Nivelien naksunta

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
saahan niitä niveliä naksauteltua mutta odottakaas 30 vuotta kun ootte naksautellut.. sormet kun 2+ min keitetty makarooni

mulla naksuu esim. leukoja ja ylätaljaa tehdessä hartiat jokasella toistolla..ei siinä mitään mut kun pitää aina välillä niskoja naksautella tai tulee sellanen inhottava tunne, ni se on välillä aika vituttavaa

Joo itelläkin pitkään paukkunu ja rutissu lähes joka paikka.
Eniten ranteet, olkapäät, polvet ja selkä.
Leuatkin päin pyllyä.

Varsinkin olkapäät haittaa reenaamista.
Kuten joku aikasemmin tässä sanoi, niin samalla tavalla esim vipareissa juurikin muljahtaa/paukahtaa.Vasemmassa olkapäässä. Leukoja vetäessä paukkuu välillä molemmat. Nyt ilmeisesti paukkuu ylätaljassakin..

Olkapäissä on syynä ainakin osittain tiukat pystypunnerrukset alhaalta asti (edestä) ja penkki leveällä otteella.
Otetta oon joku aika sit kaventanu reippaasti, ojentajienkin takia.
Polvessakin on tulehdus ja sekin nyt paukkuu toisen polven kanssa mutta lähinnä koukistaessa. Ja jalkojahan ei voi nyt reenata :jahas: mutta lenkkeillä pystyy ja kuntouttaa..

Aihetta sivuten, niin lueskelin joskus T-nationista artikkelia joka suomeks oli muistaakseni "yleiset väärinkäsitykset" ja siellä kerrottiin, että kyynärien taaksevieminen (esim. alatalja) yli kehonlinjan vahingoittaa olkanivelissä olevia vaimennus/tukikapseleita (tjsp).
Lavat voi kuitenkin viedä yhteen..

Polvet, lonkat, olkapäät ja peukalot naksuu.. Ja alaselkä ja niska harvoin. Koitan välttää tuota naksuttelua mutta treenatessa se on välillä mahdotonta. Varsinkin jalkaprässissä polvet naksuu.

Naksahteluun ei sinänsä liity kipua, eli kun naksahtaa niin ei välittömästi vihlo ainakaan aina. Niveliä kyllä särkee jonkun verran muulloin. Aamuisin polvet tuntuvat melko löysiltä, kävelykin on hieman oudon oloista.

Mitä tälle on tehtävissä? Pitäisi varmaan lääkäriaikaa varailla. Fysioterapeutilla jo kävin, mutta ei muuta sanonut kuin että omaan yliliikkuvat nivelet :D Se olikin jo tiedossa... Röntgenkuvaus vois olla ihan hyvä, entäs osteopaatit ja kiropraktikot sun muut?

Ranne paukkuu rätisee jytisee kolisee ja aivan mitä haluan, vaikka en haluaisi että se naksuu.. Ikään kuin pakkoliike syntyny tost naksuttelust, muutenkin heikot ranteet.

Ei muuten rutise mitä nyt polvi välillä naksahtelee mutta rintakehä päästää sellasen tarzanin kumahduksen välillä ku venyttää "taaksepäin" että lähellä olevilta putoo leuat :hyvä:

Polvet, lonkat, olkapäät ja peukalot naksuu.. Ja alaselkä ja niska harvoin. Koitan välttää tuota naksuttelua mutta treenatessa se on välillä mahdotonta. Varsinkin jalkaprässissä polvet naksuu.

Naksahteluun ei sinänsä liity kipua, eli kun naksahtaa niin ei välittömästi vihlo ainakaan aina. Niveliä kyllä särkee jonkun verran muulloin. Aamuisin polvet tuntuvat melko löysiltä, kävelykin on hieman oudon oloista.

Mitä tälle on tehtävissä? Pitäisi varmaan lääkäriaikaa varailla. Fysioterapeutilla jo kävin, mutta ei muuta sanonut kuin että omaan yliliikkuvat nivelet :D Se olikin jo tiedossa... Röntgenkuvaus vois olla ihan hyvä, entäs osteopaatit ja kiropraktikot sun muut?

Röntgenistä sinällään tuskin on paljon iloa. Kiropraktikolle en nyt heti juoksisi, mutta jos siihen päädyt niin valitse joku koulutettu ja asiansa osaava, mieluiten OMT-fysioterapeutti (tarvitaan lääkärin lähete). Yliliikkuvia niveliä ei välttämättä kannata hirveästi rysäytellä ja niksautella, pahimmassa tapauksessa ne vaan löystyy lisää.

Monesti nivelten naksumiseen ei liity mitään vaarallista, yleensä kireät nivelsiteet ja jänteet päästävät paukahdusääniä toisten yli liukuessaan liikkeessä. Taustalla toki voi olla jotain muutakin, esim nivelrikkoa, mikä sitten kyllä näkyy niistä rtg kuvista jos ne päädytään ottamaan.

Yliliikkuvuuden suhteen vältä lukkoasentoja esim polvissa ja kyynärpäissä. Eli esim seisoessa tsekkaa ettet tönötä polvet linkussa takana. Samaten jalkaprässissä tsekkaus että jätät loppuojennuksen "pehmeäksi" ts pysäytät liikkeen aavistuksen ennen kuin polvet ovat täysin suorat. Sama juttu penkissä kyynärpäiden osalta. Säästyy nivelsiteet. Prässi sinänsä on hyvä liike yliliikkuvat nivelet huomioiden. Reisiojennuslaitetta välttelisin, ainakin ennätyspainot kannattaa siinä jättää väliin. Kyykky aina hyvä, kun tarkistaa linjaukset. Selän suhteen on syvien vatsa- ja selkälihasten treenaaminen tärkeää. Jos naksuminen vihloo tai muuten on kivulias, voit kyllä käydä lääkärillä (esim fysiatrilla) varmuuden vuoksi. Varsinkin jos niveliä särkee usein, syy kannattaa selvittää.

Nivelet myös "muljuvat", ja polvet tuntuvat pettävän alta varsinkin aamuisin. Muutenkin hirveän kankea olo aamulla. Niveliin tulee paljon tukevampi olo heti jotain tehdessä, esimerkiksi salitreenin jälkeen olo on hyvin normaali.

Itse naksuminen ei vihlo, mutta naksuvia niveliä kyllä vihloo suhteellisen usein... Olkapää oli ennen paljon pahempi, nyt kun olen vähentänyt treenipainoja olkapääkivutkin ovat vähentyneet.

Ajattelin mennä fysioterapeutille ja pitää muutaman kuukauden treenitauon, tähän asti tullut käytyä salilla ja urheiltua muutenkin hyvinkin paljon ilman kevyempiä viikkoja, josko tämä olisi vain rasitusvammaa joka paranee levolla? Kiropraktikoista olen kuullut vain hyvää, selkä on pienessä jumissa kans suht usein joten voisin sitä käydä siellä näyttämässä. Koulutetulla tietysti, ja niskan pyydän jättää rauhaan.

pitäs varmaan lopettaa POLVIEN ja nilkkojen rusauttelu kun ei kuulema oo mitenkää terveellistä
juu. ois kannattanu lopeettaa ajoissa, nytpä ei sitten ihan heti kyykkäillä ku kuletaan tuki side polvessa:wall::itku:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niskat rutisee aika voimakkaasti. Tutut ja välillä tuntemattomatkin kauhistelevat, mutta minkäs sille voi. Ääni on melko voimakas, mutta kipua siitä ei aiheudu, paikat vain tuntuvat aukeavan...

Kyynerpää jää välillä myös aika ikävästi jumiin ja silloin kun käden ojentaa, niin se vihlaisee aika ikävästi. Muutkin nivelet naksuvat välillä, mutta niin harvoin, että en ole niihin kiinnittänyt mitään huomiota...

Ittelläniki nyt on jo kohta vuoden tuo kyynerpää jäänyt oiken jumiiin 1-2 minuutiksikin! Ja nyt se on koko ajan ruvennut sattumaan... :( Tiistaisin on aina ollut lääkäriin menoo (terveyden hoitaja) ja aina on jotein sattunut ettei pääse.... viimeks oli kuumetta melkeen 40c ja silloin se oli kuin yhtä helvettiä kun kuumetta on. vihloo niiin paljon että mieli tekisi ottaa koko käsi irti!!!! mikä auttais tähän??!?!?

Edes sormien naksuttelu ei välttämättä ole kovin terveellistä pitkällä aikavälillä. "Optimaalisesti" toimiva nivelhän ei edes naksu. Jokaisellahan aina välillä joku nivel naksahtaa, mutta ei niitä ehdoin tahdoin kannata hirveästi naksutella. Monille siitä ei välttämättä pitemälläkään aikavälillä mitään oireita tule, mutta nivelten kulumisen riski ja yliliikkuvuuden aiheuttama epästabiilius ja siitä johtuva loukkaantumisriski voivat kasvaa.

Näin meille siis aikanaan fysiologian ja anatomian luennoilla opetettiin, mutta jo silloin opettaja myönsi, että naksauttelun aiheuttamien haittojen erottaminen muusta kulumisesta on usein vaikeaa. Mutta "better safe than sorry", naksuvissa nivelissä esiintyy useammin kulumia, lukkiutumisia ja muita ongelmia kuin sellaisissa, mitkä eivät naksu.

Loppuun vielä merkityksetön tieto: vuonna 2003 tutkijat selvittivät, että ainakin osassa nivelten naksumisesta ääni muodostuu nivelpussiin luiden väliin muodostuvasta alipaineesta, joka "täyttyy" äkisti päästäen naksahduksen. Ääni ei siis välttämättä johdu luiden naksahtaessa toisiaan vasten tms. :D

:D:D:D:D:D:hyvä::hyvä::hyvä::puntti::puntti::dance2::dance2:
mulla jää kyynerpää "lukkoon" eli ei oikea kunnolla joskus, sitten kun sen väkisin vääntää oikoseks ni *pam* ja taas toimii.
vaarallista??

ja kyllä sitä kaikki paikat naksuu ja rutisee mutta se onvielä suht normaalia, mutta entäs toi kyynerpää juttu?

Millu isan sama ongelma ja piti tänään mennä lääkäriin mutta iski kuume ja nyt se sattuu koko ajan ;(

Kannattaa kokeilla kaustisen kansanparantajaa jos sattuu olemaan samalla kylällä. Itse kävin ja lähti naksunnat, johtui siitä kun hermot olivat 'paikoiltaan', en tiennyt ollenkaan mitä se teki, sitten se hieroi ne paikoilleen, ja loppui olkapään, polvien ja ranteiden naksutus. Nyt taas toi vasen polvi on ruvennut naksumaan, pitäisi käydä uudestaan. Mut kantsii ainaski kokeilla!

Kannattaa kokeilla kaustisen kansanparantajaa jos sattuu olemaan samalla kylällä. Itse kävin ja lähti naksunnat, johtui siitä kun hermot olivat 'paikoiltaan', en tiennyt ollenkaan mitä se teki, sitten se hieroi ne paikoilleen, ja loppui olkapään, polvien ja ranteiden naksutus. Nyt taas toi vasen polvi on ruvennut naksumaan, pitäisi käydä uudestaan. Mut kantsii ainaski kokeilla!

Hermot paikoiltaan..? :rolleyes:

Kuntoutuksessa valaistuneena oon päässyt eroon ylimääräisistä rutinoista selkärangassa ja polvissa (joka tuli myöhemmin takaisin ja nyt taas hoidetaan pois). Syynä on lihasepätasapaino, isot moninivellihakset vetää liian lujaa ja tukilihakset + syvät lihakset heikkona ja löystyneenä. Tuosta se rutina ja lukot johtuu. Nyt uusilla treeneillä on saanut nyt tukilihakset toimimaan kunnolla niin kaikki rutina on vähentynyt varmaan 70%. Tuo polvien paukkuminen on yleensä edeltänyt niiden kipeytymistä, viimeksi se fiksattiin pelkällä jalkaprässillä, mut nyt kävin kunnon alaraajatutkimuksessa niin tuli vähän lisää tasapainottavia liikkeitä. Mä en ymmärrä miks porukka menee lääkäriin näyttämään lihasperäisiä vaivoja kun ei ne niille voi mitään tehdä, korkeintaan kortisonia pistää joka on disaster, se aiheuttaa lihasten surkastumista (ylläri). Lihakset kontrolloi nivelten liikkeitä, ilman lihaksia nivel ei vaan toimi mitenkään päin vaan hajoaa välittömästi. Ja nyt joku 200kg mavemies tulee sanoon et kyl mulla on lihaksia, ei tarvi enää vahvistaa :D (mitä isommat lihat, sitä pahempi epätasapaino).
Edit: myös niskan rutinat loppui kuntoutuksessa, kannattaa siis oikeesti uskoa siihen.
Edit2: nuo manipulaatiohoidot kannattaa pitää ihan minimissä jos ei millään pärjää ilman, itse kävin 3 kertaa ja siinä oli 1 kerta liikaa, se kohta mitä viimeksi manipuloitiin jäi löysälle ja naksuu edelleen, nyt kovat reenit käynnissä et se stabilisoituisi. Ne pari muuta käyntiä osui kyl oikeaan kohtaan eikä niistä jäänyt löystymistä (paikat oli jo vähän poissa paikoiltaan), mutta tolla viimeisellä kerralla pyysin sitä rusauttamaan lapojen välistä, joka ei välttis ollut ihan tarpeellista, sitä saa mitä tilaa.

Minulla täysin sama, käytännössä joka aamu pitää niskat naksautella, tai tuntuu, että on ihan jumissa. (Tosin ne naksuu ihan sillä, että kääntelen päätä, mitään käsiä ei tarvitse avuksi venyttämään.) Ollut tosin jo useita vuosia, nuorena ei ollut. Oikeastaan alkoi naksua vasta kun lopetti painimisen, liekö sillä sitten jotain vaikutusta?

ranka naksuu, siis siitä niskan kohdalta..

mie olin "naksu" vapaa aina vuoden vaihteeseen asti ! kävin fysioterapeutilla, selkä vaivojen takia. ja siellä se "aukaisi" selän/rangan naksuttelemalla sen..
ja siitä asti se on naksunut, juuri aamulla päätä kun kääntelee niiin se ranka naksuu...
vaiva/ongelma oli miulla et se rintaranka/ranka oli liikkumaton .!!!

ja vaiva on helpottamaan päin, ja aamuinen nakse on hyväksi.. ainakin tuntuu siltä !

et kai se on liikkuvuuden merkki kun se naksuu..

Niska ja nilkat naksuu, mutta ainakin nilkoista olen sellaista kuullut, että johtuu siitä kun jänteet liukuu nivelten ja luiden reunojen päällä jne. Ja naksahtelu voi myös olla merkki tiukoista nivelistä, mikä ei ole tietenkään yhtään huono juttu. Tietenkin nivelet voi naksahdella syystä, mikä ei ole hyvä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom