Nokian Windows Phone puhelimet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TML
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös se nyt ole selvä että Nokia "suomalaisena" firmana kiinnostaa enemmän kuin muut ja niinpä niitä juttuja kannattaa vääntää. Sekin on selvää että nykyinen media on paskaa 90% kaikilta osin joten tottakai jututkin tehdään sensaatiohakuisiksi kaikki epäolennainen törky kaivaen. Mutta hei, samoinhan kohdellaan Matti Nykästä ja kesän helteitä/sateita :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo ei vaan ole missään vaiheessa vaikuttanut olevan selvää Nokiassa ja hyvin on riittänyt noita "kukaan ei osannut ennustaa" juttuja ihan vielä tämän vuoden puolelle. Markkinoinnin jne. suhteen ei tosin vielä tällä viikolla ole kustu isommin...
Virheiden myöntäminen on hankalaa ja vielä hankalampaa julkisesti.
Parempi esimerkki olisi joku firma joka olisi tehnyt sieltä haudan reunalta comebackin ja vieläpä siten että yhteisön tuki olisi vaikuttanut siihen jotenkin.
Miksi?
Sehän nyt on täysin selvää ettei pienen suomalaisen lehdistöjoukon ja kansalaisen vikinät hirveän pitkälle maailmassa kuulu. Olenpahan nyt vaan ihmetellyt mistä tämä kumpuaa kun pitää erityisesti Nokiasta yrittää kaivaa negatiivista.

Laadukasta teknologiabusinessuutisointia ei suomessa oikeastaan ole ja lehdistö keskittyy julkaisemaan kaikenmailman clueless analystisetien arvioita; Tekniikan Maailma toisinaan tekee ihan laadukkaita testejä esim. luureista. Minusta Nokiaa ei ole kohdeltu merkittävästi sen huonommin kuin muitakaan; Applen antennagatet, Androidin potentiaaliset frakmentoitumisongelmat jne. on saaneet ansaitsemansa palstatilan myös suomessa. Nokia on globaalien matkapuhelinmarkkinoiden suurin putoaja viime vuosilta ja suomalainen yritys. Olisi aika outoa jos suomalaisessa lehdistössä ei olisi ollut paljon uutisia jotka kertovat negatiivisia asioita Nokiasta. 2000-luvun alkupuolella raikasta ilmaa saksasta ostanut ja muutenkin rokannut Teliasonera sai aikamoista ryöpytystä aikoinaan lehdistössä...

Löytyisikö jotain esimerkkejä missä Nokiaa on törkeästi paneteltu ja tieto on osoittautunut vääräksi?
Ainoahan uutisointi teknologia-alalla täällä on väärin ymmärretyt ja käännetyt jutut ulkomailta. Ei negatiivisia asioita tarvitse yrittää kaunistella mutta siinä on eroja miten ne voidaan ilmaista. Ehkä nuo uutisoinnit ovat vain kautta linjan niin huonolaatuisia, että niistä jää yltiökriittinen mielikuva.

-- Edit --
Tässä nyt nopealla vilkaisulla yksi hyvä esimerkki täysin paskasta jutusta:
http://www.talouselama.fi/nokialandia/olipa+pettymys++nokia+menetti+otteen+kymmenessa+minuutissa/a2142436

Miksi?
Sehän nyt on täysin selvää ettei pienen suomalaisen lehdistöjoukon ja kansalaisen vikinät hirveän pitkälle maailmassa kuulu. Olenpahan nyt vaan ihmetellyt mistä tämä kumpuaa kun pitää erityisesti Nokiasta yrittää kaivaa negatiivista.
Ei ole hirveästi tarvinnut kaivella viime vuosina. Jos media on uutisoinut miten Nokialla menee on tarina ollut aika negatiivista.

Ainoahan uutisointi teknologia-alalla täällä on väärin ymmärretyt ja käännetyt jutut ulkomailta. Ei negatiivisia asioita tarvitse yrittää kaunistella mutta siinä on eroja miten ne voidaan ilmaista. Ehkä nuo uutisoinnit ovat vain kautta linjan niin huonolaatuisia, että niistä jää yltiökriittinen mielikuva.
Huonolaatuinen artikkeli höystettynä ikävillä uutisilla voi varmaan jättää tälläisen fiiliksen.

Tässä nyt nopealla vilkaisulla yksi hyvä esimerkki täysin paskasta jutusta:
http://www.talouselama.fi/nokialandia/olipa+pettymys++nokia+menetti+otteen+kymmenessa+minuutissa/a2142436
Nokia hypetti tuovansa jotain äärimmäisen mullistavaa ja lopputulos oli kankea ja byrokraatin oloisten kaverien pitämä pressari jossa julkistettiin tuotteita jotka ovat ensi kertaa vuosiin samalla tasolla kuin kilpailijansa. Pörssikurssi reagoi tähän laskemalla.

Linkittämäsi artikkeli kertoo tämän hiukan kärjistetyssä muodossa.

Nokia hypetti tuovansa jotain äärimmäisen mullistavaa ja lopputulos oli kankea ja byrokraatin oloisten kaverien pitämä pressari jossa julkistettiin tuotteita jotka ovat ensi kertaa vuosiin samalla tasolla kuin kilpailijansa. Pörssikurssi reagoi tähän laskemalla.

Linkittämäsi artikkeli kertoo tämän hiukan kärjistetyssä muodossa.

Pörssikurssi reagoi virheellisesti kerrottuihin Lumian myyntilukuihin ja toipui heti seuraavana päivänä kun Nokia oikaisi myyntilukujen kanssa sattuneen virheen.

Pörssikurssi reagoi virheellisesti kerrottuihin Lumian myyntilukuihin ja toipui heti seuraavana päivänä kun Nokia oikaisi myyntilukujen kanssa sattuneen virheen.
Ainakin osittain, kyllä. Osansa teki pressari, joka ei toimittanut ihan niin paljon kuin luvattiin vaikka ainakin ensisilmäyksellä hyviä tuotteita julkistettin. Ja kukahan taas meni kertomaan epäselvästi lehdistölle niitä Lumian myyntilukuja? Kuten totesin ylempänä tää on ollut Nokialle hyvä viikko kun ei ole vielä kustu mitään markkinoinnssa tai kommunikoinnissa.

Ainakin osittain, kyllä. Osansa teki pressari, joka ei toimittanut ihan niin paljon kuin luvattiin vaikka ainakin ensisilmäyksellä hyviä tuotteita julkistettin. Ja kukahan taas meni kertomaan epäselvästi lehdistölle niitä Lumian myyntilukuja? Kuten totesin ylempänä tää on ollut Nokialle hyvä viikko kun ei ole vielä kustu mitään markkinoinnssa tai kommunikoinnissa.

No tuosta olen samaa mieltä, mutta tuotteiden laatu ei se syy ollut kuten nuo paskajulkaisut ovat antaneet ymmärtää. Nokialla on huono markkinointikoneisto, lavalta puuttui täysin valovoimainen ja karismaattinen puhuja.

Tuota noin...koitin ostella paria peliä L800:een ja voi v*u kun menee hermot. Koitin ensin ostella suoraan koeversion (valmiina luurissa) kautta koko peliä ja näyttöön tulee vain ilmoitus, että tilille ei ole rekisteröity luottokorttia. Oon noita kuitenkin syötellyt sinne ihan urakalla. No, menin sitten luurilla suoraan windowsphone.comiin ja siellä mene kaikki hyvin kunnes: Ei rekisteröityä laitetta - tarvitset windows phone-puhelimen ja linkitetyn Microsoft-tilin, ennen kuin voit hankkia sovelluksia kaupasta

Unohdanko pelit vai onko toivoa vielä jäljellä?

Sanokaa nyt mulle miksei täällä ja joka paikassa jauheta uusien noksujen langattomasta lataamisesta. Se on mun mielestä todella se seuraava MULLISTAVA askel mobiiliteknologiassa. Miks vitussa Nokia ei rummuta tuota hulluna. Langaton lataaminen antaa aivan mielettömät mahdollisuudet lataamisen automatisoimiselle niin että joskus tulevaisuudessa käyttäjä tuskin edes huomaa kun puhelinta ladataan.

Kyseessä on mun mielestä juuri teknologia jota kukaan ei tiedä tarvitsevanse ennen kuin saa käyttöön. Muillakin on varmasti tilanne että talouden kaikki kännykät makaa suurimmaksi osaksi samalla eteisen pöydällä. Siinä joku pöydänpäällinen joka lataa puhelimet niin jees. Samaa ideaa voi laajentaa autoihin, ravintoloihin, you name it !

Vituttaa kun tuntuu että kukaan muu ei ole tästä oikeasti innoissaan kuin minä. Tähän verrattuna kaikenmaailman pikselit, megahertsit ja NCF on toissijaisia juttuja imo :D

Vituttaa kun tuntuu että kukaan muu ei ole tästä oikeasti innoissaan kuin minä. Tähän verrattuna kaikenmaailman pikselit, megahertsit ja NCF on toissijaisia juttuja imo :D

Todellakin NFC:n fani, innolla ootan mita kaikkea siihen saa liitettya latauksen ja appsien kontrolloinnin lisaksi.

Tuota noin...koitin ostella paria peliä L800:een ja voi v*u kun menee hermot. Koitin ensin ostella suoraan koeversion (valmiina luurissa) kautta koko peliä ja näyttöön tulee vain ilmoitus, että tilille ei ole rekisteröity luottokorttia. Oon noita kuitenkin syötellyt sinne ihan urakalla. No, menin sitten luurilla suoraan windowsphone.comiin ja siellä mene kaikki hyvin kunnes: Ei rekisteröityä laitetta - tarvitset windows phone-puhelimen ja linkitetyn Microsoft-tilin, ennen kuin voit hankkia sovelluksia kaupasta

Unohdanko pelit vai onko toivoa vielä jäljellä?

Mene tuonne nyt ensiksi:
https://billing.microsoft.com/home.aspx
Katso sieltä, että onko kortti liitettynä live tunnukseen.

Sanokaa nyt mulle miksei täällä ja joka paikassa jauheta uusien noksujen langattomasta lataamisesta. Se on mun mielestä todella se seuraava MULLISTAVA askel mobiiliteknologiassa. Miks vitussa Nokia ei rummuta tuota hulluna. Langaton lataaminen antaa aivan mielettömät mahdollisuudet lataamisen automatisoimiselle niin että joskus tulevaisuudessa käyttäjä tuskin edes huomaa kun puhelinta ladataan.

Kyseessä on mun mielestä juuri teknologia jota kukaan ei tiedä tarvitsevanse ennen kuin saa käyttöön. Muillakin on varmasti tilanne että talouden kaikki kännykät makaa suurimmaksi osaksi samalla eteisen pöydällä. Siinä joku pöydänpäällinen joka lataa puhelimet niin jees. Samaa ideaa voi laajentaa autoihin, ravintoloihin, you name it !

Sitten kun se lataus toimii kun astun kotiovesta sisään vaikka pitäisin puhelimen taskussa mä innostun siitä, jos nyt on valittavana että pistänkö sen johdonpäähän keittiössä vai tarran päälle keittiössä en näe siinä kauheasti eroa. Onhan se hienoa että sitä kehitetään mutta tällä hetkellä se on ihan lastenkengissään vielä toi homma. Ja nyt siis selvennykseksi, mun puhelimessa tuo ominaisuus myös on, en vain ole kauhean innoissani siitä.

Jos unohdetaan katkerat applemiehet vähäksi aikaa ja puhutaan taas vain M$ puhelimista: miksi prkl niissä (tai ainakaan Lumia 800:ssa) ei ole datasiirtoa bluetoothilla?! Halusin synkata valokuvat läppärille, mutta prkl se onnistuukin vain USB kaapelilla. Ilmeisesti Windows tukee vain bluetoot audiota? Onko kukaan saanut häkättyä tätä toimimaan?

Toinen kysymys: onko mitään kikkakolmosta saada kaikki datat synkattua läppärin ja kännykän välillä samalla tavalla kuin PC Suitessa aikaisemmin? Nyt Zune hoitaa kuvia ja kaikki muu menee jonkin jeesuksen pilvipalvelun kautta. Meillä on firman kännyissä rajoitetut datayhteydet, joten sitä ei viitsisi turhaan käyttää...

Toivottavasti Microsoft päivittää äkkiä nämä ihan selkeät puutteet. On vähän hassua kun Windows Phone ei natiivisti ota yhteyksiä läppärin Windowssiin ja synkkaile kaikkea relevanttia dataa. Tämä kun olisi ylivoimainen valttikortti Nokian kännyköillekin.

Sitte tuo langaton lataus on siisti juttu, kun entistä useammassa pöydässä on tuollainen sisäänrakennettuna.
Ite oon innoissani NFC:stä ja Bluetooth 4.0:sta, jotka mahdollistaa siistejä juttuja.

Mene tuonne nyt ensiksi:
https://billing.microsoft.com/home.aspx
Katso sieltä, että onko kortti liitettynä live tunnukseen.
Näyttäisi olevan kaikki kunnossa. Nyt kun meen tuonne windowsphone.comiin niin tulee "You need to sign in with a Microsoft account on your phone before you can get apps from Windows Phone Store." Mitäs tuo nyt meinaa, pitäisikö ostot tehdä tilin kautta? Eipä sieltä näytä mihinkään osto-optioon pääsevän (vaikka siis olen kirjautunut). Voiko tää nyt olla näin sa*tanan vaikeaa :)

Nokian rummut ovat ehkä vaisuja siksi, koska kyseessä ei ole oikein missään suhteessa Nokian oma juttu.

Omat puhelimeni ovat maanneet eteisen pyödällä viimeksi aikana ennen kännyköitä. Puhelimet ovat taskussa, käsissä tai hyvissä herätysasemissa yöpyödällä. Jos virta on vähissä, niin puhelin ja mies latautavat samaan aikaan makkarissa.

Kun oikein ajattelen, että missä edes voisin tai haluaisin ladata puhelinta pitämällä pyödällä, niin yöpäydän lisäksi voisi ainoa mahdollinen olla punttisalin pukukoppi. Sinnekin se voisi kyllä unohtua helpolla. Töissä puhelin pitää olla mukana ja kylillä monien puhelimet on varastettu taskustakin.

Uusi iPhone osoittaa, että vaikka suorituskykyä lisätään ja puhelinta ohennetaan, niin toiminta-aikaa voidaan samalla kasvattaa. Akku ei liene enää edes merkittävä lisä tuon luurin mitoissa, kun se on melkein pelkkää näyttöä. Paljon tuota ohemmaksi puhelinta tuskin kannattaa edes tehdä.

Näyttäisi olevan kaikki kunnossa. Nyt kun meen tuonne windowsphone.comiin niin tulee "You need to sign in with a Microsoft account on your phone before you can get apps from Windows Phone Store." Mitäs tuo nyt meinaa, pitäisikö ostot tehdä tilin kautta? Eipä sieltä näytä mihinkään osto-optioon pääsevän (vaikka siis olen kirjautunut). Voiko tää nyt olla näin sa*tanan vaikeaa :)

Onhan sulla asetukset -> sähköposti + tilit -> windows live -kohdassa sama tili mihin kortti liitetty?

miksi prkl niissä (tai ainakaan Lumia 800:ssa) ei ole datasiirtoa bluetoothilla?!
Se on nähty sen sortin use caseksi että ei maksa aikaa, vaivaa ja tupakkia koodailla moista. Priorisointia, vähän niinku iPhonen multimediaviestit ja mitä näitä esimerkkejä nyt on.

Jos kaikki on kunnossa, niin pitäisi toimia ihan niin, että marketplacelta valitsee halutun tuotteen ja ostaa pois. Eli se siinä vaiheessa antaa sen luottokortin maksuvaihtoehdoksi.
Jos tuo ei onnistu, niin sitten jokin ei ole kunnossa... Olethan siinä puhelimessa käyttänyt sitä MS Live ID:tä, johon luottokortti on liitetty, eli siis se ID on aktiivisena puhelimessa?

En nyt menisi uuden jeesusluurin akkukestoa kehumaan ennen kuin siitä on käytännön kokemuksia. Totta on kyllä se, että jokaisen älypuhelimen akkukesto on itkettävän huonolla tasolla. Viikon saisi kestää. Kolme, neljä päivää vähintään.

En nyt menisi uuden jeesusluurin akkukestoa kehumaan ennen kuin siitä on käytännön kokemuksia.
Jotenkin sellanen kutina että sitä voi kehua aika huoletta. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom