Normikokoinen(?) nainen aloittanut harjoittelun, BMI 29

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tuutu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ostin vaa'an pari päivää sitten. Olo on todella hyvä, ja tuntuu, että olen laihtunut jopa hieman ennen harjoittelun aloittamistakaan, puhumattakaan sen jälkeen. Silti, paino oli 71kg. Viimeksi kun hyppäsin vaa'alle, oli vuosi 2012 ja paino 68kg jos oikein muistan. Kuvissa näytän silti enemmän pyöreältä viime vuonna... Varsinkin maha on pienentynyt siitä. Olen n. 156cm, joten BMIn mukaan lähestulkoon jo vaarallisen ylipainoinen? Voiko sitä olla niin sokea, että kuvissakaan en mielestäni nyt aivan hirveän vaarallisen painoiselta näytä?? Maha on mielestäni melko normi, ylhäältä myös, mutta alakerta ja reidet ovat missä kaikki se paino lienee. Rasvaprosentin mittaus kiinnostaisi, missäköhän semmoisen saisi helposti mitattua? Maksaa vissiin jotain?

Lihasmassaa tuntuisi olevan entuudestaan jonkun verran (kilpailin ja harjoittelin nuorempana ahkerasti), varsinkin jaloissa. Mutta, olenko siis todellakin näin vaarallisen painoinen? En tiedä, miltä 71kg:n ja 29 BMIn kuuluisi näyttää, mutta tässä pikainen kuva keskivartalosta ja reisistä.

Saa kommentoida ankarastikin. Tarkoitus on kerätä lihasmassaa, ja tiedän, että kyllä se läskikin sieltä palaa nopeasti ja kiinteydyn. Tässä vain aloittelijan ihmettelyä....

76xm.jpg

- - - Updated - - -

http://imageshack.us/photo/my-images/33/76xm.jpg/

Kuva ei näytä toimivan. Yllä linkki.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sulla on siis tommonen kroppa. Mikähän nyt ihmetyttää? Turhaan mietit jotain BMIn lukemia tai rasvaprosentteja. Treenaat peilikuvan mieleiseksi.

Zone-sarja -42%
Yllättävän paljon painat noinkin lyhyeksi, etkä kuitenkaan oo mikään älyttömän läski. Joka tapauksessa BMI on mun mielestä aika turha, etenkin urheilijoille, joilla sitä ei edes voi oikeestaan käyttää, koska se ei huomioi "ylimääräistä" lihasmassaa. Faktahan on, että kyllä sulla tossa mahaa on, mutta et todellakaan mikään vaarallisen ylipainoinen oo. Eli: unohda BMIt ja mee peilikuvan (ja vaa'an) mukaan ennemmin.

Vaarallisesta painosta puhuisin vasta sitten, kun paino pysyy korkealla vuosikymmeniä ja johtuu lihavuudesta eikä lihaksikkuudesta, mikäli tarkoitat sydän- ja verisuonitauteja, diabetesta ja sen semmoisia. Nivelet kuluu sitä enemmän, mitä korkeampi painoindeksi on ja jos siihen lisätään heikko/epätasapainoinen lihasvoima, niin erilaiset nyrjähdykset ja sijoiltaanmenot ovat todennäköisempiä. Jos kehonpaino on korkea suhteutettuna lihasvoimaan, kasvaa myös alttius erilaisille vammoille, koska kehonhallinta on huonompaa ja paino on voimaa kirjaimellisesti kun esim. kaadutaan.
Mitä aiemmin pääset eroon liiasta rasvakerroksesta, sitä vähemmän vahinkoa se ehtii aiheuttaa.

Olisko vaaka rikki? 156/71 ei täsmää tohon kuvaan. Joku 156/60 ehkä lähempänä. Toki takaliston leveys ei kuvasta oikein selviä.

Kiitos kommenteista. Hieman vaan ihmetyttää tuo alkupaino, mutta siitä se sitten lähtee. Parashan olisi, kun saisi painon pysymään about samana, mutta korvaamaan ylimääräiset rasvat lihaksilla. Tarkoitus kun ei koskaan ole ollut painoa pudottaa nääs, vaan lihaksia voimistaa.... Vaikka aika hurjaltahan tuo 71 kuullostaa.

Hmmmm... Miksi et halua pudottaa painoa? Varaa on ainakin 10kg tiputtaa, lihasta varmasti säilyy jos et nälkäkuurilla painoa pudota. Miten otsikkoon tulee niin et ole normikokoinen, vaan ylipainoinen. Itsekkin olin ylipainoinen vielä Joulukuussa. Eka viestissä mainitsit "Kyllä se läskikin sieltä palaa nopeasti kun kiinteydyn". Tämähän on väärin päin. Eli kun poltat sitä läskiä niin kiinteydyt. Sitten kun läskit on poltettu niin on paljon mielyttävämpää hankkia lihastakin kun kehityksen huomaa päällepäinkin. Ja mitä väliä sillä rasvaprosentilla on jos et kerta halua laihduttaa? Ainoa syy miksi en suosittele menemään dietille jos olet tähtäämässä voimanainen kilpailuihin tjms...

PS. Jos haluat 70kg lihasta, pienillä rasvoilla naisena todennäköisesti joudut turvautumaan hormoneihin, maailma on valintoja täynnä...

Mun puolesta jokainen saa tehdä niin kuin tykkää, mutta sen verran pakko hämmentää tätä soppaa omilla mielipiteillä, että vaa'an voi mun mielestä heivata suosiolla helvettiin. Naisilla on ihan turhaan näitä jumiutuneita ajatusmalleja, että "tiputan ne maagiset x kg" tai "sitku painan sen ja sen verran". Kun treenaa tehokkaasti ja järkevästi ja syö enimmäkseen fiksusti, niin kehityssuunta menee luontaisesti peilikuvankin osalta kohti timmimpää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun puolesta jokainen saa tehdä niin kuin tykkää, mutta sen verran pakko hämmentää tätä soppaa omilla mielipiteillä, että vaa'an voi mun mielestä heivata suosiolla helvettiin. Naisilla on ihan turhaan näitä jumiutuneita ajatusmalleja, että "tiputan ne maagiset x kg" tai "sitku painan sen ja sen verran". Kun treenaa tehokkaasti ja järkevästi ja syö enimmäkseen fiksusti, niin kehityssuunta menee luontaisesti peilikuvankin osalta kohti timmimpää.

Eikö kuitenkin ois parempi vaan opetella olemaan välittämättä siitä luvusta mitä se vaaka näyttää ja keskittyä vain ainoastaan sen muutokseen? Vaaka kuitenkin on aika hyödyllinen työkalu kun tarkoitus on olla vaikka pienillä plussakaloreilla tai muuten vaan arvioida omaa kalorinkulutusta. Jos vain peiliä/kuvia tuijottaa niin helposti pamahtaa se 8 kiloa lisää parissa kuukaudessa ennenkuin huomaa että oma arvio siitä +400kcal/päivä safkaamisesta ei ollutkaan kovin tarkka. Siinähän menee kuukausitolkulla, ennenkuin saisi edes jokseenkin tarkkaa kuvaa kaloritavoitteen oikeudesta. Eli "mitä pitäis tehdä?" katotaan peilistä, jonka jälkeen vaa'an osoittamaa painon kehityssuuntaa käytetään apuna sen toteuttamiseen.

Ainakin mun mielestä painon seuraamisen poisjättäminen kuulostaa aika hölmöltä jos on tarkoitus tavoitteellisesti treenata. Tietysti jos ne vaa'an näyttämät "väärät" luvut aiheuttaa oikeasti pahaa henkistä tuskaa, niin ehkä silloin sekin on vaihtoehto. Mutta ei aloituspostaaja mun mielestä missään ilmaissut olevansa yksi niistä joille se X kilon näkeminen aamulla puntarissa tuntuisi tosi pahalta, vaikka peilissä ei pahalta näyttäisikään. Kuitenkin lähtökohtaisesti mun mielessä kannattais ennemmin yrittää unohtaa ne naurettavat ajatusmallit, kun niiden takia suotta vaikeuttaa kehityksen seuraamista luopumalla vaa'asta.

Mä oon itse 170 pitkä ja painan 74 kiloa. Lihasta on aika reilusti ja myös läskiä. Omien mittojeni vuoksi ihmettelen minäkin noita sun mittoja ja tuon kuvan yhteensopimattomuutta. Toi kuvakulma toki on monelle aika imarteleva, suoraan edestä ja takaa otettu kuva kertois totuuden ehkä paremmin. Noilla mitoilla pelkästään sanoisin sun olevan kyllä aika lihava, sillä itsekin olen ja kuitenkin pituutta mulla on reilusti enemmän kuin sulla ja kiloja sitten taas "vain" 3 enemmän

Muuten heittäisinkin vaa'an veks, mutta kun nyrkkeily ja siinä ehkä kilpaileminenkin kiinnostaa niin pitäisihän se painokin tiedossa olla jotenkin. Eikä mulla kovaa morkkista tule noista lukemista (aamupaino tänään ~70kg), itsetunto on ihan kohillaan, ja peilin näkymä on ihan itseäni miellyttävä.

Kuvakulma vääristää ehkä hieman. IRL toi vyötärö on kapeampi, mutta takapuoli ja reidet isommat. Rasvakerros on vissiin levittynyt niin tasaisesti ympäri kehoa, että sitä ei vaan silmällä huomaa! Lihaksia löytyy myös, varsinkin jaloista. Aikoinaan tosiaan treenasin lihakset niin timmeiksi, että ovat vissiin vain mennet "talviunille" näiksi välivuosiksi, ja nyt kun taas urheilen, ne tuntuvat kasvavan aika nopeaa vauhtia takaisin ja vähän enemmänkin...! Lihakset alkavat vähän jo näkyä käsivarsissakin, jotka on aina olleet mulle ne vaikeimmat lihakset kasvattaa... Ehkä se elopaino siis tulee jostain piilossa olevasta rasvasta ja lihaksista. Hyvä esimerkki on mun keskivartalo. Semmosta turbosixpäckiä en ole koskaan itselleni juurikaan saanut, mutta vinot vatsalihakset on mulla aina olleet lujat ja voimakkaat.

Luulin olevani ihan paskassa kunnossa, mutta nyt treenannut kolmisen viikoa, ja eiliset kuntonyrkkeilytreenit tuntu loppuvan kesken! Tuntu, että vielä ois ollu virtaa vaikka mihin :D Että tästä jatketaan... Ihan koukussa oon taas treenaamiseen!

Eikö kuitenkin ois parempi vaan opetella olemaan välittämättä siitä luvusta mitä se vaaka näyttää ja keskittyä vain ainoastaan sen muutokseen?
Kyllä tuossa pointti on, mutta voi olla monella (naisella) helpommin sanottu kuin tehty. Tuo oma "älähtäminen" johtuu ehkä siitä, että tulee muilla ei-treeniaiheisilla keskustelupalstoilla joskus seurattua painonpudotukseen liittyviä ketjuja, joissa naiset tappelevat yleensä juurikin niiden muutamien kriittisten kilojen kanssa. Tässä anonyymisti pari otosta:

- "Mutta tavoitteessa pysytty eli yli 62 kg ei saa enää nousta tai masis."
- "No taas nousi sadalla grammalla paino eilisestä, höh. 61,3 kg oli aamulla siis."
- "-200g eiliseen verrattuna. Nyt on dilemmana se, että tarvis pitää joko tänään tai huomenna treenistä välipäivä, mutta pelkään sen aiheuttavan taas kamalia...."

Nää ei ole siis mistään Demistä, vaan ihan aikuisten naisten juttuja. Pitäs varmaan suosiolla pysyä poissa noista, ettei verenpaineet nouse. Tuutun tapauksessa tilanne on varmaankin vähän eri, sillä vaikka tuutu itseään aloittelijaksi sanookin, niin taustalla on kuitenkin ilmeisesti aiempaa urheilemista/kilpailemista, joten uskoisin ja toivoisin, ettei suhtautuminen vaakaan ole ihan yhtä pöljä, mitä nuo edellä mainitut esimerkit.

Seurannassa vaaka voi minustakin olla ihan hyödyllinen kapistus. Mutta toisaalta vaikkapa viikottaiset mittaukset voivat heitellä hyvinkin paljon suuntaan taikka toiseen, jo ihan syömisten hiilaripitoisuudesta ja kuukautiskierron vaiheesta riippuen. Päivittäin vaa'alla rampatessa puolestaan täytyisi seurata sitä pidemmän ajan muutosta. Itse tuli aikoinaan kiristellessä pistettyä päivittäisiä lukemia exceliin, mistä sai ihan hyvin osviittaa, että suunta ja tahti on pitkässä juoksussa oikea. Mutta jotenkin en enää näe tuota ehkä "normaalissa arkielämässä" niin järkevänä tai tarpeellisena toimintana, kuten vaikkapa siihen liittynyttä ruokien punnitsemistakaan.

Hyvin sanottu, emmah.

Itekin on tullut törmättyä vastaavanlaisiin kommentteihin, mitä tuossa kokosit... Hulluintahan se on kun jo valmiiksi hoikat naiset (ja miehet) punnitsevat itseään kilon kymmenesosissa. Jossain ohjelmassa kysyttiin californialaisilta naisilta niitten painoa ja sitten katsottiin, pitivätkö arvaukset paikkansa. Suurin osa osasi sanoa kilolleen oikein... Nämä siis ihan tavallisia, tosin kaikki erikokoisia naisia. En tiedä, mitä hyötyä siitä tiedosta voi olla, varsinkaan kun mediat vaan paasaavat laihdutuksesta ja kuka on nyt niin ja niin laiha ja kuka hirveä läski. Lisää vaan ahdistusta.

Yksi kaveri on harrastanut fitnessiä nuorempana, ja sanoi kanssa mulle että sen puntarin voi suosiolla unohtaa. Ennen olen tosiaan urheillut paljon, sm- ja kansainväliselläkin tasolla kilpaillut entisessä lajissani. Nyt vaan tuon nyrkkeilyn takia hyppäsin vaa'alle ja vähän hiljaiseksi veti. Vieläkin tuntuu uskomattomalta. Sentään 156cm lyhyt ja 70kg painoa! Eniten sen ihmettelyn takia tämän keskustelun avasin, että jos joku osaisi sanoa miksi se hoikka nainen, jonka peilistä nään, on BMI:n mukaan niin kovin ylipainoinen.

Mä oon kyllä edelleen melkeen sitä mieltä, että esim. noi anonyyminä lainatut henkilöt (ainakin noiden lauseiden perusteella) vois hyötyä enemmän siitä että pysähtyis vähän miettimään omia pakkomielteitään tai vaikka puhuis niistä jonkun (ammattilaisen) kanssa, kuin siitä että heittäis sen vaa'an menemään. Varmasti elämä helpottuis jos sais edes vähän lievitettyä noita ulkonäköpaineita jotenkin. Paska analogia: jos joku hakkaa päätä seinään, niin lääkkeet päänsärkyyn ei ole oikea ratkaisu.

edit: Jollei mitään kilpaurheilutavoitteita ole, niin kyllähän ilman vaakaakin pärjää mainiosti eikä siinä sinäänsä mitään vikaa ole. Mutta ei se mikään ratkaisu noihin pakkomielteisiin silti ole.

Toisaalta jos useammat tosissaan oppisivat ja viitsisivät hallita painonsa tiettyyn järkevään haarukkaan, ylipaino olisi marginaalinen ongelma ja laihdutusbisnes kuolisi ja naistenlehdiltä loppuisivat jutun aiheet :D

Johan on. Itse 158-senttisenä näytän tuolta suunnilleen silloin, kun vaaka näyttää 57 kiloa. Vyötärönympärys nyt kertoisikin ehkä enemmän ainakin sisäelinten ympärille kertyvästä rasvasta? Naisillahan virallinen suositus olisi alle 80 senttiä, meillä pienemmillä se nyt toki näyttää jo isommalta, mutta raja on ilmeisesti silti sama (Painoindeksi ja vyötärön ympärys :: Terveyskirjasto). Lantiolle kertyvä rasva kun taas ei ole niin ongelmallista. Samoin sulla rinnat näyttää ainakin olevan mahaa isommat, joten jos kuvakulma vääristää niin niissäkin on varmaan enemmän painoa kuin tuosta luulisi.

Kissasta oon kyllä huolissani jos toi peili laihistaa 15 kiloa :wtf: :D

Jos sitä vaakaa tosiaan tarvitsee, niin ostaisin ainakin uuden tai mittaisin painon uudestaan toisella vaa'alla. Toi 70kg ei voi millään pitää paikkaansa tuon kuvan perusteella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom