Niska/kaulalihasten treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hookoo
  • Aloitettu Aloitettu
Miten noita lihaksia voisi treenata. Minulla on luonnostaan ohut pillikaula ja sitä haluasin vahvistaa.

Tiedän kyllä että : olankohautukset ja maastavedot (niitä on tehty ja paljon) vahvistaa trapezius lihasta ja näin myös niskaa, se ei kuitenkaan tee tehtäväänsä minun osallani. Haluaisin enemmän suoraan kaulaan/niskaan kohdistuvia liikkeitä.

Ainakin meidän salilta löytyy sellainen pään ympärille laitettava "niskavyö", mutta millaista liikettä kannattaa tehdä että saa vahvuutta kaulan alueelle.

Vinkkejä?

Nyrkkeilytreeneissä on treenattu niskaa niin, että selällään maaten tuodaan leuka rintaan ja takaisin, siten että pidetään koko ajan pää irti lattiasta. Samaa liikettä on tehty myös sivuille. Pumpin tällä ainakin saa niskaan. En tiedä miten lisäpainojen käyttö tässä onnistuu, kai siihen voi jonkun painokypärän virittää :)

Huom! Ainakin meidän nyrkkeilyopettaja on kieltänyt heti tuon harjoituksen jälkeen venyttelemästä niskaa, olisikohan ollut vartti mitä hän käski odottaa.

Hellion sanoi:
Nyrkkeilytreeneissä on treenattu niskaa niin, että selällään maaten tuodaan leuka rintaan ja takaisin, siten että pidetään koko ajan pää irti lattiasta. Samaa liikettä on tehty myös sivuille.

Juuri tällaisia. Lisää :) Kiitos kommentistasi, se oli loistava. Loogisesti ajateltuna tuohan tietysti toimii, ainut etten ole koskaan kokeillut tehdä esimerkiksi piiitkänä sarjana. Voisin koettaa lisätä ohjelmaan pari kertaa viikossa tv:n äärellä. Onko tuo vahvistanut kaulaasi/niskaasi ?

Sellainen nilkkoihin laitettava juoksupaino 1-2,5kg voisi olla tohon kiva lisä. Näin sitä vaan tulee inspiraatioita :)

Noita samoja liikkeitä voi tehdä laittamalla pienen pyyhkeen ja levypainon otsalle. Ja eikös sellainenkin liike ole, jossa noustaan "siltaan" niskan varassa? Kuulostaa aika rajulta, onko kukaan kokeillut?

Mulla tuo niska on luonnostaan aika paksu ja yhdistettynä isoon päähän saavat hartiat näyttämään kapealta. Ei tämäkään ole hirveän hyvä.

hookoo sanoi:
Onko tuo vahvistanut kaulaasi/niskaasi ?
Tätä liikettä on tehty treeneissä aika satunnaisesti, ei edes viikottain. Mulla on ollut tarkoitus ottaa se säännöllisesti mukaan omaan ohjelmaan, mutta toistaiseksi se on jäänyt suunnitteluasteelle. Jospa nyt aloittaisi kun asia tuli puheeksi.

En siis osaa sanoa miten hyvin tuo toimii pitemmällä aikavälillä. Tehokkaalta se kuitenkin tuntuu.

Yks painija opetti mulle, että niskaa voi vahvistaa seisomalla päällään jalat maassa ja perse pystyssä. Tästä asennosta aletaan päätä liikuttamaan sivuille, eteen ja taakse. Tässä niska saa vahvistusta tasaisesti joka puolelle. Itse olen vielä laittanu kädet selän taakse vaikeuttamaan liikettä. Alussa kuitenkin kannattee pitää ne kädet maassa, ettei tule vahinkoja.

hookoo sanoi:
Miten noita lihaksia voisi treenata. Minulla on luonnostaan ohut pillikaula ja sitä haluasin vahvistaa.

Tiedän kyllä että : olankohautukset ja maastavedot (niitä on tehty ja paljon) vahvistaa trapezius lihasta ja näin myös niskaa, se ei kuitenkaan tee tehtäväänsä minun osallani. Haluaisin enemmän suoraan kaulaan/niskaan kohdistuvia liikkeitä.

Ainakin meidän salilta löytyy sellainen pään ympärille laitettava "niskavyö", mutta millaista liikettä kannattaa tehdä että saa vahvuutta kaulan alueelle.

Vinkkejä?
kaikkein paras ratkaisu on tilata sspowerin sivuilta ns. niskahaarniska. maksaa 44 euroa + postikulut 8 euroa. mutta mitäpä sitä ei tekisi itsensä eteen. ite tilasin sellaisen maanantaina. siellä on kuvat ja kommentit siellä sivulla.

Entäpä niskalihasten treenaaminen kuntosalin istuen tehtävässä selkäkoneessa? Eli laitetaan hyvin pieni painopakka ja siitä sitten pientä liikerataa käyttäen pumpataan päätukea edestakaisin. En ole iljennyt kokeilla tätä itse mutta ehkä joku on testannut. Toimiiko ollenkaan?

En tiedä, mutta voisi olettaa, että niskaa treenatessa kannattaa pitää niska suorana koko liikkeen ajan, samoin kuin alaselkää treenatessa pidetään selkä suorana koko ajan. Tämä tietysti siksi, että selkä- ja niskanikamat ei rasittuisi, kuluisi ja menisi paskaksi. Siis pelkkää staattista rasitusta antaisin niskalle.

jaku79 sanoi:
kaikkein paras ratkaisu on tilata sspowerin sivuilta ns. niskahaarniska. maksaa 44 euroa + postikulut 8 euroa. mutta mitäpä sitä ei tekisi itsensä eteen. ite tilasin sellaisen maanantaina. siellä on kuvat ja kommentit siellä sivulla.

Olen nähny kun kaveri virittelee tota haarniskaa treeniä varten. Mulla ei ainakaan kärsivällisyys kestä siihen. Tietysti kun on oma haarniskaa, on aikaa kotona paneutua sen asettamiseen päähän. Salilla oleva haarniska "WRANGE" ei kaverin päähän tuntunu menevän alle puolen tunnin säätämisen. Nopea kaveri kerkeää hyvin treenan tossa ajassa jo muutakin, kuin pelkää niskaa.

kaakamo sanoi:
Olen nähny kun kaveri virittelee tota haarniskaa treeniä varten. Mulla ei ainakaan kärsivällisyys kestä siihen. Tietysti kun on oma haarniskaa, on aikaa kotona paneutua sen asettamiseen päähän. Salilla oleva haarniska "WRANGE" ei kaverin päähän tuntunu menevän alle puolen tunnin säätämisen. Nopea kaveri kerkeää hyvin treenan tossa ajassa jo muutakin, kuin pelkää niskaa.

Siinä niskahaarniskassa on säätömahdollisuus....
Muistakaa:ei ole liian pieniä varusteita, on vain liian isoja päitä!
Mulla on tuo niskahaarniska, ja niska on kun härällä, ei yhtä paksu, mutta paskanen;)

Tässä pari vinkkiä:

Niskasiltahan on kova liike. Tee ensin normaali silta, laske pää maahan ja sitten pikkuhiljaa ota painoa pois käsiltä. Sitten kun jaksat pitempään pinnistellä sillassa vain pään ja jalkojen varassa, voit alkaa keinutella v a r o v a s t i eteen ja taakse ja sivuille. Tässä laita taas kädet aluksi maahan vähän tukemaan ja ikään kuin varmuuden vuoksi.

Ja toinen on tuo mistä taidettiin jo mainitakin, eli sama mutta lärvi maahan päin, eli otsa lattiaan. Tässä tuo staattinenkin työ riittää aika pitkälle, mitä alempana eli mitä enemmän vaakatasossa olet, sitä raskaampaa tämä on. Kovilla jätkillä maata koskee vain leuankärki ja varpaat. Ja näinkin voi keinutella v a r o v a s t i eteen ja taakse ja sivuille.

Ja sitten kun nämä molemmat sujuu, alat vain reenata niskakiertoa vaimikäsenliikkeenniminytonkaan: sillasta kierrät roppaa niin että tupsahdat maha alaspäin ja taas takaisin - niin että koko ajan vain pää ja jalkaterät on maassa. Tekee keskivartalollekin hyvää tämä.

Sitten tuo jumppakuminauha on kanssa hyvä. Toinen pää kiinni vaikka ovenkahvaan ja toista pidät päässä käsillä kiinni. Vetele nauhaa eteen, taakse ja sivuille.

Ja vielä salilla voi tehdä yksinkertaisesti niin, että menee makaaman penkille selälleen, laittaa pienehkön kiekon otsalle ja siitä nostelee leukaa rintaan. Ja sitten mahalleen makaamaan niin että pää tulee penkin ulkopuolelle. Kiekko takaraivolle ja kohottelet päätä sieltä.

Niskahommissa sanoisin, että aluksi ja oikeastaan aina kannattaa välttää repimistä ja ääriasentoja. Mieluummin pitkiä sarjoja, pienellä vastuksella ja aina täydessä kontrollissa. Aluksi saat varmaan pään kivasti kipeäksi.

Have fun.

Kyllähän niskan treenaaminen kannattaa apinoida niiltä, joilla on paksu ja vahva niska...eli painijoilta. Eivät juuri taida haarniskoiden kanssa taljaa nytkyttää, vaan punnertelevat pääasiassa siltaan niskan varassa, edestä ja takaa jne. Olen jopa kerran nähny vekkulin harjoitteen, jossa joku olympiapainija oli matolla jalkojen ja päälakensa varassa sillassa, ja siitä sitten jaloilla pyöriteltiin kroppaa täydet 360 astetta ilman, että pää olisi kääntynyt mukana! :hyper:

Edit: too slow...

hunter killer sanoi:
Siinä niskahaarniskassa on säätömahdollisuus....
Muistakaa:ei ole liian pieniä varusteita, on vain liian isoja päitä!
Mulla on tuo niskahaarniska, ja niska on kun härällä, ei yhtä paksu, mutta paskanen;)

On vaan aika niukka tuo säätömahdollisuus.Minulla on viimeisessä reiässä ja silti se on liian löysä. Eikä mulla mikään pieni pää kyllä ole !

Päässä voisi pitää jotain raskasta. Rakentaa vaikka jonkun keskiaikaisen rautakypärän itselleen ja tietysti sarvet siihen. Sitten vaan kypärä päähän, Manowar-paita päälle ja salille!
Minulle tulee kaulalihakset kipeiksi joskus kun teen cheat-hauista.

ei siihen mitään niskahaarniskaa tarvitse.
laitat repun täyteen kirjoja (tai muuta painavaa) menet esim sängyn reunalle vatsalleen makaamaan niin että kaulasta ylöspäin olet reunalta yli ja laitat repun olkahihnan takaraivolla. Tuet käsilla olkahihnaa ohimoilta ettei se lipsahda niskaan ja pään yli. Toimii myös sivuittan ja selälteen maatessa

Kaveri :nolo: teki aikoinaan niin että tukevaan lätkäkypärään ruuvattiin renkaita, joihin ripustettiin lisäpainoja. Sitte vaan sohvalle niin, että pää tulee yli ja nitkuttelemaan.

Kokeilin tuota Syöttösian mainitsemaa tapaa niin, että repun painon sijasta painaa käsillä päätä alaspäin ja tekee nostoja. Hyvin tuo ainakin noin äkkiseltään otti niskalihaksiin.

Back
Ylös Bottom