Margariininostoreissut haaparantaan. Samalla reissulla piti tietenki ostaa suklaatupakkaa jolla pysty vanhempien ihmisten seurassa aiheuttaan pahennusta. Mehua kait sieltä haaparannasta tuotiin myös.

Sitte oli semmosia styroksisia(tms?) lentokoneita. Niitä oli jos jonkin mallisia ja niitä lennäteltiin. Corsair oli mun muistaakseni mun suosikki ja nuita lentsikoita oli vaikka kuinka paljon. Menivät myös tosi helpolla rikki.

Mege sanoi:
Muoti-ilmiöstä tulee mieleen joskus 80-luvun alussa cowboy-bootsit, eli "länkkärit". Piti olla ihan jokaisella. Sit tais olla myöhemmin kivipestyt vaalean oli.

Sit muistan, kun kippurasarviset vaihdepyörät tulivat. Oli ne vaan hienoja! :)

Mun tuppukylässä piti vielä SAHATA korot noista bootseista pois. Sitten oli vasta uber kuul :lol2:.

Jappisatula ja jappitanko, oheiset varusteet oli jokaisella itseään kunnoittavalla pikkujätkällä :D. Oliko hiukan reteetä laittaa ne pahvit tollasen fillarin pinnoihin ja lähteä keulimaan :).

Käytöskukkanen, paperipaloilla duunattu piirretty, jossa oli starana kaksi villi(?)sikaa, olikohan ne nyt Hinku ja Vinku.

Kössi Kenguru

Battlestar Galactica, vitutti aina kun alku jäi yleensä näkemättä, kun ei ehtinyt partiosta tarpeeksi nopsasti himaan.

sporteme sanoi:
Me käytettiin ritsoihin lautaa ja pyörän sisäkumia. Veljen ja serkun kanssa ammuttiin laudan reunaa pitkin sitten kivillä ohi ajavia autoja. Kivet lensi melkein satametriä ja kerran ammuin pikku Fiatin sivuikkunan rikki kun elekeläispariskunta ajoi maantiellä 80 km tunnissa. Pappa varmaan vähän säikähti kun Fiat alkoi heittelehtiin, mutta pysyi onneksi tiellä. Pappa huomasi kun juoksimme karkuun ja otti meidät kiinni. Isä ja äiti oli hieman vihaisia. Olin 8 v. :worship:

Heh olin bout 8-9v kun päätin näyttää kaverille kuinka läheltä autoa uskallan heittää ylikypsän ja helevetin ison ruusunmarjan. No se heitto jonka piti yli mennä läjähti keskelle tuulilasia, ja mehän fiksusti seistiin siinä bussipysäkillä 4 metriä autotiestä..
:david:

Autoa ajanut 40v kääpä juoksin mun kiinni parinsadan metrin päässä ja tukisteli rinnuksista. No minä sitten pyhästi vannoin että oli juu viiminen kerta jne. Äijän mentyä tuli kaverini puskasta että "karkuun, mä kävin pusertaas niitä marjoja sen penkille" :hyper: :hyper: :hyper:

Kyllä kolttoset oli parhaita mitä mieleen on jäänyt 80 luvulta letkuohjjattujen "radioohjattavien" lisäksi, niin ja tietty kaapelikanavan lauantai aamu jolloin tuli inspector gadget ja transformers siinä 6 tunnin piirrettyjen putkessa :worship:

HermitTheFrog sanoi:
Käytöskukkanen, paperipaloilla duunattu piirretty, jossa oli starana kaksi villi(?)sikaa, olikohan ne nyt Hinku ja Vinku.

Kössi Kenguru

Battlestar Galactica, vitutti aina kun alku jäi yleensä näkemättä, kun ei ehtinyt partiosta tarpeeksi nopsasti himaan.

tää on kaameeta ku rupee lukemaan tätä threadia ni tulee pakonomainen tarve kommentoida kaikkea :). Hinku ja Vinku (ja suursyömäri) rokkaa vieläkin. Tulee uusintana jostain kanavalta ja ne on aivan loistavia. Tollasia ohjelmia lisää lapsille ja lapsenmielisille :nolo:. tohtori Sykerö rulettaa edelleen.

http://www.elokuvakontakti.fi/lastenelokuvat/kaytoskukka.htm

Liitteet

• kaytoskukka.jpg
    kaytoskukka.jpg
    13,4 KB · Katsottu: 2 092
Puhallusputkisodat! Vertailtiin kavereiden kesken, kellä on suorin ja paras äidin hengarista irrotettu putki (joskus piti tosin tyytyä koiranputkeen :D ). Pulloja kerättiin tai vähillä viikkorahoilla ostettiin kuivattuja herneitä ammuksiksi, jota ennen tietenkin oltiin ammuttu ruokakaapista kaikki herneet, mistä äiti ei oikein tykännyt. Jos herneitä ei ollut, niin pihlajanmarjoja tai puolukanraakileita pahimmassa hädässä käytettiin ammuksina. Viimeisiä kertoja olin pikkuveljen ja kavereidensa kanssa muutama vuosi sitten puhallusputkisotasta. :D Nyt ollut mielessä, että pitäisi kokeilla parin kaverin (molemmat diplomi-insinöörejä, noin kolmekymppisiä, toinen perheen isä jo) ja pikkuveljen kanssa airsoftia, mikä ei ole mitään muuta, kuin aikuisten versio puhallusputkisodista. :lol2:

Ritsoja piti kanssa jossain vaiheessa rakennella vaikka minkälaisia. Pienimpiä olivat hiuspinneistä (ja taas äiti oli "hyvillään", kun ei löytynyt hiuspinnejä enää :D ) väännellyt miniritsat. Niillä ammuttiin rakennustyömailta kerätystä räjäytyslangasta (ohutta rautalankaa muovipäällysteellä) uuksi väännettyjä piksejä (niiksi me ainakin niitä kutsuimme). Sitten oli normiritsa, johon haettiin romuttamolta muutaman sentin pituisia harjateräksen pätkiä deluxeammuksiksi, muuten käytimme ihan vain pikkukiviä. Sitten erään kerran löysimme jostain tiepuomin toisessa päässä olevan Y:n muotoisen palkkihäkkyrän. Sehän piti haudata kärki edellä maahan ja väsätä pyörän sisuskumista siihen semmoinen ritsatykki. :D Sillä lensi nyrkin kokoinen kivi semmosen pauttiarallaan sata metriä (tai pikkupoikana tuntui, että paaaaljon pitemmällekin, mutta tod.näk. oli enintään sata metriä). Onneksi ei osuttu yhteenkään lehmään, pellolle kun sillä ampuilimme. Ja tyytyväinen saa olla, ettei sattunut mitään pahempaa noilla ritsoillakaan ampuessa.

Ja entäs sitten minisukset? Vaikka äiti kieltäytyi niitä mulle ostamasta (järkevästi), niin säästää kituutin viikkorahoista ja ostin sitten itse. Ihme oli, ettei niillä saanut itelleen mitään vauhdinhurmaa eikä mustelmia kummempia aikaiseksi, sen verran typerää ja hullua oli meininki ne jalassa välillä.

Entäs sitten kiikkupolttopallo? Siinä meni polttajana tsiljoona kertaa hermot, kun isommat pojat ilkkuivat kiikuista. Sitten hieman myöhemmin, kun opin, ilkuin itse ihan yhtä paljon sieltä kiikusta polttajille, jotka eivät meinanneet saada ketään poltettua. Oi niitä aikoja! :D

Tuntuu aina yhtä hullulta, kun nykyään näkee pikkulapsia hiekkalaatikolla pyöräilykypärä päässään leikkimässä. Kun ite olin pikkuipana, ei kellään tullut mieleenkään käyttää mitään kypärää edes pyöräillessä, saati sitten leikeissä ja kun pieniä kolhuja tuli, oppi niitä varomaan ja kunnioittamaan vauhtia ja vaaraa. Tämmösten kolmikymppistenhän oisi pitänyt moneen kertaan vähintään teloa ittensä pahasti tai kuolla, jos kaikki vaarat, mistä kukkamekkotädit yms. nykyään varottelevat. Kauheen isoja merkkarinlätysköjäkin silloin jäystettiin (maksoivat tosiaan halvimmillaan sen viisi penniä, parilla markalla sai jo iiiison pussin).

Minä en jotenkin ikinä mihinkään keräilyvimmaan innostunut, mikä lie, mutta 1980-luvun musiikista nostalgiaa herättävät kyllä esim. nimet WASP, Twisted Sister, Anthrax, Metallica (ei jaksa mustan levyn jälkeisiä tuotoksia yhtään kuunnella), Kreator ja Slayer.

Joo ja ainiin! Nostalgiaa herättää kans wanhat piirretyt animaatiot. Kaikki ne itä-saksalaiset, puolalaiset tai ihan vaan YLEn tuotantoa olleet tod. kälysen oloset sarjat näyttävät niin hellyttäviltä nykyään, kun joskus tulee uusintoina. Hermitin mainitsemat Käytöskukkaset ja Kössi Kenguru ovat hyviä esimerkkejä noista. Hingun ja Vingun lisäksi siinä oli Suursyömäri ja joku aina juonikas lintu (olikohan varis vai pöllö vai mikä?).

Mulla oli kaikki ne Ritari Ässä -tarrat kerättynä sellaiseen kansioon... :nolo: Ja Rosvo Rudolfista teetin tässä pari vuotta sitten pari T-paitaakin, vaimoke vaan pisti ne sentin palasiksi jonkun kähyn aikana.

Ne salalokeropenaalit oli aivan huippuja, ja hajukumeja oli kaikilla, kunnes niistäkin tuli yhtäkkiä vaarallisia. 4D-dokumentti: Hajukumit - ihmiskunnan suurin vihollinen.

Olenko vain tymä, vai enkö ole huomannut kenenkään muun harrastaneen "luolamies"-ritsaa...?

Kaikista pisimmälle pystyi tavaroita (käpyjä) linkoamaan sellaisella pajun / ohuesta koivunrungosta katkaistulla notkealla n. 1.5 metrin varrella, johon kiinnitettiin märkiä + kiinteitä kuusenkäpyjä. Sillä kun sivalsi menemään, niin kävyt lensivät aivan tajuttoman pitkälle ja suhteellisen tarkasti vielä.

Aika nostalgisia olivat myös ala-asteen discot, joissa krepattiin ajan hengen mukaisesti takatukat ja vedettiin taustanauhojen kanssa lavalla rokettirollia aika cooleina. Tytöt tykkäsi ja sitten sai pusutella discon pimeissä nurkissa uskomattoman onnenhuuman keskellä!! :kuola:

Mihin on hävinnyt pusutteluista sekin fiilis, häh?! :itku:

Edit: Ai niin. Mutsi tästä viime käynnillä muistuttelikin. Kun kolmannella luokalla "seukkasin" koulun "halutuimman" tytön kanssa (kun se oli Suosikin mallikisoissa :lol2: ), niin rakkaus oli aika suurta. Tytön vanhemmat eivät hyväksyneet vakavaa seurusteluamme, joten koskaan en saanut olla hänen luonaan, jos oli pienikin vaara, että vanhemmat tulevat kotiin. Olin ostanut sille jostain lapinreissulta pipon, jota se ei uskaltanut viedä sitten kotiinsa. Käytäntö olikin sitten seuraava: Tyttö haki kävellen ystävältään aina kouluun mennessään tuomani pipon ja piti sitä päässään aina koulussa. Kotimatkalla toki sen joutui aina käydä palauttamassa turvaan kaverilleen ja pistää oman hyväksytyn "kotipipon" päähän. Uuuhh, sitä tunteen paloa! :haart:

milkboy sanoi:
Eli vähän mikeä apinoiden toisesta treadista...nostalgisia muistoja peliin..ite muistan elävästi sen kun kerättiin kavereitten kanssa "kilpaa" pulloja, jotta päästäisiin ostamaan kylän pikku kiskalta irtokarkkeja

En jaksanu lukea koko threadia joten ehkä tästä on joku jo höpissytkin. Anyway, kusettiko muut aina ihan kympillä niitten pullojen määrässä sillon kun ei vielä ollut pullokoneita? Ite aunakin lisättiin noin 300% pullojen määrään kassalla. Kovimmat jätkät kävi vain vähän kilistelemässä niitä tyhjiä pulloja korissa ja meni hakeen kassalta rahat pois =).

Muistan kun isä osti huutokaupasta meidän ekat videot joskus 86-88. Valtava, musta laatikko jossa tosin oli jo kaukosäädin. Jostain saatiin Sky-kanavalta nauhotettu kasetti jossa oli yksi Sammy Hagarin video (biisi oli Stallonen Over the Top:ista). Katsottiin se video valehtelematta 50 kertaa. Kaverilla näkyi "satelliittikanavia" ja se nauhoitti mulle yhdet jaksot Mask- ja Inhumanoids-piirrettyjä, jotka katsottiin myös kymmeniä kertoja. Lauantai-iltaisin katottiin TV:stä Lapinlahden Lintujen "Seitsemän Kuolemansyntiä" ja Pirkka-Pekan ja Aaken "Hymyhuulet"-ohjelmaa. Suosikkilimu 90-luvun alussa oli Tab Extra -cola 1,5 litran pullossa. 90-luvun alkupuolella oli myös vähän aikaa jotain nuorisolle suunnattua (???!!!) tupakkaa, jonka nimi oli muistaakseni "YO" (siis [jou]).

kiewi sanoi:
En jaksanu lukea koko threadia joten ehkä tästä on joku jo höpissytkin. Anyway, kusettiko muut aina ihan kympillä niitten pullojen määrässä sillon kun ei vielä ollut pullokoneita? Ite aunakin lisättiin noin 300% pullojen määrään kassalla. Kovimmat jätkät kävi vain vähän kilistelemässä niitä tyhjiä pulloja korissa ja meni hakeen kassalta rahat pois =).

Mä ku keräsin pulloja ja ne kun vei viinakauppaan ni se vasta olikin tarkkaa puuhaa. Pullot piti olla pestyjä ja ne rinkulat siitä suuosasta pois. Jos pullot oli likasia tai oli liikaa niitä rinkuloita, niin ei ne niitä vastaan ottanut vaan passitti takas kotia.

Torstaina tai perjantaina ei ollut asiaa pullojenpalauttelijoilla viinakauppaan, sielä kun oli muutenkin asiakkaita.

Ihme kyllä, minulla ei ihmeemmin ole muistikuvaa sitten maitokauppaan palautettavista pulloista. Lieneekö noita sitten niin paljon löytyneen.

Yks hitti oli unohtua. Elektroniikka peli. Sellanen kun oli jollain ala-asteella, ni sitähän kyttäs puoli koulua kun joku pelas. Että mä sitten oli kanteellinen ja halusin itsellekkin sellasen pelin. Sitten yhtenä kertana sain sellasen synttärilahjaks, mut se oli vähä huano ku ei se ollu donky konkki vai mikä ny olikaan (se kaks osanen), vaan simppeli amori-peli.

70-luku. Neppisautot ja neppailu. Sotaleikit ja muoviset "äijät"...

"Rokkimonot" , leveät lahkeet ja samaan sarjaan älyttömän korkeakorkoiset puukengät kesällä -75, tai -76..

Jonkun rikkaan naapurin väri-TV. Värit ylisäädettyinä, että varmasti kaikki näki. Meille tuli vasta -80.

Ne merkkarit. Tyhjästä pullosta sai 15 penniä. Ja merkkarit oli aivan erimakuisia kuin nykyään...

Juice leskinen oli rohkea, rietas ja uskalias.

Tunturi-mopo. Solifer oli paska, mutta helpompi virittää...

Slade, Sweet, Uriah heep, David Bowie, T-Rex ja Alice Cooper....Kotimaisista Juice ja Hector. Sleepparit tuli -75 ja räjäytti pankin varhaisteinien mielissä....Kunnes tuli -78 ja Eppu Normaali sekä Popeda ja Hassisen Kone vuosikymmenen vaihteessa.

Ensimmäiset naiskokeilut -Ensimmäiset haparoivat yhdynnät...

-79 Lepakon "valtaus"

Voi voi..Niitä muistoja on niin paljon..

iivili sanoi:
Entäs sitten kiikkupolttopallo? Siinä meni polttajana tsiljoona kertaa hermot, kun isommat pojat ilkkuivat kiikuista.

Joo, ja sit purkkis ja kymmenen tikkua ja kirkonrotta. Kaikissa sama idea: alueena puoli kaupunginosaa ja joku nuoremmista ottaa kiinni.

Nitsku sanoi:
Muistaako joku sen ajan kun limupulloissa ei ollut kruunukorkkeja vaan pullo avattiin vetämällä korkin reunasta sellaista metalliliuskasta sivulle päin ? Niiden kanssa sai olla varovainen koska siinä viilsi helposti sormensa.

En olisi muistanut jos et olisi muistuttanu. Mutta sormia piti tosiaan varoa.

Sillon oli sellainen kauppa kuin Kukkura, ja sieltä sai merkkejä jotka liimattiin vihkoon, täydellä vihkolla sitten sai muutaman markan. Ja ukki keräsi Elannon keltaisia kuitteja, jotka vuoden lopussa laskettiin yhteen ja sitten sai bonusta. On nykyiset bonuskorttisysteemit vähän helpompia...

kiewi sanoi:

Niin saatanan monta kertaa tuli suolarahat tolla tavalla hommattua. Tyyliin muutama haiseva kaljapullo äkkiä koriin niin ettei kukaan näe. Sitten jämynä tokaisu: 4 isoa ja 21 pientä tjsp. Kerran kävi käry, kun täti lähti tarkastelemaan, oliko niitä pulloja ihan niin paljoa. Helvetinmoista kyytiä poikain kanssa karkuun. Siihen loppui se ura.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom