Nopeutta luisteluun

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
osaisiko joku neuvoa, miten jääkiekkoluisteluun saisi lisää nopeutta/voimaa. itse olen vähän tietämätön ko. aiheesta vaikka minunhan siitä pitäisi tietää:) eli nopeuteen ni onko puntti parasta vai loikat?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nopeusvoimaa saa lisää suht pienillä painoilla tehtävillä räjähtävillä toistoilla, mutta loikkiminen monella eri tavalla on myös hyvä. Ei pidä kuitenkaan unohtaa luistelutekniikan harjottelua. Mulle riitti pieni tekniikkatreeni ja olin sen jälkeen jengin nopein luistelija. Elikkä ei tossakaan voimasta ole hyötyä jos ei osaa sitä käyttää. Eli hushus jäälle kikkaileen ja höntsäileen ja vaikka kamera mukaan nii näät itse missä on korjattavaa.

En oo mikään asiantuntija, mutta aattelin nyt tänne tulla pätemään ^^
Eli tekniikka laji se on mielestäni suurimmaksi osaksi, mutta kyllä jaloissa voimaakin pitää olla. Voimaa ja nopeutta jalkoihin niin luulis sillä lähtevän.

Ihan peruspuntti treeneistä lähdetään, toisto 6-12. Sitten kun on sitä lihaa voi katella jos sitä lähdettäisiin jalostamaan. Pelkällä peruspuntilla+luistelu/lajitreenit tulee kyllä vauhtia lisää.

Ei sitä lihaa kannata liikaa hankkia, ellet jo valmiiksi ole iso kaveri. Räjähätäviä liikesuorituksia vaan. Rinnallevetoa, etu- ja takakyykkyä.
Jos mahdollista ja lähelläsi on loiva mäki, miksei jyrkkäkin, niin luisteluloikkia siinä vaan. Sitten kun tuntuu että menee liian hyvin tai kevyesti niin hommaa extrapainoa mukaan loikkiin.

Itse varmaan tekisin jalkaprässiä silleen että laskee hitaasti polvet kohti naamaa ja sitten nopee työntö aina takas. Sellasilla painoilla että jaksaa tehdä suht nopeesti.

Toisena treeninä voisi olla vaikka ihan reipas kävely juoksumatolla ylämäkeen. Monissa juoksumatoissa saa nostettua juoksukulmaa eli pystyy juoksemaan tai kävelemään "ylämäkeen". Sitä vaan reippaasti vaikka jollain 6-10kmh nopeudella.

Zone-sarja -42%
Kävelyä juoksumatolla? :D ;) Boksikyykkyä, tempausta ja riveä, yhden jalan kyykkyjä ja kävelykyykkyjä painoilla, luisteluloikkia ja spurtteja ylämäkeen ja kaikkein tärkeimpänä, yllätys yllätys luisteluharjoittelua. Kaikki liikkeet tietysti räjähtävästi.

Eiköhän se noilla lähde kulkemaan.

Kävelyä juoksumatolla? :D ;)

Noo, ajattelin vain että jos haluaa kestävyyttä niin vetää pitkiä lenkkejä reipasta kävelyvauhtia ja vielä tosiaan ylämäkeen niin ottaa pohkeisiinkin aika hyvin. Tiiä sitten. Itse en pidä luistelusta pätkääkään :D

No jos luistelua varten haluaa kestävyyttä, niin mitä järkee kävellä yms. Eikö ennemminkin kannattais nappaa ne luistimet jalkaan ja lähtee kiertämään kaukaloo tai jos on sellanen isompi jääkenttä? Threadin aloittaja ilmeisesti kiekkoilee, joten se "viivojen luistelu" on varmaan treeneistä tuttu ja toimii:D elikkä siis päädystä->punaviiva->siniviiva->toinen siniviiva->punaviiva-> toiseen päätyyn ja aina aivan täysillä ja tehokas jarrutus tai hokkarikäännös vai mikä se oli se helkutin tiukka käännös. Toi on pirun hyvää treeniä pelaamista silmälläpitäen, koska se lyhyt aika mikä siellä kentällä yhessä vaihdossa ollaan, on just kovia kiihdytyksiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Totta viserrät plank.

Lajinomainen harjoittelu se on kyllä parasta, melkein joka tilanteessa. Kädenväännössäki kehittyy kättä vääntämällä :P

eli otat jonkun loivan ylämäen tai ei sen pakko oo olla ylämäki ja loikit luisteluloikkaa, syväkyykkyä, yhenjalan hyppyjä ja sitten spurtteja ylämäkeen. etukyykky ja takakyykky on myös hyviä jaloille. jos paikkakunnalta löytyy luistelurata tai kaukalo niin sinne vaan ottamaan räjähtäviä vetoja ( koska jos lähet nopeesti niin varmasti perillä nopeemmin :D )
ja niitä viivoja.

Voisin vielä lisätä sen verran. On jo todettu, että luistelu on tekniikkalaji, joten tekniikkaa kannattaa parantaa. Ei riitä, että osaa luistella kovaa suoraan ja pysähtyäkin ehkä, vaan kaarteet pitää päästä kovaa etu- ja takaperin. Tähän on hyvä esimerkiks kahdeksikko, jossa vetelet sit vuorotellen etu- ja takaperin. Voit myös mennä kaverin kanssa hippaa:D Tärkeintä on kuitenkin, että luistelet oli se sitten minkälaista tahansa. Voi vaan muistella omia joukkoevuosia, kun kavereiden kanssa oltiin ei-peli-viikonloppuinakin parhaimmillaan 20h luistelemassa oli pakkasta sitten -5 tai -20:D

Näin taitoluisteluvalmentajana toteaisin, että tekniikka TODELLAKIN vaikuttaa hämmästyttävän paljon luistelunopeuteen.

Miten pystyy treenata luistelutekniikkaa?
Seuraava kysymys; kummilla luistimilla tekniikka on tärkeempi ''tyttöjen'' luistimilla vai ''poikien'' luistimilla? Meinaan vaan, koska luistelu tekniikka on ihan erillainen näitten luistimien välillä.

Edit: Oliko tarpeeks epäselvästi selostettu...?

Miten pystyy treenata luistelutekniikkaa?
Seuraava kysymys; kummilla luistimilla tekniikka on tärkeempi ''tyttöjen'' luistimilla vai ''poikien'' luistimilla? Meinaan vaan, koska luistelu tekniikka on ihan erillainen näitten luistimien välillä.

Edit: Oliko tarpeeks epäselvästi selostettu...?

Kaaritekniikkaa kannattaa hioa. Kaikki luistelu on kaaria. Jääkiekossakaan niistä ei ole haittaa.

Ei ole tyttöjen ja poikien luistimia. On taitoluistimia ja hokkareita. Luistelupotku on periaatteessa ihan samanlainen lähtökohdaltaan.

Tottakai taitoluistelu"tekniikka" on ihan erilaista kuin hokkareilla.

Epäselvään kyssäriin epäselvä vastaus. ;)
P.s. Myös suomenkieltä kannattaa toisinaan harjoitella.

tossa joku sanoi minun koostani niin siinä se juttu onkin, koska voimaa on varmaan eniten joukkueessa mutta sitteku luistelee pitäs ni on keskitasoo. kyllä punttitesteissä aina ihan kärjessä olen. eli johtuu varmaan räjähtävänvoiman puutteesta?

30% max kyykkypainosta niskaan ja sitten "päkiähyppyjä" 10 sekunnin ajan. Eli heti kun päkiät osuvat maahan niin hyppäät uudelleen. Palautukset palttiarallaa 2-3 min.

Mitä porukat selittelee prässistä? Luistelussa ei tee mitään etureisillä. Takareidet, perse ja selkä ovat ne lihakset joita luistelussa käytetään. Box kyykky toimis loistavana apuna mutta taitaa olla aloittelijalle melko vaikea oppia ilman kunnon opastusta. Normi kyykkyjä vaan leveellä asennolla jos ei muuta.

Itse panostaisin kans tekniikkaan.. Tärkeetä ottaa huomioon et potku viedään loppuun asti(nilkka täysin ojennettuna). Punttitreeneissä suoritukset just räjähtäviä. Kaikki nopeusharjoitukset ym. loistavia.

Välttää kannattaa taas ainakin salilla sellasta junnaavaa ja tasapaksua treeniä.. Itsellä tuli aikoinaan mukavasti nopeutta lisää luisteluun kun sai jalkavoimat jalostettua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom