Norovirus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Natu79
  • Aloitettu Aloitettu
Joo itellä oli kans tuo norovirus helmikuussa. Kyllähän se siinä vaiheessa alkaa ihan tosissaan vituttamaan ku persettä polttaa paskalla käydessä ja painoa on lähtenyt yli 5kg. Sitten tuli vielä joku flunssa kaupan päälle.. Nyt pestä käsiä ettei tuo seuraava versio tarttuis, saattaahan se silti paskalla tuurilla tulla.. Hyi helvetti ajatustakin :urjo:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noro virus - hyvä syy alkaa vetään horkkaa mielipuolisesti.

Miksei kukaan kertonut tätä mulle syksyllä kun flunssakierre alkoi? :D

Noro iski viikko ennen joulua. Heräsin keskellä yötä kauheaan nälkään, josta johtuen en saanut enää unta ja lähdin hoipertelemaan vessaan. Sit iski ihan järkky olo, aivan kuin verensokeri ois romahtanut yhtäkkiä -- hirveä vapina ja tärinä, kylmää hikeä pukkas ja taju meinas lähteä. Jossain vaiheessa sit helpotti, mutta välissä on 10-15 min, joista ei ole mitään muistikuvaa. Ei multa varmaan taju oo lähtenyt, mutta aika rajoilla on ollut.

Sit nukahdin lattialle pariksi tunniksi ja heräsin 38,5 asteen kuumeessa... Seuraavat 8 tuntia vietin vessassa, välillä nukuin vessan lattialla ja välillä oksensin vatsanesteitä (tai mitä lie) :urjo: Hyi saatana. Pahinta oli se, ettei jaksanut tehdä mitään. Ei edes nousta sieltä vessan lattialta kävelläkseen 5 m sohvalle :D Oksentelut jäi yhteen päivään, mutta viikko meni parannellessa... yööök...

Edit. juuei multa kyllä painoa lähtenyt, sääli ;-)

Kalikivirus oli tossa joku 4v sitten. Se onkin sitten ainoita kertoja elämässäni kun olen oksentanut. Eka kerta yrjösin 6-vuotiaana [perhepäivähoitaja tartutti muhun kun piti hoidossa oksennustautisena] ja tää toka kerta tosiaan sitten n. 24-vuoden iässä kun eksä toi sairaalan ensiavusta mukanaan erittäin rajuna velloneen viruksen [siihen aikaan oli kuukausia oksennustautia, uutisissa ja teksti-tv:ssäkin asiasta uutisoitiin].

Molemmat tilanteista siis toisen ihmisen aiheuttamia, ns. 'pakkotilanteita' jossa joudun kohtuuttoman pitkän ajan altistumaan virukselle.

Muutoin en sitten olekaan oksentanut, eli 3 oksennusta elämässäni on vieraillut :D Yhdet laatat 6v, kahdet 24v ;) En tiedä onko veriryhmällä mtn merkitystä, Mä olen AB. Megamasan veriryhmää en muista, täytyy kysyä. Se on oksentanut vain joskus ala-asteella.

Eli on meitä 'oksentelemattomiakin' olemassa.

tänää 14:lta alko oksennukset. sit apteekkiin, sieltä lacto seveniä=maitohappobakteeri ja imodium 2mg.

oksennusta, ripulia ja kuumetta. kolmesta asti ollut sängyssä/vessassa.

veto ihan pois.

mikään ei pysy sisällä :(

Mä sairastin noron helmikuussa -sitä ennen olinkin ollut viimeksi ylipäätään kipeenä v. 99 enkä lapsuuden jälkeen vatsataudissa. Muhun taudin tartutti päiväkoti-ikäinen, ja tartunnan sai 80 % samoissa juhlissa olleista... Eli kyllä sen voi saada vaikka ois immuuni about kaikelle muulle, jos sopiva tartuttaja sattuu kohdalle.

Oli kyllä niin infernaalinen tauti että oksat pois. Ei tosiaan tienny miten perin siellä vessassa ois ollut. Kettumaista oli, että kuumepiikkejä ja pahoinvointia tuli aalloissa vielä viikon jälkeen, vaikka kaikkein akuutein vaihe meni parissa vuorokaudessa. Tiputukseen en onneksi missään vaiheessa joutunut, kun aloin heti vetämään osmosalia.

Juu, kiitos, kaks kertaa sairastettu terveisinä töistä, jossa tauti jylläsi syksystä asti. Eka kerran iski jouluna vähän lievenpänä ja toisen kerran Helmikuussa niin rajuna että jouduin tiputukseen. Eli eri versioita on liikkeellä tuosta Norosta.

Tauti tarttuu helpoiten pisaratartuntana eli jos on joku oksenteleva lähistöllä, voi olla melko varma että saa taudin itsekin. jotkut ihmiset toisaalta ovat vastustuskykyisiä luonnostaan tuolle. Huh, huh, toivottavasti oli meikällä viimeinen kerta ever!:urjo:

Ainakaan kun googlasin jokunen päivä sitten, niin ei mainittu leviämistapaa ilmassa. ;) Eli virus leviää ulosteiden, sekä ruokatarvikkeiden kuten esimerkiksi vihannesten mukana. Mutta kuten yleensäkin huolellinenkaan desinfioiminen ja käsien pesu ei estä tautia leviämästä, mutta haittaa sitä ainakin tosi paljon.

Hehe, se oli varmaan sit näitä tautilegendoja. :) Auto-ohjautuvia pöpöjä. :eek:

Kyllä nimenomaan leviää ilmassa, sen verran on noita lääkäreitten luentoja aiheesta tullu kuunneltua. Eli pisaratartunta---> joku yrjöää, yskii jne niin helpoiten leviää pienen pieninä pisaroina ilman mukana. ja todella pieni määrä virusta riittää tartuttamaan eli tartuttavuus on suuri.

Minäkin olen näköjään näitä yli-ihmisiä. Armeijassa sairastin kunnolla viimeksi ollen viikon ajan 40 asteen kuumeessa, mutta sen jälkeen en ole ollut kertaakaan kipeänä. Tästä tapahtumasta on yli kaksi vuotta. Kuumetta ei tuon tapahtuman jälkeen ole ollut kertaakaan. Joskus harvoin röörit ovat tukossa, mutta muuten olen terve kuin pukki. Tosin ennen inttiäkin olin kipeänä yleensä vain n. kerran vuodessa. Joskus pentuna olen viimeksi kokenut oksennustaudin.

Tiistai-iltana alko mahassa tuntumaan oudolle ja nyt (5kg kevyempänä) rupeen olemaan elävien kirjoissa. Kuumetta oli koko ajan 38-39. Ti-Ke yönä en saanu nukuttua kun korkeintaan 15min. kerrallan kun oli taas pakko rynnätä vessaan. Eilen kun rupes tauti vähän hellittämään niin alko tää aivan käsittämätön päänsärky mihin ei tunnu buranakaan auttavan. Jos ei kohta lopu ni pakko lähtee lääkäriin.. Mutta voiton puolella alan olemaan, emäntä vasta alotti oksentamisen..:(

Jep, toi noro on Niin nähty juttu. hauskaa ei ollu sen tietää kaikki jotka on kokeneet.
nihkeetä siinä on vielä se että immuniteetti ei kuulema kestä kauaa, about pari kolme viikkoa jonka jälkeen voi sairastua uudelleen.
muutamat tutut kärsineet sen muutamaan otteeseen parin kuukauden sisällä..
:down:

Ei ole oksennustautia ollut kahteenkymmeneen vuoteen. Eikai vaan ole päässyt altistumaan missään, ja muutenkin olen aikamoinen "peltimaha". Monet tuntuu noita tauteja sairastelevan melkein vuosittain, tuntuu ihmeelliseltä.

Jippii!! Äsken tuli paska eka kertaa viiteen päivään noron jälkeen!!

Itse en ole ikimä ollut yrjö taudissa. Viimeksi oksennin 9-vuotiaana (Jos ei kännejä lasketa, ja silloinkin vain kerran) ja sekin oli joko vanhan ketsupin tai makkaran takia.

meil jylläs tuo hurjana duunissa, vanhukset joilla muutenkin heikko vastustuskyky kuihtu ja kunto laski ihan mielettömästi.Puolet hoitajista meni perästä, hoitureilla paska/ykä vaihe kesti keskimäärin 2,5 vrk ,vanhuksilla 3,5vrk.Lisäks yleiskunto alko kohaamaan oireiden loputtua vasta joskus 2-3 päivän päästä, moni sai jälkipöinä flunssaa tai pissiittiä. Muutama vanhus meni tosi huonoon kuntoon ku mikään ei pysyny sisällä, yhen rouvan verensokeri laski 1,1 (tavote arvot pyörii 5-7 välillä), yhtä varsin omatoimista hoidetaan vieläkin kahden avustamana (viruksesta hänellä melkein 2viikkoa) kun jalat ei vaan kanna.
Toi virushan kaiken lisäks ei kovin helpolla kuole, tavallinen desifiointi aine ei riitä sitä tappamaan..en nyt muista sen "tappavan" valmisteen nimeä, voin huomen kattoa vaikka duunissa.

meillä sama juttu oli viime viikolla. lensi laturi niin vanhuksilla kuin hoitajillakin. osa sai myös vesiripulin kaupan päälle. aikamoiset vappuaromit. muutaman ylityötunnin tehnyt just epidemian ekoina päivinä. itekin sit sain tietty ton saman taudin. todella rankka juttu, saati sitten vanhuksille. heikossa hapessa moni:( ei pelkästään toi käsien desifiointi auttanut vaan käsien pesu saippua kanssa ensin ja sit dilutukset päälle. meillä toi vain tarttui pisarana, että olis pitänyt kaikilla heti olla hengityssuojaimet, mutta ne otettiin vasta käyttöön kun muutamat laatat oli siivottu:david: . kukaan niistäkään mitään olis puhunut ellen ite olis kysynyt, että hei oliskohan osastolla mahdollisesti kunnon suojavälineitä:rolleyes:

Nostetaas hieman tätä topicia ylöspäin..
elikkä about viikko sitten iski pariksi päivää kuume/oksennustauti, mikään ei pysynyt sisällä ja mitään ei myöskään saanut ahdettua sisäänsä, ei edes vettä. Nämä oireet kyllä hävisivät parissa päivässä, mutta vatsakivut (melko lieviä kuitenkin) ja ripuli jäivät. Koko aikaa ei tarvitse vessassa käydä, mutta maha on täysin kuralla. Tätä ripulointia on jatkunut nyt noin viikon ajan siis.

Onko tuohon mitään ilman reseptiä saatavaa, toimivaa, lääkettä? Lääkärille (työn tai koulun puolesta) ei pääse pariin viikkoon, on kuulemma niin paljon jonoa ja niin vähän lääkäreitä kesällä töissä :down:

Kuinka pitkään porukalla on jatkunut parhaillaan juurikin vatsan löysyys/vatsavaivat kuten ripulointi? Pitäisikö jo itse alkaa huolestumaan?

Kuulostaa kyllä ainakin minun korvaan vähän oudolle, että noinkin pitkään on se maha kuralla ollut. Kokeiles kuitenkin hiilitabletteja, niitä "kourallinen" naamariin pari kertaa päivässä (no ei ihan kourallista, mutta tosiaan joku yks tabletti ei riitä). Nehän ne justiin on omiaan ripulitautiin.

Kuinka pitkään porukalla on jatkunut parhaillaan juurikin vatsan löysyys/vatsavaivat kuten ripulointi? Pitäisikö jo itse alkaa huolestumaan?

Kaveri ravasi vielä pari viikkoa pahimman jälkeen aika tiuhasi weeseen puolella.
Itellä tosin vatsa oli heti ok kun vatsakivut loppui.
Tsemiä vaan, eiköhän se vähitellen siitä normalisoidu. :thumbs:

Olen toipumassa norosta. Paino pudounnut 92->84. Ikinä en oo paskonu ja oksennellu näin paljoa kolmessa päivässä. Sain lääkäriltä lapun tiputukseen jossei tänäänkään mikään pysy sisällä. Yllättäen olen saanut juotua mehukeittoa lasillisen ja toisen lasillisen sokeroitua vettä. Pystyin nousemaan jopa koneelle jo :) Valoa tunnelin päässä siis...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom