Niskan rutina

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
On tässä muutaman viikon ollut niska aika jumissa ja nyt kuuluu rutinaa kun kääntelee päätä, ei auta niskan venyttelyt vaan tuntuu että sen jälkeen itseasiassa rutina paheni. Erityisesti vasemmassa kädessä on ollut myös sormipuutumista + kipuilua ojentajassa/kyynerpäässä(ei jatkuvaa mutta muutaman kerran viikossa). Myös ristiselän vasemalla puolella on kohta jumissa(meni kyykyssä ja meni aiemminkin mutta silloin hieroja avasja oli pari kk oireilematta). Kysymys kuuluukin että mitä tässä kannattaa nyt tehdä ennen kun pääsee hierojalle tuossa parin viikon päästä? ja onko tuo rutina niskassa sellainen oire että kannattaisi käydä lekurille näyttämässä vaiko ihan normaalia kun on niskat jumissa? Ai niin myös tykyttävä pääkipu on oireena, burana + kuumavoide kombolla hellittää mutta ei niitä nyt joka päivä viitsisi ottaa. Onko siis jotain hyvää jumppaa millä tätä saisi kotikonstein lievitettyä vai ainoa vaihtoehto odottaa hierojalle pääsyä? myös kiropraktikkoa olen miettinyt mutta mutta olisiko helsingin-alueelta jotain suosituksia siitä kun en tuota rankaa ihan kenen tahansa puoskarin käsittelyyn viitsisi antaa ettei mene pahemmaksi.
Mitään välilevy yms ongelmia ei ole ainakaan aiemmin todettu.

Alaselän ongelmat johtuu monesti lantion ongelmista. Ja sieltä ne heijastaa ongelmia niskaan saakka. Rutina on sitten sitä, kun ranka ei toimi oikein ja lihakset ovat kireänä.

Suosittelisin tuota Dongin kokeilemaa keinoa.

Alaselän ongelmat johtuu monesti lantion ongelmista. Ja sieltä ne heijastaa ongelmia niskaan saakka. Rutina on sitten sitä, kun ranka ei toimi oikein ja lihakset ovat kireänä.

Suosittelisin tuota Dongin kokeilemaa keinoa.
Kiitos vaan vastauksesta mutta ei mulla alaselässä mitään vikaa ole tai siis ei ainakaan kipuile tai ole jumissa, tuo ristiselän jumikin tuli vasta toissapäivänä kyykyn jälkeen mutta niska on vaivannut siis jo viikkoja. Jotain siitä miten kunnolla niska on jumissa kertoo se että kunnolla(tarkoittaa ainakin 3kovat löylyt) saunoessa alkaa kylmiä väreitä menemään poskessa asti kun niska/hartia hieman aukeaa. Kuitenkin päätä pystyy kääntämään ihan normaalisti ilman kipua yms

Edit: Opin sitten käyttämään hakua, ei muutakun pikapikaa hierojalle ja katsotaan senjälkeen, eipä taida nimittäin kotikonsteja olla kun itsekkin mainitsemani saunominen, kevyt venyttely ja kuumavoide.

Mulla rutisi niska, väsyi alaselkä, ei toiminut lonkka kunnolla, särki päätä (migreeni). Kävin kiropraktikolla joka sanoi että ongelma johtuu jäykästä rintarangasta. Muutaman kerran on napsauteltu sieltä täältä ja olen kuin toinen ihminen. Migreenikivuistakin pääsin eroon kun niskan lukot saatiin avattua. Harvemmin ilmeisesti ihmisillä on vain yhtä lukkoa, vaan ne johtavat aina useampiin ja useampiin kompensoiviin lukkoihin, ja lopulta koko ranka präkää vastaan. Itse olen ammatiltani hieroja, ja nuo sun vaivat kuulostaa lähinnä juuri nivellukoista johtuviksi. Tottakai ne lihakset on kireenä jos sulla on lukkoja jossain - joku paikka ei toimi ja joku toinen vastaavasti joutuu paikkaamaan sen liikkumattomuutta jne. Omalla kohdallani lonkissa oli rajoittunut liikerata, joka johtui nimenomaan yläselässä olevasta lukosta. Oli todella uskomatonta havaita että kun rintarangasta napsautettiin yksi lukko auki, alkoivat lonkat liikkua enemmän. Kannattaisi ainakin käydä tutkituttamassa, ei siitä ainakaan haittaa ole.

Kiitos vaan vastauksesta mutta ei mulla alaselässä mitään vikaa ole tai siis ei ainakaan kipuile tai ole jumissa, tuo ristiselän jumikin tuli vasta toissapäivänä kyykyn jälkeen mutta niska on vaivannut siis jo viikkoja.
Monilla on lantion toimintahäiriö lapsesta saakka mutta kivut voi tulla vasta paljon myöhemmin aikuisena. Ja ei kaikilla edes tule selkä kipeäksi. Voi olla vain nivunen, polvi, pohje tai kantapää kipeänä. Tai niska.

Yhellä 40-vuotiaalle kilpaurheilijatutulla iski niskakramppi viime kesänä ja olkapää kipeytyi sekä sormet puutui. Lääkäri totesi niskassa hermovaurion, piikitti ja anto pillereitä. Ei apua. Lopulta hän meni kunnon tutkimuksiin: lantio vinossa ja selkä pahasti mutkalla eli skolioosia. Mutta alaselkä ei ollu lainkaan kipeä. Vain niskat ja olkapää.

Enää ei ole hermovauriota eikä kipuja. Ja urheilee jälleen täysillä... ja selkäkin on taas suora.

peksipoksi: -No niin, vaikka lantio liikkeen keskus onkin, ei kaikki TULE-ongelmat sieltä ole peräisin, joten ei joka ketjuun tarvitse käydä samaa juttua turinoimassa.

kuljetusala: -Pyydä hierojaa/fysiota samalla käynnillä katsastamaan ryhti. Suurimmassa osassa niska-hartia ongelmissa on vääränlainen kuormitus ongelmien syynä, esim. hartiat eteen kääntyneet, leuka eteen työntynyt ym. Eli hieronta on hyvä ensiapu, mutta ongelma uusiutuu helposti, jos itse ongelman syntyperää korjata.

Kiitoksia vastauksista, täytynee siis käväistä myös kiropraktikolla, ei kai se ota jos ei annakkaan. Nyt kysymys kuuluukin että kuka olisi hyvä kiropraktikko helsingissä?? Ei siis mitään huuhaa kaveria joka nyt on innostunut jostain yhdestä nivelestä ja uskoo sen olevan syyn kaikkeen vaan sellainen ammattitaitoinen kokenut kaveri?

peksipoksi: -No niin, vaikka lantio liikkeen keskus onkin, ei kaikki TULE-ongelmat sieltä ole peräisin, joten ei joka ketjuun tarvitse käydä samaa juttua turinoimassa.
Saat ihan vapaasti uskoa tuohon. Minä uskon toisin, kun olen asioita nähnyt ja kuullut... mutta ei tietenkään ihan kaikki ongelmat sieltä tule. Suuri osa kuitenkin. Ja lääkärit vain sanoo, että ei siellä mitään vikaa voi olla...

Kiitoksia vastauksista, täytynee siis käväistä myös kiropraktikolla, ei kai se ota jos ei annakkaan. Nyt kysymys kuuluukin että kuka olisi hyvä kiropraktikko helsingissä?? Ei siis mitään huuhaa kaveria joka nyt on innostunut jostain yhdestä nivelestä ja uskoo sen olevan syyn kaikkeen vaan sellainen ammattitaitoinen kokenut kaveri?
Eikös se maailmanmestari Rainela suositellut erästä, joka oli häneltäkin näitä yläselän ongelmia menestyksekkäästi hoidellut...?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Etköhän tuolta valitsemalla löydä kunnon ammattitaitoa.
http://www.suomenkiropraktikkoliitto.fi/loyda_kiropraktikkosi/#Uusimaa

Turha siitä on tässä kättä vääntää mistä vaiva johtuu, voi johtua monestakin eri asiasta. Käy tarkistuttamassa niin varmaan löytyy hoitokeino. En tiedä miten tarkkaan esim. fysiot lukkoja näkevät ja selkärankaa tutkivat, mutta tuntui kyllä kiropraktikko tekevän todella tarkkaa työtä ja ihan eri tavalla kuin muut terveysalan ammattilaiset. Nivellukot kun voivat olla todella syvälläkin, eikä niitä näe tai huomaa kuin rankaa palpoimalla samalla kun asiakasta väännellään ja käännellään.

Muutama juttu niska-selkävaivoista:

1. Jos alkaa oireilla ihan yht'äkkiä ilman mitään syytä, kannattaa mennä ensimmäiseksi lääkäriin -tai jos kipu on alkanut vaikka kaatumisen jälkeen, on saattanut välilevy luiskahtaa. Tai lihakset saattavat olla tulehtuneet, silloinkaan hieroja ei ole oikea osoite ennen kuin tulehdus saadaan talttumaan.

2. Sitten, kun on hierojalla/kiropraktikolla käynyt, kannattaa huolehtia lihashuollosta. Ryhtinsä kannattaa tarkistuttaa vaikkapa fysioterapeutilla, joka sitten määrää soveltuvia voimisteluliikkeitä ryhdin parantamiseksi. Ja näitä liikkeitä sitten myös tehdään kotona, lopun ikää.

3. Ainakin minulle on sanottu, että niin kauan, kun niska/selkä rusahtelee itsekseen ja kivuttomasti, ei ole mitään hätää. Ongelmista on kyse vasta, kun lukkojen avaamiseen tarvitaan ulkopuolista.

Minulla rusahtelee kutakuinkin koko selkäranka häntäluusta atlasnikamaan joka jumalan päivä. Rusahtelu lakkaa vain jos kaikki lihakset ovat aivan umpisolmussa.

Ainakin minulle on sanottu, että niin kauan, kun niska/selkä rusahtelee itsekseen ja kivuttomasti, ei ole mitään hätää. Ongelmista on kyse vasta, kun lukkojen avaamiseen tarvitaan ulkopuolista.

Minulla rusahtelee kutakuinkin koko selkäranka häntäluusta atlasnikamaan joka jumalan päivä. Rusahtelu lakkaa vain jos kaikki lihakset ovat aivan umpisolmussa.
Kannattaisi korjata nuo ongelmat ennen kuin isompaa vikaa tulee. Rutina ja pauke on merkki siitä, että kaikki ei ole kohdallaan...

Olisikohan jollain vinkkiä jonkun ammattikunnan edustajaan joka avaa niskan jumit(siis myös nikamajumit) ilman rusauttelua? Muun selän saavat avata rusauttamalla mutta niskan niksauttelu on mielestäni liian riskialtista tai siis väärin mennessä tapahtuu niin ikäviä että siinä ei edes korvausrahat paljon lohduta. Jostain luin että myös nikamajumit olisi nimittäin mahdollista avata ilman "väkivaltaa" jollain tietyllä tekniikalla??

kuljetusala: -Varmasti riippu tuollainen enemmän henkilöstä kuin ammattikunnasta miten "lukkoja" availee. Voithan soittaa ja kysyä esim. OMT-fysioilta että ohjaavatko he mobilisoivia harjoituksia tuollaisiin ongelmiin vai käyttävätkö he enimmäkseen manipulointia nuihin.

Suurin osa "lukoista" on tosiaan ihan mahdollista aukaista ilman ulkopuolista voimaa, mutta ei kaikkia. Tämän vuoksi ammattilaisella käyminen ja hänen kanssaan erivaihtoehdoista keskustelu on mielestäni järkevin etenemisvaihtoehto.

Nyt on kirolla käyty ja empä kyllä ihan heti mene uudestaan enkä muillekkaan oman kokemuksen pohjalta suosittele.
Tuloksena: selkä muuten entisellään mutta uusi kohta nyt alaselässä särkee. Kävin myös hieroja/fyssarilla joka antoi hyviä niskan venytyksiä, avasi keskiselässä olevan jumin, testasi käden toiminnan yms.
Kokohoidon tulos siis muuten ok mutta niska ei vielä täysin kunnossa (prempi kuitenkin kuin aiemmin) ja negatiivisena kiron käsittelystä tullut alaselän pieni särky + koko selän (erityisesti keskiselkä + alaselkä) lihasten todella nopea väsyminen joka toivottavasti on ohimenevää.

Back
Ylös Bottom