Niin pienet, mutta ai niin ärsyttävät asiat elämässä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Liikenneteemaa jatkaen voisi lisätä muutamia havaintoja jotka vituttavat jo joukkoliikenteen kyydissä:

- Terveet liikuntakykyiset jalankulkijat joiden TÄYTYY painaa suojatiellä olevissa valoissa nappia, vaikka se ei nopeuta tien ylittämistä yhtään hiljaisemmilla tieosuuksilla. Hyvällä tuurilla vielä painellaan silti punaisia päin ensimmäisen mahdollisuuden tullen ja jätetään valot taakse vaihtumaan muiden iloksi.
Mutta joissain risteyksissähän jalankulkijoille ei vaihdu vihreätä jos sitä nappia ei paina. Minä en edes tiennyt tuommoisista liikuntarajoitteisten napeista. Minä aina painelen sitä nappia siinä odottaessa. Mistä sen sitten voi tietää, että tarviiko sitä nappia painaa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voihan menna punaisilla jos liikennetta on kaksi autoa minuutissa.
 
Mistä sen sitten voi tietää, että tarviiko sitä nappia painaa?

Katsominen sivuille on hyvä lähtökohta monessa tapauksessa. Yleensä myös ruuhka-ajan liikenne on painottunut jompaan kumpaan suuntaan tiellä. Jos tämän suunnan autoletkassa on aukko esim. 70m päässä, todennäköisesti pääset aivan yhtä nopeasti tien yli painamatta sitä nappia. Samalla säästyy 10 autoilijalta aikaa, ja ennenkaikkea järjetön määrä energiaa mitä kuluu pari tonnisten peltikasojen pysäyttämiseen ja matkavauhtiin kiihdyttämiseen.

Toki näissä tulisi toimia tilanteen mukaan. Joissakin risteyksissä kannattaa suosiolla painaa sitä nappia, jos tuntuu ettei pysty hanskaamaan liikennettä aiheuttamatta hämminkiä autolijoille tai riskiä itselle. Myös mm. pienten lasten nähden olisi ihan hyvä noudattaa liikennesääntöjä ns. kirjaimellisesti. Parempi että oppivat toimimaan varman turvallisesti, voivat sitten myöhemmällä iällä soveltaa myös omaa harkintaa tilanteissa.
 
Katsominen sivuille on hyvä lähtökohta monessa tapauksessa. Yleensä myös ruuhka-ajan liikenne on painottunut jompaan kumpaan suuntaan tiellä. Jos tämän suunnan autoletkassa on aukko esim. 70m päässä, todennäköisesti pääset aivan yhtä nopeasti tien yli painamatta sitä nappia. Samalla säästyy 10 autoilijalta aikaa, ja ennenkaikkea järjetön määrä energiaa mitä kuluu pari tonnisten peltikasojen pysäyttämiseen ja matkavauhtiin kiihdyttämiseen.

Toki näissä tulisi toimia tilanteen mukaan. Joissakin risteyksissä kannattaa suosiolla painaa sitä nappia, jos tuntuu ettei pysty hanskaamaan liikennettä aiheuttamatta hämminkiä autolijoille tai riskiä itselle. Myös mm. pienten lasten nähden olisi ihan hyvä noudattaa liikennesääntöjä ns. kirjaimellisesti. Parempi että oppivat toimimaan varman turvallisesti, voivat sitten myöhemmällä iällä soveltaa myös omaa harkintaa tilanteissa.

Niin että siis mennään vaan reilusti punaisella? Minä käsitin väärin sen nappijutun. Luulin että tarkoitit joidenkin nappien pidentävän kävelijöiden vihreiden valojen kestoa.

Itse en kyllä osaa nähdä ärsyttävänä sitä, että ihmiset haluavat mennä vasta vihreillä valoilla. Niin kuin sanoit, lapsille siitä voi koitua harmia. Minä en kävele koskaan punaisilla jos samoissa valoissa odottaa lapsia tien ylitystä. Nehän ottaa heti siitä mallia ja kohta ovat jossain bussin renkaan ja lokasuojan välissä.
 
Rullaportaissa kuuluu seistä oikealla, että vasemmalta pääsee ohi. Esimerkiksi junalaiturit sijaitsevat yleensä pareittain, ja toiselta raiteelta menee juna päinvastaiseen suuntaan kuin toiselta. No onpas sitten vitun kiva yrittää kipittää portaita alas junaan, kun toiselle laiturille menijät, joilla ei ole mikään kiire, tukkivat tien seisomalla missä sattuu.

Jos olet niin lihava, ettet mahdu kulkemaan ohi kun joku seisoo rullaportaissa oikeassa kohdassa, on turha valittaa.

en tajunnu tästä mitään, junalauturit hä mitä?
 
Katsominen sivuille on hyvä lähtökohta monessa tapauksessa. Yleensä myös ruuhka-ajan liikenne on painottunut jompaan kumpaan suuntaan tiellä. Jos tämän suunnan autoletkassa on aukko esim. 70m päässä, todennäköisesti pääset aivan yhtä nopeasti tien yli painamatta sitä nappia. Samalla säästyy 10 autoilijalta aikaa, ja ennenkaikkea järjetön määrä energiaa mitä kuluu pari tonnisten peltikasojen pysäyttämiseen ja matkavauhtiin kiihdyttämiseen.

Monissa risteyksissä valot toimivat siten, että jos nappulaa on painettu, jalankulkijoille vaihtuvat vihreät sellaisella hetkellä, kun autot eivät saisi muutenkaan ajaa suojatien yli. Eli nappulan painaminen ei häiritse autoilijoita yhtään sen enempää. Ja tosiaan kuten Jakge jo totesikin, ei kaikissa risteyksissä valot vaihdu ollenkaan ilman nappulan painamista. Kyllähän monistä risteyksistä pääsee yli punaisiakin päin, mutta lain noudattamisesta nillittäminen on musta jo aika pikkumaista.
 
Se vituttaa kun kaupan kassalla kysytään aina "Oliko plussakorttia?" perkele!! jos sitä korttia en sille kassatädille/sedälle käteen iske samalla kun maksan ostokset, niin ei minulla silloin ole sitä plussakorttia!
 
Se vituttaa kun kaupan kassalla kysytään aina "Oliko plussakorttia?" perkele!! jos sitä korttia en sille kassatädille/sedälle käteen iske samalla kun maksan ostokset, niin ei minulla silloin ole sitä plussakorttia!

Voi ei, joudut siis avaamaan suusi ja sanomaan että ei ole. :david:
 
Voi ei, joudut siis avaamaan suusi ja sanomaan että ei ole. :david:

No joo :D...no ei kun lähinnä siinä vituttaa se että käyn samassa pienessä kaupassa lähes jokapäivä, ja luulisi että jo pikkuhiljaa muistaisivat että sitä korttia ei ole.
 
Se kun ruuhka-aikaan ihan missä kaupassa pitäisi ettiä jotain ja kiireellä edetä, niin ei vaan pysty etenemään missää hyllyn välissä tarvittavalla vauhdilla kun tuntuu samalta kun truman show:sta, että ihmiset suorastaan kiilaavat tahallaan eteen, sillon kun ei pitäisi.
 
Lissää joukkoliikenteestä. Ottakaa rakkaat ihmiset ne laukut pois olalta/reput selästä kun menette spåraan tahi junaan.
Ei niin hirviän kivaa saada jatkuvasti hittiä kun on siihen käytäväpaikalle istahtanut.
 
ja miten vitussa se liittyy rullaportaissa ohitteluun?

ota vähän parempi vertauskuva ens kerral :david:

Oletkohan ikinä käyttänyt junaa?
Joissain paikoissa junalaitureille laskeudutaan rullaportaissa. Jos samalta laiturilta lähtee kaksi eri junaa, toinen heti ja toinen kohta, voisivat ne, joiden junat lähtevät kohta ja joille ei ole mikään kiire, pysyä rullaportaiden oikealla puolella, jotta he, joilla on saatanallinen kiire, pystyvät juosta näiden epäkiireisten ohi.

Ei ole noin vaikeata ymmärtää.
 
Oletkohan ikinä käyttänyt junaa?
Joissain paikoissa junalaitureille laskeudutaan rullaportaissa. Jos samalta laiturilta lähtee kaksi eri junaa, toinen heti ja toinen kohta, voisivat ne, joiden junat lähtevät kohta ja joille ei ole mikään kiire, pysyä rullaportaiden oikealla puolella, jotta he, joilla on saatanallinen kiire, pystyvät juosta näiden epäkiireisten ohi.

Ei ole noin vaikeata ymmärtää.

aika harvoin. Ei se muuta asiaa että ei rullaportaissa minusta pidä lähtee ohittelee.
 
Joo, ehkä nyt meni jakeluun, jos tuo Naesen selitys olisi ollut vaikka helppotajuisempi kuin omani. Metroon mentäessä on sama juttu. Kaupoissa nyt harvemmin on niin kiire, että tarvitsee lähteä ketään ohittamaan, mutta julkisten kanssa sählätessä sapettaa monesti ilmankin että joku ei päästä ohi.

edit. En kyllä tajua, miksi siinä ei saisi mennä ohi. Kaksi normaalinkokoista mahtuu siitä ihan hyvin rinnakkain. Parempaa hyötyliikuntaa kävellä ne.
 
aika harvoin. Ei se muuta asiaa että ei rullaportaissa minusta pidä lähtee ohittelee.

Itse olen harvemmin rullaportaissa seissyt paikallani vaan nimenomaan lähden juoksemaan vasemmalta ohi kun usein on kiire, rullaportaat on esim metroissa pitkiä ja ohittamalla säästää vaikka kuinka paljon aikaa. Jos näkee että minuutin päästä lähtee metro, siihen juoksee mielummin kuin odottaa vaikka neljä minuuttia seuraavaa. Sama toisessa päässä, jos on kiire, ei rupea seisomaan paikalllaan kun voi kiivetä vasemmalta ohi ja ehtiä perille aiemmin.

Kyllä se suurimmalle osalle ihmisistä on itsestään selvää pysytellä rullaportaissa oikealla puolella ainakin pääkaupunkiseudulla. Jos on vasemmalla puolella ja huomaa olevansa tiellä, useimmat kyllä väistävät. Jotkut jurpot vaan eivät tiedä että näin kuuluisi tehdä ja se vituttaa jos sen takia menee juna ohi.
 
Joo, ehkä nyt meni jakeluun, jos tuo Naesen selitys olisi ollut vaikka helppotajuisempi kuin omani. Metroon mentäessä on sama juttu. Kaupoissa nyt harvemmin on niin kiire, että tarvitsee lähteä ketään ohittamaan, mutta julkisten kanssa sählätessä sapettaa monesti ilmankin että joku ei päästä ohi.

edit. En kyllä tajua, miksi siinä ei saisi mennä ohi. Kaksi normaalinkokoista mahtuu siitä ihan hyvin rinnakkain. Parempaa hyötyliikuntaa kävellä ne.

mä en pahemmin käytä junaa niin niiden rullaportaista tiedä mutta taitaa olla paljon leveemmät kuin kaupoissa joita nyt tarkotin lähinnä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom