Nokia N8

No mutta kun tuo metsäkuva ei ole liikkuva kuva. Kyllähän minä tiedän varmaan aikapaljon enemmän valokuvauksesta, joten sitä tuskin kandee epäillä. Joka kuvaustilanteeseen puhelimella pitää olla joku ratkaisu, toinen muuttaa suljinaikaa, toinen käyttää fillteriä, kolmas parantaa dynamiikka. Mutta silti kaiken lopuksi, kuka idiootti ottaa tämmöisiä testikuvia ja esittelee niitä netissä?

n8sunlight.jpg

Mitä toi nyt kertoo? Ei yhtään mitään, kuva voi olla täysin vinjetoinnilla pilattu paska 100% koossa tai sitten reilusti parempi reunoilta. Tuo kuva on täysin susi ja yksi surkeimpia teknisesti mitä olen missään "testissä nähnyt". Ei nyt mennyt testit oikein putkeen. Tossakin hikisessä kuvassa saadaan niin monta eri valotusta riippuen mistä kohtaa halutaan valottaa ja tarkentaa. Testitilanteet pitäisi olla täysin hallinnassa ja täysin identtiset valotuskohdat, että voidaan verrata yhtään mitään. Antakaa mulle N8 ja iPhone, niin otan teille niin susipaskoja kuvia niillä ettei mitään. Vastaavasti voin perään ottaa sitten samoista mestoista vitusti paremmat. Tämäkin ihan vain simppelisti siirtämällä kameran kulmaa vaikka 2cm alaspäin, jo vittu muuttuu valotusmittarin toiminta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ND suotimella ei muuteta dynamiikkaa mihinkään suuntaan, se ei siis auta hevonvittua vastavaloon, se vain himmentää.

Tää nyt menee jo aika hauskaksi.. :) ND -suotimellahan tehdään tässä tapauksessa se että kamera ei joudu toimimaan äärirajoillaan ja voidaan käyttää myös suurempaa aukkoa. Pienillä kennoilla kun aukkoa joudutaan pienentämään todella paljon vaikkapa todella kirkkaassa valossa niin kuvanlaatu putoaa diffraktion takia jyrkästi jo sellaisilla aukkoarvoilla joissa järkkäreillä puhutaan vielä niistä käyttökelpoisimmista aukoista.

- H

No mutta kun tuo metsäkuva ei ole liikkuva kuva. Kyllähän minä tiedän varmaan aikapaljon enemmän valokuvauksesta, joten sitä tuskin kandee epäillä. Joka kuvaustilanteeseen puhelimella pitää olla joku ratkaisu, toinen muuttaa suljinaikaa, toinen käyttää fillteriä, kolmas parantaa dynamiikka. Mutta silti kaiken lopuksi, kuka idiootti ottaa tämmöisiä testikuvia ja esittelee niitä netissä?

Mitä toi nyt kertoo? Ei yhtään mitään, kuva voi olla täysin vinjetoinnilla pilattu paska 100% koossa tai sitten reilusti parempi reunoilta. Tuo kuva on täysin susi ja yksi surkeimpia teknisesti mitä olen missään "testissä nähnyt". Ei nyt mennyt testit oikein putkeen.

Tuohan on just sen näköinen kuva joita monet kamerapuhelimen omistavat ottavat, onhan siinä joku marsuhäkkikin kuvissa. :D Vaikka onkin kroppi ko. fotosta, mitä siitä sitten... ei siihen sivulle olisi täysikokoisia kuvia kovin hyvin mahtunut. Pitääkö lähettää kaverille meiliä että lähetäs täysikokoiset kuvat tulemaan, tässä on oltava jokin vika. :D

Ja voishan tuossa metsäkuvassa tuulla ihan helkkaristi, mites menisi hoodeeärrässä tuo tausta? :)

- H

Mutta ND-suodin ei vaikuta dynamiikkaan yhtään pätkääkään. Se siis vain himmentää. Ei se auta vastavaloon, vastavaloon on ainoa oikea tapa joko HDR tai fillivalo.

http://mnm.pakkotoisto.com/?p=1566

Tossa sulle filttereistä. Olen aika helvetin sinut niiden kanssa, mutta dynamiikkaan ne eivät vaikuta hevonvittua.

Ja voishan tuossa metsäkuvassa tuulla ihan helkkaristi, mites menisi hoodeeärrässä tuo tausta? :)

- H
No jos sä katot sitä kuvan yläosaa tarkasti, niin eipä taida olla Nokiakaan sielläpäinkään tarkennuksessa. Ja kummastakin noista kuvista olisi saanut paremman kun olisi valottanut vähän ylempää.

Ja aika ironista, että peräänkuulutat tarkkaa kuvaa ja samaan aikaan esittelet epätarkkaa kuvaa ja selität miten tommoisia otetaan amatöörien toimesta. Mutta sitten HDR kuvassa yhtäkkiä onkin ongelmana tarkkuus. Tavallinen esa saa hdr:llä vitusti parempia kuvia ulkona kuin yrittämällä kikkailla sen valotuksen kanssa.

Mutta ND-suodin ei vaikuta dynamiikkaan yhtään pätkääkään. Se siis vain himmentää. Ei se auta vastavaloon, vastavaloon on ainoa oikea tapa joko HDR tai fillivalo.
http://mnm.pakkotoisto.com/?p=1566
Tossa sulle filttereistä. Olen aika helvetin sinut niiden kanssa, mutta dynamiikkaan ne eivät vaikuta hevonvittua.

Tuota noin, ei nämä filtterijutut nyt kuitenkaan ihan vieraita ole itsellekään voin kertoa. ;) On niitä tuolla itselläkin semmoinen pino erilaista ändeetä, pyöröpolaa, gradienttia ja muuta ja kovassa käytössä ovat olleet. Sekä salamakuvissa että muissa. Ei siis tarvitse alkaa noista keskustelemaan N8 -topikissa. :)

Sitä minä tässä nyt vaan ihmettelen että mistä tämä dynamiikkakeskustelu nyt saatiin tähän? Tarkoitatko sitä kun sonyeeriksonin kuva näytti ylivalottuneelta? Mistäs sen sitten tietää jos valoa oli niin helkkaristi että kamera ei enää pystynyt pitämään sitä aisoissa vaan meni ylivalotuksen puolelle, noksu sitten onnistui tuon ND:nsä ansiosta.

Ok tai jos oli mitattu valo turhan varjoisasta paikasta, josta kuitenkin sitten noksu onnistui valottamaan paremman kuvan syystä tai toisesta.

Nyt pitää muistaa että useinkaan näillä kuvaavat eivät tiedä mihin sitä kameraansa suuntailevat valotuksen kannalta, kameran softan olisi parempi tehdä niitä oikeita ratkaisuja. :) Ja sitten taas jos kuvaaja tietää mitä tekee niin siinäkin N8:n kamera on sitten parasta mitä on, tilanne on siis hyvä kaikkien osapuolten kannalta.

- H

Ja mainitaan, että Nokia ottaa varmasti hyviä kuvia luuriksi, kritisoin vain noiden rillipäiden noobien tekemiä testejä.

No ei tuo testi nyt toki mikään tieteellisen tarkka ole, sehän on selvä. Mutta antaa se jotain suuntaa. Se olisi sitten ihan erilainen testi jos ammattilaiset tai osaavat harrastajat näillä alkaisivat tekemään ja onhan niitä tuloksia nähtykin, mainiota kuvaa saatu kaikilla.

- H

No jos sä katot sitä kuvan yläosaa tarkasti, niin eipä taida olla Nokiakaan sielläpäinkään tarkennuksessa. Ja kummastakin noista kuvista olisi saanut paremman kun olisi valottanut vähän ylempää.

Ja aika ironista, että peräänkuulutat tarkkaa kuvaa ja samaan aikaan esittelet epätarkkaa kuvaa ja selität miten tommoisia otetaan amatöörien toimesta. Mutta sitten HDR kuvassa yhtäkkiä onkin ongelmana tarkkuus. Tavallinen esa saa hdr:llä vitusti parempia kuvia ulkona kuin yrittämällä kikkailla sen valotuksen kanssa.

Missäpäin sen tarkennuksen pitäisi mielestäsi olla? Imo tuo häkki tms. on ihan ok tarkennettuna, metsä ja varsinkin se yläosa joka on kauimpana onkin sitten jo lievästi terävyysalueen ulkopuolella. Ja voihan olla että on epätarkka siksi että oksat ovat liikkuneet tuulessa jo yksittäisessä kuvassa (joka tekisi osakuvista kootun kuvan jo todella ikävän näköiseksi.)

En epäile etteikö iphonen hdr -toiminto tee ok kuvia jos kaikki osa-alueet natsaavat sen suhteen mitä kuvataan. Mutta jos esalla ei ole mitään hajua mitä on tekemässä ja on vaan lukenut kaikki humpat kyseisen toiminnon ylivoimaisuudesta niin pikku ylläreitä voi olla luvassa.. :D

- H

...Pidän iPadista todella paljon, mutta silti en vaihtaisi N8n tilalle iPhonea - ainakaan ennenkuin seuraava julkaistaan.

Hyvää juttua oli Dopeylla ja mukavinta oli todeta että näiden erimerkkisten ja -tyyppisten laitteiden sekakäyttökin onnistuu ja on perusteltua. Kaikki eriväriset värilasit vaan pois päästä. :)

En minäkään esim. omppuluuria vierasta sinänsä, ei vaan ole tällä hetkellä se laite mikä on itselle tarkoituksenmukaisin. Katsotaan sitten tulevia versioita, kuten toki kaikilta muiltakin valmistajilta. Halpisandroidi hyllyssä onkin, tosin sen hankin lähinnä liittymän takia. ;) No on silläkin tullut jotain nysväiltyä mutta aika vähälle on jäänyt kun en näiden kanssa sinänsä leiki mitään ylimääräistä, ainakaan usein. :D

- H

Kaikkia näitä vapautuneesti käyttämällä akku riittää helposti aamusta iltaan. Vaikka koko ajan luurissa pyörii puolisen tusinaa softaa yhtäaikaa en ole huomannut minkäänlaista epästabiiliutta tai hidastumista tähän mennessä. Käytän luurissa virrat pois ehkä kerran viikossa tai harvemmin. Pidän iPadista todella paljon, mutta silti en vaihtaisi N8n tilalle iPhonea - ainakaan ennenkuin seuraava julkaistaan.

Mä sanoin tuolla iPad-ketjussa silloin kun härpäke julkaistiin, etten ikinä keksi ylisuurelle iPodille mitään käyttöä...nyt en tajua miten olen pärjännyt kaikki nämä vuodet ilman, mainio vehje.

No ei tuo testi nyt toki mikään tieteellisen tarkka ole, sehän on selvä. Mutta antaa se jotain suuntaa. Se olisi sitten ihan erilainen testi jos ammattilaiset tai osaavat harrastajat näillä alkaisivat tekemään ja onhan niitä tuloksia nähtykin, mainiota kuvaa saatu kaikilla.

- H
Ei tartte olla edes osaava harrastaja, pitää vain olla objektiivinen ja kuvata kaikki samalla tavalla. Tuo nörtti on valotellut päin vittua, koska mikään luuri ei ylivalota helposti jos valotetaan oikeasta kohtaa. Tuo nyt on laskenut kameraa toisessa kuvassa ja valottanut taatusti päin vittua tummemmasta kohtaa.

Tässä nyt lyhyt esimerkki. Eka on valotettu kuten tuo noob muro, eli päin vittua tummasta kohtaa laskien kameraa vielä alaspäin. Toinen kuva on valotettu oksien kohdalta ottaen oksia ja taivasta mukaan. Viimeinen on HDR valotus samasta kohtaa mitä tuo keskimmäinen. Ja nämä on siis valotettu esittämään puhkipalamista. Dynamiikaltaan kunnon kuvan saisi vain HDR:llä hakien juuri oikean kohdan kuvasta lehtien ja taivaan tasapainottamiseksi.

kuvaiphone.jpg

ps. lehdet heilui tuulessa.

Hei Mike, iPhonessa on ihan OK kamera ja toisaalta tuo rillinörtti Steve Litchfield on kirjoittanut / videoinut ihan asiaakin kännyköiden kameroista. Samaa mieltä, että tuo Arc/N8 vertailu oli aika köykäinen. Voitaisko palata aiheeseen?

CameraPro N8lle tukee exposure bracketing featurea, eli HDR kuvien ottaminen onnistuu - tosin HDR prosessointi pitää tehdä PC:llä vaikka Picturenautilla.

Ei tartte olla edes osaava harrastaja, pitää vain olla objektiivinen ja kuvata kaikki samalla tavalla. Tuo nörtti on valotellut päin vittua, koska mikään luuri ei ylivalota helposti jos valotetaan oikeasta kohtaa. Tuo nyt on laskenut kameraa toisessa kuvassa ja valottanut taatusti päin vittua tummemmasta kohtaa.

Ai on laskenut ja ihanko taatusti? Vahingossa vai tahallaan vai mitä tarkoitat? Et tainnut kuitenkaan olla paikalla kun kaveri otti nuo kuvat? On nää kyllä nyt aika hauskoja juttuja taas..

Ja todellakin tarvitsee imo olla osaava harrastaja että edes tietää mitä HDR:llä tarkoitetaan. Vastakohta tuolle on mielestäni aloitteleva harrastaja (eikä välttämättä edes mikään kuvaamisen harrastaja kun puhelimella kuvaa) joka hyvä kun käsittää periaatteita miten kuvaa valotellaan oikein jne, hoodeeärrästä ja osakuvien haarukoinnista ei ole todnäk mitään hajua. Kunhan vaan suuntaa puhelimensa suorilla käsillä johonkin suuntaan ja näppää sen kuvan. Noita noobmuro -juttuja ei taas viitsi edes kommentoida kun tuntuu niin teiniosastolta ettei tiedä mitä sanoisi.

Kyseinen testihän ei nyt tietenkään ole mikään auringontarkka juttu, kai se nyt noista asetelmista selviääkin. Silti niistä kuitenkin selviää myös se missä tonteilla noiden vehkeiden kanssa ollaan ja millaista kuvaa niistä on odotettavissa taviskuvaajien käsissä.

- H

CameraPro N8lle tukee exposure bracketing featurea, eli HDR kuvien ottaminen onnistuu - tosin HDR prosessointi pitää tehdä PC:llä vaikka Picturenautilla.

CameraPro tekee tosiaan tuon bracketingin automaattisesti mutta lopullinen kuva pitää duunailla muilla tavoin. Sitten on softaa kuten tämä: http://n8geeks.com/nokia-n8-hdr-photo-camera-review/ jolla homma onnistuu suoraan, en ole tosin testannut miten pelittää.

- H

hoodeeärrästä ja osakuvien haarukoinnista ei ole todnäk mitään hajua.

Kyseinen testihän ei nyt tietenkään ole mikään auringontarkka juttu, kai se nyt noista asetelmista selviääkin. Silti niistä kuitenkin selviää myös se missä tonteilla noiden vehkeiden kanssa ollaan ja millaista kuvaa niistä on odotettavissa taviskuvaajien käsissä.

- H
Näkeehän sen nyt noista kuvistakin jo, että Nokia on otettu ylempää ja kuten sanottu, ei tartte paljoa kameraa liikuttaa, kun valotus muuttuu ihan saatanasti. Eli siis ihan ekaksi toi jätkä ei ole edes osannut kuvata samasta kuvakulmasta.

Ja HDR:ssä ei ainakaan iPhonessa tartte tietää yhtään mitään, mut annetaan se sulle anteeksi kun sitä et tiennyt. Se on ihan vakiona kamerasoftassa ja se vain kytketään joko päälle tai pois. Se haarukoi itse ja yhdistää ne itse ja tallentaa sitten ihan samaan paikkaan minne normaalitkin kuvat. Tallentaa halutessa HRD:n ja alkuperäisen.

Tosta vain painat nappia ja se on poissa päältä.

Toi koko testi on niin läppä, kaveri joko on yrittänyt tehdä mahdollisimman paskan testin, tai sitten ei vain osaa.

Photo-toukokuuta-25,-16-25-08.jpg

Ei tota nyt helpommaksi voi kellekään tehdä.

Ja siis pitää ihan yrittää tosissaan, että saa N8:lla noin paskan kuvan minkä tuo muronörtti on ottanut.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä olen pettynyt, että mun suosikkimimmillä PissEvilEvellä on himo Nokiaan.

Ja sä oot kaikista Mike Siréneistä mun ylin suosikki. The one and only :haart:

Mut ei kannata pettyä, ei mulla ole mitään "himoa" Nokiaan :D Voin tunnustaa että olen aika Nokian suuntaan kallistunut, mutta väittäisin sen johtuvan siitä että viimeiset 14 vuotta mulla on ollut kännykkänä joku Nokia, ja ne ajat mitkä olen ollut tuolla operaattorilla töissä, mua on sponssattu juurikin Nokian puhelimilla. Tietty siinä on vielä semmoinen juttu että kun reilu neljä vuotta olen seurannut matkapuhelinten kehitystä ja niiden käyttöä kuluttaja-asiakkaiden keskuudessa, niin Nokia saa multa parhaat pisteytykset.

Nytkin mä ottaisin iPhonen riemusta kiljuen, mutta olen aika varma että jos mua puhelimella sponssataan, se tulee olemaan Nokia. Ja oikein hyvin jos käy, se on N8 :)

Edit: Ja kiitos kaikille kommenteista tuon kosketusnäytön suhteen. Etenkin Emmah osasi aika tarkkaan selittää asian, peukalonsyrjillä itsekin näppäilen tekstarit ym mutta kosketusnäytöt on kirjoitellessa tosi haastavia. Harmi.

Pidän iPadista todella paljon, mutta silti en vaihtaisi N8n tilalle iPhonea - ainakaan ennenkuin seuraava julkaistaan.
Sama. iPhonea voi harkita sitten kun siihen saa widgetit käyttöön. Ja mieluusti joku avoin tapa siirtää dataa luuriin ja siitä pois. Ei voi käsittää miksei ipädiin voi vaan heittää tavaraa bluetoothilla...

Aika seksikäs firma tää Nokia, kun kaikki tämän topicin alla vänkää. Tuskin muilla merkeillä näin tapahtuis.

^ Nokia, tai yleensäkin kännykkämerkit (myös tietokoneiden ja käyttisten kohdalla) aiheuttaa aina kauheeta vänkäystä. Jotkut on niin "uskollisia omalleen" ja jos ei ole samalla puolella, on niitä vastaan :evil: :lol2:

Mä otan ihan relasti. I :haart: Nokia + I :haart: iPhone

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom