Nostalgiaa!!!

Vilenin Herttua sanoi:
P E R S E .

Se olisi siis ehkä ollut mahdollista.

P E R S E .

:lol2: Uskaltaisiko sitä siltikään kokeilla? Muistan aivan selvästi sen lehtikuvan, missä oli venäläisen avovaunun siluetti, ja alhaalla roikkui taka-akselin läheisyydessä kolmion muotoinen jarrutankomuodostelma. Syntyihe pelko.

Tämä ei nyt ole minun nostalgiaa, mutta muistan kaverini kertoneen uroteosta, jonka teki kaverinsa kanssa: menivät lentokentälle salaa VHS-videopömpeli olalla. Sitten tutkailivat koneiden laskeutumista, ja ryynäsivät selälleen makaamaan kiitotien alkuun niin lähelle alastulevia koneita kuin uskalsivat. No, videopätkät olivat tietenkin kuin sotatoimialueelta kuvattuja (kauhea suhina ja pauke, jylinä ja jyrinä, ja valkomahainen kone sukeltaa yli).

Maa-peliä pelattiin mekin. Se ei kyllä noussut suurimmaksi suosikiksi, purkkis oli yleisin pihapeli.

Mussiikki-muistoja. Metallica ja Iron Maiden jakoi väkeä kahtia. Airron Meideniä pidettiin enemmälti ammattikoululaisten suosimana, Metallica oli "sivistyneempi" rankka bändi digattavaksi. Kovilla mopopojilla olikin paljon Iron Maiden-selkälippuja farkkuliiveihin neljällä hakaneulalla kiinnitettynä. Samoihin aikoihin näin ensimmäiset hevibändi-julisteet serkkujen ja muun vanhemman nuorison seinillä. Selasin eräällä kyläreissulla Soundia, mistä en mitään tajunnut koska en osannut lukea. "Mikäs tämä on!" Osoitan sormella. Aurinkolaseja, niittejä, pulisonkia... "Ääh... Se on Motörhead." "Onk se hyvä?" "Hmph... Tai emmä tiiä, ehkä vähän liian räkänen." Mutta hemmetti, miten kova kuva, musiikista viis!

Pääsin sitten kotiin. Moutöhed-kuva palasi mieleen aika ajoin. Selasin siskon lehteä ...olisikohan ollut Koululainen tai joku vastaava, missä keskiaukeamakuvana oli Popeda. Ajattelin, että ehkä tämä bändi, mikä lieneekään, ajaa saman asian siihen asti, että saan Motörhead-julisteen. Niinpä ruimin sen teipillä sängyn yläpuolelle Marlboro-F1 -formulan viereen. Legojen ääreen.

Äiti touhottaa, käy huoneessa. "No mikäs tämä on! Kyllä on rumia miehiä!" Ja jo valmiiksi repaleinen rock-poseeraus lähtee seinältä samoin tein. No minä tietysti märittämään, että tytöilläkin saa olla Bogarttia seinällä ja mulla ei. Kaiketi siinä oli eroa. :lol2: Silloin se tietenkin harmitti, mutta jälkikäteen olen mutsille ihan kiitollinen!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
D.W.A.M sanoi:
:lol2: Uskaltaisiko sitä siltikään kokeilla? Muistan aivan selvästi sen lehtikuvan, missä oli venäläisen avovaunun siluetti, ja alhaalla roikkui taka-akselin läheisyydessä kolmion muotoinen jarrutankomuodostelma.

Kaveri näyttämään merkkiä kauempaa, ja kun kyseessä olisi ollut matkustajajuna suomalaisin vaunuin niin sitten alle. Siinä ei pitäisi vahingossakaan olla venättään poijaan vaunuja ;)

Kavereilla oli pohjanmaalla teineinä omat Amiga ja Atarijengit. Luonnollisesti Amigajengi veti turpaan Atarijengiä. Amigajengi poltti myös atarin metsässä omissa riittimenoissaan. Pelaaminen on vakavaa touhua.

D.W.A.M sanoi:
:Toiseksi vanhimmalla veljeksellä oli oma fillari, josta puuttui ohjaustanko, ja vanhimman veljeksen lenkkareiden kengännauhat oli käytännöllisesti korvattu ampulangalla.

:lol2: :lol2: :hyper: Totaalinen repeäminen... Sieluni silmin näen Menokkaat ja niiden nauhat...

Muistaako kukaan viritetyt pikku suzukit? Missä oli kasikympin pannua ja joku mikunin kaasari jne. Kylän pojilla kulki jollain jopa 110 km/h sellaiset. Mulla ei sellaista ikuna ollut, mutta pääsin tossa n. viisi vuotta sitten kokeilemaan sellaista peliä. Ajoin joku 300 metriä, tein U-käännöksen ja tulin takas. IKINÄ en enää sellaisiin koske! Miten jotkut pystyy sillä hullulla vehkeellä ajamaan niin lujaa ja vielä jatkuvasti? Se runko on mun mielestä tehty jostain muusta kun metallista, sen verran huteralta se tuntu jo tolla matkalla.

Purtsi sanoi:
Miten jotkut pystyy sillä hullulla vehkeellä ajamaan niin lujaa ja vielä jatkuvasti? Se runko on mun mielestä tehty jostain muusta kun metallista,

Tuulitunneli. Vasemmasta korvasta oikeaan.

Meillä ei leikitty maa-leikkiä mutta… no, ”lautakasa”leikkiä (tällä ei ollu mitään virallista nimeä) lähistön hylkytontin lauta- ja lankkukasalla. Naapuruston kölvien kanssa (yl. meitä 4) otettiin jako kahteen. Toiset kaks pomppi ja väisteli minkä ehti kasan päällä ja välittömässä läheisyydessä kun toiset kaks huito ja mätki laudalla (vapavalintainen ase kasasta) parhaansa mukaan osumia janoten. Meininki oli jos ei nyt terve- niin taatun reipashenkistä ainakin ja osallistuminen vapaaehtoista (joskus oli vieraileviakin tähtiä keimeissä mukana). Messiin pääsi jos tosissaan halusi, mutta haalimaan tai pyytelemään ai alettu. Kurahousuilla oli leikit erikseen. :rolleyes:

post scriptum: tämä oli nostalgiaa. :)

Purtsi sanoi:
Muistaako kukaan viritetyt pikku suzukit? Missä oli kasikympin pannua ja joku mikunin kaasari jne. Kylän pojilla kulki jollain jopa 110 km/h sellaiset. Mulla ei sellaista ikuna ollut, mutta pääsin tossa n. viisi vuotta sitten kokeilemaan sellaista peliä. Ajoin joku 300 metriä, tein U-käännöksen ja tulin takas. IKINÄ en enää sellaisiin koske! Miten jotkut pystyy sillä hullulla vehkeellä ajamaan niin lujaa ja vielä jatkuvasti? Se runko on mun mielestä tehty jostain muusta kun metallista, sen verran huteralta se tuntu jo tolla matkalla.
Mä toivoin tollaista riparilahjaksi, mutta isä perkele osti vaan 12-vaihteisen käppyräsarvisen Tunturi Madonnan :rolleyes: Ajatteli vissiin, että tyttö tarvii liikuntaa...Ja siis noi käppyräsarviset pyörät, voi jumaleissön mikä niiden idea oli? Aiheuttaa neliraajahalvaus ja mustuneet pakarat? Aivan paska ajoasento ja siitä aerodynaamiikasta ei varmasti ihan keskivertopyöräilijälle ole mitään iloa. Penkkien kovuus ihan omaa luokkaansa ja parhaimmillaan suomen pottupelto pyöräteillä, mukulakivistä puhumattakaan.

HabaMih sanoi:
Ja siis noi käppyräsarviset pyörät, voi jumaleissön mikä niiden idea oli? Aiheuttaa neliraajahalvaus ja mustuneet pakarat? Aivan paska ajoasento ja siitä aerodynaamiikasta ei varmasti ihan keskivertopyöräilijälle ole mitään iloa.

Ja koetapa keulia semmoisella, se on no-no. Soratiellä tanko alkoi elää omaa elämäänsä, ja ilman käsiä ajaminen oli useimmilla mitä kokeilin täysin mahdotonta. Asvaltillakin, vaikka ne kilpapyöräilijät niin TV:ssä tekikin.

Mä keulin vajaa 500 metriä aikoinaan. Oli se pienelle miehelle kova juttu.. :nolo:

Tuli vaan mieleen tosta ulkona olemisesta se, että miten sitä pienenä pystyikin pelaamaan helposti esim. koko hiihtoloman aamusta iltaan kiekkoo ulkokaukalossa? Siis -25 astetta ja eikun geimit pystyyn. Varpaat oli ihan jäässä, sormet ihan jäässä (koska piti pitää joululahjana saatuja kiekkohanskoja) ja sit kun päästiin vihdoinkin pukukoppiin, joutui joku aina hokkareistaan niihin koukkuihin missä yleensä on takit.. Välillä mä roikuin itse (en vapaaehtoisesti), mutta välillä olin itse laittamassa jonkun hokkareistaan sinne roikkumaan sinne. Ja siellähän sitä pukukopissa kuuli kuka on jo polttanut tupakkaa, kuka on kännissä pannu ketäkin/mitäkin ja kuka käy ostamassa kaljat/viinat meille..

Ja ne limudiscot. :rolleyes: Parasta nuoruudessa. Raptori tais olla kova juttu kun olin ala-asteen viidennellä.

Purtsi sanoi:
Mä keulin vajaa 500 metriä aikoinaan. Oli se pienelle miehelle kova juttu.. :nolo:

Vaihteettomalla ja käsijarruttomalla pyörällä pystyi myös tekemään sen "ohjaustangon kääntö vauhdissa 180 astetta ja pysy pystyssä". Lopetin sen, kun liian kovassa vauhdissa kädet sotkeutuivat eivätkä ehtineet avustaa alastuloa ollenkaan :D Ja nokkelana poikana laastaroin koko naaman, mitähän sitä ois ikää ollut, n. 10? Siis molemmat posket täyteen, otsa ja nenä. Mahtoi olla näky.

D.W.A.M sanoi:
Pääsin sitten kotiin. Moutöhed-kuva palasi mieleen aika ajoin. Selasin siskon lehteä ...olisikohan ollut Koululainen tai joku vastaava, missä keskiaukeamakuvana oli Popeda. Ajattelin, että ehkä tämä bändi, mikä lieneekään, ajaa saman asian siihen asti, että saan Motörhead-julisteen. Silloin se tietenkin harmitti, mutta jälkikäteen olen mutsille ihan kiitollinen!
Äite pelasti sut tamperelaisen rokin kiroukselta :lol2:
Ei vaan, ei ole Lemmyn voittanutta. Vein musiikkitunnin levyraatiin Ace of Spadesin ja sen jälkeen kaikki luokan pojat olivat kauhusta soikeina: "minimari kuunteleksä tollasta kotona?" "Saanko mä koskea siihen levyyn?"
Ja tietty asiaan kuului lukea välitunnilla Metal Hammer-julkaisua.
Onneksi nuo ajat ovat turvallisesti jääneet taakse...

Purtsi sanoi:
Raptori tais olla kova juttu kun olin ala-asteen viidennellä.
No se Raptori on vieläkin kova juttu, mikäli uskomme tuolla keskustassa ajavien tuninki Ladojen soittimien piisilistoja:lol2:

Europen Final Countdown voitti muuten aika monta levyraatiäänestystä ala-asteella. Kiss ja Wasp oli kans kovia bändejä.
Scorpionsin hitaita odoteltiin diskon loppumetreillä ja mietittiin uskaltaisko jotain tyttöä tanssittaa.

dingo_kyykyssa.jpg

Hopeanuoli. Jessus ku Hopeanuoli oli tiukkaa kamaa, päihitti jotku kirotut Pókemonit 100-0, menne, tullen ja palatessa.

Varsinki se musiikki, aijjaij. Pitteeki pyytää pikkusiskolta Hopeanuolen leikkaamataon kokonaisversio DVDnä lainaan.

Raskolnikov sanoi:
Hopeanuoli. Jessus ku Hopeanuoli oli tiukkaa kamaa, päihitti jotku kirotut Pókemonit 100-0, menne, tullen ja palatessa.

Varsinki se musiikki, aijjaij. Pitteeki pyytää pikkusiskolta Hopeanuolen leikkaamataon kokonaisversio DVDnä lainaan.

Sama. Hopeanuoli on kovaa kamaa vieläkin. Viimeinen levy katsomatta :)

Raskolnikov sanoi:

:rock: Kyllä, Hopeanuoli on kovinta kamaa ikinä! Edelleen ;)

D.W.A.M sanoi:
Maa-peliä pelattiin mekin. Se ei kyllä noussut suurimmaksi suosikiksi, purkkis oli yleisin pihapeli.

Purkkis kuulostaa tutulta, mutta nyt ei tuu mitään mieleen. Valaiskaa joku vähäsen.

Timba79 sanoi:
Purkkis kuulostaa tutulta, mutta nyt ei tuu mitään mieleen. Valaiskaa joku vähäsen.
Liekö "kymmenen tikkua laudalla"-pelistä versio missä laudan ja tikkujen tilalla on futispallo.

Eli tyypit piiloon, yks jää etsimään ja kerää näkemänsä sinne jalkapallon viereen. Kiinnijääneet sai vapautettua kun joku vapaana vielä oleva potkaisee pallon huitsin vittuun, ja se pitää sieltä noutaa sitten.

Vai olikos se tuo?

Munanssi oli joku pallopeli kans, ei voi muistaa. Palloa katolle tai seinään. hmm...

Weeboom sanoi:
Liekö "kymmenen tikkua laudalla"-pelistä versio missä laudan ja tikkujen tilalla on futispallo.

Eli tyypit piiloon, yks jää etsimään ja kerää näkemänsä sinne jalkapallon viereen. Kiinnijääneet sai vapautettua kun joku vapaana vielä oleva potkaisee pallon huitsin vittuun, ja se pitää sieltä noutaa sitten.

Vai olikos se tuo?

Munanssi oli joku pallopeli kans, ei voi muistaa. Palloa katolle tai seinään. hmm...

Oli se tuo joo, kiitti kun muistutit. Aika paljon totakin pelattiin, tosin kirkkis jyräsi purkkiksen meillä vielä silti 6-0 ja sitä muuten käytiin välillä jopa 20 junnun voimin.

Mä en muista tollasta munanssi -nimeä meillä käytetyn, mutta kattopallosta puhuttiin. Siinä pallo nakattiin katolle ja sitten vuoronperään se potkaistiin tai lyötiin sinne takaisin niin, ettei se saanut osua kuin korkeintaan kerran maahan. Kaikkia muitakin ihme virityksiä oli, kun vaan jaksaisi muistaa nuo kaikki.

Pelataankohan tänäpäivänä paljon mitään tuollaista enää, vai onko se nykyään vain pleikkaa ja nettiä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom