No Shampoo -challenge

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Mä annoin kampaajan pestä hiukset parisen viikkoa sitten. Olihan ne kivat, pehmeet ja sileät ja kaikkee, ja pesin ne sen jälkeen vissiin pari kertaa itsekin mutta sitten jätin taas shampoon pois. Vähän fiiliksen mukaan mennään siis. Eilen laitoin tipan syväshampoota isoon kupilliseen vettä ja pesin sillä että henna tarttuisi paremmin kuin pesemättömiin hiuksiin. Ei tarttunut. :D

Parasta tässä kaikessa on ollut se, että uskalsin kokeilla ja nyt tiiän mitkä vaihtoehdot aidosti ovat. Päälaki tuntuu kaipaavan ajoittain (~parin viikon välein) tipan shampoota mutta oon yrittänyt tosi huolellisesti, ettei shampoota joutuis mihinkään muualle, ellei hiukset litsahda. Just kaveri ihasteli yhtenä päivänä mun hiuksia, että ihan puhtaan näköiset ja tosi tuuheat ja hyvät.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen pessyt hiukset viimeksi kesäkuun alussa, ja kaikki on mennyt tosi hyvin. Hiukset ei ole olleet koskaan yhtä runsaalta vaikuttavat ja helposti käsiteltävät, mutta nyt on tullut hilseongelma. :( Tietääkö joku mikä tähän vois auttaa? En millään haluaisi palata entiseen.

Mä olen pessyt hiukset viimeksi kesäkuun alussa, ja kaikki on mennyt tosi hyvin. Hiukset ei ole olleet koskaan yhtä runsaalta vaikuttavat ja helposti käsiteltävät, mutta nyt on tullut hilseongelma. :( Tietääkö joku mikä tähän vois auttaa? En millään haluaisi palata entiseen.

Onks toi hilseongelma jatkuva, vai liittyykö esim. kuukautiskiertoon? Mulla oli muistaakseni muutaman kuukauden kohdalla tommonen kausi, mutta meni ohi. En tiedä vaikuttiko siihen joku ruokavalio tai jotain, en seurannut hirveemmin. Mut kuukautiskierto vaikuttaa tuohon ainakin mulla, ei kestä montaa päivää se hilseily. Ja sit sama rasvoittumisen kanssa. Siihen pms-aikaan on rasvaisempi tukka.

Muutoinkin voisin kertoa kuulumisistani tämän asian tiimoilta. En muista enää milloin aloitin, oliskohan ollu helmikuussa? En oo kaivannu shampoopesuja ja kun tossa viikko sitten värjäsin tukkani, mikä tietysti puhdisti tukasta kaikki rasvahiukkaset pois, niin enpä ole littanampaa tukkaa koskaan nähnyt. Aivan kaamea. On ollut suorastaan tuskaa odotella tää viikko, että rasva tulisi takaisin ja saisin tukkani taas kuohkeaksi.

Kyllä se on ihan koko ajan. Ja nyt ei kyseessä ole mikään pieni määrä hilsettä, vaan mielestäni sitä on ihan kunnolla. Sitä on tullut lyhyessä ajassa musta paljon. Oikeastaan sen jälkeen, kun aloin harjaamaan hiuksia päänahkaa myöten iltaisin. Kampaaja sanoi että niin kandeis tehdä ettei tule karstaa. Että ottaa nyt päähän.

Kyllä se on ihan koko ajan. Ja nyt ei kyseessä ole mikään pieni määrä hilsettä, vaan mielestäni sitä on ihan kunnolla. Sitä on tullut lyhyessä ajassa musta paljon. Oikeastaan sen jälkeen, kun aloin harjaamaan hiuksia päänahkaa myöten iltaisin. Kampaaja sanoi että niin kandeis tehdä ettei tule karstaa. Että ottaa nyt päähän.

Ehkä se hilse on juuri sitä karstaa, joka lähti irtoamaan päänahkasta, kun aloit harjata kunnolla niitä hiuksia?

Heh.. Hyvä pointti. Ehkä. Kauankohan tämmöstä joutuu/uskaltaa katella, ennen kuin oikeasti ottaa sen shampoo-pullon käteen? Kampaaja ehdotti, että syynä saattaa olla myös kylmenevät ilmat. Enpä tiedä, harmittaa niin pirusti. Mietin että harjatako nyt entistä innokkaammin, vai hellittää vähän?

mulle kampaaja sano kun keskustelin asiasta, että ennen suositeltiin tota päänahan "rapsuttelua", mutta nykyisin olis käännetty kelkkaa ja suurin osa ois sitä mieltä että se itseasiassa lisääkin hilseilyä. Omista kokemuksista päätellen olen kyllä samaa mieltä.

Pese kerran viikossa kokeeksi Sebiprox-nimisellä tai Head and Shouldersilla? Itsekin ajattelin nyt jättää shampoon esim. kuukaudeksi pois kun on niin lyhyt tukka ja nuppi silti kutisee.

mulle kampaaja sano kun keskustelin asiasta, että ennen suositeltiin tota päänahan "rapsuttelua", mutta nykyisin olis käännetty kelkkaa ja suurin osa ois sitä mieltä että se itseasiassa lisääkin hilseilyä. Omista kokemuksista päätellen olen kyllä samaa mieltä.

Jotenkin tämmönen kutina mulla nyt on. Voi vittu mä sanon! Vissiin kannattaa ettiä infonsa jatkossa netistä. Mitä mä nyt teen?

Head and Shouldersia en kyllä päähäni laita vaikka mikä olis....

En ole asiantuntija, mutta kannattaa hakea apteekista Vichy-merkkistä hilseshampoota ja ottaa sillä muutaman päivän kuuri. Mulla oli pitkään ihan vitullinen hilseongelma ja koitin myös tätä no-shampoo-hommaa, mutta mikään ei auttanut. Kokeilin sitten tuota kyseistä shampoota ja muistaakseni vajaan viikon päivittäisen pesun jälkeen päänahka oli paremmassa kunnossa kuin 8 vuoteen.

Jotenkin tämmönen kutina mulla nyt on. Voi vittu mä sanon! Vissiin kannattaa ettiä infonsa jatkossa netistä. Mitä mä nyt teen?

Head and Shouldersia en kyllä päähäni laita vaikka mikä olis....

Elä missään nimessä mee raapimaan, se on pahinta mitä voi tehä vaikka kuin kynsityttää :( Käy hakeen apteekista tai asiantuntevasta kampaamosta joku hilsekuuri...En suosittele noita kaupan tuotteita vaikka maksaakin sen 2€. Jos on jotain ihopoikkeamia niin kuin itselläni, niin ei mitään Head and Shoulderseja tai Niveoita (tuntuu kuin happoa lyötäs iholle). Toisekseen tuo kylmä ilma (sisäilmasta ulkoimaan siirtyminen) kuivattaa yllättävän paljon, varsinkin jos on "hiki-/suihkupäissään".

Eli hilsekuuri ja pipoa päähän, sitten kun on päänahka asettunu, niin on hyvä jatkaa projektia :)

Päätin itekkin kokeilla tätä, syynä se että mulla on aina ollut tosi kuivat ja vaikeasti käsiteltävät hiukset, jospa tämä auttais asiaan. Nyt on kolmas shampooton päivä menossa ja hiukset alkaa olla aikast rasvaiset, mutta eipä tuo niin hirveästi haittaa kun käytän ihmisten ilmoilla aina pipoa taikka lippistä.

Voi vittu. Olen nyt kolme kertaa vahingossa pessyt hiukset shampoolla, vaikka yritys on ollut olla käyttämättä sitä. Tänään sitten otin purkin kokonaan pois suihkuhuoneesta :D. Ei tule enää vahingossakaan pestyä. Katsotaan miten hiukset suhtautuu parin päivän jälkeen.

Kyllä hiki nyt lähtee hiuksista ihan vedellä...

Yleisesti, hyväksi on havaittu pelkän hoitoaineen käyttö silloin tällöin (about pari kertaa viikossa).

Nostetaanpa tätäkin.

En tiedä miksi, ehkä siksi kun sain jonku ihme villi-ihmiskohtauksen minimalismi/askeettisuushoureissani, että jätin nyt sitten shampoot ja tökötit pois. Nyt on kolmas kuukausi ilman, ja fleda on ihan huippu ja silleen, mutta tuntuu että ohenee tukka. Sama vaikutus oli aikasemmin viimevuonna kun kokeilin tätä, että tuntui, että hiuksia lähtee vitusti enemmän. Sitten kun pesas shampoolla, niin oli pari päivää ihan mielettömän tuuhea ja paksu tukka. Nyt tukka on vaan tosi paksu, mutta ei kuiva, ei rasvanen. Ihan normaali.

Hankala sanoa onko tästä muuta hyötyä kuin että ei tartte ressata mistään. Ja oon yksilö jolla on tätä pehkoa ihan hyvin, etten siili/pystäri/polkkalinjalla ole.

All in all:
- Käytä shampoota jos välität miltä näytät, shampoottomat hiukset ei näytä yhtä hyviltä. Oma mielipide omasta kokeilusta.
- Älä käytä shampoota jos haluat säästää rahaa (sen vähän? mitä se maksaa)
- Älä käytä shampoota jos oot sissonlammas
- Älä käytä shampoota jos päänahka on herkkä ja hilseilee. Itellä ei ole sitä ongelmaa koskaan ollut, ei kutinaa tai muuta, mutta jos olisi, niin tää homma varmasti hoitais sen pois.
- Conditioneria pari kertaa viikossa? No jaa, kokeilin sitä aluksi, mutta sitten sekin jäi kun se loppui, enkä jaksanut ostaa lisää = voilá.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta onko porukka siis soveltanut tätä hommaa myös vartaloon ja kasvoille niin kuin toi hemmo ekan postin linkissä?

Itse ajattelin kokeilla tätä ainakin hiuksille. Mulla on kohtuu lyhyet hiukset, ja tähänkin asti olen pessyt hiukset sekä kropan yleensä samalla perussuihkusaippualla. Mitään hiustököttejäkään en koskaan käytä. Jonkin verran päänahka hilseilee, ja joskus kutiaa. Rasvoittuminen ei kai ole ollut ongelma, paitsi joskus kun on ollut useamman päivän kokonaan peseytymättä. En hirveästi välitä miltä hiukseni näyttävät, mutta mitään harakanpesää päähäni en haluaisi.

Hieman kuitenkin arvelluttaa kropan ja kasvojen pesu pelkällä vedellä. Mulla kainalot hikoavat helposti ja alkavat haista. Noissa alkupään viesteissä Halo taisi tosin sano, että hikoilu on vähäisempää, jos lopettaa myös kropan pesun saippualla. Kasvopesun jättäminen pois myös arvelluttaa, sillä finnejä pääsee syntymään helposti, ja kasvojen iho on usein kuiva. Nykyään käytän sellaista aika kallista Sebamed-kasvopesuvaahtoa, ja aina kun kokeilen tavallista saippuaa sen tilalla niin kasvoihin tulee nopeasti näppylöitä. Olisikin hienoa huomata, että näppylöiden syntyminen loppuisi/vähentyisi ja iho voisi muutenkin paremmin, jos lopettaisi kokonaan kaikkien pesuaineiden käytön.

Olen kokeillut joskus. En muista kauan olin ilman shampoota, ehkä pari kuukautta? Hiusten rasvoittuminen loppui, mutta hiukset olivat mattapintaiset ja karheat. Pesin vedellä 1-2 kertaa päivässä kuten normaalistikin, riippuen liikunnasta. Itse tykkään ilmavista hiuksista enemmän. Sellaiset nuo eivät olleet, vaan ihan kuin olisi ollut jatkuvasti paljon muotoiluainetta päässä.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta onko porukka siis soveltanut tätä hommaa myös vartaloon ja kasvoille niin kuin toi hemmo ekan postin linkissä?

Mää kokeilin eli jätin kaikki saippuat pois kymmeneksi viikoksi (tosin kädet pesin tietysti saippualla ja satunnaisesti naamanikin).

Ihan jees muuten, mutta hiukset oli semirasvaset koko ajan. Lisäksi ne eivät tahtoneet kuivua peseytymisen jälkeen eli olivat pirun kauan märät. Kävin päivittäin pesulla tai pikemminkin saunassa ja peseydyin pelkällä vedellä. Ei haissut hiki eikä ollut muutenkaan paskainen olo. Asian puolesta puhunee myös se, että rouvaltani meni kaksi viikkoa ennen kuin noteerasi uuden peseytymistapani. Ihmetteli kylläkin rasvaisia hiuksiani, mutta muuten ei huomannut eroa.;)

Tukka mulla on sellainen polkkatukkamainenruuhkatukka. Kiva oli palata saippuaelämään, hiukset on mulla paremmat näin kuin vesipesulla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom