Nivelien naksunta

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mulla taas polvet pitää sellaista ääntä et lenkilläkin ollessa vierellä kävelevä kuulee sen "naksumisen"...esiintyy herkimmin alamäkeen kävellessä ja yleensä kyykätessä vaikka ilman painojakin.

Ilmeni viime keväänä ja olin huomaavinani sen parhaiten jalkapäivän jälkeen. Sen jälkeen en treenannut jalkoja läheskään niin kovaa, eli tiputin treenipainoja 50% max, mutta ei mitään hyötyä. Töissä alkoi ilmetä kipuja kyykyssä oltaessa ym.

No kävin nyt pari kuukautta sitten kunnan lääkärille näyttämässä ja tämä sanoi että eipähän näissä mitään vikaa ole...pitävät kyllä ihmeen kovaa ääntä ja sanoi et paranee ku kyykkäilen kevyesti joka päivä, eli venytän jotain niistä polvista? ei perkl.!

Jos sattuu olemaan löysä sidekudosrakenne (nivelen tukirakenteet) on toi naksunta aika tyypillinen oire, saattaa myös esiintyä ns. subluksaatiota eli muljahduksia erityisesti olkanivelessä ja polvessa ( kuten allekirjoittaneella) ja sama "löysyys" ilmenee myös selässä, nikamat liikkuu sen verran että selkä kipu/jäykkyys seuraa aina kun takana on selkätreeni tai usein pelkkä seisoskelukin johtaa jäykkyyteen.

Tuohon kipu/jäykkyys kierteeseen ei ihan maalaisjärjellä ajateltuna ole fiksua lisätä liikkuvuutta ja korostaa taipumusta, varsinkaan selän osalta vaan keskittyä venyttelyllä ja muilla lihashuollon toimilla pitämään paikat auki.
Sillä aikaa myöten tuo
löysyys kuitenkin lisääntyy lihasmassan menetyksen ja muun rappeutumisen merkeissä.

P.S. Myönnän yhä naksauttelevani toisinaan

Sama täälä, selkä, niska, sormet, kyynärpäät, polvet yms. paukkuu ihan miten huvittaa, selän voi tunnin välein vääntää solmuun ja ai että paukkuu, hierojan mukaan hyvä vaan ku pysyy paikat auki. :)

Täälläkin naksuu paikat ku viimestä päivää.

Mutta ongelmana on vinopenkki käsipainoilla, kun painot laskee niin olkapäät muljahtaa/naksahtaa ja koskee hieman ja tuntuu epämiellyttävältä. Oisko jollain ideoita vai pitääkö rupee tekeen tangolla?

stabi sanoi:
Täälläkin naksuu paikat ku viimestä päivää.

Mutta ongelmana on vinopenkki käsipainoilla, kun painot laskee niin olkapäät muljahtaa/naksahtaa ja koskee hieman ja tuntuu epämiellyttävältä. Oisko jollain ideoita vai pitääkö rupee tekeen tangolla?

Minkälainen kulma sulla on selkänojassa? Jos mulla on lähelläkään 45 astetta, niin paukkuu varmasti, mutta tollanen 25-30 astetta toimii ongelmitta. Kokeile erilaisia (loivempia) kulmia. Naksuminen ja kipu ei ole hyvä asia, ongelmia tulee varmasti.

Timba79 sanoi:
Minkälainen kulma sulla on selkänojassa? Jos mulla on lähelläkään 45 astetta, niin paukkuu varmasti, mutta tollanen 25-30 astetta toimii ongelmitta. Kokeile erilaisia (loivempia) kulmia. Naksuminen ja kipu ei ole hyvä asia, ongelmia tulee varmasti.

Hyvä pointti (yllä) Perusteluna voisi esittää=nivel on sitä vakaampi mitä suurempi osa nivelestä koskettaa nivelkapselia ja usein myös voimatuotto on parhaimmillaan silloin .
Korjaavina toimina ja hyvänä ennalta ehkäisynä näkisin -hyvät liikeradat-hallittu palautus liikkeen negatiivisessa vaiheessa- repivän treenityylin välttäminen- asteittainen totuttautuminen nousevaan kuormitukseen...

Olkapään kohdalla kiertäjäkalvosimen treeni. Kevyillä ja keskiraskailla painoilla tehdyt vipunostot sivulle, liikkeen aloitus vaihtoehtoisesti (takaa-sivulta-edestä) takaolkapäitä unohtamatta, auttaa varmasti pitkällä tähtäimellä pitämään olkapään ehjänä ja vakaampana.

Omalla kohdallani ongelmia tulee yleensä silloin kun liikutaan lähellä omia ennätyspainoja tai kun olen nostanut treenitehoja huomattavasti lyhyen ajan kuluessa.

Mullakin naksui ja rouskui nivelet paljon enemmän ennen kamppailulajeja treenatessa ja enempi venytellessä ja naksutellessa. Mitä vähemmän mä niveliä paukuttelen, sitä paremmassa kunnossa ne tuntuu olevan. Varsinkin ranteissa ja oikeassa kyynärpäässä on hieman ylimääräistä rustoa tms. ja ne rutisevat edelleen iloisesti jo pienestäkin liikuttelusta.

Pikkuhiljaa olen oppinut pois pahasta tavasta naksutella niveliä. Venyttelyä taas voisi lisätä entisestäänkin.

Useimmiten naksahtelu kuulu jänteistä, jotka hakevat vähän paikkaansa! Itseltäni kuulunut samanlaisia naksahteluja kyynärpäistä ja polvista. Kivut eivät johdu naksahteluista, kannattaa kattoa, että liike on tasapainonen ja suora.

Timba79 sanoi:

Kulma ei oo jyrkkä, itseasiassa varmaa vinopenkille liiankin loiva. Pitänee vielä huomenna kokeilla eri jyrkkyyksiä ja jos ei toimi niin keksiä muuta, ei uskalla niveliä vielä näin nuorena rasittaa turhaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eikö nivelet myös kulu jos niitä naksuttelee liikaa? Itsellä lähinnä naksuu oikean jalan isovarvas ja sormet mutta yritän välttää niiden naksuttelua.

Itellä naksuu selkä/rintakehä. Ennen myös sormet/niska, mutta niska venähti kerran kun koetin rusauttaa. Nautin jopa tuosta rintakehän rusahuksesta koska sitä tapahtuu vain kerran päivässä tai kahessa. Ps. Aika ärsyttävää kun alan tekee ranskalaista tangolla niin selkä rusahtaa aivan helvetin kovaa (siis kun laskeudun maaten siihen penkille). Lähellä olevat säikähtävät ja kysyvät "kävikö sulle mitään" samalla kun heiluttelen sitä tankoa koetan sitten siinä punaisena sanoa "Ei mitään hätää" :D.

Mullakin naksuu jokaikinen nivel ja rusto, aivan sama mitä liikuttaa ja miten, niin aina naksuu. Kyselin asiasta, että onko haitallista. Johon eräs kiropraktikko vastasi, että ei ole haitallista. Hän laskuttaa ihmisiä näiden nivelien naksauttelusta, tärkeää on vaan , että ei pyöritä niveliä niitä naksautellessa.

mulla jää kyynerpää "lukkoon" eli ei oikea kunnolla joskus, sitten kun sen väkisin vääntää oikoseks ni *pam* ja taas toimii.
vaarallista??

ja kyllä sitä kaikki paikat naksuu ja rutisee mutta se onvielä suht normaalia, mutta entäs toi kyynerpää juttu?

joo-o kuulemma oli pullistunu toi selkä jotenki sit se piirteli se normaali selkärangan ja mun oli pienet erot...ja nyt kävin röntkenis saa nähä mitä se niistä sanoo :) puolet unohtu mitä se sano ku kauhee kiire mut ei kai mitää vaaraallista :hyper:

Mulla naksuu sormen, varpaat, selkä, polvet ja olkapäät..

Olkapäitä treenatessa olat muljuu ja poksuu ikävästi. Tuntuu ikäänkuin olkapää muljahtas, eikä sitten uskalla tehdä ihan loppuun saakka liikettä :(

Itselläni ei sormet tai polvet erityisemmin naksahtele johtuen varmasti siitä, että en ole niiden naksuttelua "harjoitellut". Ainut kunnollinen naksuminen tulee kun vetää vastaotteella leukoja. Kipua ei tunnu, mutta kova paukkuminen ja naksuminen kuuluu molemmissa käsissä, erityisesti vasurissa. Mistä lie johtuu..

Varpaat naksuvat ja olkapäätkin joskus (lähinnä tuo oikeanpuoleinen, joka muutenkin ongelmia aiheuttaa), ja vasemmasta lonkasta kuuluu hirveä pauke, kun selimakuulla vetää jalan koukkuun vatsan päälle ja ojentaa siitä suoraksi. :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom