Tietääkseni nuo ripulipöpöt voi tarttua jo ihan siitä, kun kosket vaikka ovenkahvaa, mihin on sinua ennen koskenut tuommoinen "tautinen" ihminen. Oma pieni käsidesipullo mukaan ja sitä käyttää ahkerasti ja varoo laittamasta sormia suuhun/desinfioi kädet aina ennen ruokailua, niin eiköhän tolla jo aika hyvin "kotikonstein" pääse eteenpäin.
Tarttuminen on todella helppoa näissä pahimmissa kalikiviruksissa kuten esim norovirus. Itse olen ollut elämäni aikana kaksi kertaa vatsataudissa, ensin 6-vuotiaana lapsena ja toisen kerran 18 vuotta myöhemmin 24-vuoden tuntumissa.
Tauti tarttui vaikka tartuttaja ei ollut 3vrk aikana 5-10m lähempänä minua, mutta olimme samassa asunnossa. Tartuntavaaran takia käytimme eri kylpyhuoneita, emme syöneet/laittaneet ruokaa yhdessä. Desinfioin kaikki ovenkahvat ja pyyhin pöytäpintoja pirtulla, käytin käsidesiä ja hansikkaita enkä koskaan laittanut puhdistamattomia käsiä lähellekään suutani. Nukuimme myös pari vuorokautta eri huoneissa. Ei riittänyt. Silloin oli tosi paha epidemia ja uutisissakin ja teksti-tv:ssä siitä kirjoiteltiin, levisi ympäri Suomea kuin kulovalkea.
Tässä hieman siitä kuinka v-mäinen virus on kyseessä:
Norovirus voi säilyä infektoimiskykyisenä huoneenlämmössä esimerkiksi oksennuksen tahraamassa matossa jopa 12 vuorokautta.
Norovirusinfektio tarttuu herkästi henkilöstä toiseen. Tärkeimmät tartuntareitit ovat uloste-käsi-suu -kosketustartunta ja aerosolitartunta oksennuksesta hengitysilmaan tai limakalvoille. Tartuntoja on kuvattu tapahtuneen saastuneiden kosketuspintojen, kuten pöytätasojen ja ovenkahvojen tai saastuneiden elintarvikkeiden sekä talousveden välityksellä.
Viruksen eritys voi jatkua jopa viikon oireiden loppumisen jälkeen.
Norovirusinfektio voi tarttua myös kontaminoituneen vesijohtoveden tai ruoka-aineen välityksellä.
Norovirusepidemialle tunnusomaista on, että lyhyen inkubaatioajan jälkeen alkavaan lyhytkestoiseen vatsatautiin sairastuu jopa yli puolet altistuneista. Osa tartunnan saaneista ei saa lainkaan oireita.
Tartuntoja voidaan vähentää merkitsevästi seuraavilla toimenpiteillä:
- hyvä käsihygienia (käsien pesu vedellä ja saippualla)
- kohortointi (sairastuneiden ja altistuneiden eristäminen terveistä)
- sairastuneen henkilökunnan jäsenten pitäminen poissa työstä 2 vuorokautta oireiden loppumisen jälkeen
- kosketuspintojen desinfektio
Lyhyesti sanottuna:
Jos itse olisin Faidra [varsinkin kun tietää vastustuskyvyn olevan muutenkin alhainen], en mistään hinnasta menisi minnekään Nokialaiseen ostoskeskukseen keskelle virusta kantavia ihmisiä...