Nopeuspenkki

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shammer
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä raakapenkkiin nopeustreenistä saa kummasti räjähtävyyttä.
Mikäli en nyt niin kauhean ulapalla seilaile, niin eikös westsidella ainakin book of methodsissa suositeltu 50-60% painoja raakamaksimista ja 8-10x3? Itse ainakin olen huomannut, että jos tosta mennään ylöspäin niin ei enää järin kovaa se nosto räjähdä siellä lähdössä. Ja nuo hieman kevyemmät raudat antaa sitten siimaa iskeä vaikka hiukan ketjuja mukaan vaihteluksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Raakapenkkaaja voi kyllä käsittääkseni nousta sinne 80% ykköseen asti. Itse treenaan wsb-tyylisesti mutta päätin kokella jättää nopeuspenkin romukoppaan ja ottaa peruspenttiä tilalle. Toki nuo dynaamiset treenit on iso osa wsb:tä mutta kaikkea pitää kokeilla.
 
Raakapenkkaaja voi kyllä käsittääkseni nousta sinne 80% ykköseen asti. Itse treenaan wsb-tyylisesti mutta päätin kokella jättää nopeuspenkin romukoppaan ja ottaa peruspenttiä tilalle. Toki nuo dynaamiset treenit on iso osa wsb:tä mutta kaikkea pitää kokeilla.
Ottamatta sen enempää kantaa nopeuspenkin hyödyllisyyteen, niin itse jätin nuo prosentit melko alhaisiksi sen takia, että vaihtelen oteleveyttä joka setissä. Tulee nostettua aina yksi setti vuorotellen kolmella eri leveydellä: levein on pikkusormet merkeillä ja kapein etusormet karhennuksen alussa. Ei voi kovin räjähtävistä kolmosista ainakaan meikäläisen kohdalla puhua, jos kapealla penkataan 80% maksimista. :D
 
Joo täysin sama homma. Siks puhuinki vaa ykkösistä. :)
 
Kyllä käsittääkseni nimenomaan nopeusvoimaa treenataan yleisesti ottaen välillä 50-65% maksimipainoista. Räjähtävää voimaa voi treenata alueella 70-80%.
 
No siis mä heitin nuot prosentit tän ketjun alkupäässä olevien JTO:n tekstien pohjalta. Siellä mainittiin että jos tekee stopeilla niin sitten pienemmät prosentit, jos ei tee niin suuremmat ja että alta 60% ei olisi ihan kaikki lihassolut pelissä vielä. Itse siis ajattelin että joku 70% pintaan voisi olla hyvä kultainen keskitie kun en millään stopeilla ajatellut kummemmin tehdä.

kokeilen kuitenkin että miten vaikuttaa. Se lähtö mulla aina ollut paska. Jos tulee n. puoliväliin niin tulee takuulla ylöskin. Ikinä ei ole mulla nosto jäänyt puolivälin paikkeille. Se n. 10 cm rinnasta on se paskin kohta.
 
Prosentithan ovat vaan suuntaa antavia, pääasia on nimenkin mukaisesti nopeus. Nousee siihen asti, kunnes tangon nopeus laskee selvästi. Unohtamatta tekniikkaa, paketin pitää pysyä tiukkana koko ajan muuten hyöty menee hukkaan. Ootko Timba aatellu tehdä nopeuspenkkiä lankkujen kanssa? Lankun korkeus niin, että se on just ton tiukan paikan alapuolella.
 
Prosentithan ovat vaan suuntaa antavia, pääasia on nimenkin mukaisesti nopeus. Nousee siihen asti, kunnes tangon nopeus laskee selvästi. Unohtamatta tekniikkaa, paketin pitää pysyä tiukkana koko ajan muuten hyöty menee hukkaan. Ootko Timba aatellu tehdä nopeuspenkkiä lankkujen kanssa? Lankun korkeus niin, että se on just ton tiukan paikan alapuolella.

Mitä hyötyä tuosta lankusta tuossa on? En ole tehnyt kun en ole koko asiaa ajatellut? Olen nimenomaan ymmärtänyt että noita lankkuja käytetään jos ojentajat on se heikompi lenkki, vissiin ymmärtänyt jotain väärin?
 
esim.monster minit tangossa ja 30-40 prosenttia maksimista niin on hyvä.

Jotkut huiput treenaa jopa alle 30 prosentin raudoilla.
 
Mitä hyötyä tuosta lankusta tuossa on? En ole tehnyt kun en ole koko asiaa ajatellut? Olen nimenomaan ymmärtänyt että noita lankkuja käytetään jos ojentajat on se heikompi lenkki, vissiin ymmärtänyt jotain väärin?

Tanko lähtee silloin siitä vaikeimmasta kohtaa pysähtyneenä.
 
nopeusvoima on suomalainen valmennustermi ja jaetaan asykliseen räjähtävään voimaa ja sykliseen pikavoimaan. se näennäinen nopeus/räjähtävyys/bumtsibum ei merkkaa mitään vaan se teho. 70% on melkolailla yleisin parhaan tehon rauta hyvin monessa rautaliikkeessä, kun aletaan ihan laskemaan.

nostajan tarpeista riippuen tota skaalaa voi laajentaa tietenkin aikalailla. koska nostoteho on aina se amerikkalainen 101%, pitää sitä vaihtelua saada kuormilla ja määrillä. 50-85% raw-ykkösestä on suht kattava alue penkin nopeusvoimatreeneihin. kyse on kuitenkin melkolailla solurekrytaatiosta, joten liian pienet romut ei näennäisen suuresta nostovauhdista huolimatta riitä ollenkaan. liikkuuhan harjanvarsi taatusti nopeemmin kuin vaikka se 80%, mutta ei sitä kannata nopeusvoimatreeniin mukaan ottaa. otteena kannattaa käyttää pääasiassa kisa-/testiotetta.
 
Minun päähän ei mahdu et miten 85 prosentin raudoilla voidaan treenata nopeutta.

Mä olen nyt vähä paska tässä asiassa mitään "neuvomaan" mutta luulen että olen tämään ymmärtänyt oikein. Eli tarkoitus ei ole rynkyttää sitä tankoa ylös mahdollisimman nopeasti. Jos näin olisi, kannattaisi tehdä pelkällä tangolla, sehän lähtee kuin sormi perseestä kun sillä nykii menemään. Tarkotus on saada mahdollisimman räjähtävä suoritus. Eli että se 85% kuorma lähtee siitä rinnalta huomattavasti nopeammin kuin normaalisti tehdessäsi sarjaa vastaavalla kuormalla. Työnnät sen siis ylös niin nopeasti kuin tekniikkasi kestää nostaa. Ja enempi täällä on suositeltu 70-75% kuormaa kuin 85%
 
Mä olen nyt vähä paska tässä asiassa mitään "neuvomaan" mutta luulen että olen tämään ymmärtänyt oikein. Eli tarkoitus ei ole rynkyttää sitä tankoa ylös mahdollisimman nopeasti. Jos näin olisi, kannattaisi tehdä pelkällä tangolla, sehän lähtee kuin sormi perseestä kun sillä nykii menemään. Tarkotus on saada mahdollisimman räjähtävä suoritus. Eli että se 85% kuorma lähtee siitä rinnalta huomattavasti nopeammin kuin normaalisti tehdessäsi sarjaa vastaavalla kuormalla. Työnnät sen siis ylös niin nopeasti kuin tekniikkasi kestää nostaa. Ja enempi täällä on suositeltu 70-75% kuormaa kuin 85%

Niin ja toistoja tulee todella vähän per sarja (noilla raudoilla) jotta pystyykin täysillä nostamaan kaikki toistot. Ja ainahan pitää pyrkiä mahdollisimman kovaan räjähtävään voimantuottoon tavallisissakin sarjoissa, tangon puristamiset sun muut auttaa tähän.
 
Hieman suunnitellu et ottais nopeustreeniä kokeiluun, tekis tiettynä päivänä muissakin liikkeissä, onko kokemusta miten toimii esim mavessa?
 
Hieman suunnitellu et ottais nopeustreeniä kokeiluun, tekis tiettynä päivänä muissakin liikkeissä, onko kokemusta miten toimii esim mavessa?

mie oon tehnyt silleen joku ketjua tai minit kii tankoon jos en teen niin meet 8-10x1-3 vähintään 5-6sarjaa 3toistoa 120-140kiloon sit 4-3sarjaa ykkösillä ylöspäin nii kauan tanko liikku kovaa..180-210kiloon asti
 
Tein tän päivän treenissä nyt nopeuspenkki 8x3x90 kg:lla ja tuntui lähtevän räväkästi ainakin tuo paino. Tuskin ainakaan pienemmällä kannatta tehdä... Tuo on 70% tän hetkisestä kakkosmaksimista eli 130 kilosta.
 
itse en tekisi kolmosia @ 70% jos tarkoitus on tehdä nopeuspenkkiä. tekisin 1-2 toistoa sarjaa kohden noilla raudoilla. jos tota wsb 8x3 juttuu haluaa tehdä pysyisin alle 60% maksimista.
 
ois hyvä, jos pystyis ottaan maksiminostoa(kin) videolle ja sitten 1-2 kk:n nopeustreenipainotuksen jälkeen kuvaamaan uudelleen ja testaamaan sitä todellista nopeutta. lähes kaikissa kameroissa saa nykyään tarkan aikajanan mukaan, joten mittaaminen on suht helppoa, eikä tulos perustu mutuun.

samalla systeemillä voi mittailla sit eri rautamäärillä nostettavaa tehoa ihan fysiikan peruskaavalla, kun aika, matka ja kilot on selvillä. vähän välppäämistä ehkä, mutta antaa ainakin todellista tietoa.

joka tapauksessa suhteellisen tehon ollessa aina se maksimi, nopeustreenien eteenpäinviemiseksi sitä ärsykevaihtelua tulis saada muilla keinoin. esim:
- sarjamäärät
- painot
- treenifrekvenssi
- kontrastitreenit
- nostotapa; dynaamisuus/ylidynaamisuus/staattis-dynaamisuus
 
Täytyy katella muutenkin jos osus sopiva uhri ottamaan videonpätkän penkkitreeneistä. Voisi sitten täällä jossakin ketjussa porukka vittuilla tekniikasta urakalla. ;) Aikajanoista kamerassa en tiedä hevon herttasta, mutta ihan kelpo kuvaa saa luurilla ja se on hetkessä upatta Youtubeen.
 
Back
Ylös Bottom