Nopeutta luisteluun

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No tokihan kyllä ja itse pidän siitä, että vähillä välineillä luovuutta saa käyttää ihan urakalla kun suunnittelee jotain erikoistreenejä

No tokihan kyllä ja itse pidän siitä, että vähillä välineillä luovuutta saa käyttää ihan urakalla kun suunnittelee jotain erikoistreenejä

Todellakin.
-Tuollaisen tasapainolaudan saa ihan heittämällä tollasen peltikartion päälle jalkojen levyisen levyn jossa jalkojen paikoilla santapaperia lisätty pidon saamiseksi. Siihen sitten vaan keinumaan ja tekemään kaikennäköistä.
-Kiekonkäsittelylle aika raskas treeni on vispata kumilimppua vaikka asfaltilla muutaman minuutin jaksoissa. Ajoittain todella turhauttavaa.
-Kehonhallintaa vaikka juoksemassa metsässä ja "harhauttamalla" puita. Varo ettei ketään luule hulluks...:D

Todellakin.
-Tuollaisen tasapainolaudan saa ihan heittämällä tollasen peltikartion päälle jalkojen levyisen levyn jossa jalkojen paikoilla santapaperia lisätty pidon saamiseksi. Siihen sitten vaan keinumaan ja tekemään kaikennäköistä.
-Kiekonkäsittelylle aika raskas treeni on vispata kumilimppua vaikka asfaltilla muutaman minuutin jaksoissa. Ajoittain todella turhauttavaa.
-Kehonhallintaa vaikka juoksemassa metsässä ja "harhauttamalla" puita. Varo ettei ketään luule hulluks...:D

ja tossa tulee jotenkin semmonen rocky fiilis ja kivempi treenata:D

Joo itse vähän ihmettelin että kukaan ei puhunut vatsalihasten ja selkälihasten yksittäin treenaamisesta.

Jalat ovat tosin suuressa osassa luistelussa, mutta tottakai vatsalihaksiakin pitää treenata. Itse olen treenannut vähän aikaa ihan puntteja nostamalla ja selkä- ja vatsalihaksia tekemällä. Nyt oon lisänny siihen kuntopyörän eli minuutti 1 vaihteella ja 1.30 8 vaihteella. Tossa kun polkee ton ykkösen 80 prosenttii täysistä ja ton kasin 110 prosenttisesti nii kyl siinä ihan hyvin jalat kehittyy ja hiki tulee :D.

Tosin kyykkyjä en oo vie päässy tekee ku polvet o nii pirun kipeet. Tosin myös jääkiekko hyppyjä oon tehny 10 kilon lyijyliivin kaa ja pelannu kavereitten kaa tennistä.Kun kausi lähenee nii mun treenaus tulee olee huomattavasti kovempaa. Myös ruokavalio o muuttunu ja siinä o enemmä ruisleipää, meetvurstii, banaani jogurttii ja myslii. 3 päivää treenasin nii tuli 400-500 grammaa lihasta lisää että aika hyvin :rock:. Tosin en tiedä oliko se lihasta mutta uskoisin vahvasti näin. Karkki ja limut ovat jääneet vähemmälle ja mehua, maito, vettä kuluu entistä enemmän.

Joo ei se lihasmassan kasvatus ihan noin nopeata ole, että 3 päivässä tulisi puoli kiloa :D

Niin siis 3 kertaa päivässä punttia, 10 kilsa pyöräily ja 1,5 tuntii tennistä. Joka päivä nii kyl siinä vois tulla. En tainnu kertoo iha kaikkea. Oon kyl vähä höllänny ku meni vatta sekasin.. Mut tänää taas tullu 30 km pyöräilyy ja 1,5 tuntii tennistä :D. Pitäs tosa vielä vattoja ja kykkyi mennä tekee :D

Edit: 25 päivä ekat jäät <3<3<3<3<3

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos jätetään tästä yhtälöstä ulos luistelutekniikka, koska se pitäisi olla jonkinmoisessa kunnossa päästäkseen mahdollisimman nopeasti eteenpäin.

Olen hiukan eri linjoilla monen kanssa "jalkoihin voimaa", "kyykkyjä vaan ja homma toimii"... Nopeus ja sen reenaaminen riippuu myös siitä minkä ikäinen olet. Jos olet jo ohittanut esimurkku ja murkku iän, niin noista alamäkijuoksuista ja vastaavista liikenopeutta tavoittelevista harjoitteista ei kovin paljon hyötyä ole. Liikenopeus ja hermotus kehittyy ja siträ voidaan kehittää varhaisella iällä, eikä se käytännössä juurikaan kehity murrosiän jälkeen.

Muut komponentit nopeuteen on työvaiheen, eli potkun pituus ja siihen käytettävissä oleva voima -->näitä voi molempia kehittää.

Sitten siihen kyykkyjä vaan osioon, eli kroppa on siitä erikoinen kapistus, että jos kehon lihastasapaino ei ole kunnossa et myöskään pysty käyttämään jalkojen voimaa, elle muu kroppa pysty tukemaan sitä liikettä ja tuotettua voimaa. Esim. Jos jaloissa on huomattavasti enemmän voimaa verrattuna keskivartaloon ja ylävartaloon tuo käytetty voima vuotaa ulos keskivartalosta jos se antaa periksi. Aivot toimivat siten, että jos vaikka pystyt painamaan puhtaasti jalkalihaksella potkua 100kg:n voimalla ja ylävartalo/keskivartalo kykeneen kompnsoimaan ainoastaan 70kg:n voimalla tapahtuvaa liikettä niin ne aivot eivät anna jalan käyttää kuin sen 70kg:n voiman jalalla. Eli lihastasapaino tulee olla kunnossa.

Liikkuvuus taas vaikuttaa siihen, että pystytkö teknisesti suorittamaan sitä liikettä oikein ja kuinka pitkän työvaiheen pystyt tekemään. Jos sinulla on tiukat lonkan koukistajat, niin työvaihe jää kesken. Samoin jos pakarat on kovin tiukat, niin voiman tuotto potkun loppuvaiheessa on heikko.

Eli Kroppaa pitäisi harjoittaa tasapuolisesti. Voimaa ja voiman tuottoa. Samoin kuin liikkuvuutta. Samoin edelleen monelle junnuvalmentajalle oman pelaajataustan kautta iskostuneet pitkät lenkit pitäisi unohtaa, koska kroppa kehittyy siihen suuntaankuin sitä treenataan. Jääkiekossa proteiinit ja energiakanavat käytetään on lyhytkestoista, joten miksi kroppaa pitäisi optimoida maratonille?

Ja kaiken harjoittelun kehittävyyden pohjana on tietysti laadukas ravinto ja lepo.

Tässä pari esimerkkiä nopeus harjoitteista:
Warm Up (1 or 2 rounds):

A1 - Jumping Jacks x 30
A2 - Knee Hug To Reverse Lunge x 10/leg
A3 - Iron Cross x 8/side
A4 - Rollover Into V-Sit x 8

Workout:

A - Triple Split Squat Jump Into Isometric Hold - 8 x 2 reps [30 secs rest]

B - Vertical Jumps - 8 x 3 jumps [30 secs rest]

C - Lateral Hops - 8 x 3/side [30 secs rest]

D - Plank With Elbow To Knee Touches 3 x 30 secs [60 secs rest]

----
1. Push up sprints: 8 x 25yds with 75-90secs rest in between sprints
2. Double broad jump with explosive medicine ball throw from chest to 15yd sprint: 4 x 15yds with 75-90secs rest in between sprints
3. Depth box jumps 12 x 1 with 60-75secs rest in between jumps
4. Rotational medicine ball scoop toss from waist x 10 per side with 75secs rest. Throw it from both sides back-to-back, then rest for 75secs before starting your next two throws, complete 5x to equal 10 reps per side.

Paljon hyviä erilaisia harjoitteita jääkiekkoon löytyy itseasiassa täältä: https://www.youtube.com/results?search_query=hockeytraining.com

heh...

mä haluaisin myös kuulla miten perustellaan se, ettei liikenopeus ja hermotus (mitä lie silläkin tässä tarkoitetaan??) kehity enää murrosiän jälkeen? tämän takiahan maailma on täynnä alle teini-ikäisiä pikajuoksijoita, painonnostajia, yleisurheilun heittäjiä jne jne jne...

heh...

mä haluaisin myös kuulla miten perustellaan se, ettei liikenopeus ja hermotus (mitä lie silläkin tässä tarkoitetaan??) kehity enää murrosiän jälkeen? tämän takiahan maailma on täynnä alle teini-ikäisiä pikajuoksijoita, painonnostajia, yleisurheilun heittäjiä jne jne jne...

Heh #2! Hyvä pointti @jto

Ehkä tuolla tarkoitettiin herkkyyskausia? Muistelen lukeneeni saman tyyppistä jostain vanhasta kilpaurheiluvalmennuskirjasta. Ehkä se yksilön absoluuttinen geneettinen maksimi jää saavuttamatta jos herkkyyskautta ei hyödynnetä, mutta kyllähän ne ominaisuudet kehittyvät vaikka 80-vuotiaalla; tätähän J. Sundell on ansiokkaasti tutkinut ikäihmisillä. Harjoittelu kannattaa aina. :)

varmaan juu :)

toi hermostollisempi ylinopeustreeni alamäissä, vetokumeilla jne päinvastoin on hyödyllistä vasta kun ne perusnopeus- ja voimatasot on riittävän korkeet. eli myöhemmällä murrosiällä aikasintaan.

ne herkkyyskaudetkin on hieman urbaanilegendaa tutkimusten valossa. se ainakin on selkee juttu, ettei lapsuuden taso urheilussa millään tavoin ennusta tuleeko siitä tyypistä huippu-urheilijaa.

vanhusten voimaharjoittelu on ihan ehdoton juttu ja sitä pitäs jokasen pyrkii hyvällä tavalla mm. omien (iso)vanhempien ja muidenki kanssa edesauttamaan. ihan naurettavan nopeesti ja paljon saadaan aikaan sitä aitoo funktionaalista voimaa, ku tehdään vaikka vaan kotona tavallisia asioita "treenimielessä".

pikaisena esimerkkinä tuttu ikinuori 73v lady, jolla oli pitkään ollu lonkkavaivoja ja tykkäs enemmän istua ja kutoa, ku kävely ja hiihto sattui. fyssari ja lääkäri ei ollu saanu vaivaan apuja ja alko ottaan asiat päähän. soffalta sai ähisten tehtyä yhden ainoan kyykkynousun.

parissa päivässä(!!!) saatiin kivut jo vähentyyn ja viikossa melki käytännössä kokonaan häipymään. viikon jälkeen kyykkyjä tuli helposti 30! ♥️

vinkki=etit jostai helvetin pitkät rappuset ja juokset niit nii kaua kunnes oksettaa.....ja sit ku rupee tuntuu liia helpolt ni reppu selkää ja se täytee esim kivii....ja toi juoksu aina 110%!
^^tapparan reenejä ;)
Vanha posti mutta pakko kommentoida nostalgia fiiliksien takia.
Tuli kanssa Tapparassa ~13vuotta sitten juostua pyynikillä ylämäkee/rappusia 5/10kg punnus repussa. Käveltiin alas ja uusi lähtö. Lisätaukoo sai jos pulssi näytti yli 200 sykemittarissa eli käytännössä ei taukoja :D Voi pojat siellä palkitettiin välillä. Nykyään varmaan treenataa hieman "fiksummin".

Joskus vuosia sitten olen itse päässyt seuraamaan vierestä miten NHL:n ihan ykköstykit treenaavat punttisalilla kesäaikaan ja sitä oli mahdollisuus minulla seurata kuukausia useamman kerran viikossa kun samalla punttisalilla kävi useampikin kova pelimies jolla itse treenasin. En viitsi tarkemmin sanoa edes missäpäin maailmaa tämä sali oli ja mikä vuosi oli. Ammattilaisten treenatessa on en koskaan mitään heidän kanssaan puhunut salilla kun se on heidän työtään eivätkä varmaan ylimääräisiä häiriötekijöitä kaipaa, mutta treenien jälkeen sitä oli usein aikaa jutustella ihan muista asioista heidän kanssaan.

Se treeni mitä ne tekivät punttisalilla poikkeaa aika tavalla täydellisesti siitä mitä esimerkiksi kehonrakennuspuolella tai vaikka voimanostajat tekevät. Tämä siis ainakin kesäajan punttitreenin osalta. Usein ne painotkin millä tekivät sarjoja olivat suuruusluokkaa puolet tai alle maksimipainoista.

Jos jääkiekkoon suhtautuu vakavasti harrastuksena tai tähtää ammattilaiseksi, niin kannattaa se oppi jääkiekkoa palveleviin punttetreeneihin hakea kenties jostakin ihan muualta kuin tällaiselta palstalta. Vaikka aloittaa lukemalla muutaman aiheesta kertovan englannin kielisen kirjan ja yrittää saada tavalla tai toisella sitä tietotaitoa mitä liiga-joukkueiden ja A-junnujen fysiikkavalmentajilla on.

En toki millään tavalla halua väheksyä sitä osaamista mitä tällä palstalta löytyy kirjoittajien joukosta. On vain niin erilaista se punttitreeni jossain jääkiekon kaltaisissa urheilulajeissa kuin mitä tältä palstalta tyypillisesti löytyy osaamista. Väärällä punttitreenillä sitä saattaa vain pilata samalla niitä tärkeitä muita ominaisuuksia.

Kuuluukohan tämä tähän ketjuun vain tuonne "Doping / antidoping" osioon?

http://www.iltalehti.fi/nhl/201804172200881251_nh.shtml

"Patrik Laineen muskelikuuri puhuttaa: ”Kun poikaa katsoo, niin mahtuuko enää normaaliin vaatekaappiin”

Perjantai 20.4.2018 klo 09.15

Patrik Laineen vanha joukkuekaveri Tapparasta Jan-Mikael Järvinen vaikuttui maalipyssyn fyysisen harjoittelun tuloksista.

Tapparan monivuotinen luottopelaaja Jan-Mikael Järvinen on vaikuttunut vanhan joukkuekaverinsa Patrik Laineen muodonmuutoksesta.

- Kun "Pate" SM-liigassa pelasi pudotuspelit 2016, tiesin hänen potentiaalin ja kyvyt pelata jääkiekkoa. Se tuli positiivisena yllätyksenä, kuinka nopeasti hän oli valmis NHL:n fyysisyyteen, Järvinen sanoo.

Järvinen on tunnollinen harjoittelija, joka ymmärtää lajia kokonaisvaltaisesti. Hän tuntee sekä pelin että fyysisen harjoittelun peruskiekkoilijaa huomattavasti paremmin.

Laine on viime kesät harjoitellut Turussa fysiikkavalmentaja Hannu Rautalan oppilaana.

- Pate on pitkä jätkä ja nuori pelaaja, eikä hänellä ole kauhean montaa vuotta saliharjoittelua takana. Se, mitä hän teki parin kesän aikana Turussa, oli tosi huomattavaa. En tarkasti tiedä, mitä hän siellä teki, mutta nyt kun poikaa katsoo, niin mahtuuko hän enää normaaliin vaatekaappiin.

Järvinen seuraa vanhan joukkuekaverinsa edesottamuksia tiiviisti.

- Paten tulokset ja highlightit katon aina, jos siellä on maaleja tullut. Ja millaisia maaleja hän tekeekään - poika jaksaa yllättää. Moni muukin on varmaan ihmeissään, että mitä hän siellä aikaan saa. Uskomaton kaveri on kyseessä."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom