Nokian kaupungin vesiongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja m.s.s.
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisko joku selittää, minkä takia nokialaisten paska- ja käyttövesiputkien välille on ylipäätään pitänyt laittaa joku hana? Näin maallikkona voisi kuvitella, ettei noiden kahden maailman välillä tarvittaisi minkäänlaisia yhdyskäytäviä.

Puhtaan veden verkosto ja teknisen veden verkosto on yhteydessä toisiinsa sen takia, että teknisen veden verkkoa olisi mahdollista huuhdella puhtaalla vedellä.

Ja tekninen vesi ei siis ole sitä paskavettä, mitä viemäreistä tulee laitokselle, vaan puhdistettua jätevettä.

Juuri näin, täällä on helppo huudella kuinka minäkin olin viime kesänä kaksi viikkoa mökillä jossa ei ole juoksevaa vettä, kaivovesi on juomakelvotonta jne.

No jos essin kanssa tarkoitatte nyt näillä mökkiviittauksillanne sitä mun postausta, niin puhuin siinä kyllä rajatusti aiheesta. Eli ihmiset, joilla ei oo ripuloivia penskoja, eikä mitään muutakaan ongelmaa, paitsi se periaatteellinen ongelma, niin miten niin ei selviä viikkoa ilman hanavettä?

Suurin ongelma lienee se, että tavallisilla ihmisillä (jotka ei esim käy omilla vedettömillä mökeillä) ei ole riittävästi oikeanlaisia säilytysastioita, jotka helpottavat tällaisessa tilanteessa veden hakua ja käyttöä merkittävästi. En tiedä paljonko noita kanistereita (joiden pitäisi olla ihan tietynlaisia jotta niitä olisi helppo käyttää, lue: kuten hanavettä) tarjotaan nyt käyttöön pelastustoimenpiteiden pohjalta. Sen lisäksi noiden astioiden kuljettaminen on jossain määrin hankalaa, ellei niitä tosiaan saa kotiovelle.

Tiedän kyllä, miten heikkoon kuntoon vatsatauti vie, olen sairastanut sitä ihan riittävästi. Lapset tuo sen aina jostain tänne kotiin asti joka vuosi, parhaina vuosina useammin. Tiedän siis hyvin myös sen, miten kivaa sitä paskaa ja oksennusta on siivota, varsinkin, jos on vielä itsekin ääriheikossa kunnossa. Ja oon ollu ripuloivan lapsen kanssa myös paikoissa, joissa vettä ei saa hanasta. Paskaahan se on, mutta kyllä siitä selviää, kun on pakko. Se mua ehkä eniten ärsyttääkin, että mutkutetaan kaikesta silloin kun on aika toimia. Ensin tehdään mitä pystytään, ihan millä keinoin ja millä voimin tahansa, ja sit vasta ku hommat alkaa sujumaan ja ehtii vähän pysähtyä miettimään, niin sit alkaa vasta jälkihoito ja asioiden kelaaminen.

Mut niitä keinoja pyydettiin. Rauhoittukaa, ja tehkää kaikki minkä voitte, miten vaan ikinä pystytte. Paskaset vaatteet/muut tekstiilit yhteen nippuun, johon kosketaan jälkikäteen vaan kumihanskojen kera. Vaikka ulos heittäisitte, ettei haise sisällä. Pyytäkää tutuilta apua veden ja sopivien ruoka-ainesten hankkimisessa, jos ette itse kykene poistumaan talosta. Syöttäkää itsellenne ja lapsillenne sipsejä (tää on lääkärin ohje, joka saatiin taysissa, kun esikoiseni kuivui yhden mahataudin yhteydessä vähän pahasti) ja maitohappobakteerituotteita, osmosalia kanssa, ettei mee huonompaan kuntoon. Mahataudit yleensä kestää vaan lyhyen aikaa, ja siksi kannattaa uskoa huomiseen, vaikka tämä päivä olis miten paskaa tahansa.

Tartuntatautivaara on tietysti ilmeinen, koska kaikki on voinu sairastua hiukan eri tautiin ja sitten kokoontuessa vaikkapa kauppaan, tartuttavat ne toisiinsa. Mut sen pelon kanssa on nyt vaan elettävä päivä kerrallaan, ei sille mitään muuta voi kuin hyväksyä, että paska homma kaikenkaikkiaan. Jos tän tilanteen aiheuttamaa ärsytystä helpottaa se, että sadattelee mielessään/ääneen/pakkiksella, niin tehkää niin.

Mut ei kannata heittää hanskoja tiskiin siks, että tilanne on hankala, vaan sillon nimenomaan on aika tehdä se minkä pystyy.

Nimimerkillä "useasti äärirajoilla käynyt"

Voisko joku selittää, minkä takia nokialaisten paska- ja käyttövesiputkien välille on ylipäätään pitänyt laittaa joku hana? Näin maallikkona voisi kuvitella, ettei noiden kahden maailman välillä tarvittaisi minkäänlaisia yhdyskäytäviä.

Joo. Kiinnostaisi kyllä. Aamulehdessä tuossa muutama päivä sitten tosiaan myös kerrottiin, että tällainen yhdysputki on laiton - ja että niitä epäillään löytyvän nyt myös muiden kaupunkien vesijohtoverkostoista.

Perun puheeni siitä, että kannattaa katsoa niitä Aamulehden keskustelupalstan viestejä. Alkaa sielläkin karata mopo käsistä.

Meille tuotiin juuri ovelle 9 litraa puhdasta vettä, aluksi jaeltu käsien desinfiointiaine on loppunut kuulemma jo aikaa sitten.

Venla sanoi:
Joo. Kiinnostaisi kyllä. Aamulehdessä tuossa muutama päivä sitten tosiaan myös kerrottiin, että tällainen yhdysputki on laiton - ja että niitä epäillään löytyvän nyt myös muiden kaupunkien vesijohtoverkostoista.

Perun puheeni siitä, että kannattaa katsoa niitä Aamulehden keskustelupalstan viestejä. Alkaa sielläkin karata mopo käsistä.

Meille tuotiin juuri ovelle 9 litraa puhdasta vettä, aluksi jaeltu käsien desinfiointiaine on loppunut kuulemma jo aikaa sitten.
.

Puhtaan veden verkosto ja teknisen veden verkosto on yhteydessä toisiinsa sen takia, että teknisen veden verkkoa olisi mahdollista huuhdella puhtaalla vedellä.

Ja tekninen vesi ei siis ole sitä paskavettä, mitä viemäreistä tulee laitokselle, vaan puhdistettua jätevettä.

Olis myös kiva tietää, että kuinka monessa kunnassa tällaiset systeemit tämän johdosta poistetaan kaikessa hiljaisuudessa niin, ettei koskaan suuri yleisö saa tietää mitä katastrofin alkuja on tullu kylvettyy maa täyteen.

9 litraa?? Miten pitkäksi aikaa sen muka pitäisi riittää?? Mun mielestä kyllä ihan "haista ripuli"-määrä.

Anix sulla on ihan fiksuja juttuja, mutta et ehkä ymmärrä tapahtuman laajuutta ja taudin voimakkuutta. Esimerkiksi osmosal loppui apteekeista aikoja sitten, kuten myös kauppojen kertakäyttöastiat ja ämpärit jne. Muutaman sadan ihmisen epidemia on ihan mitätön tähän verrattuna, kun koko 30.000 ihmisen kaupunki sairastaa tai ainakin varautuu sairauteen ja on ilman vettä.

Tuo Aamulehden foorumi on muuten jo aivan syvältä!!

Olis myös kiva tietää, että kuinka monessa kunnassa tällaiset systeemit tämän johdosta poistetaan kaikessa hiljaisuudessa niin, ettei koskaan suuri yleisö saa tietää mitä katastrofin alkuja on tullu kylvettyy maa täyteen.

9 litraa?? Miten pitkäksi aikaa sen muka pitäisi riittää?? Mun mielestä kyllä ihan "haista ripuli"-määrä.

Pääasia kai on, että varmistetaan, ettei näin käy toistamiseen. Tapahtui se hiljaisuudessa tai ei...

Anix sulla on ihan fiksuja juttuja, mutta et ehkä ymmärrä tapahtuman laajuutta ja taudin voimakkuutta. Esimerkiksi osmosal loppui apteekeista aikoja sitten, kuten myös kauppojen kertakäyttöastiat ja ämpärit jne. Muutaman sadan ihmisen epidemia on ihan mitätön tähän verrattuna, kun koko 30.000 ihmisen kaupunki sairastaa tai ainakin varautuu sairauteen ja on ilman vettä.

Sitten Tampereelle tai muille paikkakunnille ja niiltä kavereilta apua! Voisin ite tuoda omat astiani heti vaikka kaikki, mutta kun odottelen vielä omaa tautivuoroani (tyttö oli justiinsa vatsataudissa pari päivää sitten, ja perhe jolta sen sai, sairastui kokonaisuudessaan). Kyllä mä sen tiedän, että kaupasta loppuu tarvikkeet, eihän niillä oo nykyään ees kunnon varastoja. Ite tarkoitin tuolla kyllä enemmän sitä omaa arsenaalia ja se on ikävää ettei sitä ole. En silti väitä, että vastaavan tapahtuman pelossa tarvisi nyt hankkia se koko satsi ihan vaan sitä varten, että jos kahdenkymmenen vuoden päästä tapahtuu samat jutut. Ei sitä varmuusvarastointitilaakaan kellään enää nykyään ole.

Jos ei oo osmosalia, niin niitä sipsejä edes, että suolatasapaino korjaantuu, pelkkä vesi nimittäin lantraa liikaa, jos ei suolaa saa samalla. Ja siitä voi seurata vielä pahempaa oksentelua.

Ite toivon vaan että tilanne rauhottuis ja toisaalta pelkään että nyt vasta taudit alkavat levitä, itämis aika kun voi olla kuulemma 7 päivääkin, joissakin taudeissa jopa enemmän. Ei yhtään huvittais olla taas esim. kipeänä viikon päästä, kun nyt olo alkaa olla jo suht hyvä, pientä lämpöö enään. Kuulin tossa just että miehen veli oli sairastanut eilen ja se on meillä käymässä melki joka päivä. Jos se ei ole sairastanut samaan bakteeriin kuin siihen mikä on meillä, on hyvä mahku tulla uudestaan sairaiksi. Plus sitten se, että ollaan käytetty ohjeiden mukaan keitettyä vettä ja nyt onkin kerrottu ettei se välttämättä tapa viruksia, eli taas jännätään viikko tulee oireita.
Käytin just kotiin kannettua vettä hiusten pesuun, ah mitä luxusta, hiukset on ihan eri tuntuset kuin suihkusta tulevalla vedellä pestynä. Ne tuntuu nyt ihan oikeasti puhtaalta eikä ole sellaset likasen tuntuset jo valmiiksi.

Ei kai tuo olekaan kuin jonkinlainen hätävara erityisesti niitä ajatellen, jotka eivät juuri nyt pääse vettä noutamaan. Kyllä toi päiväksi, jopa pariksi riittää - kahden hengen taloudessa. Mutta viiden hengen perheessä varmaan yhdeksi illaksi. Jos sitäkään.

Kävin osittain suihkussa ja huuhdoin lopuksi itseni puhtaalla vedellä. Kun avasin suihkun, sieltä tuli ihan pieni hetki ruskeaa vettä. Kirkastui nopeasti. Huomenna Tampereelle suihkuun. :haart:

Oon vähän epäluuloinen sen suhteen, oliko tuo talousveteen sekoittunut vesi sitä teknistä jätevettä vai ihan sitä likavettä. Voiko teknisessä jätevedessä olla noin paljon taudinaiheuttajia?

Täällä on selitys tapahtumien kulusta: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/57626.shtml

Varmaan ihan aiheellista tuokin. Olisiko mielestäsi kuitenkin syytä vähän miettiä miten tuon huuhtelumahdollisuuden toteuttaa?

Loppui usko puhdistamoihin jos tuollaista salmonellavettä päästetään vesistöön! :wtf:

Hienoa tuollainen termeillä kikkailu. Pitko asian jotenkin hauskasti ilmaisi. Jos sanottaisiin että vesijohtoon pääsi paskavettä, sitä tuskin kukaan joisi. Mutta kun kerrotaan että se on "teknistä vettä", niin Nokialaiset juo sitä aivan hurmoksessa.

Ojasta allikkoon sitten...:D Nyt ei maha toimi enää ollenkaan, kun olen tykittänyt itseni niin täyteen Imodiumia ja maitohappobakteereita... No, ainakin ripulointi on hellittänyt.

On aika huvitavaa tosiaan, jos vahinkoa jotenkin vähätellään sillä, että kyseessä on "vain" tekninen vesi. Samat pöpöt siinä kai on, mutta kiintoaine vaan poistettu? Korjatkaa jos olen väärässä.

Oon vähän epäluuloinen sen suhteen, oliko tuo talousveteen sekoittunut vesi sitä teknistä jätevettä vai ihan sitä likavettä. Voiko teknisessä jätevedessä olla noin paljon taudinaiheuttajia?
En ole todellakaan mikään asiantuntija tässä asiassa, mutta kuvittelisin että teknisessä jätevedessä voi olla hyvinkin suuri määrä bakteereja ja viiruksia. Joku norovirus tai streptokokki ei varmaan luontoon laskettuna ole luonnolle taakka eikä mikään. Kun sitten taas moni ihmiselle harmiton ravinne voi olla luonnolle paha paha. Saatan puhua kyllä ihan puutaheinää :)

Miten nuo kaksi väittämää eivät ole oikein suhteessa?

Vahingot arvioidaan kymmenientuhansien suuruisiksi

Mahatauti autioittaa päiväkoteja, kouluja ja tehtaita.

Jos kokonaisia tehtaita suljetaan, niin taloudelliset vahingot ovat miljoonia ja taas miljoonia. Pelkästään panimosta pistettiin se 100 tuhatta bisseä viemäriin.

Uh, huomenna ja lauantaina pitäis olla Nokialla töissä ostoskeskuksessa monta tuntia. Pikkusen kyllä jännittää lähteä sinne ihmisten keskelle, oman kroppani tuntien saan kaikki mahdolliset bakteerit ja virukset... mulla on NIIN huono vastustuskyky, aina kipeenä kun on joku flunssa-aalto menossa. Mikähän ois järkevintä tällasessa tilanteessa, onko se mentävä vaan riskillä vai kuinka?

Järkyttävää, että sellaisetkin henkilöt on sairastuneet jotka eivät ole edes juoneet / olleet missään kosketuksessa veden kanssa. Ilmeisesti ainakin norovirus tarttuu ärhäkästi, mitenkäs ne bakteerit?

Voimia sairastuneille, sitä puhtaan veden merkitystä ei tajua ennenku sen menettää... huvikseni oon tässä päivän aikana seuraillu kuinka monesti se hana tulee avattua, ei sitä edes tajua.

Tekninen vesi on sitä puhdistettua jätevettä,jota ei ole desinfioitu. Missään jätevesiä ei desinfioida, sen takia niissä on noita taudinaiheuttajia.

Ei pitäisi olla mahdollista, että talousvesiverkkoon olisi päässyt sitä kunnon paskavettä. Näiden verkostojen ei pitäisi olla toisiinsa kytkettyinä. Ei sellainen paskavesi edes tulisi kiinteistökohtaisista putkista läpi.

Ja tuo järjestely pitäisi tosiaan järjestää niin ettei tuollainen pääse toistumaan...huolehtimalla että järjestelmä toimii säännöllisellä huollolla tai sitten täysin erillisillä ratkaisuilla.

On aika huvitavaa tosiaan, jos vahinkoa jotenkin vähätellään sillä, että kyseessä on "vain" tekninen vesi. Samat pöpöt siinä kai on, mutta kiintoaine vaan poistettu? Korjatkaa jos olen väärässä.

Kortsut, tamppoonit ja isoimmat kikkareet on poistettu, muuten sitä itteään. :urjo:

Asiasta tiedottaminen on ollut kaikin puolin ala-arvoista. Pelkkää vähättelyä ja piilottelua. :down:
Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että jossain vois olla juoma- ja paskavesi putket yhdistettyinä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom